Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kopen of bouwen? Hoeveel kost een huis exclusief grond?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Kopen of bouwen? Hoeveel kost een huis exclusief grond?

MdV en ik huren nu toch al enkele jaartjes en hebben er niet over te klagen. Maar toch blijven we op zoek naar leukigheidjes zoals een eigen tuin en gewoon meer ruimte. Ook vind ik andere mensen maar niets en woon ik liever wat meer teruggetrokken dan op een duplex appartement waar men moeilijk doet over waar je je auto parkeert of waarom de kinderen altijd de trampoline voor hetzelfde appartement plaatsen.

Maar goed, we blijven altijd wel wat kijken maar hoe meer ik kijk, hoe meer ik een gevoel begin te krijgen dat ik gewoon niet het juiste huis ga vinden. Het ene huis ligt in de perfecte omgeving met een ruime tuin, maar dan hebben de eigenaars er een spuuglelijke eiken keuken in geplaatst en kan je overal de schijtbruine tegels terugvinden. Andere huizen zijn dan weer spot-on mooi van binnen en van buiten, maar dat zijn dan van die yuppies die niet geloven in een auto en dus doodleuk geen garage hebben voorzien.

Is het dan niet praktischer om een stuk bouwgrond te kopen en zelf iets te ontwerpen?

Ik zie allerhande gronden tussen 80000 en 130000 euro. Stevig aan de prijs, maar wel goeie locaties. Hoeveel kost dan eigenlijk een huis dat je er zelf op zet? Een kennis kocht zijn bouwgrond voor 80k, rekende op 70k voor bouwmaterialen en 70k aan werkuren. Is dit gek? Zou ik voor eerlijk waar 130k+140k=270k een mooie villa kunnen neerzetten, terwijl de verkoopprijzen tegenwoordig +300k voor een vergelijkbare kast zijn?

Of verkijk ik me ergens op? Tuin kan me weinig schelen, keuken haal ik gewoon uit de Ikea en voor de rest veel unplggd.com en apartementtherapy.com met wat ikeahacker.com. Gewoon dus een mooi modern huis zonder als bunker over te komen, oprit in klinkers, stalen poorten en een bende rottweilers voor de buren en andere gasten.

* prijzen zijn Belgisch.
    2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

<zal wel een belgen-only draadje worden met die prijzen>

:-)

Comment

Ik heb nog wel wat voor je in de aanbieding. 't Ligt alleen niet in Belgenland... :)
      You know that reality is immaterial

Comment

Ah kom, ik denk dat het aandeel grond vs bouwmaterialen vs werkuren toch ongeveer gelijk zal oplopen in Nederland, niet? De grond zal duurder zijn, maar wel kleiner, en baksteken en werkuren zullen gelijkaardig zijn.

Comment

Materiaal * 3 is arbeidskosten. 1 op 1 gaat in NL iig niet op.
          Reken aan bouwkosten op ongeveer 400€ per kubieke meter gebouw (luxe maar niet al te absurd luxe afwerkniveau). Een huis van 500 kuub kost op die manier ongeveer 200k om geheel te bouwen (met afgewerkte vloeren en gebruiksklare badkamer en keuken).

NB die 400€ is een doortrekking van een prijs van rond 2001, dus daar kan heel wat aan veranderd zijn, maar geeft volgens mij wel een redelijke richting.

Voorbeelden:
          Voegen van pakweg 150m2 kost 1000 euro aan arbeid en 250 euro aan voeg (tenzij mijn vrouw de voeg uitzoekt, dan kost het voegmiddel 1350 euro :/ )
          Metselen van pakweg 75m2 kost (luxe stenen) pakweg 1000 euro materiaal en zo'n 3500 aan specie en arbeid. Specie kost nog geen 200 euro in dit geval trouwens.
          Last edited by Steven; 20-07-09, 15:21.
          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
          Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Ruwweg 3x de materiaalkosten, en dan nog 15% onvoorzien, plus nog kleine kosten voor leges, architect, nuts-voorzieningen, financiering, bodemonderzoek, etc...

En daar bovenop nog jouw bouwkavel uiteraard... Dan moet je redelijk in de buurt kunnen komen. Alternatief is om een aannemer te zoeken die kant-en-klare woningen verkopen (zijn er genoeg), heb je minder mogelijkheden, maar wel een vaste prijs.

Alles is wel afhankelijk van aardig wat omstandigheden, zit je bijvoorbeeld op klei, zand of op veengrond te bouwen, heb je riolering in de buurt, electriciteit/water? Heb je een weg ernaar toe? Zit je in een milieu-zone, etc... Dit soort grappen kunnen de prijs aardig opdrijven.
            "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

Comment

Ik ben het voor een groot deel eens met Steven. Bouwkosten hier in NL (en B is denk ik niet heel erg veel anders) zijn ca. 1200 tot 1500 euro per m2. Moet je natuurlijk nog een architect betalen en een paar andere adviseurs. Komt er bij een woning van laten we zeggen 200 m2 (bouwkosten dus max ongeveer 3 ton euro) ca. 50.000 aan ontwerp en advieskosten, leges aansluitingen e.d. bij. Oh ja ik ken nog wel een goede architect :-)

which reminds me moet kiwi nog even mailen!
              Tegenwoordig kennen de mensen de prijs van alles en de waarde van niets - Oscar Wilde

Comment

Voor 140K kom je niet weg lijkt me - maar misschien verchillen onze smaken :-)... Als je een beetje naar een leuke keuken met toestellen kijkt, zit je al tegen de 10-15K, dito voor een badkamer en dan zit je al op 30-35K zonder het dan over de ruwbouw etc te hebben.

Ik heb de indruk dat je met het scenario 'kopen en verbouwen naar eigen goesting' beter wegkomt dan met zelf bouwen. Die eiken keuken sloop je er zo uit, die lelijke badkamer ook. Kost je net iets minder moeite dan zelf te bouwen, serieus waar. Als je dan X neemt als aanschafprijs van huis en grond en je rekent X*0,25 aan verbouwingen en inrichten naar eigen smaak, moet je toch wel rond komen.

Plus, mijn waarde, is het niet zo dat bouwkosten nog steeds 21% belast worden, en verbouwingen 6% ... en met het kopen van grond profiteer je niet van de 'druk' op de markt nu ... met en huis erop kan je steviger onderhandelen lijkt me.

Hoe groot koop je voo 70k-130k? Laatst is hier in de straat nog een stuk weg gegaan van 1850m2 voor 180K. Liggen de prijzen in L zoveel lager nog steeds ...
                Last edited by rocketscience; 21-07-09, 12:28.
                Rock on. RS.

Comment

25 K voor een keuken. Oh, wordt dit weer zo'n draadje. :)

Comment

SS, neen, dat is niet de bedoeling ... zal het corrigeren.
                    Beter zo?
                    Rock on. RS.

Comment

sgoedjoh. :)

Maar je had natuurlijk de goedgevulde wijnklimaatkast meegerekend en ook het ingehuurde vrouwelijke gezelschap voor in het driekeermodaal-zaagereentraptredeuit-bubbelbad? :)

Ik denk wel dat je gelijk hebt trouwens. Eiken keukens en bruine badkamers zijn geen KO criteria.

Comment

Vergis je niet in 't zelf (laten) ontwerpen! Daar kun je behoorlijk in verzuipen, in zowel negatieve als positieve zin.

Als ik nu mijn eigen huis mocht ontwerpen, zou dat er totaal anders uitzien dan 't huis wat ik net heb gekocht. Toch voldoet ons huis aan meer dan de 10belangrijkste punten/eisen die wij hadden gesteld.

Zelf bouwen is overigens in NL niet zo'n probleem, meer in de Randstad en op populaire plekken elders, waar de grondprijs ook boven de 600 euro/m2 ligt. Heb je eenmaal een kavel op jouw droomlocatie en weet je wat wel en niet mag, dan kun je vrij rap iets ontwerpen. Belangrijk is om van tevoren een Programma van Eisen op te stellen (je verhaal hierboven is in grote lijnen het begin).

Ik had ooit een docent (Architect). Die had zijn huis gebouwd voor 130.000 euro en de grond kostte hem 5 ton. Echt een vet huis. Alles erop wat je nodig hebt (mooie keuken, woonkamer met vide, badkamer strak, simpel, doch compleet, 2 slaapkamers en een inpandige bergruimte. Hij had 1 beperking, zijn goothoogte mocht niet hoger zijn dan 1,2 meter en de nok mocht volgens mij wel hoog worden. Het huis mocht 18 meter diep worden, maar slechts 5 of 6 meter breed. Op zijn terrein had een oud vervallen boerderijtje gestaan en dat was de reden van de eisen van de gemeente en welstand. Ze dachten dat 'ie wel even een replicaatje zou maken, maar hij ontwierp zijn huis gedeeltelijk onder de grond en heel modern. Even schrikken bij welstand, maar het werd toch goedgekeurd.

Alle vertrekken/badkamer en keuken had 'ie in 1 groot blok in 't midden ondergebracht, vide/entresol + slaapkamers er bovenop. De woonkamer was dus huge. De gangen liepen langs de buitengevel. Beetje lastig uit te leggen zonder plaatjes, maar zelf had ik ook zo ooit eens een schoolopdracht ingeleverd waar ik precies dezelfde eisen kreeg van mijn docent (van een vorige opleiding) en toevallig exact hetzelfde ontworpen, alleen dan met de originele gevels en dak (omdat 't in mijn geval nog wel deels intact was gebleven en gerestaureerd moest worden in die opdracht). Bouwkosten die ik had gecalculeerd: 130.000 euro.

Lang verhaal, maar ik bedoel eigenlijk te zeggen dat je met slim nadenken/ontwerpen, goed materiaalgebruik en optimaal gebruik maken van je kavel/orientatie een betaalbaar/duurzaam en vooral comfortabel ontwerp kan maken voor relatief weinig geld.

Alleen die grond, die moet qua prijs/plek/orientatie etc. precies kloppen.

Comment

Bovendien. BelgiŽ heeft niet eens een regering, dus laat staan welstandscommissie. :)

Comment

ALS ik toch ooit zelf een huis zou bouwen, wat zeer waarschijnlijk nooit gaat gebeuren, omdat ik nu eenmaal meer voorkeur heb voor een prachtige oude villa, maar goed, ALS dus, dan werd 't ook een ding dat voor een groot deel onder de grond ging.

En met een garage voor minstens vier auto's in de kelder.
                            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Goh, mijn noden...
                              • ver van de bewoonde wereld, ik haat buren
                              • volledig onderkeldert waar overal auto's kunnen manoevreren
                              • -2 kelder voor toegang tot de autoput :)
                              • ruime tuin die voor een gedeelte schapen en ander klein vee kan herbergen
                              • interieur in een modernere stijl, zonder idioot seventies te worden
                              • living met eenvoudige aansluiting naar eetkamer en keuken
                              • bureau mag daar ook op aansluiten
                              • master bedroom
                              • twee andere slaapkamers
                              • toilet en dressoir op gelijkvloers
                              • toilet met badkamer op 1e verdiep

Renoveren heb ik al aan gedacht, maar ik ontbreek nog het inzicht om van een schijtbruine keuken en kleine kamers een mooie omgeving te maken.

Een mooie hoeve die ik op het oog had was dit: http://www.boschdal.net/images/

Maar qua uiterlijk kan ik even goed voor iets moderners gaan, het moet daarvoor niet een oude hoeve zijn. Iets moderner als dit lukt ook: http://www.luc-vangronsveld.be/aanbo...tk&type=Woning

Enkel... Zoveel geld, en nog altijd niet de kelder waar je 14 auto's kan in parkeren... :)

Een tijd terug stond hier in de buurt een mooi herenhuis in de verkoop,met ruime tuin en enkele aparte garages... Eigenlijk was dat perfect... Maar ja, 400k heb ik nog niet liggen en m'n vrouwtje vond het oubollige maar gerenoveerde Franse interieur maar niks :)

Comment

Een voordelige manier zijn cataloguswoningen (alhoewel daar weer heel erg veel eigen input op mogelijk is). Kijk eens op Gorate, dat is een vrij grote op dat vlak, maar er zijn er een aantal meer, tip: ga eens op nieuwbouwlocaties kijken, dan zie je aan de reclameborden snel wat er beschikbaar is. Ons huis is ook van Gorate. Op de website geen prijzen, moet je brochure voor aanvragen. Maar voor 150.000 tot 200.000 heb je al een redelijk huis. Voordeel van cataloguswoningen is dat je niet extreem veel aan architectkosten kwijt bent. Nadeel is dat de keuzes beperkter zijn. Het werkt normaal in standaardmaten, maar dan kan je je huis per 1.20M langer maken omdat standaardmaten zijn. Als je 1M langer wil kost dat ongelooflijk veel meer. Het merendeel van de nieuwbouwwoningen in eigen beheer zijn overigens cataloguswoningen.

Op Cataloguswoning kan je een rekenvoorbeeldje zien. Google maar eens op cataloguswoning, vind je genoeg links.

Wij hebben ook wel eens in Duitsland gekeken, daar zitten ook veel bouwbedrijven met dit soort concepten.

Het voordeel is dat dit concept grotendeels prefab is. Je huis kan dan vaak echt binnen 3 maanden gebouwd worden. Daar zit natuurlijk ook een enorm prijsvoordeel in.

Comment

Een catalogus woning is natuurlijk de dood in de pot. En je krijgt nooit meer dan een soort van vervelend gemiddelde. Als je dan toch zelf een huis zou willen bouwen doe het dan goed. Maar 4 ton houdt natuurlijk niet over.
                                  Tegenwoordig kennen de mensen de prijs van alles en de waarde van niets - Oscar Wilde

Comment

Ha, die AJB;

Begrijpelijke reactie vanuit jouw vak, maar als ik zie wat mijn neef tegenwoordig voor cataloguswoningen neer kan zetten zou ik daar best mee kunnen leven. Maar goed, ik rij ook mijn hele leven al catalogusautos en die had ik dan nog niet eens zelf samengesteld.
                                    Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AJB Bekijk bericht
                                      Een catalogus woning is natuurlijk de dood in de pot. En je krijgt nooit meer dan een soort van vervelend gemiddelde. Als je dan toch zelf een huis zou willen bouwen doe het dan goed. Maar 4 ton houdt natuurlijk niet over.
                                      Niet een beetje erg snobistische reactie? Er is zeer veel keus tegenwoordig. Het prijsverschil is aanzienlijk en voor de meesten betekent het een mogelijkheid om toch iets naar eigen wensen te plaatsen. Wellicht niet 100% match, maar ik heb ook gehoord van mensen die achteraf toch tot de conclusie komen dat het huis wat ze zelf hebben (laten) ontwerpen toch ook weer niet ideaal was. Wensen hebben ook de neiging om in de loop der tijd te wijzigen.

Comment

Daarenboven, net alsof je er bij een gekocht huis beter af bent...

Je moet al sterk zijn om in BelgiŽ niet tot dit stramien te behoren als je een vrijstaande woning hebt:
                                        • voordeur in het midden
                                        • achter de voordeur de gang met toilet en trap naar 1e verdieping
                                        • links of rechts van de gang de living, met "eetkamer"
                                        • achter de gang de keuken
                                        • als de living aan de ene kant ligt, ligt de garage aan de andere kant
                                        • en op de 1e verdieping links en rechts een slaapkamer, en in het midden de badkamer en dressoir/derde slaapkamer

Moet je dus geen architect voor vragen om gewoon een kopie te maken van zijn vorig plannetje :)

Anders is het dus als ik vooral dope ga, en grappen wil zoals een dubbele kelder (mag dat? :)), niveauverschillen (kost lekker veel) of een spaced out woning zoals de buren van m'n ouders. Come to think of it: zij hebben hun ding wel goed geregeld met een dubbele garage in de kelder, een voordeur die uitgeeft op een lange gang en uitkomt op de achterkant van het huis waar er gewoon 1 grote glazen wand is die doorloopt tot rond de keuken.

Overigens, over bouwmaterialen gesproken... Hoe werken goedkope brikken met stucsel en wit geverfd vs sierbakstenen als buitenkant van een huis?

Straks lekker eens wat foto's schieten van de buren. Hun huis :D
                                        Last edited by wooter; 22-07-09, 08:38.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk bericht
                                          Daarenboven, net alsof je er bij een gekocht huis beter af bent...

Je moet al sterk zijn om in BelgiŽ niet tot dit stramien te behoren als je een vrijstaande woning hebt:
                                          • voordeur in het midden
                                          • achter de voordeur de gang met toilet en trap naar 1e verdieping
                                          • links of rechts van de gang de living, met "eetkamer"
                                          • achter de gang de keuken
                                          • als de living aan de ene kant ligt, ligt de garage aan de andere kant
                                          • en op de 1e verdieping links en rechts een slaapkamer, en in het midden de badkamer en dressoir/derde slaapkamer

Moet je dus geen architect voor vragen om gewoon een kopie te maken van zijn vorig plannetje :)
                                          Ach Wooter, er zijn zat huizen te koop die leuk en goed te doen zijn ... en die niet hoeven te passen binnen dit stramien :-) Je moet er alleen kunnen doorkijken wat er op dit moment staat, en de mogelijkheden ervan zien.

Deze vierkantshoeve bijvoorbeeld, veel grond erbij, en zeker iets van te maken :-) Je meot er wel goesting in hebben ... Ik zou er zo aan beginnen, maar hier in de Kempen heb je meestal langgevelhoeves ...
                                          Rock on. RS.

Comment

Ah, RS, maar dan ben je 250k kwijt en heb je nog altijd maar een bouwval. Wat kost dan de renovatie? :)

Wel genoeg ruimte voor geiten en schapen :).

Comment

De buren van mijn ouders hebben ook een out of the box villa, ontworpen door een leerling van Gerrit Rietveld. Iedere keer verbaas ik mij weer over de complexiteit van het ontwerp. Deze bewoners hebben trouwens wel de juiste keuzes gemaakt qua inrichting/verbouwing, zonder 't gebouw aan te tasten. als je zoiets vergelijkt met een catalogusvilla, dan is 't appels en peren vergelijken. Overigens is dit wel een duur pand, ook in onderhoud en energiekosten (10.000 euro per jaar, 3 cv ketels die loeien, verwarmd buitenzwembad is daarbij geloof ik niet meegerekend), maar in mijn bovenstaande post probeerde ik uit te leggen dat een goed/mooi/ruim/slim ontwerp helemaal niet duur hoeft te zijn qua bouwkosten.

Als ik jou zo hoor Wooter, dan moet je gewoon op zoek naar een stuk grond, een goeie architect en de tijd nemen tot je je droomhuis kunt bouwen op de plek waar jij dat wilt. Op zich klinken je eisen niet onredelijk. Je hebt ook een voorbeeld in je kop, wat enorm kan schelen om op basis van al die ideeen en voorbeelden een plan te maken dat past op 't kavel naar je keuze. Het probleem met ontwerpen is dat je 't zo duur kunt maken als je zelf wilt. Daar is geen kunst aan. De kunst is om oplossingen te bedenken die werken, geld besparen en waar je met recht trots op kunt zijn. Als ik door villawijken rijd, dan zie ik weinig ontwerpen waarvan ik denk: zo, das knap werk. Het is vooral potserig en smaakloos, helaas.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door S2K Bekijk bericht
                                                Niet een beetje erg snobistische reactie? Er is zeer veel keus tegenwoordig. Het prijsverschil is aanzienlijk en voor de meesten betekent het een mogelijkheid om toch iets naar eigen wensen te plaatsen. Wellicht niet 100% match, maar ik heb ook gehoord van mensen die achteraf toch tot de conclusie komen dat het huis wat ze zelf hebben (laten) ontwerpen toch ook weer niet ideaal was. Wensen hebben ook de neiging om in de loop der tijd te wijzigen.
                                                Nee geen snobistische reactie.Als architect erger ik me dood aan dit soort dingen. Heb me er wel eens erg in verdiept en kan alleen maar zeggen dat het niet voldoet aan mijn idee van prijs-kwaliteit als je bedenkt dat je misschien maar 1 kans in je keven hebt om een eigen huis te bouwen. Maar gezien mijn beroep kijk ik behoorlijk anders (en vaak veel kritischer) naar dit soort dingen.

Comment

• voordeur in het midden check (voordeur op de hoek was toch te lastig)
                                                  • achter de voordeur de gang met toilet en trap naar 1e verdieping check: hal, gang komt daarna
                                                  • links of rechts van de gang de living, met "eetkamer" nee: zitkamer rechts, woonkeuken links
                                                  • achter de gang de keuken: nee eerst hal, met daarachter bijkeuken, waskamer, reservebadkamer en extra toilet (in 1 kamer dus)
                                                  • als de living aan de ene kant ligt, ligt de garage aan de andere kant: nee, vrijstaand.
                                                  • en op de 1e verdieping links en rechts een slaapkamer, en in het midden de badkamer en dressoir/derde slaapkamer: vooruit check
                                                  Maar het huis van mijn oudtante en achterneef (antwerpen beide) past naadloos.
                                                  :-))

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                                  ALS ik toch ooit zelf een huis zou bouwen, wat zeer waarschijnlijk nooit gaat gebeuren, omdat ik nu eenmaal meer voorkeur heb voor een prachtige oude villa, maar goed, ALS dus, dan werd 't ook een ding dat voor een groot deel onder de grond ging.

En met een garage voor minstens vier auto's in de kelder.
                                                  Niet handig in een land waar de grondwaterstand zo hoog is ;-)
                                                  Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.

Comment

Dat is helemaal geen probleem hoor Steven, als je maar knaken neertelt haha. Stalen bekisting laten lassen, beton storten, bekisting lekker laten zitten en je hebt een simpele waterdichte kelder. Kan ook anders hoor, maar ik vind dat gewoon een coole oplossing.

Alleen 't graven en bemalen kost je extra knaken. En de buren zullen wel bezwaar indienen tegen je plannen uit angst voor scheuren in hun woning. Zolang je ergens in 't buitengebied gaat bouwen is 't geen probleem... technisch gezien.

Laat wel meteen een goede pomp en reservepomp net noodstroom/noodaggregaatje aansluiten. De buren van mijn ouders gaan tot -3.5 meter onder de grond en die wonen langs een riviertje. Eens in de paar jaar is pompen noodzakelijk en dat kreng gaat soms nog weleens stuk, omdat 'ie nooit wordt gebruikt. Maar goed, daar hebben ze geen stalen bekisting gebruikt, maar houten bekisting en 't beton is niet behandeld oid, dus 't water komt altijd de kelder in. Charme van 't huis en de locatie vind ik. :)

Comment

Typische techneutenreactie (ik ben ook een techneut).

Dat het kan, betekent nog niet dat het een goed idee is. Een kind krijgen als je 70 bent kan ook.

De garagekelders aan de Burggraafstraat (http://maps.google.com/maps?f=q&sour...8&z=16&iwloc=A)
                                                      waren zo weg toen de vijver bij een hevige regenbui overstroomde.

Helpt geen pomp tegen. Die pompt het riool in, en die liep in de vijver over :-)).

Comment

LOL @ belgische standaardhut. Zo ziet het huis van mn maat in de Ardennen er exact uit. (maar dan 2x achter mekaar).

Over die kelder, een kist van staal gaat er zeker aan. Of wil je het staal 20mm dik maken ? Het zal je versteld staan hoe snel een bak van bijv 6mm plaatstaal eraan gaat en wat het doet met de kier tussen de kist en de beton...............constructief en bouwtechnisch een volkomen onacceptabele oplossing, daarom wordt dit ook niet toegepast................

Een goede betonnenwand is gewoon waterdicht hoor ! Juiste voegprofiel toepassen tussen wand en vloer en voila, recent nog gedaan. Mocht ie toch lekken dan injecteer je glasparels rond het bewuste lek. Of tacx nog beter. Probleem bij de bouw van een kelder is nog altijd de kabelinvoer en als je een natte groep hebt je waterafvoer............dat is je laagste punt in je wand en feitelijk je echte lek in je kelder.

Wat koop je in NL dan als je de grond al hebt ?
                                                        Voor 265k euro heb je een 650kuuber semi traditioneel gebouwd met alles wat eruit ziet als hout van OV plastic (niet mijn keuze), hout is zelfs iets goedkoper. Aankleding volgt. Keldertje komt erbij 36m2 ca 1000 per m2 traditioneel gebouwd...............bemaling is druppel op gloeiende plaat tijdens de bouw van de kelder evenals gebruik van traditionele nowa bekistingspanelen.

:-)

E
                                                        يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                                                          Typische techneutenreactie (ik ben ook een techneut).

Dat het kan, betekent nog niet dat het een goed idee is. Een kind krijgen als je 70 bent kan ook.

De garagekelders aan de Burggraafstraat (http://maps.google.com/maps?f=q&sour...8&z=16&iwloc=A)
                                                          waren zo weg toen de vijver bij een hevige regenbui overstroomde.

Helpt geen pomp tegen. Die pompt het riool in, en die liep in de vijver over :-)).

Handig :) Maar dat gaat iets verder dan je grondwaterstand opmerking (terechte opmerking hoor).

Comment

Ah, RS, maar dan ben je 250k kwijt en heb je nog altijd maar een bouwval. Wat kost dan de renovatie? :)

Wel genoeg ruimte voor geiten en schapen :).
                                                            Bouwval op 6000 vierkante meter ... dude, dat soort ruimte kan je niet echt makkelijk meer kopen. Ik zou er zeker over denken ... maar ik kan natuurlijk niet echt naar Borgloon verhuizen hť ... :-)
                                                            Rock on. RS.

Comment

Het huisje van de buren...

http://picasaweb.google.com/wooter79...eat=directlink

Comment

Hm, moet zeggen dat ik geen fan ben van die blaasbalg op het dak ... ťn te weinig ramen ... in zo'n omgeving wonen (bos en zo), ik zou heel de achterkant in glas doen ... damned, heel de beneden etage :-) wel plaats aten voor muren, zodat je er kasten tegen kan zetten ... there is no substitute for light, en je huis wordt er instant gezelliger, leuker door. Geen idee wat de heren architecten hierover te zeggen hebben.
                                                                Rock on. RS.

Comment

Working...
                                                                X