Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

WW-premie omhoog omdat werkeloosheid stijgt !?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• WW-premie omhoog omdat werkeloosheid stijgt !?

http://www.nu.nl/economie/2039881/ww...rs-omhoog.html

Da's toch mooi. Jarenlang is er netjes premie afgedragen en bij de eerste de beste periode dat de werkeloosheid begint te stijgen moeten de met moeite overeindstaande ondernemingen en misschien zelfs werknemers meteen maar gaan bijbetalen. Waarom is er geen potje opgebouwd waar minimaal 3 jaar lang WW-uitkeringen van betaald kunnen worden voor zeg 10% werkeloosheid ?

Dit is redelijk zot op planologisch gebied. Hetzelfde probleem zag je tijdje terug bij de beurskrache van aug-2008 waarbij de AEX van de 400 naar de 250 punten ging en de pensioenfondsen meteen onderuit gingen (waarom staat er niet 50-70% op een bankrekening ?) , waardoor de pensioenen de komende jaren niet meer geindexeerd zijn en de premie stijgt. Alsof de hickups eind 2008 / begin 2008 niet al voldoende signalen hadden afgegeven.

Het is echt alsof werkelijk iedereen dacht dat de bomen 50 jaar lang de hemel in zouden groeien zonder enige vorm van terugval zoals in de jaren 80, toch niet zo heel recent geleden, ook al voor enorme onrust heeft gezorgd.

volgens mij hadden ze de premie juist verlaagt voor de crisis ivm lage werkloosheid
    "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
    "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
    "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
    "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Ha, die M4;

WW werkt volgens het omslagbeginsel; de werkenden betalen voor de werklozen, dus er wordt niets aan fondsopbouw gedaan. Is gedaan om vanaf uur nul uitkeringen te kunnen verstrekken. Een overgangsperiode om een fonds op te kunnen bouwen was waarschijnlijk crisisbestendiger en misschien zelfs goedkoper geweest.
      De premie is trouwens onlangs op 0% gezet, dus elke verhoging is relatief fors. Is gewoon een inherente fout in dit systeem.
      Scherven brengen gelul.

Comment

Aangezien premieverhogingen iha. in procenten gaan, is het leed wel te overzien.

Een beetje het verhaal: "je bent een NUL, ik ben 1000x beter dan jij!!".

Maar dit zat eraan te komen. Eigenlijk was het op 0 stellen op de ingangsdatum al achterhaald, wnat de crisis was er al.
        Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Ik ben 't eens met het feit dat er premie moet worden betaald. Geen punt. Een collectief vangnet voor iedereen. Iedereen draagt een steentje bij en de mensen zonder werk blijven gewoon een groot deel van hun koopkracht behouden. Prima systeem. Maar dat er niet aan fondsopbouw wordt gedaan, al is 't maar om een toename voor 1 jaar lang uit te zingen zonder gekke dingen was handig geweest.

Dat de premie voor werknemers momenteel 0% is lijkt gunstig maar als je opeens 10, 25, 50 euro per maand extra af moet tikken, terwijl je onder modaal zit, kan dat best vervelend zijn.

Een opmerking van iemand onder het originele bericht in de Trouw vertelt 't beter dan ik deed:

WW-premie behoort naar beste kunnen op een langjarig (cyclisch) gemiddelde te worden vastgesteld Een pro-cyclische berekening van de premie, zoals die nu door het UWV wordt voorgesteld, accelereert de toename van werkloosheid en slaat dus - op een heel ongelegen moment - als een boemerang terug op de maatschappij. Dit voorstel van het UWV vormt bepaaldelijk géén hoogstandje...

Vanem, Nijmegen op 11-07-2009, 17:51
          Ik snap niet dat niemand , zowel in de politiek, op de departementen of de rekenkamer, dat heeft aan zien komen. Er moet opeens in barre tijden nog harder aan de buikriem getrokken worden. Nee dat helpt de kwakkelende bedrijven de winter door.

Overigens is dit niet 't enige wat niet goed gaat. Er zijn te weinig ambulances. Bij de recente vliegtuigramp heeft 't wel 1 uur geduurd voordat mensen uit 't gecrashte Turkse vliegtuig in een ziekenhuis waren (nu ligt Schiphol ook echt in de rimboe weet je wel). Blijken er uberhaupt ook te weinig ambulances te zijn in Nederland om bij een lokale ramp voldoende hulp te kunnen bieden (aangewakkerd door de treinramp met brandstof-wagons in Italie) en de hele dicussie over wel of niet inslaan van doses anti-virale middelen tegens influenza/griep heeft ook jaren geduurd (SARS was destijds 'niet ernstig' genoeg).

Wat voor mensen staan aan het roer ? Je kan wel Geert Wilders de schuld geven maar buiten hem werken er nog een half miljoen andere ambtenaren, en dat al tientallen jaren lang. 't Wordt tijd voor een flinke bezem aan de top en subtop zou je denken.

Comment

Volgens mij is er een aardig potje opgebouwd in de laatste jaren, pakweg een 12,3 miljard euroontjes of zo
            http://www.flexservice.com/?p=7004
            Daarom is begin dit jaar, in goed overleg tussen alle belanghebbenden, besloten om de WW premie voor ons loonslaven naar 0 te reduceren.
            Tja en met de oplopende werkloosheid zien de schatbewaarders van deze overvolle vetpot de bui al hangen en starten zij, als 1 van die belanghebbenden, een lobby voor de herinvoering van de WW premie.
            Zo voorspelbaar allemaal .....
            Toyota Prius 2 - my 09 - editione Tech - 203K+81K km

Comment

Working...
            X