Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waterontharder

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Waterontharder

Ondanks dat we hier een waterhardheid van 8.5 hebben wat niet als bijzonder hard geldt (eerder gemiddeld in NL), zouden we best iets minder vaak last van kalkaanslag willen hebben.

Nu heb ik wel eens iets gelezen over waterontharder, bijvoorbeeld zoiets: http://www.aquacell-waterontharder.nl/cms/voordelen

Heeft iemand daar ervaring mee? Werkt het goed? Heeft het inderdaad alleen maar voordelen of zijn er ook nadelen?
    Je gaat het pas zien als je het door hebt

Nadelen: Je moet even je hoofdkraan afsluiten en erna op 't laagste punt in je huis zo'n ding inbouwen. Kleine moeite als je alle kranen in 't huis even open draait. Doe je dan niet, dan heb je een wat groter teiltje nodig. :)

Volgens mij heeft 't alleen maar voordelen. Zit er zelf ook aan te denken. Ben nu duinwater gewend en vroeger bronwater.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Starred Bekijk bericht
      Ondanks dat we hier een waterhardheid van 8.5 hebben wat niet als bijzonder hard geldt (eerder gemiddeld in NL), zouden we best iets minder vaak last van kalkaanslag willen hebben.
      13.4 bij mij.... Was een overgang van 1.6 in mijn ouderlijk huis. Dat water is ook nog eens erg lekker!
      $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Ha, die Gummers;

Op het pre-facelift gummen.org was hier ook al eens over gesproken; kost zo'n ding ongeveer?
        Scherven brengen gelul.

Comment

Kosten varieren tussen E500 en E2500, gemiddeld zo'n E1250 schat ik.
          Zie een (al wat ouder) overzichtje:
          http://www.easy-site.nl/siteimg/40/T...ontharders.pdf

Comment

Vreemd verhaal, hier in Almere hebben we water met DH 4,8 wat als zacht water bekend staat. Op die site noemen ze dat al hard water.
            Water van DH 2,7 lijken ze als norm te stellen en dat komt echt nergens voor, sterker nog als het lager dan Dh 4 komt dan krijg je als
            probleem dat het water je leidingen gaan aantasten. In extreem zacht water wil juist heel graag allerlei metalen en mineralen oplossen.

Op Lijst_waterhardheden_Nederland_2003.pdf kan je zien wat de lijst is (komt volgens mij overeen met wat je op die site vindt).

De wikipagina over Waterhardheid kan je ook nog meer interessante info vinden.

Ik zou pas aan zo'n apparaat denken als ik boven de DH 10 zou zitten. maar ja ze willen heel Nederland aan zo'n apparaat helpen.
            Leuk detail: er wordt nergens aangegeven welke waterhardheid uit de uitgang komt. Zou me niks verbazen als dat nog boven de DH 4
            zal liggen (wellicht afhankelijk van de hoogte van de invoer DH ).

We hebben hier een aquarium en ik neem af en toe van mijn werk harder water mee om het aquarium wat aan te harden (Amstelveen DH 8,4).
            Last edited by S2K; 24-06-09, 13:55.

Comment

In amstelveen is het water zo hard dat je er kalknagels van krijgt zekers ?

Serieus, geen idee hoe hard het water in Vianen (ut) is, maar we hebben wel mega kalkvorming overal, afvoer van boiler groeit gewoon dicht.

Alleen de echt goede ontharders zit je aan de 1500 euro

Je wilt namenlijk ook ontharden als je onder de douche staat (ca 10 liter per minuut met de waterbesparende ringetjes vakkundig verwijderd)

E
              يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
                Je wilt namenlijk ook ontharden als je onder de douche staat (ca 10 liter per minuut met de waterbesparende ringetjes vakkundig verwijderd)

E
                Zet dat maar op 20 ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
                  ...ontharden als je onder de douche staat ...

E
                  Ehhh, je kunt ook samen douchen? :-)
                  Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eddieee Bekijk bericht
                    Ehhh, je kunt ook samen douchen? :-)
                    dat duurt doorgaans langer dan alleen
                    Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door S2K Bekijk bericht
                      Water van DH 2,7 lijken ze als norm te stellen en dat komt echt nergens voor, sterker nog als het lager dan Dh 4 komt dan krijg je als
                      probleem dat het water je leidingen gaan aantasten. In extreem zacht water wil juist heel graag allerlei metalen en mineralen oplossen.
                      Dat lees ik wel vaker, maar geldt dat niet alleen voor die oude kopere leidingen? Of ook voor de nieuwste leidingen?

Comment

Dat lees ik wel vaker, maar geldt dat niet alleen voor die oude kopere leidingen? Of ook voor de nieuwste leidingen?
                        "Uitspoeling van giftige stoffen
                        In 2004 was in De Gelderlander te lezen, dat de waterleidingbedrijven extreme aantastingen van hun leidingen constateren in gebieden met natuurlijk zacht water. De PVC - waarvan de leidingen meestal gemaakt worden - loste op. PVC bevat een uiterst kleine hoeveelheid schadelijke stoffen: o.a. metaalzouten, monomeer vinylchloride en ftalaten."
                        Veritatis simplex oratio est

Comment

Hmm, dat klinkt niet best.
                          Maar het is inmiddels 5 jaar later. Als het echt een probleem zou zijn dan zou er toch meer over te lezen moeten zijn?

Comment

Misschien op Zapruder. Die hebben vast een verband gevonden tussen de doofpotaffaire rond 't Catshuis brandje, de moord op Pim Fortuyn en de opgeloste PVC leidingen door zacht water. :)

Comment

Noord Beveland heeft 1.6....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                                Fuck zeg, en ik altijd maar denken dat het door die gereformeerde inteelt kwam daar, blijkt het gewoon aan langzaam oplossende waterleidingen te liggen. ;-))

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GJ Bekijk bericht
                                  Fuck zeg, en ik altijd maar denken dat het door die gereformeerde inteelt kwam daar, blijkt het gewoon aan langzaam oplossende waterleidingen te liggen. ;-))
                                  Gereformeerd? Je vergist je met ZuidBeveland.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                                    Waar haal je dat vandaan? Het dorpje Wissenkerke ligt op Noord Beveland en die heeft DH 7-9 en Kortgene ook DH 7-9. Heb je soms naar mmol/l gekeken?

Comment

Hmm, dat klinkt niet best.
                                      Maar het is inmiddels 5 jaar later. Als het echt een probleem zou zijn dan zou er toch meer over te lezen moeten zijn?
                                      Misschien zullen ze in die gebieden tegenwoordig het water harder maken?

Comment

Waar haal je dat vandaan? Het dorpje Wissenkerke ligt op Noord Beveland en die heeft DH 7-9 en Kortgene ook DH 7-9. Heb je soms naar mmol/l gekeken?
                                        http://www.waterhardheid.nl/

Ik snap de legenda daarvan niet helemaal dus het zou best mmol/l kunnen zijn. Wat zegt de Delta erover?

Comment

http://www.gezondheidsnet.nl/medisch...r-tegen-eczeem

Comment

Schaal van hardheden

De hardheid wordt uitgedrukt in Duitse graden (of in millimol; 1 mMol = 5,6 DH).

De waterbedrijven hanteren de volgende indeling:

0 tot 4 DH : zeer zacht water
                                            4 tot 8 DH : zacht water
                                            8 tot 12 DH : gemiddeld
                                            12 tot 18 DH : vrij hard water
                                            18 tot 30 DH : hard water
                                            Afaik is water boven de 14 DH niet toegestaan en wordt dan door de leverancier zelf onthard.

Verder wisselt de kwaliteit soms per gebied binnen een gemeente. Er zijn vaak meerdere pompstations actief per stad en het water heeft soms ook een wisselende kwaliteit. Vroegah kon je mooi zien van welk pompstation je water kreeg maar nu is dat allemaal onder een grote noemer geplaatst.

Bv verschil in DH Arnhem Noord (5.8) t.o.v. Velp (3.8). Arnhem Noord en Velp liggen tegen elkaar aan.

Volgens een PDFje varieert de DH in heel Arnhem tussen de 4.5 en 9. Da's nogaal een afwijking.

Zie http://www.verswater.nl/NR/rdonlyres...rland_2003.pdf ; niet heel betrouwbaar maar geeft wel een aardige indicatie.

Comment

Ik zit op 0,2 met een waterontharder van www.wairtec.nl ertussen!

Kost < EUR 999 in de BTW voor een ontharder voor een normaal huis.

In de meterkast plaatsen tussen hoofdaansluiting en klaar ben je. Helemaal top en wil niet meer anders.

Geen wasverzachter meer nodig
                                              Geen kalkaanslag
                                              Geen vieze Senseo/Nespresso apparaten
                                              Heerlijk met douchen en haren wassen

Nadeel; niet vergeten zak zout erin te flikker. (5 a 6 zakken per jaar A EUR 6 per zak).

Comment

Ha, die Rutger;

Klinkt goed. En als de buitenkraan er op wordt aangesloten is het ook perfect autowassen natuurlijk.
                                                Scherven brengen gelul.

Comment

Water op de Veluwe is zacht te noemen, terwijl Houten in Utrecht erg hard water kent.

Controleer de hardheid van uw leidingwater
                                                  Selecteer uw gemeente en zie welke waterhardheid door het waterleidingbedrijf werd opgegeven:
                                                  Uw gemeente: Apeldoorn (Gld)
                                                  Uw provincie: Gelderland
                                                  Uw waterhardheid: 4.9 dH
                                                  (renkum 5.6)

Alles om Noord-Beveland geeft 8 of hoger. Waar woont Yomanda ook al weer?
                                                  Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                  Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Yes Hansv, that is correct. Als je dat ding gewoon tussen je hoofdaansluiting laat plaatsen is dat ook direct het geval. Ben er echt heel blij mee.

Ik post <999 omdat ik niet weet wat het precies kost maar volgens mij was ik iets van EUR 800 in de BTW kwijt. Maar dat is alweer een paar jaar terug.

Wil nooit meer zonder.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rutger Bekijk bericht

Kost < EUR 999 in de BTW voor een ontharder voor een normaal huis.
                                                      Levert dat bedrijf ook aan particulieren?

Comment

Waterontharder Aquacell merkt niets van crisis

JOURE, 20090629 -- Van een economische dip, laat staan een crisis, merken ze bij Aquacombi in Joure helemaal niets. Deze zomer plaatst het bedrijf de 75.000-ste waterontharder die de Engelse toeleverancier van de band liet rollen. Directeur Gerrit Dijkstra van Aquacombi is blij, maar niet verrast: "Wij draaien beter dan ooit. Ik schrijf dat toe aan de bewustwording van de consument en aan de belangstelling voor duurzaam investeren. Waterontharders dienen niet alleen het comfort, ze werken besparend en zijn milieu-ontlastend."

In bedrijfstakken als de horeca en gezondheid&beauty is kalkvrij water van essentieel belang. Kostbare apparatuur gaat veel langer mee en de klanten stellen de smaak en de zachte aard van het water op prijs. Het enige echt effectieve systeem, zo weet het bedrijfsleven, is een ionenwisselaar met harscilinders. Maar ook steeds meer particulieren ontdekken het bestaan van dit type ontharder. Kalkaanslag op sanitair, tegels, glaswanden en in apparaten vormt een van de grootste ergernissen in het huishouden.

Onthard, dus zacht water zorgt voor minder energiegebruik door cv, wasmachine en keukenapparatuur. Het verlengt ook de levensduur van apparaten aanzienlijk. Bovendien is er veel minder wasmiddel en zeep nodig, en al helemaal geen agressieve schoonmaakmiddelen meer. Dat alles maakt een wateronthardingsinstallatie tot een zeer duurzaam product. De apparatuur van Aquacombi vergt bovendien geen elektriciteit.

Dijkstra: "Duurzaam investeren is een van de belangrijkste antwoorden op de crisis. Daar past de waterontharder met 20 procent besparing op energie en 50 procent besparing op bijvoorbeeld waspoeder heel goed in."

Aquacombi heeft een topjaar achter de rug en ziet de komende jaren met groot vertrouwen tegemoet. In april is een nieuw bedrijfspand in Joure in gebruik genomen. De aflevering van de 75.000-ste AquaCell zal waarschijnlijk in Zwolle plaatsvinden.

Comment

Ik kan Aquasells marketingpraatje onderschrijven. Is gewoon waar wat daar staat.

@Starred, neem even contact op, denk dat ze ook wel bij particulieren plaatsen hoor. Ik doe de IT winkel voor Wairtec. Topbedrijf ;-)

Comment

Iemand enig idee wat zo'n Aquecell moet kosten? Ik Google me gek maar kom er niet echt verder mee. En nee, ik neem geen contact op met het bedrijf zelf om de komende vier maanden gestalkt te worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rutger Bekijk bericht
                                                              Plaats eens een fotootje van die installatie als je wilt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Arjan Bekijk bericht
                                                                Iemand enig idee wat zo'n Aquecell moet kosten? Ik Google me gek maar kom er niet echt verder mee. En nee, ik neem geen contact op met het bedrijf zelf om de komende vier maanden gestalkt te worden.
                                                                Rond de E1800.

Ik heb inmiddels een waterontharder besteld, komt over paar weken. Geen Aquacell maar een Boshuis. De aquacell heeft te weinig capaciteit voor ons waterverbruik

Comment

Working...
                                                                X