Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is feminisering van bepaalde beroepen een probleem?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Is feminisering van bepaalde beroepen een probleem?

Op kdv, bso en basisscholen werken bijna alleen maar vrouwen. Zie bijv. het onderwijs:http://www.onderwijsarbeidsmarkt.nl/...op_de_pabo.pdf

Ten eerste beginnen heel veel jongens al niet aan de PABO, vervolgens vallen er veel meer uit. Uiteindelijk is nog geen 10% van de gediplomeerden man. De kans dat je kind in 8 jaar basisschool geen enkele meester treft is dus zeer aanzienlijk.

Het effect lijkt er te zijn: jongens kunnen telkens slechter mee op school. Vorige week stond in de krant dat de eerste VWO klas met alleen meisjes is geconstateerd (en dat was geen meisjesschool) en zie ook hier:
    http://www.bndestem.nl/algemeen/binn...and-op-vwo.ece
    Je gaat het pas zien als je het door hebt

in principe zou het geen probleem moeten/hoeven zijn
    hangt ook een beetje van het beroep af

maar die verplichte vrouwen quota's gaan nergens over
    zo wou de politiek correcte kerk ook vrouwen perse op duikboten laten varen , na hele dure aanpassingen
    ik weet niet wat de status nu is van dat project , maar dat gaat dus niet werken
    al is het alleen al omdat die kerels zich niet meer vrij voelen zich te gedragen zoals ze zich goed voelen onder elkaar
    en het werkt haantjes gedrag in de hand , niet goed voor de sfeer

of ze moeten er alleen vrouwen op doen , dan zal het wel werken, althans als die jaloerse krengen mekaar de ogen niet uitkrabben :)
    "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
    "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
    "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
    "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Ha, die Motroos;

Heb dat soort verhalen van marine-insiders ook al eens gehoord. Maar ligt het probleem uiteindelijk bij de mannen of de vrouwen?
      Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
        Ha, die Motroos;

Heb dat soort verhalen van marine-insiders ook al eens gehoord. Maar ligt het probleem uiteindelijk bij de mannen of de vrouwen?
        beide..... vrouwen maken misbruik van de schaarste en mannen vertonen haantjes gedrag....
        ook is stelletjes vorming niet wenselijk
        of voortrekkerij om in een goed blaadje te komen of zelfs het tegenovergestelde ... een vrouwenhater die een vrouw het leven zuur maakt en misbruik maakt van een machtspositie

waarom moet er zo moeilijk over worden gedaan... met alleen kerels werkt het al jaren prima
        als je je staat af te drogen na het douchen in je blote reet en er mensen passeren kijkt niemand raar op of om
        als daar een vrouw staat wordt het moeilijk, of niemand mag er langs etc
        "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
        "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
        "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Een submarine met alleen vrouwen zou vandaag de dag best kunnen. Ze hoeven tegenwoordig toch geen torpedo's meer handmatig in de lanceerbuizen te schuiven? :-)
          Bij de Volvo Ocean race deed ook een vrouwenboot mee dacht ik. Dat is zelfs nog iets harder werken.

Dat jongens op school slechter mee kunnen komen dan vroeger hoor ik voor het eerst. Maar ik zou niet weten waarom een lerares een jongen minder aandacht zou kunnen geven dan een leraar?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
            Een submarine met alleen vrouwen zou vandaag de dag best kunnen. Ze hoeven tegenwoordig toch geen torpedo's meer handmatig in de lanceerbuizen te schuiven? :-)
            Bij de Volvo Ocean race deed ook een vrouwenboot mee dacht ik. Dat is zelfs nog iets harder werken.

Dat jongens op school slechter mee kunnen komen dan vroeger hoor ik voor het eerst. Maar ik zou niet weten waarom een lerares een jongen minder aandacht zou kunnen geven dan een leraar?
            dat zeg ik ook met alleen vrouwen kan het ook
            maar daar hebben ze niet genoeg (competente)liefhebbers voor gok ik
            en idd torpedo's gaan er hydraulisch in :)

Comment

kom maar, CM.
              You know that reality is immaterial

Comment

en toch weet ik het niet werk in de machine kamer is fysiek zwaar
                buitenom de enkele betonvlechtster met haar op dr rug kauwend op pruimtabak gaat een fragiel meisje dat niet trekken
                cilinderkoppen of koelwaterpompen in storm vervangen is zwaar werk

ook de psychische belasting van 5 weken aan 1 gesloten onder water
                is voor vrouwen wat lastiger door de meerdere verbindingen tussen de linker en rechter hersenhelft rationaliteit wordt daardoor vaker vertroebeld door emoties

Comment

Reagerend op de eerste post: ik denk dat het idd een probleem is.

Je krijgt van een school een belangrijk deel van je opvoeding mee en daar hoort een evenwichtige verdeling van mannelijke en vrouwelijke leerkrachten bij. Afspiegeling van de maatschappij dus.
                  Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Ha, die Gummers;

Toont allemaal weer eens aan dat een streven naar volkomen gelijkheid van mannen en vrouwen een utopie is. Gelijkwaardigheid is een ander verhaal, maar mannen en vrouwen verschillen nu eenmaal wezenlijk en niet alleen fysiek. Ik zie het in de werkomgeving van mijn vrouw; zij is stagecoördinator en praktijkopleider in de kinderopvang en de enkele keer dat zij eens een jongen als stagiair aantreft is het altijd een van de, laten we zeggen, wat zachtere karakters. Ik zie dan ook niet zoveel in maatregelen die in specifieke sectoren voor veranderingen op dit terrein moeten zorgen. Als mannen en vrouwen interesse hebben in elkaars klassieke werkterreinen (kom er maar in, CM) dan moet die overgang langs natuurlijke weg gaan, anders zie ik het nooit lukken. Een vrouw die niet opgewassen is tegen bouwvakkers als collega's zal het ook met alle mogelijke stimulans en bescherming niet volhouden.
                    Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                      Ha, die Gummers;

Een vrouw die niet opgewassen is tegen bouwvakkers als collega's zal het ook met alle mogelijke stimulans en bescherming niet volhouden.
                      psies... de meeste kerels zijn ook al niet opgewassen tegen lompe bouwvakkers :)

Comment

Een (basis) school, zonder leraren is een trend die bijzonder slecht is voor de ontwikkeling van jongens. Jongens zijn fysieker ingesteld dan meisjes, zoeken eerder een leider. Leraren begrijpen dat, maar leraressen vinden het bijna altijd te snel "gedoe". Leraressen snappen gewoon niet het verschil tussen stoeien en echt vechten wordt. En zelfs dan: vechten op het schoolplein is gewoon een onderdeel van de opvoeding. En dat fysieke contact hebben jongens nodig. Leraressen zoeken het in fröbelen, plakken en knippen.
                        Het is al een langer voorkomend probleem, met er al langer aandacht voor. Maar het heeft nog steeds geen resultaat. Helaas moet dan het hele systeem van leraarschap op de schop. Een baan als leraar betaalt sowieso klote, ben je dus man (en dan meestal kostverdiener) dan probeer je snel directeur van een school te worden. Dat verdient tenminste nog wat. Alleen: directeuren staan minder voor de klas. Voor een werkend moeder is lerares zijn juist heel makkelijk: snel een vaste aanstelling, deeltijdwerken mogelijk, vakantie als de eigen kinderen ook vakantie hebben.
                        Zelfde soort verhaal uit 2007: http://www.hersenenenleren.nl/70421JollesStentor.pdf en http://www.ru.nl/aspx/get.aspx?xdl=/...&ItmIdt=716111
                        Uit 2008:
                        http://www.nu.nl/wetenschap/1767175/...r-jongens.html
                        When men were men

Comment

Het leersysteem klopt al helemaal niet meer. Kinderen moeten in groepen werken. Voor vrouwen is dit blijkbaar de manier van leren en problemen oplossen, maar bij mannen werkt dat gewoon niet.

Ik heb nooit, maar dan ook nooit samen met iemand mijn huiswerk gemaakt, nu zie ik allerlei jongens uit de straat na school 'samen' het huiswerk doen.

Als straks alle problemen op de vrouwelijke manier gaan worden opgelost, is er straks ook geen evolutie meer in mobiele telefoons. Dus ergo conclusio: straks komen de vrouwen er vanzelf achter dat mannen de problemen op andere manieren oplossen.

Mijn zoon had vrijdag voor het eerst in ruim 4 jaar een onderwijzer ipv. een onderwijzeres.

Hij en z'n vrienden waren bijzonder enthousiast. Een mix lijkt me een goed idee.

Maar welke man wil nog onderwijzer worden?
                          Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
                            Maar welke man wil nog onderwijzer worden?
                            Volgens mij hangt hier iemand op het forum die dat wel wil. Hij gebruikt zijn youtube filmpjes als lesmateriaal :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
                              Het leersysteem klopt al helemaal niet meer. Kinderen moeten in groepen werken. Voor vrouwen is dit blijkbaar de manier van leren en problemen oplossen, maar bij mannen werkt dat gewoon niet.
                              In groepjes gaat bovendien iedereen doen wat-ie toch al het beste kan. De vlotte jongen wordt naar voren geschoven voor de presentatie, de taalknobbel mag 't opschrijven en het tekentalent doet de illustraties bij het werkstuk. Dus hoezo samenwerken? Inderdaad een enorm overschat 'didactisch' middel.

Wat ook nog meetelt bij dat stoeien: vrouwen kunnen vaak al niet tegen de aanblik, heb ik gemerkt. 'Hé, kan het nou echt niet wat rustiger?' wordt er al na twee seconden geroepen.

Dus ja, zeker in het onderwijs is het een probleem.
                              Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Een buurman is 'overblijfvader' en zegt precies hetzelfde. In de pauze gaan de jongens 'vechten' waarbij de moeders erg nerveus worden en gaan ingrijpen, terwijl hij er nog geen enkele aanleiding voor ziet.

Maar waarom zien vrouwen dat niet. Meiden die ruzie krijgen kijken elkaar na 5 jaar nog scheef aan, terwijl jongens na 3 minuten alweer de arm over elkaars schouder slaan.

Comment

Ja, dat speelt ook nog mee: de overblijfmoeders - bijna nooit vaders namelijk. Aangezien kinderen nu veel vaker dan vroeger van 's ochtends tot 's avonds op school zijn - voorschoolse, tussenschoolse en naschoolse opvang - hebben ze niet alleen een vrouw voor de klas staan, maar zijn ze als het ware omringd door vrouwelijke autoriteitsfiguren.

Duts Jr was zo'n beetje de enige die gewoon thuis aan het middageten zat en ik was zo'n beetje een van de weinige vaders die nog eens meeging op uitstapjes enzo. Maar het is dweilen met de kraan open qua mannelijke invloed.

Zelfs nu in de brugklas heeft Jr weer bijna alleen maar leraressen. Op de middelbare school zie je 't dus ook al.
                                  Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scuderia Bekijk bericht
                                    Volgens mij hangt hier iemand op het forum die dat wel wil. Hij gebruikt zijn youtube filmpjes als lesmateriaal :)
                                    Goed plan, kinderen van groep 4 in zo'n Donkervoort, of was 't een Super Seven, op 't schoolplein onderricht geven.

"Ja en zo moet je dubbeclutchen..."

"Nee dat komt volgende week, heel & toe..."

"Oh en nu moet je die trut in de mazda afsnijden, ja heel goed zo..."

"Ok, iets meer gas volgende keer zodat je mooi full-lock de bocht door glijdt..."

Comment

Ha, die M4;

In your dreams;

"kijk, dit is de autofocusknop"

"wel goed je statiefje bevestigen"

"let op dat je voorruit niet in beeld schittert"
                                      Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M4 Bekijk bericht
                                        Goed plan, kinderen van groep 4 in zo'n Donkervoort, of was 't een Super Seven, op 't schoolplein onderricht geven.

"Ja en zo moet je dubbeclutchen..."

"Nee dat komt volgende week, heel & toe..."

"Oh en nu moet je die trut in de mazda afsnijden, ja heel goed zo..."

"Ok, iets meer gas volgende keer zodat je mooi full-lock de bocht door glijdt..."

lol

Comment

Schone taak voor de vaders: ga stoeien met je kinderen. Schop ze een keer goed hard, sla ze eens lekker op de spieren. Opdat de jongens weten wat stoeien is, wat vechten is, en waar het pijn kan doen. Maar vooral om de hormonen even lekker door het lijf te laten gieren, zonder dat er één of andere tut-hola met legging en rok de boel komt afkappen.
                                          When men were men

Comment

Ha, die Gummers;

Het is dat het zo beroerd schijnt te betalen, maar ik kan me best wel voorstellen het basisonderwijs in te gaan.
                                            Scherven brengen gelul.

Comment

http://www.leraar.nl/leraar_02_02_arbvwd.html

Onderwijssoort
                                              Eindsalaris

Basisonderwijs
                                              LA € 3.274,-
                                              LB € 3.597,-

Voortgezet onderwijs
                                              LB € 3.630,-
                                              LC € 4.234,-
                                              LD € 4.718,-

Voor basisonderwijs is dat zo gek nog niet toch? Woensdagmiddagen vrij, iedere dag, of iig. meestal om half 4 thuis. Zes weken zomervakantie, herfst- kerst- voorjaars- en meivakantie.

Als je wilt bijverdienen neem je toch een vakantiebaantje?

Comment

Die 3600 van LB (let op: hoogste niveau voor basisonderwijs) is eindschaal. Hoger dan dat kan dus niet. 43000 per jaar dus. Ongeveer anderhalf maal modaal. Ik vind het niet riant betaald. Voor iemand die een HBO studie heeft gedaan (want dat is pabo tenslotte). Schaal LD is weer een teamleiders functie. Oftewel: minder voor de klas en meer management. Juist de vluchtroute voor alle mannelijke docenten.
                                                Punt is gewoon: een goede docent verdient niet zoveel. Pas als je management taken erbij doet (en dus het doceren loslaat) krijg je (wat) meer knaken.
                                                Ennuh: basisschool onderwijs betekent niet dat je iedere dag om half vier thuis bent. Of ze doen iets verkeerd op de basisschool van mijn kinderen. Geregeld dat er tot 5 of 6 uur wordt doorgewerkt. Lessen voorbereiden, schoolwerk nakijken. En dan nog: het is voor een part-timer leuk werk. Herintredende vrouwen bijvoorbeeld. Maar niet iets om als hoofd-salaris de schoorsteen van te laten roken.
                                                When men were men

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ingmar Bekijk bericht
                                                  Die 3600 van LB (let op: hoogste niveau voor basisonderwijs) is eindschaal. Hoger dan dat kan dus niet. 43000 per jaar dus. Ongeveer anderhalf maal modaal. Ik vind het niet riant betaald. Voor iemand die een HBO studie heeft gedaan (want dat is pabo tenslotte). Schaal LD is weer een teamleiders functie. Oftewel: minder voor de klas en meer management. Juist de vluchtroute voor alle mannelijke docenten.
                                                  Punt is gewoon: een goede docent verdient niet zoveel. Pas als je management taken erbij doet (en dus het doceren loslaat) krijg je (wat) meer knaken.
                                                  Ennuh: basisschool onderwijs betekent niet dat je iedere dag om half vier thuis bent. Of ze doen iets verkeerd op de basisschool van mijn kinderen. Geregeld dat er tot 5 of 6 uur wordt doorgewerkt. Lessen voorbereiden, schoolwerk nakijken. En dan nog: het is voor een part-timer leuk werk. Herintredende vrouwen bijvoorbeeld. Maar niet iets om als hoofd-salaris de schoorsteen van te laten roken.
                                                  dat lessen voorbereiden valt wel mee, als beginnende leraar kost dat idd tijd, maar hoe ervarener je wordt hoe meer je in je archief hebt en uit het hoofd kan doen
                                                  als je voor een leuke klas met kinderen staat is het volgens mij een leuk beroep dat best aardig betaald wordt
                                                  ik snap dat het hbo is maar dat noemen ze tegenwoordig zowat alles ;-)

dozen inpakken voor het minimum loon met prikklok voor een gierige kapitalist met hoge hoed is nog altijd voor een hoop minder geld EN plezier

les geven op een school in een achterstandswijk met klas vol kinderen die de les verstieren daar vergoed zelfs 3 maal modaal de ellende
                                                  niet

"Geregeld dat er tot 5 of 6 uur wordt doorgewerkt. Lessen voorbereiden, schoolwerk nakijken"
                                                  neuken in de lerarenkamer zul je bedoelen ;-)
                                                  Last edited by motroosje; 13-09-09, 08:51.

Comment

Ik weet ook wel dat de dagen langer duren dan de lessen, en dat de vakanties ook niet werkvrij zijn. Dan die avondgesprekken met ouders, vergaderingen, wordt allemaal niet betaald.

Desondanks kun je zeggen dat je de schoorsteen er niet van kunt laten roken, maar als een echtpaar beide in het onderwijs zit, kunnen ze er echt wel van rondkomen met bijna 3 x modaal. Een leasebak zal er niet inzitten.

Als tweede inkoemen in een gezin ook echt niet vekeerd, zeker als dat gezin schoolgaande kinderen heeft.

Mijn vrouw heeft leraarbevoegdheid, maar heeft na 3 maanden de brui aan het hele onderwijs gegeven. Nu is het schipperen met BSO's en vrije uren.

Comment

@NoTVR:
                                                      Op de basis school van mijn kinderen werken 8 vrouwen (part-time of full-time docent) en één man (part-time directeur zonder klas). Op de andere school bij ons is de directeur full-time met een paar lessen per week. Op die school bestaat de rest van het docentenkorps ook uit vrouwen. Als ik kijk naar de beroepen van de mannen van die vrouwelijk docenten: loodgieter, boer, kantoorpik, enz. Maar geen enkele is ook docent. een docentenbaan genereert dus een tweede inkomen. Leuk voor erbij. En vooral geschikt voor part-timers (werkende moeders dus). Dat hele systeem is verrot, de overheid probeert er wel wat aan te doen (de salarissen die jij laat zien, zijn de net verhoogde salarissen om meer docenten überhaupt en meer mannen in het bijzonder te trekken). Maar blijkbaar is de praktijk toch anders dan de theorie.
                                                      When men were men

Comment

Die max. 3600 moet je daarnaast in het licht zien van 12 vd 52 weken vakantie ipv 5 (of bij ADV-ers) 7 van 52. Is dus al 10 à 14% meer.

En inderdaad ideaal voor al die moeders die wel moeten bijverdienen om de 1000E per vierkante meter in de Vinex-wijken te kunnen ophoesten (en anders hangen ze toch alleen maar om die knappe tennisleraar heen)

Ik zie overigens dat halfvier thuis weinig gebeuren op de school van mijn dochter, ouderavonden, 10minuten-gesprekjes, klussen voor Pasen, Kerst en Sinterklaas, hoewel daar massaal ouders voor worden geronseld. Dat doe ik dus ook op vrijdagmiddag als er geknutseld wordt, vier à vijf ouders per klas en de juffen doen na de uitleg hun andere ding. Kan mij dat van mijn ouders niet herinneren, dat die ooit voor zoiets gevraagd werden. En ik zat op de lagere school nog met 38/40 kids, en nu mijn 9jarige met 26.

Comment

En er zitten op 35 klassen dus inderdaad maar 3 kerels die fulltime lesgeven.

Mijn oudste zoon (16 5Gym) heeft 10 vakken, vier worden door een vrouw gegeven.

Comment

Als ik dit allemaal hoor, prijs ik me gelukkig met de school waar mijn oudste zit. In groep 1 al meteen een leraar ipv een lerares en ze hebben plenty mannen bij de hogere klassen.

OOk op de BSO gewoon een stoere, licht onaangepaste, ongeschoren leider in baggy jeans. Dat moet dus wel goed komen. ;-))

Groet
                                                            GJ

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GJ Bekijk bericht
                                                              Als ik dit allemaal hoor, prijs ik me gelukkig met de school waar mijn oudste zit. In groep 1 al meteen een leraar ipv een lerares en ze hebben plenty mannen bij de hogere klassen.

OOk op de BSO gewoon een stoere, licht onaangepaste, ongeschoren leider in baggy jeans. Dat moet dus wel goed komen. ;-))

Groet
                                                              GJ
                                                              zachte heelmeesters.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GJ Bekijk bericht
                                                                Bear force 1?
                                                                When men were men

Comment

Working...
                                                                X