Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mag je hier parkeren? (burenruzie)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Mag je hier parkeren? (burenruzie)

Ergens in een straat in Utrecht is al een jarenlange onenigheid over een parkeerkwestie tussen buren.

Op de foto zie je een rode deur/poort wat toegang geeft tot een woning die als het ware in een tuin is gebouwd (utrecht woningnood oid). Dus de brandweer moet erbij kunnen.

Nu is de vraag die Aygo op de foto iets naar voren moet zodat er een auto achter kan, of kan de Aygo blijven staan omdat erachter toch niet geparkeerd mag worden?

Als hier duidelijkheid over komt kan ik wellicht een jarenlange vete oplossen.

Wie het weet mag het zeggen, wie een emailadres voor mij heeft van iemand die er echt verstand van heeft mag me een PB sturen.

Ik dank u
    Attached Files
    Last edited by veejay; 10-08-09, 09:16.
    ----------------------------------------------------
    F30 328I Aut8 HE Luxury Line & 208 1.6VTI Intuitive

De trottoirband is verlaagd, het heeft de kenmerken van een inrit, door de wegbeheerder is dat ook als zodanig aangegeven op het wegdek dmv het leggen van een witte markering gelijk aan de breedte van de inrit.

Je mag er dan ook niet parkeren, door het afwijkend formaat van het vak is dat ook duidelijk.
    Veritatis simplex oratio est

Comment

Er hoeft dus geen uitrit vrijlaten bordje (op de rode deur) te staan?

Comment

Ach, dat zou het wel verduidelijken voor de eigenwijs die er toch wil parkeren...

Comment

Ik zou zeker dat Uitrit vrijlaten-bord op de deur plaatsen als ik de bewoner was. Wij hadden vroeger in Utrecht ook een uitrit ivm garage onder het huis, net buiten de binnenstad. En dat was altijd een drama; mensen die half op de uitrit parkeerden of er gewoon vol bovenop. En die parkeerwachten controleerden daar niet echt streng op, omdat het een privť-uitrit was. Moest je continu bellen en weer afwachten.
          Inhakend op je vraag, naar mijn idee mag die Aygo nog naar rechts. Immers, enkel de afgetekende uitrit hoeft vrijgehouden te worden zonder verdere marges. Als dat niet voldoende is, moet het vak worden vergroot en/of links-rechts paaltjes geplaatst worden (laatste op kosten van bewoner/eigenaar).
          Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door veejay Bekijk bericht
            Er hoeft dus geen uitrit vrijlaten bordje (op de rode deur) te staan?
            Nee, voor een in of uitrit mag je nooit parkeren. (RVV Art 24 1b)
            $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Krijg je daar al ruzie over ;-?

Als ik mijn garagedeur open wil doen moet ik eerst omlopen om de rotzooi van de buren opzij te zetten. Een bordje: 'hier niks plaatsen' zou in dat geval ook heel weinig uitmaken schat ik, na zo'n 9 jaar ervaring ;-)

Het is niet eens onwil, maar gebrek aan een lange termijn geheugen langer dan een uur of 3 denk ik.
              Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Duidelijke antwoorden!

Wat vinden jullie vervolgens van het volgende geval:

De Aygo gaat iets naar voren gaat op het moment dat er een bezoeker is (voor de eigenaren van de Aygo). De bezoeker zet hem dan voor de uitrit neer geheel op eigen risico dus. Is dat onbeschoft of gewoon handig?

Comment

Nee, is niet handig of onbeschoft, maar niet echt slim...

Beetje kwaadwillende kan de lokale sheriff bellen en die kan ook nog een kraan laten komen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
                    Als ik mijn garagedeur open wil doen moet ik eerst omlopen om de rotzooi van de buren opzij te zetten. Een bordje: 'hier niks plaatsen' zou in dat geval ook heel weinig uitmaken schat ik, na zo'n 9 jaar ervaring ;-)
                    Ik ben redelijk verdraagzaam, maar dat zou ik ECHT niet trekken.
                    Mini Cooper Clubman
                    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                    "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                      Nee, is niet handig of onbeschoft, maar niet echt slim...
                      Vind ik wel onbeschoft, maar goed...

Comment

Je weet inmiddels echt wel wat je moet doen als je iets vindt he....

Comment

Zodra een bezoeker van de Aygo zijn auto op dat witte kruis zet, zou dat in het geval van een brand dus levensbedreigend kunnen zijn. Je gaf namelijk zelf aan dat de brandweer er daar door moet kunnen.

Dus eigenlijk is het heel makkelijk: Er mag hoe dan ook nooit wat staan op dat witte kruis. (punt)
                          Forza!

Comment

Als die uitrit van iemand anders is, vind ik dat ook wel een beetje onbeschoft idd.

In de stad wonen lijkt me wel leuk, maar al dit geneuzel zeg...
                            En Notvr heeft echt veel geduld zeg. :-) Ik had die troep allang eens ergens door een raam geflikkerd ofzo. 9 jaar lang?

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                            Alfa Giulia 1300 (1966)
                            Mazda Miata (1990 Daily driver)
                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                              Dus eigenlijk is het heel makkelijk: Er mag hoe dan ook nooit wat staan op dat witte kruis. (punt)
                              Er is in de wet helemaal niets geregeld over witte kruisen. dus daar mag je zonder verdere verboden gewoon je auto neerzetten. (hier dus niet vanwege de uitrit)

Comment

Of: de Aygo is eigendom van de mensen van dat uitritje waar niemand mag staan. Maar als ze bezoek krijgen schuiven ze de Aygo op en dan vinden ze het wel goed dat er iemand (hun bezoek) parkeert.
                                Dan kan je wachten op gezeik natuurlijk, in zo'n overbevolkte wijk.

De buren hebben trouwens een leuk uitzicht, met die kampeerbus voor het raam. Tenzij het hun eigen bus is, zal die de sfeer in de straat ook niet bevorderen...

Comment

Zijn dit de uitriteigenaar zín interpretaties dat de brandweer erbij moet kunnen? Door de poort kan geen brandweerwagen dus midden op straat staan zal voor hen het meest logische zijn.

Hamvraag is ook, is het een officiŽle uitrit. Iedereen kan wel zijn stoepje verlagen. De witte tekens op de weg lijken mij niet de officiŽle. Is toch vaak een kruis?
                                  Heb je het al voorgelegd aan de wijkagent of een andere officiŽle instantie?
                                  "Colourful fearsome cars were roaring in the woods again.
                                  The sight and sound of the mighty Datsun 240Z will long be savoured"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                                    Er is in de wet helemaal niets geregeld over witte kruisen. dus daar mag je zonder verdere verboden gewoon je auto neerzetten. (hier dus niet vanwege de uitrit)
                                    Heb ik het ergens over de wet gehad?
                                    Forza!

Comment

Tja de eigenaren van die camper hebben per ongeluk (?) een barst in het glazen afdakje bij de voordeur van de Aygo'ers (wonen achter de witte kozijnen) gereden.. De campers wonen boven en hebben beneden verhuurd aan studenten, die hebben de afgelopen week weinig zonlicht gezien ;-)

Maar om het nog ingewikkelder te maken: het is de overbuurman die stennis maakt.

Dat er uberhaupt mensen voor 2,80 per uur willen parkeren is mij een raadsel.. :)
                                      Last edited by veejay; 10-08-09, 11:51.

Comment

Ben ik hier op tijd voor de maandageditie van Olympisch Muggenziften? Ah, ik zie dat de regerend kampioen Zifthoed zich al aan het opwarmen is!
                                        Mini Cooper Clubman
                                        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                        "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                                          <CM>

Ik zal eens op jouw kruis staan

<CM>
                                          Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                            Ben ik hier op tijd voor de maandageditie van Olympisch Muggenziften? Ah, ik zie dat de regerend kampioen Zifthoed zich al aan het opwarmen is!
                                            Ben al lekker op stoom, al valt dat niet mee zonder concurrentie.

Comment

Ik vind het totaal niet duidelijk dat er niet geparkeerd mag worden. Mij lijkt het dat dit minimaal m.b.v. een bord aangegeven moet worden.

Als voorbeeld: Bij de flat van mijn omaatje vind je ook enkele vakken met kruizen en er op. Deze waren oorspronkelijk van invaliden en daarom dan ook voorzien van een bord. Na het overlijden van deze invaliden (dat wil nog wel 's voorkomen in een ouwe van dagen flat) heeft men de kruizen gewoon op de parkeervakken laten staan en alleen de borden verwijderd. Iedereen parkeert er dan ook gewoon op.

De situatie op de foto lijkt mij niet veel anders. Aan de deur is nauwelijks te zien dat het hier om een uitrit gaat. Indien dit zo is lijkt het mij niet te veel gevraagd om dit te verduidelijken d.m.v. een bord. Zorgt waarschijnlijk voor een hoop gezeik minder.

Lijkt me wel een bijzonder straatje trouwens. Je zal zo'n camper voor je voordeur hebben staan.
                                              Last edited by iOnline; 10-08-09, 11:56.
                                              Iedereen heeft recht op mijn mening!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Datman Bekijk bericht
                                                Zijn dit de uitriteigenaar zín interpretaties dat de brandweer erbij moet kunnen? Door de poort kan geen brandweerwagen dus midden op straat staan zal voor hen het meest logische zijn.

Hamvraag is ook, is het een officiŽle uitrit. Iedereen kan wel zijn stoepje verlagen. De witte tekens op de weg lijken mij niet de officiŽle. Is toch vaak een kruis?
                                                Heb je het al voorgelegd aan de wijkagent of een andere officiŽle instantie?

Goede punten, stoepje is door de gemeente verlaagd en de belijning ook door de gemeente aangebracht.

Dat van de brandweerwagen heeft 1 van de bewoners geroepen.

Ik wil het best voorleggen aan de gemeente, maar als het evident is doe ik de moeite niet. Zo te horen is men het hier met elkaar eens.

Comment

Nou, ik ben het er niet mee eens. :-)

De wet zegt dat je niet voor een uitrit mag parkeren, maar zegt er weer niet bij wŠt een uitrit is. Dit dankzij ons fijne vereenvoudige RVV (heb me er in een ander draadje al eens over opgewonden).

Nu heeft de rechtstraak beslist dat een uitrit een uitrit is als (a) de stoep ter plaatse is verlaagd en (b) de situatie ter plekke er als een uitrit uitziet.

Ja, je verzint het niet: een uitrit is volgens de rechter een uitrit als het er als een uitrit uitziet. En daar kun je dus heel goed over twisten in dit geval, want ik zie gewoon een brede voordeur, meer niet. Er komt geen verkeer uit die deur, het is geen garage. En dus blijft het volgens de geldende jurisprudentie onduidelijk of het een uitrit is. En dķs is het ook helemaal niet zeker of er een parkeerverbod geldt.

Alleen een verlaagde stoep is overigens NIET voldoende. Daar mag je gewoon voor parkeren. Ik weet dat toevallig, omdat ik er al eens correspondentie met de gemeente Den Haag over heb gevoerd, en die wisten donders goed dat ik gelijk had, en hebben zich er vervolgens snel vanaf gemaakt door me te beboeten voor het parkeren binnen zoveel meter van een hoek, maar dat terzijde.

Hetzelfde met dat witte kruis. Dat staat niet in de wet. Er moet een bord naast staan, anders heeft het geen gelding.
                                                  Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Dank je wel Brun.... Ik heb nu maar Gemeente Utrecht divisie parkeerbeheer aangeschreven.

Comment

Mag je voor een stoepverlaging parkeren, echt?

Mijn Xsara is godbetert eens weggesleept uit de Uiterwaardenstraat omdat de achterste 10 cm. voor zo'n verlaging hing. Nota bene in deze gevaarlijke bocht... gewoon voor de kerk dus, met de trambaan mee flauwtjes naar rechts. Verlaginkje zit er voor rolstoelers etc., die er nog prima langs konden.

Als mr. brun gelijk heeft, krijg ik dus nog Hfl. 500,-- terug? :)
                                                      Mini Cooper Clubman
                                                      "Jasper val dood." - RH

Comment

Ja, voor een verlaagde stoep mag je gewoon parkeren, ongeacht hoe hard de rollator-bejaarden en gehandicapten er ook over schuimbekken.

Parkeren mag op zo'n plek alleen niet als het om een uitrit of een voetgangersoversteekplaats (zebrapad) gaat.

Ik had exact dezelfde situatie als jij in Den Haag. Met de bocht mee geparkeerd, voor een verlaagd trottoir. Boete gekregen. Aangevochten. Toen kwamen die hufters ermee dat ik op een hoek stond. Wat opmerkelijk was aangezien je geen boete krijgt als je op dezelfde hoek net nŠŠst het verlaagd trottoir staat.
                                                        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

*wordt retroactief WEER kwaad op die laaielichters van Parkeerbeheer*
                                                          Mini Cooper Clubman
                                                          "Jasper val dood." - RH

Comment

Jasper, ze hebben er nu ook paaltjes neergezet zo te zien:

http://maps.google.nl/maps?f=q&sourc...2,83.7,,0,5.37

Of was het hier?

http://maps.google.nl/maps?f=q&sourc...149.04,,1,9.53
                                                            Forza!

Comment

Wel bij die kerk, maar verder naar links (t.o.v. eerste link). In de bocht dus, op Google Maps staat daar een grijs autootje net voor de verlaging. Welnu, daar stond ik toen ook, alleen dan een metertje naar achteren.
                                                              Mini Cooper Clubman
                                                              "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                                                Ja, voor een verlaagde stoep mag je gewoon parkeren, ongeacht hoe hard de rollator-bejaarden en gehandicapten er ook over schuimbekken.

Parkeren mag op zo'n plek alleen niet als het om een uitrit of een voetgangersoversteekplaats (zebrapad) gaat.

Ik had exact dezelfde situatie als jij in Den Haag. Met de bocht mee geparkeerd, voor een verlaagd trottoir. Boete gekregen. Aangevochten. Toen kwamen die hufters ermee dat ik op een hoek stond. Wat opmerkelijk was aangezien je geen boete krijgt als je op dezelfde hoek net nŠŠst het verlaagd trottoir staat.
                                                                Omdat 't daar gedoogd is, wegens parkeerdrukte. Vertelde Dutch mij de allereerste keer toen ik bij jullie op kantoor kwam. :)

Comment

Working...
                                                                X