Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vakantie Marokko, kerstvakantie of zomer 2010?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Vakantie Marokko, kerstvakantie of zomer 2010?

We zitten erover te denken om op vakantie te gaan naar Marokko. Diverse steden, de bergen, natuur in de binnenlanden, maar ook de kust trekken ons wel. Nu twijfelen we tussen 2 opties:

Optie 1:
    Met kerst 't vliegtuig pakken en 2 weken daar vertoeven. Auto/Jeep huren en lekker rondtrekken. http://www.djoser.nl/rondreis_marokko/10_dagen_marokko/ misschien nog even de duinen in.

Optie 2:
    In de zomervakantie met de auto via Spanje (Barcalona 2 dagen, Andalusie een week) op ons gemak naar Tanger. Vanaf daar een rondreis maken van enkele weken langs vele locaties die ons trekken en de tijd nemen om te blijven op plekken waar we 't naar ons zin hebben. +- 5 weken onderweg. Tentjes achterin, campings schijnen er genoeg te zijn, maar 't sanitair is ruk. Hotels, berberhutjes e.d. boeken we ter plekke als we daar zin in hebben.
    Voorbeeld: http://www.djoser.nl/rondreis_marokko/20_dagen_marokko/

Optie 1 voordelen:
    - Je bent er snel
    - Temperatuur is lekker
    - Even 'bijtanken' midden in de winter
    - Stuk rustiger dan in de zomermaanden?

Optie 1 nadelen:
    - Ik heb een hekel aan reizen per vliegtuig (wachten, ziektekiemen aan boord van zo'n toestel, luchthavens zijn niet de gezelligste plek en altijd als je thuiskomt ligt het OV plat en brengt de taxi je niet naar je huis omdat je te dichtbij woont...). Maar goed, dat heb ik er allemaal wel voor over.
    - 10 - 14 dagen zijn wellicht te kort.

Optie 2 voordelen:
    - Veel tijd beschikbaar om alles op ons gemakje te zien.
    - Volledige vrijheid.
    - Spanje + Marokko zien in 1 klap (willen we graag)
    - Zak piepers kan mee ;) nee gekkigheid. Wel hebben we dan een koelkastje, gereedschap, tentje etc. bij ons. Met 't vliegtuig lukt dat allemaal niet.
    - Transport incl brandstof en overtochten blijven onder de 800 euro, de rest blijft over voor overnachtingen, uit eten etc.

Nadelen:
    - Bloedheet
    - Kans op pech met eigen auto, wat dan? ANWB helpt daar wel, maar toch... aan de andere kant kan ik veel zelf doen aan de auto en we rijden rustig. Misschien wat maatregelen nemen als 't gaat om extra koeling voor de motor en aan boord.
    - Als je 't op 4500 km van huis spuugzat bent, of je moet om een andere reden naar huis, dan duurt 't even.
    - De terugweg zal wel een eeuwigheid lijken te duren, terwijl je dan eigenlijk zo snel mogelijk naar huis wilt.
    - Kans op files (dan sta ik nog liever te wachten op een luchthaven)
    - Saab needs some mods: nieuwe veren/schokdempers, hulpveren, nieuwe onderstelrubbers, nieuwe banden. Nieuwe filters. Extra electrische fan. Extra accu. Oliekoeler. Carterplaatbeschermer zit er al onder, wellicht verstevigen. Dakdrager + dakkoffer eventueel voor de tent, gereedschap, jerrycan benzine, olie, koelvloeistof, reserveonderdelen e.d. zodat die altijd binnen handbereik liggen. LPG tanken in Marokko zal er wel niet inzitten, maar hij rijdt ook op benzine. Voor de zekerheid dan een extra/reserve electrisch zuigpompje monteren en reservepomp mee (been there done that). Ipv een dakkoffer is een aanhangertje ook een idee van me. Maakt wegligging van de auto beter/veiliger. Op zich is 't allemaal niet nodig, aangezien we wel vaker 5000 km hebben gereden vol bepakt en bezakt, met 35+ graden en veel slechte wegen, maar toch. Waarom geen 4x4? Omdat de Saab zich al diverse malen heeft bewezen tijdens lange tochten, ik de techniek ken en 't mij gewoon gaaf lijkt om dit met een dagelijkse auto te doen.

Kortom, wordt 't avontuur vs gemak?

Iemand ervaring met vakanties in Marokko en een goeie mening over bovenstaande 2 opties?

[TM]Een paar dagen in Kanaleneiland rondlopen is toch ook een soort van vakantie naar Marokko??[/TM]
    Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

Comment

Mooi, hebben we die grap ook weer gehad (zat er al op te wachten). :)

Comment

Ach je hebt daar 1 voordeel: je kan overal je portemonnee rondslingeren aangezien het gajes toch hier zit :-)

Voor de rest moet je er niet zijn met een blonde GF..
        Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Optie 3 is trouwens om een oude gare 4x4 diesel op grijs kenteken oid te kopen. Maar ja, lijkt me op één of andere manier erg overdreven, aangezien de wegen prima begaanbaar zijn en wij toch niet dagenlang off road zullen rijden. Zelfs op zand, gravel- en modderwegen doet de Saab 't nog prima. Been there, done that. :)

Comment

Luister vooral goed naar Toledoman, die weet er alles van. Die is namelijk met zon die-hard Neckerman-arrangementje naar Tunesie geweest. :)
            Mini Cooper Clubman
            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
            "Jasper val dood." - RH

Comment

Er is veel te zeggen: Marokko is groot, dus je kunt beter een keuze maken wat je wil zien. Kust en enkele steden landinwaarts is te doen in minder dan 2 weken, maar als je zou af willen zakken naar het zuiden/Atlasgebergte dan wordt het wat meer haastwerk en zou je beter georganiseerd kunnen gaan. Aan de ene kant is dat zonde, want het is een land dat prima zelf te bereizen is (zolang je maar een beetje Frans spreekt).

Je tijdstippen zijn misschien ook wat onhandig, want in de zomer is het te heet (zeker de binnenlanden) en gedurende de kerst kon het nog weleens kil zijn, zeker als je richting de bergen trekt (vriezen). Beste tijdstip is de lente, want dan is alles groen en is het niet zo druk met alle andere Marokkanen die op familiebezoek gaan. Marokko is goed zelf te bereizen, maar om er te geraken ben je sowieso een dag of 2-3 kwijt. Niet erg, want de route kent hele mooie stukken (bergen Baskenland, stuk vanaf Bailen naar Andalusië).

Mijn advies zou zijn om erheen te vliegen en daar met de trein rond te reizen of een auto te huren als je 10 dagen gaat. Trein is goed en rijdt op tijd, met autohuur geen ervaring maar dat lijkt me ook geen probleem. Vanaf Weeze (Niederrhein) kun je goedkoop met Ryanair naar Marakkech vliegen, wat op zich een prima uitvalsbasis is voor de kuststeden en het binnenland. Je kunt er zelfs skiën :)

Steden om aan te doen: Fès, Meknes, Rabat/Chellah, El Jadida, Casablanca, Marakkech en eventueel oude Romeinse ruïnes zoals Volubilis als je dat leuk vindt. Er zijn meer interessante steden maar die liggen wat meer uit de richting.
              Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Weet niet hoe je GF tegenover een halve Beijing-Parijs staat, maar ik zou gaan vliegen denk ik.
                You know that reality is immaterial

Comment

@Paco: goeie post, tnx! Daar heb ik wat aan. Over de reis naar en door Spanje zal ik al wel een week willen doen. Lijkt me prachtig. Op de terugweg nog wat plekken aan doen die we op de heenweg over hebben moeten slaan.

De tijdstippen zijn waardeloos, maar gezien de schoolvakanties waar we aan vast zitten, niet te omzeilen. In de voorjaarsvakantie heeft ze volgens mij ook 2 weken vrij, maar dan heb ik doorgaans mijn drukste periode van 't jaar en dan is 't effect weg van in de winter weggaan (ben ik dan wel aan toe). Een zonvakantie elders kan altijd nog, dit lijkt me leuker om eerst te onderzoeken.

@Ste: GF vindt reizen met de auto gaver dan vliegen. 2-3 uurtjes in een toestel zitten is geen probleem, maar al 't gedoe eromheen, dat is gewoon altijd kut imho.

Comment

Working...
                  X