Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag aan de wijnkenners

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Vraag aan de wijnkenners

Uit welk type wijnglas behoor je een witte Bourgogne te drinken?
    Je gaat het pas zien als je het door hebt

Lekkerste koffie, de juiste wijnglazen... krijg je een potentieel neukpopje te eten? :)
    Mini Cooper Clubman
    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
    "Jasper val dood." - RH

Comment

weten we ook weer dat Jasper z'n dates altijd onnoemelijk saai waren zodat caffene en alcohol nodig waren om het een beetje op gang te houden. ;)
      Forza!

Comment

Wat kost .... een wijnglas voor witte Bourgogne

En hij wil niet eens weten wat het kosten moet!?!? Ik denk dat JB gelijk heeft. :)
        You know that reality is immaterial

Comment

en ontopic: (want ik was ook wel benieuwd)

copypaste van vinis.nl:

Een interessante suggestie: u moet eens n wijn in verschillende glazen van Riedel schenken. De verschillen die u dan proeft zijn frappant. Als u bijvoorbeeld een witte Bourgogne neemt en u gebruikt hiervoor het grote Bordeaux glas, het Bourgogne glas en het Chardonnay glas, dan zal voor wat betreft de smaak de wijn uit het eerste en derde glas vrijwel gelijk zijn, uit het Bourgogne glas (Pinot Noir) smaakt de wijn veel vlakker en ook zoeter. In het Bordeaux glas 'vervliegt' de geur weer meer. Uiteraard is het Chardonnay glas het meest geschikt.
          Forza!

Comment

Precies. Voor witte Bourgogne moet je dus het WitteBourgogneGlas hebben. Hoe km je erop?!?! :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
              Een interessante suggestie: u moet eens n wijn in verschillende glazen van Riedel schenken. De verschillen die u dan proeft zijn frappant. Als u bijvoorbeeld een witte Bourgogne neemt en u gebruikt hiervoor het grote Bordeaux glas, het Bourgogne glas en het Chardonnay glas, dan zal voor wat betreft de smaak de wijn uit het eerste en derde glas vrijwel gelijk zijn, uit het Bourgogne glas (Pinot Noir) smaakt de wijn veel vlakker en ook zoeter. In het Bordeaux glas 'vervliegt' de geur weer meer. Uiteraard is het Chardonnay glas het meest geschikt.

Nou ben ik toch wel zeer van de wijn en bijbehorende tradities, en sta als eerste op om te bekennen dat ik er nog veel te weinig van weet, maar dit is toch wel echt serieus geneuzel in de marge. :-)

Een mooie, grote kelk neem je voor de krachtige rode wijnen, en een smaller, hoger, naar boven vernauwend glas voor de witte. Hoe ze heten, weet ik niet - ik ga gewoon naar de Kaufhof Galeria en koop zo'n setje driekeermodaalmerkenspul waar 'weiweinglser' bij staat. :-)

EDIT: plaatjes zie je hier: http://www.gutekueche.de/wein/weinglas.php
              Last edited by brun; 13-08-09, 14:41.
              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

*kijkt in Starreds profiel*

Overigens denk dat 't voor de maximalisering van de copulatiekans aanzienlijk belangrijker is om je VirtuaGirl even van je computer te halen.

Staat anders zo lullig als je 'r bijvoorbeeld iets grappigs op YouTube wilt laten zien.

:-)
                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
                  En hij wil niet eens weten wat het kosten moet!?!? Ik denk dat JB gelijk heeft. :)
                  Ik weet wel wat een goed wijnglas kost ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                    Nou ben ik toch wel zeer van de wijn en bijbehorende tradities, en sta als eerste op om te bekennen dat ik er nog veel te weinig van weet, maar dit is toch wel echt serieus geneuzel in de marge. :-)
                    [/url]
                    Je weet er inderdaad nog te weinig van Brun.
                    Zie p.3: http://www.degoudenton.nl/cms/publis...document_id=18

Comment

Ik zou me drukker om de wijn maken dan het glas waaruit je het drinkt.
                      Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Straks heeft ie zulke dure glazen dat hij moet voldoen met een fles huismerk van de Appie :-)
                        Good. Bad. I'm the guy with the gun.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
                          Ik zou me drukker om de wijn maken dan het glas waaruit je het drinkt.
                          Met de wijn zit het wel goed. Het gaat nu om het tweaken.

Comment

Tweaken! Man. Pleur een fles Canei in dat wicht, dan gaat ze ook wel White Beans hoor. :)
                            Mini Cooper Clubman
                            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                            "Jasper val dood." - RH

Comment

Psies. Gewoon een fles uit de Foogeese. :)

Comment

Riedel 'O' Wine tumblers.

Doen het altijd fantastisch. Is wat mij betreft het ideale wijnglas.
                                Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                  Tweaken! Man. Pleur een fles Canei in dat wicht, dan gaat ze ook wel White Beans hoor. :)
                                  Ik weet niet over welk wicht jij het hebt maar mevr Starred is geen liefhebber van rotzooi ;-)

Comment

Wat moet ze met jou dan?

(sorry, kon het niet laten.'t Is niet persoonlijk) :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
                                      Wat moet ze met jou dan?
                                      Blijkbaar ben ik geen rotzooi ;-)

Comment

Je kan ook wat Riedel in huis halen...

http://www.riedeldrinks.nl/
                                        Veritatis simplex oratio est

Comment

Maar, om op je oorspronkelijke vraag terug te komen, je hebt hele droge minerale chardonnays (chablis) met weinig geur, je hebt ietwat fruitiger chardonnays (meestal de gewone gemeente appelations rond Beaune) maar ook niet met zeer veel geur, je hebt ze met zeer veel hout en/of vanille en/of karamel en/of boter (Meursault Premier Cru and upwards), etc... etc... En dat alles met 1 glas? Neuh. Doe gewoon wat je zelf een goed idee lijkt...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Starred Bekijk bericht
                                            Je weet er inderdaad nog te weinig van Brun.
                                            Zie p.3: http://www.degoudenton.nl/cms/publis...document_id=18
                                            Ik begon met lezen, maar bladerde automatisch door naar dat stuk over die Barolo's, want net als Paco vind ik de wijn belangrijker dan het glas. :-)

Het kan natuurlijk best dat verschillende glazen kleine smaakverschillen veroorzaken. Verspreiding van de reuk, plek op de tong, klopt allemaal, klinkt logisch.

Maar ik weet vrijwel zeker dat 't marginale verschillen zijn die je alleen proeft als je de glazen echt 1 op 1 vergelijkt. En dan ook alleen nog bij de allereerste slok.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Starred Bekijk bericht
                                              Ik weet niet over welk wicht jij het hebt maar mevr Starred is geen liefhebber van rotzooi ;-)
                                              Je lijkt me trouwens wel een kenner. Even een tegenvraagje dus: in welk beddengoed wordt mevrouw Starred eigenlijk het liefste genomen?

Wij zijn daar namelijk nogal over, nouja. We komen er niet verder mee, zeg maar.

Kijk, voorheen zweerden we bij alles strak Ikea-wit, om zeg maar het hotel-minnaar/minnares-gevoel te versterken. Dat het net was alsof je vet in 't Ritz lag vreemd te gaan, maar dan met je eigh vrouw, als het ware. Maar dat Ikea-beddengoed heeft vaak zo'n droog kunststofgeurtje, en dat verpestte een beetje de wederzijdse smaaksensatie. Het zilte nat proefde net even wat minder zilt, laat ik het zo maar omschrijven.

We hebben een proefnachtje gedaan met handgemaakt Iers linnengoed van Sanny de Zoete, http://www.sannydezoete.nl/, en dat was een genotsensatie op zich, maar je blijft toch die vage boventonen van Guinness ruiken. En, sorry, maar dat vloekt dus ongelflijk bij haar parfum.

Satijnen beddengoed van Sonne e Sogno dan? Drma. Het is pure hype - ze verkopen 't als de ultieme paarsensatie, en bij de eerste duw ben je aanvankelijk ook verkocht, maar dan glijden je knien ineens alle kanten op, en dat bederft serieus het bouquet en de touch.

In december bezochten we daarom een Sustainable Love-seminar in Berlijn - het is daar d trend om extreem basic te gaan, dus met het allersimpelste beddengoed. Da's echt superhip. Idee erachter is dat je juist beddengoed moet nemen dat beslist niet afleidt. Zo simpel mogelijk. Eventueel zelfs z goedkoop dat je het direct kunt weggooien. Daardoor zou je in de bijslaap niet worden afgeleid door andere impulsen dan die van je partner.

Nou, mooi idee, maar verder kut. Of juist niet eigenlijk: we hebben vijftien Hema-dekbedhoezen versleten en vonden 't he-le-maal niks.

Dus nu doen we het uit nood gewoon maar op de vloer, maar daar krijg ik zo'n rugpijn van. Is er nu niemand die gewoon verstand van zaken heeft in dit soort dingen?

Comment

Riedel's Grand Wine Glass Collection was born in 1958 when the "Pokal Hoch" was first exhibited at the WORLD EXHIBITION in Brussels. The glass was instantly awarded with a "Grand Prix" for its creative and striking design. Shortly after, New York's Museum of Modern Art selected it for their permanent collection as a significant 1960s design.

Today the "Sommeliers Burgundy Grand Cru" is the linchpin of the mouth-blown Sommeliers collection. Each hand-crafted glass is touched by 25 skilled artisans on its way from molten crystal to one of the most coveted glasses among wine lovers. Named by Decanter Magazine in 1989 "The Best Burgundy Glass of all time".

50 years later we celebrate the anniversary of this iconic glass by presenting "SOMMELIERS BLACK TIE". Based on the timeless original shapes, these classic and elegant glasses feature a tall black stem on the varietally specific red wine glasses and a black base with crystal stem on the white wine glasses.

Claus Riedel started his career as young glass designer creating this magnum opus based on the request of Conte Odazio, in Italian nobleman and business partner who said to Claus: "I am tired to drink my fine Piedmont red wines from small glasses!" Based on the functionality of this truly unique work of art, Claus began a lifetime exploration to discover step by step the effect of "shape and size" on the aroma and flavor perception of the wine.

http://www.riedel.com/english/glasserien/blacktie.html

Comment

Je lijkt me trouwens wel een kenner. Even een tegenvraagje dus: in welk beddengoed wordt mevrouw Starred eigenlijk het liefste genomen?
                                                  Volgens mij koopt ze dit gewoon bij Auping. Altijd wit. En dit spul slijt trouwens helaas ook best rap

Comment

Wij zijn daar namelijk nogal over, nouja. We komen er niet verder mee, zeg maar.

Kijk, voorheen zweerden we bij alles strak Ikea-wit, om zeg maar het hotel-minnaar/minnares-gevoel te versterken. Dat het net was alsof je vet in 't Ritz lag vreemd te gaan, maar dan met je eigh vrouw, als het ware. Maar dat Ikea-beddengoed heeft vaak zo'n droog kunststofgeurtje, en dat verpestte een beetje de wederzijdse smaaksensatie. Het zilte nat proefde net even wat minder zilt, laat ik het zo maar omschrijven.

We hebben een proefnachtje gedaan met handgemaakt Iers linnengoed van Sanny de Zoete, http://www.sannydezoete.nl/, en dat was een genotsensatie op zich, maar je blijft toch die vage boventonen van Guinness ruiken. En, sorry, maar dat vloekt dus ongelflijk bij haar parfum.

Satijnen beddengoed van Sonne e Sogno dan? Drma. Het is pure hype - ze verkopen 't als de ultieme paarsensatie, en bij de eerste duw ben je aanvankelijk ook verkocht, maar dan glijden je knien ineens alle kanten op, en dat bederft serieus het bouquet en de touch.

In december bezochten we daarom een Sustainable Love-seminar in Berlijn - het is daar d trend om extreem basic te gaan, dus met het allersimpelste beddengoed. Da's echt superhip. Idee erachter is dat je juist beddengoed moet nemen dat beslist niet afleidt. Zo simpel mogelijk. Eventueel zelfs z goedkoop dat je het direct kunt weggooien. Daardoor zou je in de bijslaap niet worden afgeleid door andere impulsen dan die van je partner.

Nou, mooi idee, maar verder kut. Of juist niet eigenlijk: we hebben vijftien Hema-dekbedhoezen versleten en vonden 't he-le-maal niks.

Dus nu doen we het uit nood gewoon maar op de vloer, maar daar krijg ik zo'n rugpijn van. Is er nu niemand die gewoon verstand van zaken heeft in dit soort dingen?
                                                    ROFL @ Brun, schitterend.....wat een stuk proza weer:-)

Weet nu zeker dat ik met een uitstekende tekstschrijvert in zee ga:-)
                                                    2 x ouwe premium meuk
                                                    BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                                                    Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Gevonden

http://www.wineglassguide.com/

Comment

ROFL @ brun!! :):)
                                                        Forza!

Comment

Wij doen het ook vaak op de grond, maar dan wel op een oude afgeragde matras anders krijg je vlekken op het kortpolige tapijt.
                                                          Nou zit de matras vol met vlekken maar die gaat mettertijd toch met grof vuil mee. Ben dan wel benieuwd wat de buren zeggen bij de aanblik van een bevlokte spotmatras voor de oprit :-)
                                                          Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Prachtig weer brun!

*roept de toorn op zich af door te bekennen dat er o.a. 2 Brunello glazen in de kast staan..*

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cobraman Bekijk bericht
                                                              Nou zit de matras vol met vlekken maar die gaat mettertijd toch met grof vuil mee. Ben dan wel benieuwd wat de buren zeggen bij de aanblik van een bevlokte spotmatras voor de oprit :-)
                                                              [ene homobuur tegen de ander]
                                                              "Goh meid, ik dacht dat wij dat oude neukmatras allang met het grofvuil hadden meegegeven?"
                                                              Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Sakkerju Brun, weer een kunststukje. Ik dacht bijna dat je 't meende met al dat jargon :)

Comment

Working...
                                                                X