Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fries afval

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Fries afval

Zat tijdens het eten even naar een recente aflevering van Zembla te kijken. Zie http://cgi.omroep.nl/legacy/player?/...b.20090628.asf

Citaat: "Dit is een oven die je misschien nog in Roemeni zou verwachten, maar niet in Friesland." Gaat over een afvalverbrandingsoven die in Harlingen komt, op basis van een schimmige vergunning van gemeente en provincie.

Verdomd interessante aflevering - ook voor de petflesdeskundigen onder ons - over hoe we hier in NL tegenwoordig steeds minder recyclen en al het plastic afval simpelweg opstoken.

Over milieuverontreiniging gesproken. En tegelijkertijd maar neuzelen in de marge met 80 km-zones en verplichte roetfilters.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Toevallig was ik zaterdag nog in Harlingen. Zag daar al die proteststickers op de ramen en kon me niet voorstellen dat ze dit echt van plan zijn. Wel dus.

Comment

Ha, die Brun;

Grappig; in de vroege jaren negentig werd ons als personeel van mijn toenmalige werkgever (net als mensen bij de meeste andere bedrijven in Amsterdam) gevraagd plastic koffiebekertjes zo vaak mogelijk te gebruiken om zo te helpen de hoeveelheid kunststoffen in het bedrijfsafval terug te dringen. Al binnen enkele weken werd deze actie wegens succes afgeblazen; het meeverbranden van juist die soort kunststof bij het afval werkte namelijk zo rendementsverhogend op het vuilverbrandingsproces dat de ovens van de gemeentereiniging die bekertjes eigenlijk niet konden missen en zonder veel meer energie opslorpten....
      Scherven brengen gelul.

Comment

Ja, dat herinner ik me ook nog van vroeger: dat we vaste kunststof mokken aan de universiteit kregen, om de massa's weggooibekertjes te vervangen. En dat ls je zo'n mok toch eens weggooide, dat 't dan bij het plastic afval moest, zodat Rijkswaterstaat er nieuwe bermpaaltjes van kon maken.

Nou, volgens mij is dat intussen volkomen afgeschaft.

Ik vraag me dan ook wel eens af: ben ik nou gek, of is 020 gek? We hebben een glasbak, een papierbak en n reusachtige container waar alle andere meuk in kan. Composteren? Afval scheiden? Doe niet zo raar! Gewoon alles in die enorme oven in de haven. Maar volgens mij is de CO2-uitstoot van dat ding gigantisch. En aan de andere kant van de keten wordt met navenante uitstoot weer een hele nieuwe sloot kunststoffen gemaakt, om mijn dagelijkse boodschappen in te verpakken. Maakt 't uit, we hebben blijkbaar toch aardgas en grondstoffen genoeg. Produceren, consumeren en de rest verbranden. 24 uur per dag, 365 dagen per jaar.

Tegelijkertijd dan wel lopen te neuzelen over milieuzones voor auto's, roetfilters op rondvaartboten en bussen op waterstof.

Alsof je de druppelende keukenkraan dichtdraait terwijl je in de badkamer het bad laat overlopen.
        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Follow the money brun. En hou eens op met dat CO2 verhaal. :)

We produceren gewoon ontzettend veel afval, doordat alles wat in de winkels in de schapen ligt in 3 lagen kunststof ingepakt is. Dr moet je ingrijpen, als je hier wat aan wilt doen.

Ben al lang blij dat ze hier niet zo gestoord zijn als in Dld. Daar hadden we 4(!) van die echt grote containers in de garage staan. En dan heb je glas nog apart.
          You know that reality is immaterial

Comment

*ziet draadjestitel*

*komt enorm in de verleiding*

*beheerst zich en klikt weg*

:)
            Mini Cooper Clubman
            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
            "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
              *ziet draadjestitel*

gniffelt dat was ook mijn 1e gedachte. :-)
              Rij gezond, rij een kiwi.

Comment

Schop. Weer even een oude Zembla gekeken. Nouja: van een weekje geleden. Over C2000, dat communicatiesysteem voor politie/brandweer/ambulances dat niet werkt.

En wederom met open mond zitten kijken. Hoe kn het toch dat zulke dingen in NL zo amateuristisch geregeld zijn?

Samengevat:

- alle oude portofoonsystemen, die altijd prima werkten, zijn verplicht vervangen door een digitaal systeem op basis van mobiele telefonie, dus afhankelijk van vaste zendmasten
                - in alle grote noodsituaties van de afgelopen jaren werkte C2000 niet goed (crash Turkish Airlines, schietpartij Hoek van Holland, noem maar op)
                - er zijn honderden plekken in Nederland waar hulpdiensten *geen* dekking hebben, dus niet met wie dan ook kunnen communiceren
                - als er een overstroming komt in Nederland, dan is C2000 een van de eerste systemen die uitvalt, want de zendmasten kunnen niet tegen water
                - de politiek doet d'r helemaal niks aan, want het geld is op
                - korpscommandanten hebben een backup: ze plukken bij rampen pizzakoeriers of andere jongeren met brommers van de straat en laten hen met briefjes heen en weer rijden...

Comment

Leuk als je even gaat googlen trouwens.

http://news.google.com/news/search?u...=all&scoring=n

Een litanie van onheilsboodschappen.

Comment

Ja, het is in de loop der tijd wel beter geworden bij de politie... ;-)

( overigens werd ik in 1989 vreemd aangekeken dat ik mijn mobiele telefoon meenam in m'n rugzak, kon ook niet anders met dat accupakket... ;-) )
                    Last edited by w220l; 06-10-09, 21:02.
                    Veritatis simplex oratio est

Comment

Ja, een pizzakoerier meenemen in je rugzak is ook zowat h. :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                        *ziet draadjestitel*

Ook van mij, wou al gaan replyen, maar hoeft niet meer :-)
                        2 x ouwe premium meuk
                        BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                        Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Krijg nou wat een spammert in Da Houz !!!
                          2 x ouwe premium meuk
                          BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                          Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Hoe klein is de kans dat ze weer overstappen op analoog? Heb een tijdje geleden mn Uniden gevonden :-D
                            E46 330i '02 - Citigo '13 - Tiger 800 XC '14

Comment

En hier in Houten (50.000 inw.) halen ze sinds een jaar plastics gescheiden op, groot succes, 50 TON per maand, industrie is er blij mee en de afvalstoffingheffing is dit jaar met 13 euro omlaag, maar ik begrijp dat niet alle gemeenten dat doen, cq gedaan hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ahmed Bekijk bericht
                                Hoe klein is de kans dat ze weer overstappen op analoog? Heb een tijdje geleden mn Uniden gevonden :-D
                                Ik lees in heel wat nieuwsberichten dat vooral brandweerkorpsen gewoon de oude portofoons meenemen. Voor de zekerheid.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joshua Bekijk bericht
                                  En hier in Houten (50.000 inw.) halen ze sinds een jaar plastics gescheiden op, groot succes, 50 TON per maand, industrie is er blij mee en de afvalstoffingheffing is dit jaar met 13 euro omlaag, maar ik begrijp dat niet alle gemeenten dat doen, cq gedaan hebben.

Plastik heroes bedoel je? Dat heb ik gedaan, als vakantiebaantje. Achterop de vuilniswagen die zakken met lege flacons ophalen. Er rijdt een hele dag een 1 op 3 rijdende dieselstoker rond die aan het eind vand e dag half vol naar Alphen ana de Rijn op en neer rijdt. Ik geloof er geen hol van dat dat ook maar iets positiefs voor het milieu brengt.

Tijdens dat vakantiebaantje overigens ook geleerd dat het scheiden van afval betekend dat iedereen van alles in een aparte bak gooit en ana het einde van de lijn al die bakken gezellig samen op 1 berg gestort worden als het even zo uitkomt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                    ...

Alsof je de druppelende keukenkraan dichtdraait terwijl je in de badkamer het bad laat overlopen.
                                    Oeh, mooi verwoord.
                                    Oliestoken voor het goede doel

Comment

Over dat C2000 systeem: was er niet een hooggeplaatste omes ergens bij de Politie die zelf (via een omweg of rechtstreeks) baat had bij het aanschaffen van het C2000 systeem door de NL overheid en dus vr pleite bij het ministerie? Want hij zat in een adviesgroep oid? Een beetje a la Bernhard en steekpenningen geloof ik.
                                      Oliestoken voor het goede doel

Comment

*verandert topic in 'Friesche afvalligen' en loopt hard weg*
                                        Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

@ MIOB: tja weet niet, maar mijn afvalstoffenheffing ging omlaag, da's vast niet zomaar.

Comment

Schop.

111 Teletekst wo 13 jan
                                            ***************************************
                                            Raad houdt Friese afvaloven tegen

` De afvalverbrandingsoven in Harlingen
                                            mag voorlopig niet in gebruik genomen
                                            worden.De milieuvergunning is door de
                                            Raad van State vernietigd.

De Raad zegt dat niet genoeg duidelijk
                                            is hoeveel schade de verbrandingsoven
                                            toebrengt aan het milieu.Net als de
                                            natuurorganisaties en omwonenden die
                                            bezwaar hadden gemaakt,vreest de Raad
                                            voor bodemverontreiniging,stankoverlast
                                            en de uitstoot van schadelijke stoffen.
                                            Ook is het risico op brand te groot.

De afvaloven had begin 2011 moeten gaan
                                            draaien.Als de provincie Friesland wil
                                            dat hij toch open gaat,moet de
                                            milieuvergunning worden aangepast.

Comment

Ding is ook nog niet klaar heb het bouwproject 2 weken geleden nog gezien.
                                              Overigens bouwt men wel gewoon door,want maandag lossen er 2 auto's van ons onderdelen voor een grote kraan van de Sarens groep.

Stank overlast weet ik nog net zo niet,ik heb in Alkmaar nog nooit wat van de verbrandings oven geroken,in in Amsterdam ook niet.
                                              De cacao lucht uit Zaandam daar in tegen...
                                              Last edited by Lars Veenstra; 16-01-10, 20:17.
                                              Rij gezond, rij een kiwi.

Comment

Stank overlast valt reuze mee aangezien er in de bunkers een trek is naar boven waar de ventilatoren staan die lucht pakken voor de verbranding...
                                                CO2 verhaal is ook gelul een goed draaiende afvalverbranding heeft bijna GEEN CO2 uitstoot, wanneer er teveel aan CO2 wordt geproduceerd is er iets goed fout.
                                                Overigens wordt een afvalverbrandig voor nog net geen 50% (ik meen iets van 48%) gezien als groene energie aangezien er uit het afval verbranden zoveel energie vrij komt dat er een stoom turbine kan worden aangedreven, wat weer stroom oplevert voor inwoners. En aangezien wij er toch vanaf moeten wordt dit maar bestempelt als groen.
                                                Overigens is het tegenwoordig al zo gek met afval dat er ook uit het buitenland wordt gehaald, aangezien de grenzen open zijn.

Comment

Working...
                                                X