Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reisbenodigdheden Cariben?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Reisbenodigdheden Cariben?

Goed, even een ongelooflijk domme vraag stellen, zeker voor iemand die al een keer of 5-6 in de Caribbean is geweest. Al eerdere keren was een bezoekje aan de Caribbean ook familiebezoek en hoefden we ons om allerlei praktische zaken niet zo druk te maken?

Dit keer is het echter anders en gaan we met gezien ruim 2 weken in de Caribbean op vakantie. Wat is nu de hamvraag? Alles daar loopt op 110 volt. Verloop- of reistekkers hebben we al geregeld maar moeten we ook een adapter/transformatortje mee om 100v om te zetten naar 220v? Zie het maar als een vraag van een atechnische jurist. ;-)))

Groet
    GJ

Nee, maar de meeste van je spullen zullen gewoon op halve kracht werken. Dus als Mevrouw GJ verknocht is aan stylingtang/föhn dan werkt dat niet of op halve kracht (en is ze beter af met plaatselijke spullen).

In principe kan het geen kwaad voor je spullen, maar duurt het allemaal wat langer :)

En een transformator om 110V naar 220V om te zetten is nogal een ding om mee te slepen (althans, dat herinner ik me van 20 jaar terug).
    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
      Nee, maar de meeste van je spullen zullen gewoon op halve kracht werken. Dus als Mevrouw GJ verknocht is aan stylingtang/föhn dan werkt dat niet of op halve kracht (en is ze beter af met plaatselijke spullen).

In principe kan het geen kwaad voor je spullen, maar duurt het allemaal wat langer :)

En een transformator om 110V naar 220V om te zetten is nogal een ding om mee te slepen (althans, dat herinner ik me van 20 jaar terug).
      Ah, dat was ook mijn idee! Tafootje weegt trouwens ca 0,5 kg.

Groet
      GJ

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GJ Bekijk bericht
        Goed, even een ongelooflijk domme vraag stellen, zeker voor iemand die al een keer of 5-6 in de Caribbean is geweest. Al eerdere keren was een bezoekje aan de Caribbean ook familiebezoek en hoefden we ons om allerlei praktische zaken niet zo druk te maken?

Dit keer is het echter anders en gaan we met gezien ruim 2 weken in de Caribbean op vakantie. Wat is nu de hamvraag? Alles daar loopt op 110 volt. Verloop- of reistekkers hebben we al geregeld maar moeten we ook een adapter/transformatortje mee om 100v om te zetten naar 220v? Zie het maar als een vraag van een atechnische jurist. ;-)))

Groet
        GJ
        je kunt je beter druk maken over hoe een taser te verkrijgen dan over 110volt ;-)

hangt er vanaf of je een trafo nodig hebt ... als je deze vraag 10 jaar geleden stelde is het antwoordt ja en nu hangt ervan af
        ouderwetse trafo's werken op spoelen zodat je een vate input output verhouding hebt moderne trafo's kunnen het met een variabele input doen tussen de 100 en 250 volt bijv en toch een vaste output geven zoals de trafo voor mn laptop bijv , zoiets staat er meestal op ...dus even controleren
        er zijn ook apparaten die een schakelaar hebben

trouwens het advies dat het niet uitmaakt op 110 volt is niet (altijd)juist
        sommige apparaten gaan bij een lager voltage meer ampere trekken waardoor de boel kan doorbranden (zie beveiliging tegen lage spanning startmotor auto)
        Last edited by motroosje; 20-07-09, 08:55.
        "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
        "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
        "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
        "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Alles draait om vermogen.
          Die telefoonlader zal autoswitching zijn, net zoals je laptop voeding.
          Waar je de 230V echt voor nodig hebt is bijv. een fohn van moeder de vrouw, en die dingen zijn energieverslinders waarvoor een simpele high-frequence-step-up-transformer niet toereikend is.
          Moet wel zeggen dat ook die techniek steeds beter word. 12-230V omvormers met best een beetje vermogen zijn al heel handzaam tegenwoordig.
          Uitgansspanning is overigens geen sinus meer.

Ben overigens afgelopen november voor het eerst in de caribean geweest, Jamaica wel te verstaan.
          What a shithole...omg
          Als al die eilanden zo zijn zie je mij er nooit meer terug.
          Honda Civic Type-R 2010 GrandPrixWhite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DBN Bekijk bericht
            Alles draait om vermogen.
            Die telefoonlader zal autoswitching zijn, net zoals je laptop voeding.
            Waar je de 230V echt voor nodig hebt is bijv. een fohn van moeder de vrouw, en die dingen zijn energieverslinders waarvoor een simpele high-frequence-step-up-transformer niet toereikend is.
            Moet wel zeggen dat ook die techniek steeds beter word. 12-230V omvormers met best een beetje vermogen zijn al heel handzaam tegenwoordig.
            Uitgansspanning is overigens geen sinus meer.

Ben overigens afgelopen november voor het eerst in de caribean geweest, Jamaica wel te verstaan.
            What a shithole...omg
            Als al die eilanden zo zijn zie je mij er nooit meer terug.
            Had ik al gezegd dat we naar Jamaica gaan? ;-)))

Föhn gaat verder echt niet mee (mevrouw GJ is gelukkig van het meer praktische type), dus het gaat vooral om de babyfoon, laptop en diverse opladers en mogelijk een dompelaar om de flesvoeding op te warmen.

Groet
            GJ

Comment

Check dompelaar ff ivm vermogen als je een step-up transformer wil gaan gebruiken. Ik denk niet dat een dompelaar omschakelbaar is.
              Geen idee hoeveel vermogen zo'n ding vraagt, maar verwarmers gebruiken meestal veel stroom, hoewel dat bij een dompelaar voor wat kindervoeding te verwarmen wel eens zou kunnen meevalen.
              Denk dat een dompelaar bij halve spanning niet echt warm genoeg zal worden, of het gaat allemaal heeeeel lang duren.

Jamaica is typisch zo'n land waarvan je veel verschillende berichten hoort.
              De 1 vind het fantastisch, de ander vind het helemaal niks.
              Het land is heel mooi, de mensen daarintegen....
              Kijk i.i.g. erg goed uit, elke vreemde gedraging of oprechte vriendelijkheid heeft een reden, vaak om je te belazeren of je geld afhandig te maken of je simpelweg te beroven.
              Als je de film 'cool runnings' gezien hebt, zal je na een weekje in Jamaica de humor in die film niet meer als humor zien, maar gewoon waarheid. Alles valt dan op z'n plek, net zoals die Sisi gast in z'n karretje. Kan echt allemaal zomaar daarzo.

De kant van Nigril schijnt het beste te zijn overigens. Ik heb zelf aan runawaybay gezeten, wat een slechte kant van Jamaica schijnt te zijn.

Ik heb achterlijk rijgedrag gezien in veel landen, bijv. Israel. Wat een idioten, maar Jamaica spant echt de kroon.

Aanrader: Dunn's River, watervallen klimmen. Goed laten voorlichten ivm oplichters benden aan de waterval :-)

Comment

Goed om te horen, want wij zitten in Negril. Pik in het zand en denken dat de hele wereld daaraan hangt. ;-)))

Ik ben inmiddels wel wat gewend in de Cariben qua husslen. Het is zaak op een plek te komen waar je nog wel wat aardige locals tegen kan komen en de eikels zonodig kan ontlopen. In de Cariben geldt wel in extremis dat je moet onthaasten en niet te hoge verwachtingen moeten hebben over het niveau van de service. Als je dat accepteert, kan je een erge leuke en relaxte tijd hebben, is mijn ervaring, en ik hoop dat dit ook voor Jamaica geldt.

Groet
                GJ

Comment

Wens je i.i.g. veel plezier toe, ik heb de beste tijd van me leven er gehad. Dat had niks met het land te maken, had net zo goed ergens anders kunnen zijn.
                  Last edited by DBN; 20-07-09, 21:25.

Comment

Ik meen me te herinneren (kan het artikel niet terugvinden) dat ze op veel plaatsen waar men nog 110v voert, een auto-switching systeem kent. De stopcontacten kennen 3 polen in plaats van 2. Als je de 2 polen gebruikt die 0 en +110 voeren krijg je 110v, de derde pool voert -110 waardoor je netto 220v zou krijgen.

Klinkt vaag en ik ben geen elektricien, maar misschien kun je het vragen aan de familie die je daar hebt.
                    Good. Bad. I'm the guy with the gun.

Comment

Working...
                    X