Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DIY vraagje: Houten balken in plafond behandelen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• DIY vraagje: Houten balken in plafond behandelen

In mijn garage zitten houten onbehandelde balken om de vliering erboven te dragen. De vloer daarvan bestaat nu uit houten onbehandelde plankjes. De vliering wordt een volwaardige kamer, met geisoleerde vloer. Vanuit de garage blijf ik dan met een onbehandelde houten 'plafond' zitten. Optisch maakt dat de ruimte erg klein, dus ik wilde dat gaan schuren en schilderen.

Iedereen die ik spreek verklaart me voor gek. Teveel werk (ik vind schuren erg leuk), kost teveel verf... schijnt. Zal best, maar ik wil gewoon in 1 keer de garage zo maken dat ik er 20 jaar niets meer aan hoef te doen. Als ik die balken nu zo laat zoals ze zijn, dan ga ik me daar aan ergeren. Ik wil het aanzicht van die balken gewoon strak maken, met voldoende sfeer (dus geen gipsplaten!) van de originele balkenlaag.

Alle electra, werkbank en verlichting zijn al op orde. De garagedeur is ook prima. De wanden wil ik gaan sauzen (evt. stucen). Ik zit dus eigenlijk qua grote werkzaamheden alleen nog met die balken.

Daniel zei al dat ik gewoon een verfbom af moest laten gaan. Of met een omgebouwde stofzuiger alles moest spuiten. Wat zouden jullie doen?
    (Gummen antwoorden staan vrij... ;) )

Je kan gewoon met een electrisch verfpistool verven hoor. Kosten 30-80 euro en dat scheelt echt bergen tijd. Net alsof je een auto gaat spuiten, met wat dikkere verf dan. 't Geen wel veel gepruts en 't ding moet regelmatig worden schoongemaakt, 't is geen dure fijne autolak die je verneveld.

Ander probleem is dat je van laag naar hoog gaat spuiten dus echt de hele vloer en wanden afplakken in zo'n geval.

Schuren kan gewoon met schuurmachine, zo'n muis geval (precisie) of bandschuurmachine (snel, opletten dat ie niet door je balken heen vreet).

Maar goed dat had je zelf ook wel bedacht waarschijnlijk.

Daar, Is er een reden waarom je houtwerk buiten niet zou kunnen verven d.m.v. een verfpistool? Ik lees altijd alleen maar over verven m.b.v. kwast of roller, maar dat lijkt me in beide gevallen veel en langduring werk opleveren. Het lijkt me dat je met een verfpistool een mooier resultaat kunt...

De een heeft goeie resultaten en de ander moet er om huilen...

Comment

Isolatie en gipsplaten (1-step plafond wellicht) geen optie? Biedt ook wat geluids en warmteisolatie, want planken op balken zijn nooit volledig dicht.
      Ongeschaafde balken glad schuren gaat wel veel tijd kosten idd, zorg voor een goede stofafzuiging en dito mond en oogafdekking lijkt me.
      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
      Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

staat er toch!? Gipsplaten zijn geen optie :) schuren met bescherming vind ik geen probleem, denk dat dat het wel wordt.

Comment

Zeg, zou je het niet met gipsplaten doen? :-)

Heb ik wel gedaan
          Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Kun je ze niet behangen met mooie 2fast2furious-posters, pin-ups, playmates en gepimpte BMW posters?

Je weet wel, dit soort kekke plaatjes:

Past wel bij een garage....
            Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

Comment

Hoeveel m2 hebben we het over?

Dagje schilderen is toch geen probleem? Zefls meerdere dagen is niet zo'n punt omdat kleurverschillen toch niet zo opvallen tussen de balken.
              ------------------------------------------------
              We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

Wel eens een onbehandelde balk glad geschuurd?
                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.

Comment

Elektrische schaaf kopen...
                  Veritatis simplex oratio est

Comment

Goeie tip! Met grof schuurpapier lukt 't ook wel uiteindelijk, maar zo'n electrische schaaf klinkt wel beter.

Comment

In weze net zo (on)handig als een bandschuurmachine alleen wat sneller. Maar er blijft een boel waar je niet bij kan....

Comment

Ik zou dat echt niet gaan schuren. Keer voorsmeren met grondverf, en dan gewoon kleur erop. Desnoods een paar keer. Alles opschuren is zo'n tijdrovend klotewerk.
                        You know that reality is immaterial

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                          Wel eens een onbehandelde balk glad geschuurd?
                          Dat niet maar wel allerlei ander onbehandeld en behandeld spul. Gewoon met de electrische schuurmachine. Oordoppen in, veiligheidsbril op en gaan met die banaan.

Edit: zo'n ding dus: http://www.skileurope.com/catalogue/...pid=F0157207AA
                          Last edited by MartijnL; 31-07-09, 12:42.
                          ------------------------------------------------
                          We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

Working...
                          X