Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe lang duurt het om een hypotheek af te sluiten

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Hoe lang duurt het om een hypotheek af te sluiten

Ik heb begin mei een huis gekocht en heb 13mei een gesprek gehad met een hypotheek adviseur. Tijdens dit gesprek heb ik ook aangeven dat de bankgarantie 10 juni klaar moest zijn. Ik heb twee voorstellen meekregen en 15 mei akkoord gegeven voor één van die twee.

Vervolgens hoor ik niks meer. Begin juni nog eens gebeld, toen bleek dat de persoon in kwestie op vakantie was. Zijn vervanger verzekerde mee dat ze achteraan zaten maar dat de bank een goed hypotheekproduct had maar ze gewoon achterliepen met aanvragen. Ik heb dus wel zelf een waarborgsom moeten overmaken omdat de bankgarantie niet op tijd is gekomen. Let wel, we zitten momenteel alleen nog maar in het stadium van een offerte, daarna komt de papierwinkel pas echt op gang met werkgeversverklaringen e.d.

Het is inmiddels eind juni en er is nog niets veranderd.

Is dit normaal in deze tijd?

Moeilijk te zeggen. Wat ik wel kan zeggen is dat ik ooit, op een dag, lang geleden een hypotheek nodig had voor me bedrijfspand, en dat MOEST ik binnen een week (5 werkdagen) hebben. Anders was de koop af. Had te maken met aftrekbaarheid onroerend goed, in een keer afschrijvinen blah blah eerste 3 jaar zelfstandigenaftrek blah blah.
    Was dus binnen 4 dagen geregeld. Koopcontract getekend hypotheek, de hele handel. Kan echt hoor.

** Ben wel direct bij de bank binnengelopen en direct de juiste persoon aan z'n oren getrokken.
    Honda Civic Type-R 2010 GrandPrixWhite

Comment

Tegenwoordig zijn de eisen en controles een stuk heftige dan een aantal jaren geleden. Dat bevordert de doorstroom niet bepaald.
      Wat geeft de bank als antwoord over de doorlooptijd dan?
      Anders een andere bank zoeken.

Comment

Ik ben nog niet echt in het stadium van controle's. offerte moet ik eerst nog ontvangen, of doen ze op dat moment ook al controles?

Ik niet direct contact met de bank. Ik hoorde wel van iemand dat banken hun eigen hypotheek (als in niet via een tussenpersoon) voorrang geven.

Misschien een idee ff direct bij een bank binnen te stappen, ik kan altijd éé'n van de twee afblazen.

De overdracht is overigens pas 31 augustus, dus echt krap zit ik ook (nog) niet qua tijd

Comment

Achteraan bellen en aangeven dat het graag of niet is en dat je dat binnen 3 uur wilt weten. De markt ligt op z'n reet, dus je bent overal meer dan welkom.
          You know that reality is immaterial

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jersey951 Bekijk bericht
            Ik ben nog niet echt in het stadium van controle's. offerte moet ik eerst nog ontvangen, of doen ze op dat moment ook al controles?

Ik niet direct contact met de bank. Ik hoorde wel van iemand dat banken hun eigen hypotheek (als in niet via een tussenpersoon) voorrang geven.

Misschien een idee ff direct bij een bank binnen te stappen, ik kan altijd éé'n van de twee afblazen.

De overdracht is overigens pas 31 augustus, dus echt krap zit ik ook (nog) niet qua tijd
            Beter een maand te vroeg dan een dag te laat. Als ze nu al traag zijn dan zal 't midden in de zomer helemaal kommer en kwel zijn (tenslotte gaat t nu al traag als er 1 persoon op vakantie, hoe moet dat tijdens de bouwvak dan ?)

Bouwvak loopt van 20-7 tot 21-8 btw. Voor de bouwvak is 't druk want dan moet opeens alles afgerond worden voordat mensen op vakantie kunnen en na de bouwvak is het druk van 'al het werk dat even ingehaald moet worden'.

Je slaapt dan ook een stuk rustiger.

Comment

ik ben al 6 weken bezig om mijn hypotheek te verhogen.......je wilt niet weten wat een drammers die banken nu zijn. Steeds moeten ze meer informatie hebben.
              Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Ah...een nieuwkomer :-)

Als je wil vertellen welke bank je mee bezig bent dan kan ik je zeer snel vertellen of je aan het lijntje wordt gehouden of dat het i.d.d. klopt.

Gelukkig hebben wij nog paar verstrekkers die echt snel zijn maar we zien de doorlooptijden van sommige banken echt oplopen.

Comment

Ik zal idd rustiger slapen als e.e.a. echt geregeld is.

Bank moet ik ff checken in de papieren die ik van de adviseur heb meegekregen.

Comment

Moeten niet alle hypotheken bij ABN Amro via Bos tegenwoordig?

* rent snel weg *
                    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                      Moeten niet alle hypotheken bij ABN Amro via Bos tegenwoordig?
                      Die controleert dan eerst of je niet boven de Balkenende-norm verdient.

Comment

Delta Lloyd volgens de papieren.

Comment

Moet in paar dagen rond zijn. Ik zou maar eens goed met je TP aan praten.

Delta Lloyd heeft op dit moment geen achterstanden.

Of.....ben je zelfstandig?

Stuur me anders even pm.

Groetjes

Arjé

Comment

Het verhaal over eigen bankkantoren klopt niet helemaal. Vaak gaat het gewoon via dezelfde afdeling.

Veel geldverstrekkers werken alleen maar het proffesionele intermediair...

Comment

Als je zo doorgaat....eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang.

Comment

ze zitten nu zo strak aan de 4,5 keer je jaarinkomen dat een overschrijding van een F*CKING 700 euro al extra papierwerk oplevert door die nieuwe norm. Sjongejonge zeg. Maar goed, daar kan de bank niks aan doen.
                                Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Is niet 4,5x Is de Verlengde NHG norm (CHF norm) en die kan oplopen tot bijna 6x (als je genoeg inkomen hebt).

Comment

Ik heb begin mei een huis gekocht en heb 13mei een gesprek gehad met een hypotheek adviseur. <knip>
                                    Had je maar de Gummen huishypotheker moeten nemen! ;)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door V70 Bekijk bericht

Wordt aan gewerkt!

Comment

Wel een lokale versie dan van de enige echte.... Maar hij heeft gister mijn zegen gekregen. :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door V70 Bekijk bericht
                                          Thnx

:-)

Comment

Bij ons schoot 't ook even niet op. Ik dacht ook dat 't aan de tussenpersoon lag, dus even Kleintje geraadpleegd en als we meer tijd hadden gehad, was ik ook naar hem gegaan. Achteraf blij dat 't toch snel goedkwam met onze tussenpersoon (die zit 2 deuren verder), want als ik vooraf had geweten hoeveel papierwerk we continu hadden moeten inleveren, dan was ik niet blij geweest met een tussenpersoon op een uur rijden... Wat een gedoe zeg, ik ben blij dat ik er steeds even binnen kon lopen als ze weer een formuliertje hadden, of een handtekening waren vergeten te laten invullen door ons.

Het is nog steeds bizar dat we pas 6 weken weten dat de hypotheek rond is en we 4 weken geleden de sleutel al kregen en er nu 2 dagen wonen. De afgelopen 6 weken gingen veel sneller dan de maanden ervoor (duh). Ik moet ook zeggen dat onze bank te laat was met het openen van het bouwdepot en dat ze dit heel snel hebben rechtgezet dankzij onze tussenpersoon. Gelukkig hadden we een buffer zodat we die eerste paar mille zelf konden ophoesten, maar toen was de pot wel leeg. Dat was snel rechtgezet.

Comment

Daarom krijgen onze klanten van te voren een lijst met stukken die we nodig hebben.... Dan hebben we vaak 95%. Als er iets bijzonders aan de hand is dan hebben we nog wat aanvullingen nodig maar proberen wel de klant in 1 keer aan te laten leveren.

Cav zonder Gummen hypotheek. Hoe is het toch mogelijk :-)

Comment

't Scheelde weinig of we waren naar A'dam gekomen, dat weet je. :)

Comment

Net niet is ook gewoon niet hoor ;-)
                                                  Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                  Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

@ Cav: Plaag je ook maar.
                                                    @ Steven: Hahahahahaha.

Comment

Gisteren inderdaad een afspraak gemaakt voor zaterdag bij een gummen certified hypotheekkantoor in mijn woonplaats.

Zul je net zien, belt die oorspronkelijk hypotheekadviseur net vandaag dat hij de offerte binnenheeft. Alsof ze het ruiken....

Ik hou hem nog even aan het lijntje just in case, maar heb hem wel verteld dat ik niet zo veel vertrouwen in een bank die 6/7 weken nodig heeft voor offerte.

Comment

@Cav

Hoeveelheid papierwerk is deels omdat je ondernemer bent? Ik heb de lijst gezien met benodigheden maar voor een loonslaaf als ik valt het me nog mee.

Comment

6/7 weken nodig heeft voor offerte.
                                                          Waaaaaaaat?

Geef je JH de hartelijke groetjes van me? Ik stuur je nog een pm.

Comment

@Cav

Hoeveelheid papierwerk is deels omdat je ondernemer bent? Ik heb de lijst gezien met benodigheden maar voor een loonslaaf als ik valt het me nog mee.
                                                            Nee, ik ben fulltime werknemer tegenwoordig. Mijn vriendin ook.

Het viel ons gewoon op dat we veel meer formulieren in moesten vullen dan we vooraf wisten. Ook zaten er dingen tegen. De werkgeversverklaring van mijn vriendin duurde érg lang tot 'ie binnen was. Toen ie eindelijk binnen was, hadden ze hem niet volledig ingevuld en kon alles weer opnieuw! Als we dat van tevoren hadden kunnen regelen, dan had dat zeker gescheeld. Ook kwam er opeens een kink in de kabel door Vodafone die mij een BKR registratie had aangesmeerd in 2007 en die ze waren vergeten weer af te melden.

Met een verklaring van mij (+dossier over die kwestie), mijn werkgever en van de Bank, die door een technische storing de automatische incasso niet hadden laten afschrijven tijdens mijn zomervakantie waardoor ik er geen zicht op had, is 't uiteindelijk toch nog goedgekomen. Toch haakte er toen al een bank (Delta Lloyd) af. BKR = no go sinds kort bij die bank. Op zich logisch in dit soort tijden, maar toch, zelfs de plausibele verklaringen hielpen daar niet. Met zo'n bank doe ik ook liever geen zaken, met Vodafone ook niet meer. :)

We hebben nu een prima hypotheek en het huis van onze 'dromen'. Dus eind goed, al goed.

Comment

Niets is zeker... ;-)
                                                              Veritatis simplex oratio est

Comment

Haha, spijker op de kop! Wij zaten namelijk bij de Jazeker ... en dan Delta Lloyd. LOL

Comment

Working...
                                                                X