Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Speedzeilen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Speedzeilen

Vroeger heb ik veel gezeild en altijd heb ik getwijfeld om zelf een bootje te kopen, maar sinds gisteren weet ik 't zeker. Ik doe 't niet. Ik heb gisteren namelijk "speedzeilen" ontdekt.

Gisteren reden wij in 10 minuten via leuke binnendoor weggetjes naar de Nieuwkoopse plassen. Op de hoek van 't dorp en de weg naar Noorden zit een botenverhuur met terrassen. 2 minuten nadat we waren geparkeerd en ons hadden aangemeld in 't havenkantoor duwde de havenmeesterhulpchef onze 16m2 naar leizijde en 5 seconden later gijpte ik naar 't eerste rak. GF aan de fok. Het is denk ik al 4 jaar geleden dat ik gezeild had (met JPD).

We hadden een lekkere stevige wind. GF heb ik n en ander uitgelegd tijdens 't eerste rak en al snel gingen we voor 't eerst overstag. Daarna nog wat ruime rakken gedaan en toen oploevend terug naar de haven. Paar keer goed schuin.

45 minuten nadat we aangekomen meerden we aan en 2 minuten daarna tikten we 12,50 euro af en stapten weer in de auto met een voldaan gevoel. Speedzeilen. Het kost niets, je hoeft je eigen boot niet schoon te maken, geen zeilen te hijzen of strijken, opvouwen en opbergen. Je boot hoef je niet te onderhouden en ook niet te stallen. Nee, gewoon instappen, wegwezen, aanmeren en terug naar de terrasjes aan 't water. Een heerlijke manier van snelle ontspanning! Meer heb ik niet nodig.

Speedzeilen, in een 16m, dat is per definitie een ouwelullen snelheid in een 16m.

Lijkt me wel wat, waar zat deze verhuurder?

:-)
    fka v164

Comment

Nieuwkoopse plassen.
      http://www.tijstermanboten.nl/botenverhuur/zeilboten
      Daar vind je ook routebeschrijving etc.
      Borg was 100 euro a contant.

De snelheid van de boten boeien me niet eens echt, ik vind 't vooral heel relaxed dat je zo snel vanaf parkeerplaats in de boot terechtkomt, ideaal.

Comment

Doe je het weer, de 16m en snelheid met elkaar in verband brengen.

Met zo'n topic titel zag ik Cav al op een Hobiecat langs de kunst van Scheveningen heen en weer schieten :-)

fka v164

Comment

Ja, maar dat is ng leuker voor de zeeuwse kust weet ik uit ervaring. :)
          Dat gaat inderdaad wel rap. Heerlijk om te doen met dit soort zomers en de warme wind die we afgelopen paar weken hebben gehad, maar 't duurt mij allemaal te lang (naar 't strand rijden, cat optuigen, water induwen, dan ben je in totaal al een paar uur verder, dat gaat me te langzaam voor een kortstondig momentje varen). :)

Comment

Ik dacht meer aan draagvleugel zeilboten. Niet aan een suffe 16kwadraater voor ouwelulluh.

of eventueel zoiets:

Comment

O, je heb een zeilboot gehuurd.

Dat kan ook met andere boten, huren.....
              Veritatis simplex oratio est

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                O, je heb een zeilboot gehuurd.

Dat kan ook met andere boten, huren.....
                Nah, dan had Dennis het topic wel 'boten huren' genoemd ipv 'Speedzeilen'.

Comment

Goh, toevallig, heb daar gisterenmiddag/avond heerlijk op het terras gezeten, biertje erbij, satehtje eten, helemaal goed.
                  Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _Arthur Bekijk bericht
                    Nah, dan had Dennis het topic wel 'boten huren' genoemd ipv 'Speedzeilen'.
                    Maar dan is boten huren een betere titel.

Speedzeilen.. LOL
                    Veritatis simplex oratio est

Comment

*dacht ook aan iets heel anders bij speedzeilen*

Record attempts
                      In October 1993 skipper Simon McKeon and crew member Tim Daddo took the world record in the YPE with an official speed of 46.52 knots (53.5 mph or 86.2 km/h) off the coast of Sandy Point, Victoria, Australia. The record was set in winds of 19 to 20 knots (37 km/h), for a top speed of 2.3 times the windspeed
                      Totdat er weer orde op zaken werd gesteld:
                      Finian Maynard is 190 cm (6ft3in) tall and weighs 117 kg (258lbs). This is widely seen as a good build for a speed sailor, giving him the strength and power to achieve high speeds. On 13 November 2004 he established a new speed world record for sailing vessels by reaching 46.82 knots in the French Trench near Saintes Maries de la Mer, surpassing the speed set in 1993 at Sandy Point Australia by Simon McKeon and the boat Yellow Pages. He improved his record a half year later, reaching 48.7 knots. Both records were acknowledged by the World Sailing Speed Record Council. On 5 March 2008 Antoine Albeau improved the world record, reaching 49.09 knots.
                      Last edited by lle; 17-08-09, 16:42.

Comment

Lol ... speedzeilen ... kende het niet ...

Kom net terug van 2 weken op het water, een rondje Ijsselmeer gedaan, en daarna nog even overgestoken naar Terschelling voor een paar dagen. Da's pas lekker :-)

VW Golf mkI cabriolet | Mazda Miata NA | Ford Focus wagon TDdi

Comment

Die verhuurder, Tijsterman, daar ben ik wel eens geweest! Werd een aantal jaren geleden beschouwd als DE man als je adviezen wilde om je wedstrijd-16m2 sneller te krijgen en zodoende belandde mijn vader daar. De belangrijkste adviezen die pa kreeg had ik hem ook al eens gegeven :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JPD Bekijk bericht
                            Lol ... speedzeilen ... kende het niet ...

Kom net terug van 2 weken op het water, een rondje Ijsselmeer gedaan, en daarna nog even overgestoken naar Terschelling voor een paar dagen. Da's pas lekker :-)

Ziet er relaxed uit!

Comment

Speedzeilen, klinkt eigenlijk best goed...

*denkt terug aan urenlang schuurwerk aan onderwaterschip afgelopen wintermaanden*

Comment

Zat laatst ook nog op de Waddenzee, maar dat was niet bepaald "speedy". Van West naar Harlingen duurt wel ff. Maar was zeker de moeite waard:

Let wel, dit is een zonsOPgang. :-)

Comment

Het eerste mooie weekend van dit jaar (eind april) hing in in de trapeze op een Hobie 18 met windkracht 5! En in het Scheveningse water, dat ook...:)

Wat een gave ervaring!

Comment

Working...
                                  X