Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Google's moederbom op Microsoft?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Google's moederbom op Microsoft?

Zoekmachine Google ontwikkelt een eigen besturingssysteem voor computers en opent daarmee rechtsreeks de aanval op Windows van marktleider Microsoft.

Het internetbedrijf wil met het alternatief voor Windows, dat medio 2010 op de markt moet komen, de dominantie van Microsoft doorbreken. De Amerikaanse softwaregigant heeft 90% van de markt voor besturingssystemen in handen.

Met het nieuwe Google Chrome OS (Operating System) mikt Google op zowel de markt voor desktops als de populaire netbooks: kleine laptops bedoeld voor e-mail, internet en andere simpele computerhandelingen. ‘Snelheid, eenvoud en veiligheid zijn de kernwaarden van Google Chrome OS,’ schrijven de vicepresident productmanagement en technisch directeur van Google in een weblog.

Windows niet meer van deze tijd

Volgens beide mannen is Windows niet meer van deze tijd omdat het besturingssysteem bedacht werd in een tijdperk zonder internet. ‘We beginnen vanaf nul met ontwikkelen, zodat gebruikers niet meer worden geconfronteerd met virussen, kwaadaardige codes in software en veiligheidslekken.’

De nieuwe software is gebaseerd op Linux, software waarvan de broncode op internet vrij te verkrijgen is. Dat is een slag in het gezicht van Linux, dat lange tijd als besturingssysteem populairder was bij netbookbezitters dan Windows. Inmiddels is Windows XP, de voorganger van Windows Vista, echter het meest gebruikte besturingssysteem op netbooks. Volgens Microsoft is 98% van de netbooks inmiddels uitgerust met Windows.

Microsoft serieus uitgedaagd

Google, dat met Android ook een besturingsysteem bedacht voor mobiele telefoons, werkt aan het nieuwe systeem met verschillende producenten. Kenners van de software-industrie denken dat de zet van Google de markt zal opschudden. Het is de eerste keer dat Microsoft serieus wordt uitgedaagd. Het gaat bovendien om een innovatief besturingssysteem dat uitgaat van de mogelijkheden van internet. Een analist zei dat Google de ‘moeder van alle bommen op zijn rivaal Microsoft heeft gegooid’.
    Je gaat het pas zien als je het door hebt

De nieuwe software is gebaseerd op Linux, software waarvan de broncode op internet vrij te verkrijgen is. Dat is een slag in het gezicht van Linux
    ???
    fka v164

Comment

"We beginnen vanaf nul met ontwikkelen" versus "De nieuwe software is gebaseerd op Linux". Nou, dat is echt vanaf 0 ja :)

"Het is de eerste keer dat Microsoft serieus wordt uitgedaagd" die hebben zeker nog nooit van OS/2 gehoord. Een OS wat superieur was aan destijds NT en toch heeft Microsoft 'gewonnen' (dankzij hun marketing).

Nou, we zijn benieuwd!

Comment

Microsoft heeft niet gewonnen door hun marketing tov OS/2, maar omdat IBM geen kloten meer deed en OS/2 liet sterven ipv verder te ontwikkelen. Ik ken toevallig enkele bedrijven die konden kiezen tussen op OS/2 blijven werken en zelf nieuwe interfaces met klanten en leveranciers ontwikkelen, of migreren naar Windows XP - er was geen alternatief bij IBM.

Verder is dit een storm in een glas water... Je OS is niks zonder de juiste toepassingen erop op redelijk goedkope hardware, en Windows is net populair geworden omdat elke gek wel een illegale kopie van Visual vetlapperij kon vinden, en Windows gewoon op je goedkope PC werd meegeleverd.
        2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

Vraag is of we hier nou zo heel erg enthousiast van moeten worden. Ik ben niet zo'n voorstander van dat alle data (informatie) die via PC danwel internet verspreid wordt bij één hele dominante partij komt te liggen. Maar het zal allemaal voorlopig zo'n vaart niet lopen. Veel services van Google hebben geen kritische massa gehaald, niet alles wat ze aanraken verandert in goud.
          2019 Volvo V60 T6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk bericht
            Microsoft heeft niet gewonnen door hun marketing tov OS/2, maar omdat IBM geen kloten meer deed en OS/2 liet sterven ipv verder te ontwikkelen. Ik ken toevallig enkele bedrijven die konden kiezen tussen op OS/2 blijven werken en zelf nieuwe interfaces met klanten en leveranciers ontwikkelen, of migreren naar Windows XP - er was geen alternatief bij IBM.
            Omdat IBM 'verloren' had van Microsoft heeft men daar geen verdere ontwikkeling ingestopt. Voordat XP in 2001 op de markt kwam had IBM met OS/2 al verloren van Microsoft toen NT 4 uit kwam. En helemaal toen de MS Server 2000 reeksen in het jaar 2000 uitkwamen.

Ik heb jaren OS/2 gedraait (connect/warp/2.0 beta's) en vond het destijds erg jammer dat het ten dode was opgeschreven. Later ben ik over gestapt op NT4 Workstation omdat daar o.a. meer voor te krijgen was kwa applicaties.

Comment

Ten dode opgeschreven lijkt me zo een flutexcuus... Apple had minder marktaandeel en daaruit maakte men OSX.

Afijn, er zal veel moeten gebeuren alvorens ik mijn OSX afgeef :)
              2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

Heel leuk en aardig, maar zo lang het niet kan tippen aan het applicatie aanbod van Windows wordt het sowieso geen succes. Nu nog vergelijken met XP is sowieso niet echt sterk, volgens mij zouden de netbooks straks ook redelijk goed op 7 moeten kunnen draaien en dan is vooral op het gebied van veiligheid vergelijken met een medio 2010 9 jaar oud OS is niet bepaald sterk.... Aan de andere kant; als je echt alleen wat surft en mailt dan voldoet het natuurlijk prima, vooral als je applicaties via de browser kan starten(BS-bingo woorden software as a service, cloudcomputing en thin client). EDIT: Denk daarbij aan Google Apps(o.a. Docs). Ik denk dat Google ook zo denkt. :-)
                Last edited by MN-Power; 08-07-09, 12:55.
                Every second of your life is a part of your song

Comment

Ben érg benieuwd. Het gevaar is natuurlijk dat het simpelweg de zoveelste Linuxvariant wordt. Novell, Ubuntu, Red Hat etc. allemaal erg leuk, maar blijft gerommel in de marge.

Een beetje competitie zal de OS markt iig wél goed doen. Ik heb goede hoop. Google is érg goed in marketing én nu eindelijk 's een partij met vet geld die zich op Linux stort.

Belangrijke voorwaarde voor het slagen:
                  -Ondersteuning van de hardware vendors (as 't nie goe draait op je komputter mot je 't nie).
                  -Fatsoenlijk alternatief voor MS Office (en dat is Google Apps momenteel nog absoluut niet).
                  -Ondersteuning game industrie (En dat is misschien wel de moeilijkste, want hoe je het ook wendt of keert, Windows is het ultieme game platform).
                  Iedereen heeft recht op mijn mening!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door iOnline Bekijk bericht
                    -Fatsoenlijk alternatief voor MS Office (en dat is Google Apps momenteel nog absoluut niet).
                    Open Office komt een heel eind, alleen moet je een beetje uitkijken met MS formaten. MS Office gaat er toch soms nog net anders mee om dan Open Office. Eigenlijk zou iedereen de open formaten moeten gebruiken. Is tenslotte ook in je eigen belang, want dan ben je onafhankelijk van de eigenaar van het formaat.

Oorspronkelijk geplaatst door iOnline Bekijk bericht
                    -Ondersteuning game industrie (En dat is misschien wel de moeilijkste, want hoe je het ook wendt of keert, Windows is het ultieme game platform).
                    En daar is vooral DirectX het probleem. D'r zou een goed alternatief moeten komen. Aan de andere kant verbaas ik me over hoe goed een PS2 emulator(op Vista 64, op Linux zou hij ook goed moeten werken) werkt. Je zou toch denken dat als je een soort emulator als laag tussen de Linux en Windows API's bouwt, je makkelijk games voor beide platformen kan maken(je bouwt ze namelijk voor de 'emulator'). Het kost natuurlijk altijd prestaties, maar het is heel wat anders dan een andere CPU en GPU emuleren. Daar staat dan weer tegenover dat Microsoft zo handig is Visual studio en XNA te leveren waarmee je games voor X360 en Windows PC kan maken. Daarmee pak je meer aandeel dan je emulatortje dat 10% extra gamers op de PC kan bereiken die sowieso al besloten hadden dat Linux voldeed(en spellen dus niet op de eerste plaats stonden).

Comment

Link

Grote computerconcerns doen mee met Google
                      Uitgegeven: 9 juli 2009 12:33
                      Laatst gewijzigd: 9 juli 2009 12:33

MOUNTAIN VIEW - Vier van de vijf grootste computerfabrikanten ter wereld hebben aangegeven een computer op de markt te willen brengen met het nieuwe besturingssysteem van Google, Chrome OS.

Dat blijkt uit een lijstje dat het Amerikaanse internetbedrijf heeft vrijgegeven.

Onder de deelnemende partijen bevinden zich Hewlett-Packard, Acer, Lenovo en Toshiba. Opvallende afwezige is Dell, de op een na grootste computerfabrikant ter wereld.

Andere partners zijn softwarefabrikant Adobe en de chipfabrikanten Texas Instruments, Qualcomm en Freescale. Intel wordt niet genoemd. 's Werelds grootste fabrikant van chips voor personal computers is de afgelopen decennia een belangrijke partner geweest van Microsoft.

Aanval

Google maakte woensdag bekend in de tweede helft van volgend jaar met een eigen besturingssysteem voor pc's te komen. Het bedrijf zet daarmee frontaal de aanval in op Windows, het paradepaardje van softwaregigant Microsoft.

Google benadrukt dat zijn software gratis wordt. Chrome OS is in eerste instantie bedoeld voor netbooks, computers die vooral geschikt zijn voor internetgebruik.

Google geeft later dit jaar de broncode van Chrome OS vrij. Andere ontwikkelaars kunnen dan ook meewerken aan de software.

Zou er dan toch eíndelijk 's een alternatief voor Windows komen?

Comment

Ehm dat is er al: Linux. Sterker nog, dit is ook Linux. :-)

Alleen of ik er nou zo blij mee moet zijn dat het Google is... Als er één bedrijf is dat ik minder vertrouw dan MS....

Ik hoop dat het ertoe leidt dat veel software minder OS-afhankelijk wordt, maar ik zit zelf niet te springen om Google-OS. Dan neem ik liever een andere Linux-distro.

Comment

Sorry, met alle respect, maar ik ken geen enkele Linux distributie die serieus de strijd aan kan gaan met Windows XP/Vista/7.

Maar zoals ik al aangaf, ik heb goede hoop dat het Google wel lukt om er iets fatsoenlijks van te maken.

Comment

Het gaat hier wel om netbooks, he. Dat zijn kleine laptops waar mensen primair mee emailen, chatten en internetten.
                            Bij een netbook verwacht je niet dat je er de nieuwste games mee kan spelen, dat je de zwaarste versie van Office kan draaien. Dat is helemaal niet nodig met een netbook. Dat is gewoon een laptop light.

Dan lijkt zo'n Chrome OS me prima geschikt. Chrome is fsck snel. Als ik onder Win7 even snel wat wil opzoeken dan klik ik meestal op Chrome. Dat start zo op en werkt erg snel. IE, Firefox en Safari starten langzamer en zijn langzamer. Als Google er in slaagt om Chrome OS net zo lightweight te maken als de Chrome browser, dan hebben ze voor netbooks een heel mooi OS.

Ik denk ook niet dat Chrome OS het doel meekrijgt om Windows in het geheel te vervangen. Alleen op de netbook-markt.

Grappig genoeg is die hele netbook-markt begonnen met Linux, maar heeft Microsoft door achterkamertjesmanipulatie er voor gezorgd dat de OEMs toch weer op WinXP overstapten. Dat was geen kwestie van wat de klant wil, maar wat MS wilde.
                            All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                              Het gaat hier wel om netbooks, he. Dat zijn kleine laptops waar mensen primair mee emailen, chatten en internetten.
                              Bij een netbook verwacht je niet dat je er de nieuwste games mee kan spelen, dat je de zwaarste versie van Office kan draaien. Dat is helemaal niet nodig met een netbook. Dat is gewoon een laptop light.

Dan lijkt zo'n Chrome OS me prima geschikt. Chrome is fsck snel. Als ik onder Win7 even snel wat wil opzoeken dan klik ik meestal op Chrome. Dat start zo op en werkt erg snel. IE, Firefox en Safari starten langzamer en zijn langzamer. Als Google er in slaagt om Chrome OS net zo lightweight te maken als de Chrome browser, dan hebben ze voor netbooks een heel mooi OS.
                              Op onze MSI Wind voldoet XP prima en al helemaal voor het simpele werk. Geen problemen met FF en IE zal het ook wel goed doen. Open Office draait verder ook goed en ik neem aan dat MS Office dat ook doet. De enige netbooks die het zwaar hebben met XP zijn de Asus 700(?) series e.d. maar volgens mij zijn die dingen niet zo populair meer. Ik heb het overigens een keer voor iemand XP geïnstalleerd(na afraden van mijn kant) op zo'n ding, maar zelfs dat gaat eigenlijk verbazend goed.

Trouwens, Google geeft zelf aan dat ze er ook wel de desktop kant mee op zouden willen, alleen dat dat niet de eerste prioriteit heeft.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht

Grappig genoeg is die hele netbook-markt begonnen met Linux, maar heeft Microsoft door achterkamertjesmanipulatie er voor gezorgd dat de OEMs toch weer op WinXP overstapten. Dat was geen kwestie van wat de klant wil, maar wat MS wilde.

Niet helemaal waar. Enkele leveranciers (o.a. Dixons in de U.K.) kregen dusdanig veel klachten over Netbooks met Linux erop dat zij uiteindelijk besloten de Linux varianten niet meer te verkopen.

Comment

Zie ook mijn verhaal over die Asus 700. En zo zijn er veel meer alsnog van Linux naar XP gegaan, zij het minder legaal. :-)

Comment

http://tweakers.net/nieuws/61187/mic...-beta-aan.html

Microsoft trapt de bom terug richting het Google-kamp? ;-)

MS Office komt dus ook als web app. Weet alweer niet of ik daar blij van moet worden... Aan de andere kant, scheelt misschien weer te hulp schieten bij iedereen met weer eens een computerprobleem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MN-Power Bekijk bericht
                                      http://tweakers.net/nieuws/61187/mic...-beta-aan.html

Microsoft trapt de bom terug richting het Google-kamp? ;-)

MS Office komt dus ook als web app. Weet alweer niet of ik daar blij van moet worden... Aan de andere kant, scheelt misschien weer te hulp schieten bij iedereen met weer eens een computerprobleem.
                                      Dit zit/zat er al heel lang aan te komen. Als je ziet hoeveel 'Live' initiatieven er zijn. En dit was in 2008 (zoals in de link staat) reeds aangekondigd.

Dunno echter of dit concept gaat werken.

Comment

Working...
                                      X