Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D-Day

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• D-Day

Vandaag 65 jaar geleden.

Mooie foto's trouwens: http://gigapica.geenstijl.nl/2009/06..._overlord.html

Had ik niet verwacht van GS.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Volgende week vier ik hier D-Day :-)

http://www.cruise-inn.com/ndday.htm
    Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Prachtige foto's! Net zo overrompelend als Toledo man voorspelbaar lomp is, helaas...
      Mini Cooper Clubman
      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
      "Jasper val dood." - RH

Comment

Wees blij dat ik mijn dienstfoto's 86-87 hier niet plaats :-)
        Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Ik ben net terug uit Normandië.

Zijn met 2 trailers met "oude"troep die kant op geweest.
          We hadden een GMC truck een willy jeep, dodge 4*4 ambulance,dodge 6*6,dodge 4*4 en een harly motor mee.

Ik heb daar erg veel gezien over de 2e wereld oorlog,en voor wie er in geïnteresseerd is is het zeker een aanrader om eens richting Armans af te zakken.

Meeste indrukken hebben toch wel de kerkhoven achter gelaten,en dan met name de Canadese.

Zondag(de dag na de officieel herdenking) zijn we naar het Amerikaanse kerkhof geweest,maar daar was het zo druk met lachende mensen dat ik het idee had dat ik in een pretpark liep,erg jammer.

Duitse kerkhof ben ik niet geweest,maar dat moet ook erg indrukwekkend zijn,dus dat staat over 5 jaar zeker op het programma.
          Rij gezond, rij een kiwi.

Comment

Schitterende foto's! En zekers wil ik nog een keer afzakken die kant op. Misschien deze zomer even kijken.
            Jammer dat de jeugd geen respect meer heeft voor hetgeen wat toen gebeurt is. Onder het mom van ' pffff, das zo lang geleden'.
            Honda Civic Type-R 2010 GrandPrixWhite

Comment

Een paar weken geleden waren we in Normandië en toen ook enkele kerkhoven bezocht. Wat mij opviel was dat een schoolklas een bezoek aan het Britse kerkhof in Caen beschouwde als een pretparkuitje. Meest opvallend was dat een groep stond te springen en te gillen voor een foto, een foto die genomen werd door een van de leraressen. Ik was er bijna op afgestapt om er wat van te zeggen. Maar ja, hoe ga ik dat in goed frans vertellen? Wel een keer een gezin aangesproken bij een Canadees kerkhof hier in Nederland. Toch maar even gevraagd of ze beseften dat ze zich op een kerkhof bevonden.

Groeten,
              Maurice
              www.carscoffeecigars.nl

Comment

Heb zelf de oorlog niet meegemaakt (hoewel ik me wel die leeftijd voel), maar als mensen minachtend over WOII doen, of beginnen over afschaffen van die gedenkmomenten gaan bij mij echt de haren rechtovereind staan.

Bedankt voor de topic Brun.

Comment

Ook maar weer eens "the Longest Day" gekeken. Overigens, iemand die op die dag werd geboren, ging dus pas deze week met pensioen. In dat licht is het niet eens zó lang geleden.

En mooie foto's idd! 1 opmerking: die foto van "Allied ships being attacked while fighter planes fly overhead". Dat lijken juist meer Bristol Beaufighters die Duitse schepen aanvallen. (let op de zwart-witte strepen op de vleugels) .

Comment

Hmm, zal ik hier maar eens de welbekende knuppel erin gooien?

Ik word over het algemeen ook moe van al die herdenkingen. De meesten die de oorlog bewust meegemaakt hebben sterven uit en ik vind het zelf perfide dat we wel telkens stilstaan bij een oorlog die 70 jaar geleden gebeurd is terwijl we nu overal in de wereld een hoop oorlogen hebben die almaar voortwoeden. Ik zou het prettiger vinden als men meer aandacht aan de huidige/meer recente oorlogen besteedt dan dat men telkens weer achteraf - te laat - de tragedie van een oorlog moet bewenen met als Leitmotif "als we dat toen geweten hadden, was het nooit gebeurd".

Als historische reminder zeer effectief, alleen jammer dat maar weinig mensen de link maken met de tegenwoordige situatie. Men blijft hangen in een soort overerfde nostalgie en steekt de kop in het zand voor de ellende van nu. Ik dacht namelijk dat dat de moraal achter de herdenking was...
                    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Wat mij betreft is het geen knuppel Paco.
                      Al behoor ik hier tot de oudere, mijn mening staat dicht bij de jouwe. Zonder het respect te verliezen voor de begraafplaatsen bekruipt me altijd weer de link naar het heden, al die keren dat ik daar stond.
                      We leren slecht.........
                      "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                      BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

De oorlogen nu zijn voor binnenlandse aangelegenheden, niet eens 2 landen die elkaar aan het uitmoorden zijn zoals Iran-Irak in de jaren 80 of US - Vietnam daarvoor.

De 2 WO was een volledige wereld oorlog met erg veel ellende en heeft jaren enorme invloed in de hele wereld gehad. Hoe vervelend het voor de Afghanen is, hun oorlog heeft niet veel invloed op ons leven hier in Europa. Dat was tijdens WW2 wel anders ; vrij weinig landen hebben daar geen grote last van gehad.

Dat eenmaal per jaar herdenken is niet onaardig en sowieso een nette geste naar al die mensen die gestreden hebben voor onze vrijheid. Als die amerikanen niet zo 'onbaatzuchtig' hun leven hadden gegeven op de strandjes in Frankrijk hadden we nu wellicht nog steeds onder duits bewind gestaan.

Zie je 't al voor je dat je in 't leger zit, in brakke bootjes 't kanaal overvaart, op een strand wordt gedumpt, zeiknat van 't zeewater en dat je overal lijken ziet liggen. Knap en respect dat die gasten gewoon 'in' de kogels liepen want dat ze 5 seconden na uitstappen de pijp uit konden gaan was overal te zien.

Vandaag de dag is heel nederland in rep en roer als er 1 militair per 3 maanden omkomt in een ver land. Tijdens WO2 gebeurde dat bijna elke minuut.

In April and May 1944, the Allied air forces lost nearly 12,000 men and over 2,000 aircraft in operations which paved the way for D-Day.

The Allied casualties figures for D-Day have generally been estimated at 10,000, including 2500 dead. Broken down by nationality, the usual D-Day casualty figures are approximately 2700 British, 946 Canadians, and 6603 Americans.
                        Als je uitgaat van 3 dagen non-stop knokken rond D-Day kom je uit op 5 doden per minuut.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                          Vandaag 65 jaar geleden.

Mooie foto's trouwens: http://gigapica.geenstijl.nl/2009/06..._overlord.html

Had ik niet verwacht van GS.
                          Deze had ik gemist. Inderdaad mooie foto's!
                          Forza!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
                            1 opmerking: die foto van "Allied ships being attacked while fighter planes fly overhead". Dat lijken juist meer Bristol Beaufighters die Duitse schepen aanvallen. (let op de zwart-witte strepen op de vleugels) .
                            Dat zou betekenen dat die foto compleet ergens anders genomen is, want volgens mij hadden de duitsers geen schepen daar in de buurt op dat moment.

Comment

"Allied ships being attacked while fighter planes fly overhead".

Ik zal het even vertalen, de schepen worden vanaf het strand beschoten terwijl er geallieerde vliegtuigen overvliegen.

Nu duidelijk?? :-)
                              The sun has gone down and the moon has come up, and long ago somebody left with the cup

Comment

Eens met Paco en Pa, in de zin dat de link naar de huidige realiteit vaak ontbreekt.

Toch is het iets waar ik (en bij ons in de familie) toch elke keer aandacht aan gegeven wordt omdat mijn opa in de oorlog doodgeschoten is.
                                En ondanks dat ik het niet meegemaakt heb, vind ik het herdenken met die achtergrond wel belangrijk.
                                Last edited by Ruud; 10-06-09, 08:47.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plane Bekijk bericht
                                  "Allied ships being attacked while fighter planes fly overhead".

Ik zal het even vertalen, de schepen worden vanaf het strand beschoten terwijl er geallieerde vliegtuigen overvliegen.

Nu duidelijk?? :-)
                                  Ja, zo kan je het lezen, maar dat het geallieerde vliegtuigen zijn staat er niet.
                                  Maar ik denk wel dat je gelijk hebt...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M4 Bekijk bericht
                                    De oorlogen nu zijn voor binnenlandse aangelegenheden, niet eens 2 landen die elkaar aan het uitmoorden zijn zoals Iran-Irak in de jaren 80 of US - Vietnam daarvoor.

De 2 WO was een volledige wereld oorlog met erg veel ellende en heeft jaren enorme invloed in de hele wereld gehad. Hoe vervelend het voor de Afghanen is, hun oorlog heeft niet veel invloed op ons leven hier in Europa. Dat was tijdens WW2 wel anders ; vrij weinig landen hebben daar geen grote last van gehad.

Dat eenmaal per jaar herdenken is niet onaardig en sowieso een nette geste naar al die mensen die gestreden hebben voor onze vrijheid. Als die amerikanen niet zo 'onbaatzuchtig' hun leven hadden gegeven op de strandjes in Frankrijk hadden we nu wellicht nog steeds onder duits bewind gestaan.

Zie je 't al voor je dat je in 't leger zit, in brakke bootjes 't kanaal overvaart, op een strand wordt gedumpt, zeiknat van 't zeewater en dat je overal lijken ziet liggen. Knap en respect dat die gasten gewoon 'in' de kogels liepen want dat ze 5 seconden na uitstappen de pijp uit konden gaan was overal te zien.

Vandaag de dag is heel nederland in rep en roer als er 1 militair per 3 maanden omkomt in een ver land. Tijdens WO2 gebeurde dat bijna elke minuut.

Als je uitgaat van 3 dagen non-stop knokken rond D-Day kom je uit op 5 doden per minuut.
                                    Mooie woorden, zonder meer, maar dat makt de woorden van paco niet minder waar. En geen oorlog meer tussen 2 landen. Waar heb jij de laatste 10 jaar gezeten. In Centraal-Afrika is het aan de orde van de dag. Daar noemen we het stammenoorlogen, maar reken maar van yes dat dat grensoverschrijdend is. Ira (tot 2x toe)k, Afghanistan anyone. Je kunt Afghanistan moeilijk een binnelandse oorlog noemen. Sinds 1980 is daar vrijwel ononderbroken byuitenlandse inmenging geweest. Welbeschouwd kan je zelfs de Balkan-oorlog niet echt binnenlands noemen. En dan heb ik het nog niet over Rusland en Georgië.

En als het erom gaat dat er veel soldaten zijn omgekomen, dan kun je beter The Great War (WO I) herdenken want daar vielen ze pas echt bij bosjes (over afschuwwekkende oorlogbegraafplaatsen gesproken; de Duitse oorlogsgraven uit WO I in de buurt van Amiens en de geallieerde die al bijna even afschrikwekkend zijn). In WO I werd voor het eerst echt duidelijk hoe ziek de menselijke oorlogsgeest kan zijn, een niveau dat we qua oorlogsvoering (ik heb het dus niet over de Endlösung) godzijdank vrijwel nooit meer gehaald hebben.

Hoe dan ook, is het onvermijdelijk dat we WO II steeds minder zullen gaan herdenken, simpelweg omdat de mensen die er direct door geraakt zijn simpelweg uitsterven (inclusief 2e generatie slachtoffers).

Groet
                                    GJ

Comment

de wereld als geheel staat al duizenden jaren in brand met oorlogen
                                      met overal kleine rustpauzes waarna het elders weer oplaait

neem van mij aan dat oorlog altijd zal blijven, zie het als een genetisch weeffoutje
                                      ook hier zal in de toekomst weer (burger)oorlog komen, als om de laatste resources geknokt gaat worden , we leven met veels te veel mensen die veels te veel willen op een planeet die niet oneindig kan leveren en die belangen botsen
                                      of ik het zelf hier nog ga meemaken is moeilijk te zeggen ,maar zeker niet uit te sluiten ,maar jullie nageslacht zeker

en van de geschiedenis wordt nooit geleerd, althans 1 feitelijk juiste conclusie is dat je ook kunt zien in de historie dat er niet van geleerd wordt ... ja misschien van de eerste generaties erna, maar daarna begint de ellende weer opnieuw met mensen die de ellende nog nooit hebben meegemaakt , en makkelijk te mobiliseren zijn door charismatische narcisten
                                      Last edited by motroosje; 10-06-09, 09:18.
                                      "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                      "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                      "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                      "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
                                        de wereld als geheel staat al duizenden jaren in brand met oorlogen
                                        met overal kleine rustpauzes waarna het elders weer oplaait

neem van mij aan dat oorlog altijd zal blijven, zie het als een genetisch weeffoutje
                                        ook hier zal in de toekomst weer (burger)oorlog komen, als om de laatste resources geknokt gaat worden , we leven met veels te veel mensen die veels te veel willen op een planeet die niet oneindig kan leveren en die belangen botsen
                                        of ik het zelf hier nog ga meemaken is moeilijk te zeggen ,maar zeker niet uit te sluiten ,maar jullie nageslacht zeker

en van de geschiedenis wordt nooit geleerd, althans 1 feitelijk juiste conclusie is dat je ook kunt zien in de historie dat er niet van geleerd wordt ... ja misschien van de eerste generaties erna, maar daarna begint de ellende weer opnieuw met mensen die de ellende nog nooit hebben meegemaakt , en makkelijk te mobiliseren zijn door charismatische narcisten
                                        Volgens mij ben ik het voor het eerst helemaal met je eens.
                                        Vandaar mijn punt dat herdenken weinig zin heeft terwijl elders in de wereld ze rustig verder gaan met elkaar uitmoorden.
                                        Mensen die hun vader/moeder/broer verloren hebben mogen van mij rustig doorgaan met rouwen, maar maak er geen nationaal evenement meer van. Nederland zit godverdomme op dit moment gewoon met soldaten in Afghanistan, terwijl ze daar geen reet te zoeken hebben.

Bill Hicks: "That's why we are fucked as a race. We're a virus with shoes, okay?!"
                                        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
                                          Volgens mij ben ik het voor het eerst helemaal met je eens.

!"[/I]
                                          nou ja ben je wel eens vaker geweest hoor , ik ook met jou een enkele keer
                                          geeft ook helemaal nix ;-) , die herinneringen zal je wel selectief hebben weggestopt door al de irritaties van die andere onenigheden en de uitgedeelde prikjes over en weer ;-)
                                          "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                          "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                          "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Ach, ik word ook een dagje ouder, hè ;)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
                                              Ach, ik word ook een dagje ouder, hè ;)
                                              ach ik ook ;-)

Comment

Get a room, you bunch of faggots. :)
                                                Mini Cooper Clubman
                                                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                "Jasper val dood." - RH

Comment

Group hug!
                                                  Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Voor mij is het herdenken niet alleen aan de gevallenen, dat gebeurt, en zal zoals gezegd zeker nog vaker gaan gebeuren. Absoluut!

Wat voor mij belangrijker is, is de vrijheid die wij hebben. En die vrijheid hebben die mannen toendertijd geregeld.
                                                    Ik heb zelf nooit onder een regime geleefd, maar kan me goed voorstellen dat ik dat helemaal niks vind. Ik vind dat we nu al in een dictatuur leven, laat staan dat er op elke hoek van de straat een bratwurst staat. Had ik in zo'n Porsche moeten rijden ipv een Honda ;)

Gevoel van vrijheid zal misschien persoonlijk bij de een sterker zijn dan bij de ander. gfi

Comment

WO I was idd nog een tikje erger dan WO II, alleen waren wij toen heel braaf neutraal, vandaar dat er wat minder aandacht in NL voor is. De engelsen, duitsers, fransen en belgen hebben er wat meer aandacht voor, onder andere wegens het wegvallen van zowat een hele generatie mannen....

Daarnaast is er natuurlijk (te) weinig bekend over WO I bij de huidige generatie mensen, WO II is veel 'beter' gedocumenteerd met video e.d.

En misschien willen we niet echt geconfronteerd worden met de echte ellende in de loopgraven en de gifgasaanvallen die over en weer werden ingezet.

Imho was de laatste 'echte' land-tegen-land oorlog Iran <> Irak van '80 tot '88 afaik met meer dan een half miljoen doden. Natuurlijk zijn de zuiveringen in Afrika ook erg maar het is geen totale oorlog tussen twee landen geweest. Zo slim zijn de rebellen en regeringen daar wel geweest, ze voeren vooral guerrilla-oorlogen.

Comment

M4, type maar een DU, Depleted Uranium of Agent Orange in bij google images en kom dan nog maar eens vertellen dat we die horror van smerige totalkrieg niet meer na WOI gekend hebben.

Comment

Kennen we wel, maar niet meer tussen westerse landen onderling....
                                                          BMW i3, John Deere 6230 LS1 V8, Still RX 20-18

Comment

Feit is als men vergeet waarom zovelen gevochten hebben en gedood zijn, we in herhaling gaan vallen. Ik ben bang dat dat al het geval is bij velen.

Dat is de reden waarom we deze dagen moeten blijven herdenken...

Je kunt ook dichterbij in Margraten naar de Amerikaanse miltaire begraafplaats gaan kijken. Ook indrukwekkend.
                                                            Last edited by Murphmeister; 10-06-09, 12:46.
                                                            BMW i3, John Deere 6230 LS1 V8, Still RX 20-18

Comment

Toegegeven: al die herdenkingen en monumenten hoef ik onderhand ook niet meer zo. Maar ik vind beslist niet dat we WO2 maar moeten negeren met als reden dat er nu elders wordt gevochten.

Waarom vind ik dat niet? Omdat die oorlog ons nu eenmaal veel heeft geleerd. Het is heel bizar, maar élk gebied waar in de Tweede Wereldoorlog écht serieus en smerig is gevochten, is sinds die tijd geweldsmoe. Daaronder vallen West-Europa, het westelijke deel van de Sovjet-Unie, Scandinavië, Japan en zelfs de meeste eilandjes in de Stille Oceaan.

Dat diverse regeringen toch aan hun trekken komen door dan maar in landen als Irak of Afghanistan te gaan knokken, doet daar niets aan af. Sterker nog: ik zie dat eerder als bewijs. Blijkbaar hebben ze in die landen nog niet genoeg ellende meegemaakt om het voorgoed zat te zijn, al dat geknok. Tja.

Ik durf zelfs zo kort door de bocht te gaan dat Joegoslavië in de 90's niet zo'n ellende was geworden als ze daar al in 40-45 net zo hadden huisgehouden als elders in Europa.

En ik weet *zeker* dat alleen de herinneringen aan WO2 ervoor gezorgd hebben dat de Russen of Amerikanen daarna geen atoombom meer hebben gegooid. Oh, zeker, ze hadden er soms best zin in. Maar het is blijkbaar toch nét een tikje te ver om als staatsleider een nieuw Hiroshima of Dresden op je geweten te hebben.

WO2 was het Grote Voorbeeld van Hoe Het Niet Moet. Dat niet iedereen in de wereld dat voorbeeld heeft gevolgd, tja. Er zijn er godzijdank genoeg die het wél hebben gedaan. En zeg nu zelf: dat is al heel wat, want van het jaar Kruik voor Christus tot en met 1945 was Europa ALTIJD het meest gewelddadige werelddeel. Nu het meest vreedzame.
                                                              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Ja, maar dat hebben we aan de EU te danken, niet aan die herdenkingen. :)
                                                                Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                                "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Working...
                                                                X