Zaterdagavond maar eens uitgeprobeerd. Gadverdamme. Die dingen dus zijn echt goor. Highly overrated. En nog teringduur ook. Doe mij maar een hollandse nieuwe.
Zelfbenoemd bon-vivant SS heeft op z'n 36e nog nooit een oester naar binnen gezogen? Hoe krijg je dat voor mekaar man. :)
Ben zelf een liefhebber, maar met oesters is 't wel alles of niets, dus als je 't niks vindt dan blijft dat waarschijnlijk ook zo.
Mini Cooper Clubman "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks "Jasper val dood." - RH
Heerlijk! Een paar weken geleden in Normandië geweest waar ze bij de haven vers verkocht werden. En duur? nee hoor, een dozijn oesters voor € 4,80. Daar kun je net een paar hollandsche nieuwe voor kopen.
Enige manier waarop ik oesters niet wegwerk met een gezichtsuitdrukking alsof ik een vers opgerochelde fluim doorslik, is met een schuim van champagne erbovenop vergezeld van wat grofgemalen zwarte peper.
Een paar weken geleden heb ik bij Las Palmas in R'dam gegeten, dat visrestaurant van Herman den Blijker. Bij wijze van entertainment loopt er een zgn. oestermeisje rond (www.oestermeisje.nl), die aan tafel de oester voor je openmaakt en serveert. Met peper erbij vind ik de smaak wel OK, verder niet zo bijzonder. Die oestermeisjes zijn daarentegen weer helemaal prima! ;-)
Ik lust ze wel, maar dan wel met wat garnering of kruiden.
Echt lekker vind ik ze niet, maar dat kan best nog komen denk ik. Alleen eet ik ze nooit. :-)
Olijven lustte ik vroeger ook niet, maar die vind ik nu echt heerlijk!
Ferrari 308 GTB QV (1983)
Alfa Giulia 1300 (1966)
Mazda Miata (1990 Daily driver)
BMW 320Ci (van GF)
Oesters! Mjammie. Ik vind ze heerlijk. Maar zo ls Jasper terecht stelt: Het is alles of niets. Er is enkel hoop voor diegene die het de 1e keer maar zo-zo vinden, die kunnen het nog echt lekker gaan vinden. Is dat een probleem? Welnee, des te meer blijven erover voor de wel liefhebbers.
Ik eet ze wel als ze er toch zijn, maar niet van harte. In Normandie vorig jaar vond ik ze ook heerlijk. In NL echt wel vaak hele gore naar binnen gewerkt, dat smaakt dan inderdaad naar een dikke rochel die je krijgt als je griep hebt en gorgelt met zoutoplossing. :)
Coquilles daarentegen vind ik wel altijd lekker, maar volgens mij kun je die dingen simpelweg niet vies vinden, want ze zijn vrij neutraal qua smaak en structuur. Wel verschilt 't per kok of ze hmm.. of HMMM!! zijn.
@Paco: 't ligt eraan wat je bij je coquilles eet. Op zich is je sausje al klaar, ik zou er niet teveel ingredienten indoen. En door 't visfond is 'ie misschien al wel te 'visserig'. Het ligt er dus aan wat je erbij serveert (niets kan ook).
Stel dat je doordeweeks je vriendin eens wilt verrassen, maar niet te moeilijk wilt doen dan is 't heel lekker met eekhoorntjesbrood en tagliatelle. http://www.toprecepten.com/pastagere...-met-coquilles ook lekker als voorgerecht in kleinere portie tijdens een uitgebreider diner. Goeie witte wijn erbij en bijna iedereen vindt 't lekker. Kan niet mis gaan.
Ik eet wel eens oesters - tot grote walging van mijn vrouw. Dus zelfs als het zou helpen, heb ik er niets aan.
Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein
Ik ben trouwens nog op zoek naar een recept voor een lekkere saus voor bij de coquilles. Iets met witte wijn of champagne.
Hoe maak je een simpele maar lekkere saus hiervoor? Witte wijn reduceren met wat visfond, crème fraîche limoen en nogwat ingrediënten??
Paar stuks fijngesnipperd citroengras aanfruiten, flink glas visfond erbij (niet uit een potje maar zelfgemaakte), half glas slagroom erbij. In laten koken op laag vuur tot het begint in te dikken. Citroengras eruit zeven, op smaak brengen met zout en peper en afmaken met wat bevroren roomboter.
-Wat kruimels trassi aanfruiten in zonnebloemolie.
-Gesnipperde gember en gesnipperd citroengras toevoegen.
-100 gram bruine basterdsuiker erop gooien.
-glas sherry erbij.
-geraspte schil van 1 limoen en sap van 1 limoen erbij.
-half uurtje laten pruttelen, en iets in laten dikken, afzeven.
-nu naar wens op scherpte brengen door van die gedroogde chilivlokjes mee te laten trekken in de vloeistof. Weer afzeven.
-binden met (vloeken in de kerk) wat maizena. Door de enorme hoeveelheid suiker werken alle andere manieren om te binden niet, en inkoken tot gewenste dikte wordt veel te geconcentreerd.
Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephanBekijk bericht
Paar stuks fijngesnipperd citroengras aanfruiten, flink glas visfond erbij (niet uit een potje maar zelfgemaakte), half glas slagroom erbij. In laten koken op laag vuur tot het begint in te dikken. Citroengras eruit zeven, op smaak brengen met zout en peper en afmaken met wat bevroren roomboter.
Bevroren roomboter?
Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein
Comment