Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nachtlenzen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Nachtlenzen

Welke gummer heeft hier ervaingen mee?

Ben altijd brildrager geweest (nou vanaf mijn 20e dan) en ben naar de optometrist geweest voor lenzen. Hij raadde me zachte lenzen of nachtlenzen aan en benadrukte dat de nachtlenzen veel voordelen hebben.

Reeds 20 jaar lenzendrager (zacht) perfect.
    Maar nachtlenzen...nog nooit van gehoord, wat is het voordeel?

Kijk als je dan dit ziet 'snachts, dan wil ik er ook wel over nadenken:-)

2 x ouwe premium meuk
    BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
    Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Je oog wordt 's nachts gecorrigeerd en overdag hoef je dus niets te dragen, dat is het belangrijkste voordeel.
      Ze gaan ook langer mee en het schijnt ook iets beter voor je oog te zijn.

Comment

Dus overdag geen bril of lenzen begrijp ik hieruit!
        2 x ouwe premium meuk
        BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
        Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Mijn zoon heeft ze geprobeerd en kon er niet mee overweg. Maar dat kwam omdat dit zijn eerste lenzen zouden zijn geweest.

Ze zijn groter dan gewone lenzen, want ze moeten je oog in de juiste vorm terugduwen. Dus als je geen lenzen gewend bent, valt het niet mee om met deze te beginnen.

Geen idee overigens of het 'beter' is voor je ogen. Ze zijn wel extreem zuurstofdoorlatend, wat wel moet als je ze tijdens je slaap in hebt, maar of het echt geen kwaad kan?
          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Het schijnt volkomen veilig te zijn en wordt ook al een tijd (jaar of vijf) gebruikt.

Comment

wtf? Nog nooit van gehoord!
              Klinkt wel interessant.

Ik heb daglenzen nu. En een bril :-)

Ferrari 308 GTB QV (1983)
              Alfa Giulia 1300 (1966)
              Mazda Miata (1990 Daily driver)
              BMW 320Ci (van GF)

Comment

Inderdaad geen bril of lenzen overdag. Het duurt de eerste keer wel een paar dagen voor erg volledige correctie is (ongeveer -1 per nacht). En het uitgangspunt is ongeveer 6 uur per nacht.

Comment

Nooit van gehoord, maar ik was onlangs bij de oogarts en heb gevraagd of ik weer eens lenzen kon proberen na 20 jaar.

Ik kon het wel weer proberen zei hij, maar: doe ze ruim voordat je gaat slapen uit, opdat je ogen nog open zijn en kunnen ademen. Het hoornvlies is nl. het enige lichaamsdeel dat zelfstandig () zuurstof uit de lucht haalt.

Dit lijkt me in tegenspraak met dat nachtlenzenconcept, tenzij je er uit opmaakt dat je ogen 's nachts toch nauwelijks kunnen ademen, en lenzen dan juist weinig kwaad kunnen, als je ze overdag maar niet draagt dan.

Wel interessant, ik heb een jaar of 10 zachte lenzen gedragen, maar moest stoppen wegens vaatingroei.
                  Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Draag al 30 jaar harde lenzen.

Soms dag en nacht.... :-)
                    Veritatis simplex oratio est

Comment

er gaat een tijd komen dat je weer aan de bril moet, je kunt niet je leven lang lenzen dragen
                      Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ExTaxi Bekijk bericht
                        er gaat een tijd komen dat je weer aan de bril moet, je kunt niet je leven lang lenzen dragen
                        Het zal.....

Comment

Heb een bril voor veraf, -1 of zo, kan zonder. Lenzen kan ik ECHT niet velen, dus 't is maar goed dat de bril redelijk optioneel is.

Maar ja. Als 36 straks 46 wordt heb ik denk ik 2 brillen. :)
                          Mini Cooper Clubman
                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                          "Jasper val dood." - RH

Comment

Multi-focaaltje voor Jasper...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
                              Wel interessant, ik heb een jaar of 10 zachte lenzen gedragen, maar moest stoppen wegens vaatingroei.
                              Hier ook. +/- 10 jr zachte (maand) lenzen en had steeds meer last van die dingen. Rode ogen en vaatingroei (niet handig). Maar weer teruggegaan naar den goeie ouwe b.r.i.l. Was direct prettiger voor m'n ogen maar wat onhandig bij bepaalde sportieve activiteiten.

Die nachtlenzen zullen ook wel na 5-10 ellende gaan geven. Doen vrijwel alle lenzen die niet -zeer- zuurstofdoorlatend zijn.

Maarre een belangrijk nadeel:

Na de eerste nacht is het grootste deel van de benodigde correctie al gedaan. Al na enkele dagen later kunt u zonder bril of contactlenzen de hele dag goed zien.
                              Na meer dan 40 jaar ervaring met ortho-K lenzen en uit testen blijkt dat het hele proces in geen enkels situatie een nadelig of schadelijk effect voor uw ogen tot gevolg heeft. Bovendien is her proces volledig omkeerbaar. Met andere woorden: Wanneer u om wat voor reden dan ook stopt met Ortho-K nachtlenzen, neemt het hoornvlies zijn ‘oude' vorm weer aan van voor de verandering en kunt u na enkele dagen uw oude lenzen weer in of uw oude bril weer op.
                              Het grote voordeel van alleen s' nachts lenzen dragen is dat de ogen overdag volledige rust krijgen.De meeste Ortho-K nachtlensdragers kunnen na twee tot drie nachten de hele dag al goed zien zonder bril of contactlenzen. Vaak is na een week het resultaat optimaal.
                              Kortom als je net begint OF als je die dingen niet meer draagt dan zit je gedurende enkele dagen in de penarie (als je zeg meer dan -3 hebt bv) want dan kan je dus niet je bril op, i.t.t. tot normale lenzen die je uit kan doen, bril op, 10-30 minuten wennen en er is geen vuiltje aan de lucht.

Als je thuis zit of op kantoor valt dat misschien nog wel te doen maar autorijden met een half aangepast oog lijkt me niet handig.

Mensen die ergens tussen de 0 en -3 zitten kunnen natuurlijk makkelijk 1 of 2 reservebrilletjes kopen met -1 en -2 om tussentijds alsnog goed te kunnen zien. Goedkope glazen kosten geen drol meer en een simpel montuur in de uitverkoop krijg je ook voor een habbekrats mee.

Comment

Alles boven de -5 heeft er sowieso niks aan. Meer dan -5 kunnen ze niet corrigeren, heb ik begrepen. Daarom begonnen we er voor Junior eigenlijk te vroeg (te jong) aan, want hij loopt nu voor één oog al tegen de -5.

Maar goed, dan maar niet. Dan wat later op de middelbare school maar aan de gewone harde lenzen. Die blijven toch beter dan zachte lenzen.
                                "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                  Heb een bril voor veraf, -1 of zo, kan zonder. Lenzen kan ik ECHT niet velen, dus 't is maar goed dat de bril redelijk optioneel is.

Maar ja. Als 36 straks 46 wordt heb ik denk ik 2 brillen. :)
                                  Vind je echt dat je zonder kunt?

Toen ik een bril nam (27 jr) had ik -0.75 en ik vond de bril echt wel nodig voor autorijden. Als je een beetje doorrijdt - en helemaal als het schemert en je hebt -1 - dan vind ik niet dat je verantwoord zonder kunt rijden. Je ziet alles net even een fractie later/onduidelijker dan met bril.

Ik merkte dat ik slechter zag toen ik met 160 op de snelweg de borden voor afslagen te laat zag. En ik wilde nogal graag doorrijden, dus... ;-)

Ik ben nu tien jaar ouder en zit nu op -2. De verslechtering valt mee, maar ik wil niet verder omlaag, dus ik ga niet meer naar de opticien. Die gasten zijn er namelijk alleen om je steeds scherpere glazen voor te schrijven en daardoor groeit je oogspier steeds verder terug en moet je steeds meer compenseren.

Ik draag nu zachte lenzen (-2) overdag en een bril (-1.75) als ik thuis ben. Gaat prima en ik ben al ruim 2 jaar stabiel op -2. Zie alles prima, ook 's nachts. Ik let wat lenzen betreft wel heel erg op de hygiëne zodat ik geen rare infecties krijg (dus met in -en uitnemen altijd handen wassen met zeep en soms gebruik van druppels als ik veel in airco zit) en ik laat ze ook niet onnodig in de ogen zitten (ik slaap er eigenlijk nooit mee, wat op zich prima kan).
                                  Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Hmm als ik had geslapen met zachte maandlenzen in (per ongeluk, feestje avond ervoor oid) dan had ik daar wel degelijk last van, heb je wellicht 24 uurs lenzen dan ?

Verder is een goede opticien (onafhankelijke, geen grote ketenonzin) wel aan te raden ; je ogen kunnen ook verbeteren en dan wil je juist graag nieuwe glaasjes hebben. Je verzekering vergoedt een redelijk deel ; als je dan je huidige montuur houdt dan is het een kwestie van glazen. Onder de -3 boeit de dikte ook niet heel erg (zeker niet tov -8) dus je hoeft niet de glazen te nemen die 0.9 mm dunner zijn.

Dat verhaal van die oogspier die zich aan 'te' sterke glazen past lijkt me wat vaag ; als dat zo zou zijn ; waarom corrigeert die oogspier de afwijking in onze ogen dan niet uit zichzelf ; je krijgt de afwijking meestal pas na een bepaalde leeftijd ; het is niet dat jij begonnen met het dragen van een bril met opzettelijk te sterke glazen waarna je oogspier opeens slapper of sterker werd...

@dutch die nachtlenzen zouden tot -7 moeten gaan.

Comment

PACO, ik zit al 20 jaar op -1. Gaat prima met en zonder, in de auto. Wat meer ontspannen "met", maar ik mis zelfs met 200 geen afslagen zonder bril. :)
                                      Mini Cooper Clubman
                                      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                      "Jasper val dood." - RH

Comment

Ha, die Gummers;

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                        PACO, ik zit al 20 jaar op -1. Gaat prima met en zonder, in de auto. Wat meer ontspannen "met", maar ik mis zelfs met 200 geen afslagen zonder bril. :)
                                        En op deze manier komt Jasper ook nog eens spontaan op de mooiste plekjes!
                                        Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M4 Bekijk bericht
                                          Dat verhaal van die oogspier die zich aan 'te' sterke glazen past lijkt me wat vaag ; als dat zo zou zijn ; waarom corrigeert die oogspier de afwijking in onze ogen dan niet uit zichzelf ; je krijgt de afwijking meestal pas na een bepaalde leeftijd ; het is niet dat jij begonnen met het dragen van een bril met opzettelijk te sterke glazen waarna je oogspier opeens slapper of sterker werd...

@dutch die nachtlenzen zouden tot -7 moeten gaan.
                                          O, wij kregen -5 te horen. Hmm...

En hoe 't ook zit met die oogspieren: feit is wel dat je met een bril een grotere kans loopt op ogen die verder achteruitgaan. Mijn ogen liepen in hoog tempo op naar -10, maar het stopte onmiddellijk toen ik lenzen begon te dragen. Het officiële verhaal is dat een bril niet op je ogen zelf zit, zoals een lens, maar een stukje ervoor. Dat zou een langzame verslechtering van je eigen lenzen in je oog veroorzaken.

Comment

Ja mee eens dat dragen van lenzen achteruitgang sterk vermindert. Bril maakt het erger. Waarschijnlijk omdat je zicht via een bril verre van ideaal is en je oog zich dus continu moet aanpassen aan wisselende omstandigheden. In 't montuurtje wat ik nu heb kan ik niet scherp naar (heel) links of (heel) rechts kijken ; vervorming van beeld dankzij hippe rechthoekige glazen. Dat hadden ze helaas niet verteld bij den optisjen. Maar beter slechtere ogen dan je ogen slopen met (in mijn geval) maandlenzen die ik soms te lang (1.5 maand?) droeg en die achteraf gezien te weinig zuurstof doorlieten. Tevens begon 't een dure kwestie te worden, om nu meer dan 30 euro per maand aan lenzen te gaan besteden ; daar kun je elk jaar een nieuw brilletje voor kopen en elke 2 jaar iets bijzonders met ultraplatte glazen.

Ik hoop maar op een verbetering in 't laser/lasik gebeuren over een tijdje zodat ze daarbij ook garanties kunnen gaan geven aan mensen die meer dan -5 hebben.

Comment

Verdiep je eens in dit verhaal:
                                              http://zapruder.nl/portal/artikel/het_ware_verhaal_achter_bijziendheid/

Hier wat technischer: http://zapruder.nl/portal/artikel/het_ware_verhaal_achter_bijziendheid_deel_2/

Dit onderwerp is trouwens al eerder langsgekomen op gummen.
                                              Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Ah zapruder. Nee nu geloof ik 't meteen.

Comment

Ah zapruder. Nee nu geloof ik 't meteen.
                                                  [PACO]Ik sta er iedere keer weer van te kijken hoe eenzijdig je je informeert of bepaalde info weigert tot je te nemen. Ga jij lekker naar Hans Anders om je daar te laten informeren. Slaap lekker verder[/PACO]

;-)
                                                  2019 Volvo V60 T6

Comment

Ik ben ook geintresseerd in ervaringen van nachtlenzen: is het nu allemaal veilig? Vele sites over nachtlenzen vermelden dat er helemaal geen nadelen aan nachtlenzen verbonden zijn, maar ik vind dat maar een verkoperspraatje. Ook optiekers spreken voor eigen winkel dus mijn vraag aan jullie: zijn er echt geen nadelen aan nachtlenzen verbonden?
                                                    Ook de informatie op http://www.nachtlenzen.net: is die zo'n beetje correct? Ik had gehoopt een wikipedia pagina tegen te komen over nachtlenzen waarbij de correctheid toch wat gegarandeerd wordt maar blijkbaar is de informatie op internet nogal klein over dit onderwerp.

Alvast bedankt!

Erik

Comment

ff een updateje voor mensen die ook interesse hebben in nachtlenzen:

Ik heb ze dinsdag gekregen. Het zijn harde maar zeer zuurstofdoorlatende lenzen. Je doet ze's nachts in, dan drukken ze je hoornvlies wat platter zodat je oog wordt gecorrigeerd en je in de loop van de dag kunt zien. De exacte hoeveelheid tijd die nodig is verschilt van persoon tot persoon.Vaak wordt 6 uur aangehouden als minimum.

Ik heb nooit eerder lenzen gedragen dus het is even wennen om iets in je oog te hebben of om iets in je ogen te stoppen. Het draagcomfort is goed,zeker omdat je vrijwel niets voelt als je je ogen dichthebt.

Ik kan na twee dagen met één oog bijna zo goed zien als normaal met bril en met de andere is er ook een duidelijke verbetering. Vervelend is wel dat als er eentje niet goed zit (beetje te ver naar binnen bijv.) je wat dubbel kan gaan zien rond lichtbronnen. (heb ik dus).

Verder schijnen ze 's ochtends wat moeilijker te verwijderen te zijn dan andere lenzen, maar dat valt bij mij erg mee. Druppeltje vloeistof in je oog , ff knipperen, ooglid wijdtrekken en weer knipperen en ze vallen er zo uit.

Normaal gesproken wordt het zicht optimaal na ongeveer een week.Ik heb -3aan beide ogen en er is de eerste nacht -1.5 aan een kant en -1 aan de andere kant weggegaan (tweede dag is nog beter maar dat kan ik zelf niet meten). Je hebt dus wel een periode waarin je wat moeilijk kunt zien en e.v.u. je brilmoet opzetten.

V.w.b de nadelen:

Ze zijn in aanschaf duurder dan maandlenzen bijv, maar je doet er ook langer mee. Na een periode van 1,5/2 jaar is het ongeveer gelijk. Het is natuurlijk wel duurder als je er eentje kwijtraakt.

Het werkt niet bij iedereen even goed, bij mensen die kortslapen zal de tijd dat ze lenzen in hebben miscchien tekort zijn (hoewel je ze ook 's avonds gewoon mag dragen), bij anderen zal het hoornvlies te snel weer zijn oorspronkelijk vorm aannemen waardoor ze in de loop van de avond weer slechter gaan zien.

Er is een max aan van -4,5/-5,5.
                                                      Last edited by jersey951; 01-10-09, 05:48.

Comment

Kun je normaal zien met die lenzen in?

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                        BMW 320Ci (van GF)

Comment

M'n broertje loopt al 4 jaar met die dingen en ondervindt geen enkel probleem. Of het daarmee veilig is durf ik niet te zeggen natuurlijk....;)

Als hij ze een keer een nacht vergeet gaat hij in de loop van dag minder zien.

Comment

Of je met lenzen normaal kunt zien hangt van je traanfilm af, sommigen zien goed anderen niet. Ik zie met de lenzen in van dichtbij vrij slecht en veraf beter dan zonder. Ook een beetje kwestie van wennen, in het begin gaan je ogen overmatig tranen.

Comment

Working...
                                                            X