Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Docu over Oliver Sacks en muziek als therapie

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Docu over Oliver Sacks en muziek als therapie

Nu op NL 3. Keuze van de gast in Zomergasten, Jaap van Zweeden.

Tot nu toe erg interessant.

(Oliver Sacks werd bekend door de film Flatliners.)

De documentaire komt uit de reeks wetenschapsdocumentaires die de BBC onder de naam Imagine uitzendt. De film is gebaseerd op het boek Musicophilia van de wereldberoemde neuroloog Oliver Sacks. In de film praat Sacks met neuroloog en interviewer Alan Yentob over de miraculeuze krachten van muziek op het menselijk brein. Yentob portretteert in de film een aantal mensen die Sacks bestudeerd heeft voor zijn boek.
    Last edited by Alfisto; 30-08-09, 23:03.
    ---------------------------
    Lullen gaat beter dan rijden.

Echt een indrukwekkende docu!

Comment

Oliver Sacks is toch bekend van de film Awakenings?
      Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Inderdaad.
        Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

Comment

ik moet je eerlijk zeggen dat ik een avond Zomergasten met Jaap van Zweden dus gewoon echt niet door kom. En dus ook deze docu niet gezien.
          Tegenwoordig kennen de mensen de prijs van alles en de waarde van niets - Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KMvrtr Bekijk bericht
            Inderdaad.

Heee, editten he.. ;-)
            Veritatis simplex oratio est

Comment

Ja leuk verhaal. Mijn pa zat lang geleden eens in 't vliegtuig naast één of andere neuroloog uit de VS. Mijn vader had gemerkt dat hij door te zingen contact kon hebben met mijn opa die op dat moment leed aan dementie en alzheimer. Iedereen kon dat zien, het werkte gewoon, mijn opa ging zelfs meezingen! Echt prachtig om te zien dat wij als kleinkinderen opeens zagen dat opa nog 'leefde' en kon genieten. Ook in bejaardentehuizen waar mijn vader met een koor optrad zag je mensen opleven die eigenlijk als een soort kasplantjes leefden. Sindsdien vind ik zelf klassieke muziek ook veel belangrijker (en mooier, haha).

Anyway, die neuroloog vond 't allemaal erg interessant en concludeerde al snel dat de 'theorie' van mijn vader wel eens zou kunnen kloppen omdat de verschillende hersenhelften misschien door alle signalen geprikkeld zouden kunnen worden. De rest is geschiedenis. :)

Comment

Flikker toch op man.
                Mafkees :)
                Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Nou ja, lul niet eikel! :)

Het was toch echt frapant. Mijn pa vertelde dat na zijn reis dat het hem verbaasde dat die neuroloog die link tussen muziek en neurologie nooit had gezien en ik zei toen: wedden dat die vent hiermee aan de haal gaat? En verdomd, blijkt 't deze knakker te zijn geweest. Mijn vader is inmiddels ook al vaak bij een neuroloog van 't UMC geweest (helaas) en die neuroloog zei ook dat er voor Oliver Sacks echt niemand wetenschappelijk met muziek en neurologie bezig was geweest en 't wordt gezien als een doorbraak. Mij verbaasde 't altijd dat in 't verzorgingshuis van mijn opa de muziek in de centrale ruimte zacht stond. Alleen tijdens 'fuifjes' mag 't harder, terwijl die oudjes er enorm van zouden kunnen opleven, denk ik. Maar dat zal wel niet de bedoeling zijn... the horror zulke tehuizen!

Muziektherapie is echt al eeuwenoud, maar in de neurologie bestaat 't nog niet zo lang. 't wordt al veel gebruikt om autistische kinderen te helpen, maar bejaarden en mensen met alzheimer/dementie laten ze tot op heden nog steeds aan hun lot over met kalmeringspilletjes en sluiten ze op in een stille kamer. Wat mijn familie belangrijk vond destijds, dat we het voor mekaar hadden gekregen dat mijn opa een radio op zijn kamer aan mocht zetten en in de centrale ruimte de muziek aan mocht en mijn pa kon zingen met mijn opa. Het zal je verbazen hoeveel moeite zoiets kost om te regelen (praat wel over tig jaar terug).

Comment

Mijn vader zat vroeger in het rugbyteam met Stephen Hawking. Is toen tijdens een scrum met z'n vette pens bovenop die nerd gekletterd.

De rest is geschiedenis. :)
                    Mini Cooper Clubman
                    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                    "Jasper val dood." - RH

Comment

Hehehe

Geelhoed kwam op deze wereld nadat zijn ouders eindelijk de Fermat Last Theorie hadden opgelost en toen botergeil werden van vreugde. De rest is geschiedenis.

Comment

Die drummer was idd tijdelijk van z'n tic af, maar waarom daar nou gelijk de conclusie aanwordt gehangen dat door muziek zijn hersenen anders functioneren?

Waarom zou het niet kunnen dat door de energie die elders nodig is even geen tijd en ruimte is voor die tic?

Net zoals de spijsvertering wordt stopgezet bij zware lichamelijke inspanning.

Overigens over die demente opa: de mijne kreeg ook muziektherapie met een radio met hiphop muziek naast zijn bed.

Dan begon hij psalmen te zingen. Het ziekenhuispersoneel was duidelijk niet op de hoogte van het fenomeen kerkelijkheid, en dacht dat 'ie maar wat voor zich uit lag te lallen; dat deed 'ie zodra hij muziek hoorde. Goed, de teksten waren onverstaanbaar, maar de melodien kenden we.
                        Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Working...
                        X