Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Vraagje

Voor de slimme reken gummerts hier.

Ik wil graag weten wat bepaalde electrische apparaten in mijn huis nu precies kosten om deze te egbruiken.

Bijvoorbeeld een lamp van 100W die een uur brandt. Wat kost me dat? Of een wasmachine die een uurtje draait, wat kost me dat?

Hioe bereken ik dat?

Alvast bedankt!
    Iedereen heeft recht op mijn mening!

euh......

100 Watt lamp 1 uur = 0.1 KWh ?

wat jij voor een KWh aan je maatschappij betaald kunnen wij niet weten ;-)
    paulvh

Opel Ascona B 2.4 - Opel Astra J 2.0 BiTurbo (MY2013.5)

Comment

Heb je hier iets aan, zelfs ik begrijp het en dat wil wat zeggen :)

http://www.habitos.be/duurzaam-wonen...p?Item_ID=1225
      "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
      BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

Het gaat om de energie die je verbruikt in Joules. Een Watt = 1 Joule per seconde (J/s). Als je dit met de tijd vermenigvuldigt, houdt je weer joules over.
        1 kilowattuur komt overeen met 1000 J/s * 3600 s = 3600000 Joule = 3600 kilojoule.

Voorbeeld van een lampje van 40 Watt dat een uur brandt:
        40 Wattuur = 0,04 kilowattuur
        1 kWh kost bijvoorbeeld 0,25 euro
        lampje branden heeft dus 0,04 * 0,25 = 1 eurocent gekost.

Speciaal voor de groenen: 1 kWh veroorzaakt gemiddeld 600 gram CO2 uitstoot, dus heb je dan 24 gram CO2 uitstoot veroorzaakt.

Je hebt meters die je tussen je apparaat en het stopcontact kunt plaatsen. Hier kun je de kWh prijs invoeren (zelfs piek- en daltarief) en dan bijvoorbeeld een week lang meten. Je kunt dan precies aflezen hoeveel kWh je hebt gebruikt, en hoeveel euro je dat heeft gekost.

Deze heb ik, en dat werkt prima.
        http://www.cityelectro.nl/energy-pow...r-p-44661.html

Comment

Ja, en dan weet je het...

En dan ??
          Veritatis simplex oratio est

Comment

Thx guys. Ben bezig om te kijken wat dat nu eigenlijk allemaal kost, een nachtje de TV aanlaten staan, een dagje het licht op zolder laten branden, een wasje draaien etc.

Niet omdat ik nu zo'n miljeuridder ben, wel omdat ik de centen graag ergens anders voor gebruik. :)

Comment

Kheb ooit zon verbruiksmeter gekocht omdat ik wilde weten wat m'n PC vrat als ik die een tijdje aan had staan (monitor x 2 + PC + videokaart vreet best veel).

Helaas zijn er nogal wat afwijkingen in de meters die voor weinig geld te koop zijn (zeg 10-15 euro) ; de consumentenbond had een tijdje terug een mooi onderzoek en daar kwamen 1-2 meters uit die spot on waren en een aantal die rustig 30% er naast zaten. "Cresta", +/- 10 euro. (Normaal is cresta een belabberd merk, maar dit keer dus wel goed).

http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kas...number=4398169

't Ding wat ik op de kop had getikt had een afwijking van 180% ofzo ;)

Overigens is meer dan 50% van je energierekening belasting en netbeheerkosten en andere onzin dus als zou je een jaar op vakantie gaan en niets verbruiken krijg je nog steeds een smakelijke rekening.

Verder is LED verlichting bv wel erg zuinig maar nog redelijk duur in de aanschaf en wordt soms net zo warm als een gloeilamp. Dus goed zoeken naar alternatieven. Een moderne spaarlamp (bolletjes, gelige kleur) zijn wel prima alternatieven voor gloeilampen, dat kan rustig 80% verbruik schelen, zeker handig als je elke avond een stuk of 10 van die dingen hebt branden door 't hele huis.

Of je binnen enkele jaren de investering terug hebt verdiend is een 2e.

Als je 's nachts je wasmachine wilt laten draaien dan succes met de buren (en jezelf als 't ding begint te centrifugeren) en je hebt sowieso dan zo'n 2-standen meter nodig. Da's niet in elk huis standaard, kost dacht ik knaken om te laten plaatsen.

Als je echt alle standby-apparaten consequent uit 't stopcontact trekt scheelt je dat aan 't eind zeker een tiental euros maar dat is echt veel werk. Ook je PC verbruikt standby trouwens.

Je zou dat kunnen versimpelen door van die stopcontact-dingen te kopen met een afstandbediening ; kun je dus 220v schakelen vanuit je luie stoel. In de praktijk is dat beter vol te houden dan opstaan, achter TV prutsen en een schakel omdraaien of stekker uit de muur te trekken. Nog maar afgezien van de mogelijke slijtage aan stekkers als je die 365 x per jaar of vaker gebruikt.

Comment

Erg nuttig dit. Ik kom op pak 'm beet 80ct per was.

Volgende vraag. Na het doorspitten van mijn rekening kom ik der achter dat het leeuwendeel gasverbruik is, niet elektra.

Hoe bereken ik wat een kwartiertje douchen mij kost? Of een uurtje 2 verwarmingsplaten in de woonkamer vol aan? Kan iemand mij vertellen wat een boiler voluit een uurtje kost?

Ik heb een boiler die er uitziet alsof hij van voor de oorlog is.

Wederom bedankt. :)
                Last edited by iOnline; 22-06-09, 16:20.

Comment

Gas/warmte verbruik is moeilijker. Je kunt het berekenen, maar doe het wat eenvoudiger: lees de meterstand af voordat je gaat douchen, en check hem daarna weer.

Als de CV voluit werkt, kun je 'klokken' hoeveel kuub je per halfuur of zo verbruikt.

Iedere Euro die je verbruikt kost je 1,1 Euro belasting, houdt ook dat in je achterhoofd. Dus niet teveel bezuinigen graag ;-)
                  Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

idd, de kosten van belastingen en leveranties zijn ook nog eens variabel, en dus afhankelijk van je afgenomen vermogen.
                    Als je van puzzelen houd (of sm'er bent) moet je die rekening eens uitpluizen en controleren met de gegevens van de energieleverancier.

En dan doe je heeeeel veeeeeeeel moeite om die ene lamp telkens uit te zetten wat dan 1,5 euro op jaarbasis scheelt. Vervolgens komt de eindafrekening (zoals bij mij vorige week) binnen, met daarop 10 euro administratiekosten. Mofo's.

Overigens, ik werd erop gewezen om je meterstand van 1 juli te noteren ivm met omlaaggaande tarieven oid. Geen idee van de klepel en de klok en/of bs.

Bezuinigen heeft uiteindelijk echt wel zin. Toen ik in m'n nieuwe huis kwam werd ik aangeslagen op het gebruik van de vorige bewoner...425 Euro per maand, heb dat naar 190 Euro weten te reduceren.
                    Honda Civic Type-R 2010 GrandPrixWhite

Comment

Een nieuwe HR ketel kan flink wat opleveren, op termijn. Als die boiler de hele dag op zeg 70 graden wordt gehouden en je gebruikt amper water (bv korte douche of geen bad) dan is dat een energiezuiper waar je u tegen zegt.

Een kleinere boiler of eentje waarbij je watertemperatuur kan regelen op basis van dagindeling (bv snachts laten zakken naar 40 graden oid) en pas in de ochtend weer op bedrijfstermperatuur laten komen, zou je enorm veel gas kunnen schelen.

Overigens verbruik je 't leeuwendeel , zeker 70%, alleen in de winter. In een strenge winter (zoals een paar jaar geleden, 2003 ? , met een paar weken tegen de -20) verstook je dan meer in 1 winter dan in 3 zachte. Zaken goed isoleren kan daar weer tegen helpen. Goede klokthermostaat ook, die de temp netjes constant houdt, als je er bent, en als je weg bent of slaapt de zaak naar 14/16 graden laat zakken.

En als dat niet genoeg is, 2 truien aandoen werkt ook :)

Comment

Working...
                      X