Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ouderlijk huis, welke regelingen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Ouderlijk huis, welke regelingen?

Mijn ouders wonen in een koopwoning waar geen hypotheek meer op rust. Ze zijn inmiddels op een leeftijd dat ze twijfelen of ze er nog lang zelfstandig kunnen blijven wonen.

Mijn ouders hebben 3 kinderen en mijn broer heeft aangegeven dat hij wel in het huis zou willen gaan wonen tzt. Lijkt mijn ouders een prima idee, mits de kinderen er onderling maar uitkomen.
    Het lijkt mij en mijn zus ook prima, dus we gaan kijken hoe dat geregeld zou kunnen worden. Het eerst idee is dat mijn broer ons 'uitkoopt', en dat mijn ouders het dan nog zolang als nodig van mijn broer 'huren'.

Wie weet waar je informatie kunt vinden over dergelijke transacties?
    Je gaat het pas zien als je het door hebt

Ik zou denken dat de notaris of fiscalist je een eind op weg zou kunnen helpen.

Maar als ik het goed begrijp willen jullie eigenlijk dat je broer je betaalt voor iets dat je in de toekomst zou erven?
    Met de medewerking van je ouders (denk ook aan hun testament) denk ik dat je op de vlakken van schenkingsrecht, evt vruchtgebruik en waardebepalingen terecht komt.
    Ik denk wel dat je dit heel secuur moet gaan vastleggen want met een aantal partijen blijft er altijd kans op (toekomstige) discussies.

Comment

Je ouders moeten een nieuwe hypotheek nemen, en van de centen gewoon lekker op wereldreis gaan.
      Nog één keer een nieuwe auto kopen, elke avond goed uit eten, mooie cruise maken, dat soort dingen.

Althans, dat heb ik mijn ouders geadviseerd :)

Het zijn hun centen, ze hebben er hard genoeg voor gewerkt, laat ze er van genieten zo lang het nog kan.
      Just my €0,02
      Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

Comment

Notaris heeft zo een trucendoos op de plank liggen.

Basis is idd wel dat nu het eigendomsrecht overgaat om een mogelijke succesierechtenclaim voor te zijn. Volgens mij kwamen er ook schenkingen om de hoek kijken. Mbv deze schenkingen werd de noodzakelijke lening afgelost (je ouders moeten een reeele vraagprijs hanteren) en het huurdeel gehaald, dat weer voldoende groot was/is om de rente op de lening te dekken. Eea via een stichting of vereniging, weet niet meer exact, is al weer paar jaar geleden.....

GJ ?

E
        يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

ff snel mijn input.

De enige manier om voor overlijden eigendom over te dragen is verkopen of schenken. Als je broer het huis wil kopen en het is eigendom van je ouders kan hij een hypotheek afsluiten voor 2/3 en de rest van je ouders lenen. Deze lening van je ouders gaat de Belastingdienst renteloos nooit toestaan maar het kan bijvoorbeeld wel tegen een lagere rente dan de markt vraagt.

Dan kunnen je ouders elk jaar een deel van deze lening kwijtschelden aan je broer en de andere kinderen het gelijke bedrag overmaken. Zonder dat hier schenkingsrecht of successierecht over verschuldigd is. De vrijstelling voor schenken is volgens mij nu rond de EUR 4.500. Zijn de kinderen nog geen 35 dan is er eenmalig een hoge vrijstelling van rond de EUR 20.000. Let wel, er zijn plannen om in 2010 de successiewet te wijzigen.

Ik kan nog wel drie constructies bedenken. Een en ander afhankelijk van wie in het huis wil wonen, de verdere financiële positie van de betrokkenen en hoe snel ze het eigendom over willen dragen. Advies zoek een goede fiscaal adviseur. Die hakken dagelijks met dat bijltje.
          BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

"Estate planning" kreeg is als toverwoord door van een kennis
            Je gaat het pas zien als je het door hebt

Comment

Ha, die Kiwi;

Oorspronkelijk geplaatst door Kiwi Bekijk bericht
              Je ouders moeten een nieuwe hypotheek nemen, en van de centen gewoon lekker op wereldreis gaan.
              Nog één keer een nieuwe auto kopen, elke avond goed uit eten, mooie cruise maken, dat soort dingen.

Althans, dat heb ik mijn ouders geadviseerd :)

Het zijn hun centen, ze hebben er hard genoeg voor gewerkt, laat ze er van genieten zo lang het nog kan.
              Just my €0,02
              Beste advies dat je ze geven kunt. Heb ik mijn ouders ook steeds op het hart gedrukt; ga er lekker gekke dingen mee doen; reizen maken, luuks uit eten, koop die ouwe Jaguar om aan te rommelen! En toen ging pa helaas al snel dementeren en ma is al helemaal geen spender, dus krijgen broersv en ik straks als we ook al belegen zijn gewoon een vette pot om aan onze kinderen door te geven (dacht't niet!). Zolang hun gezondheid het toelaat; go for it!
              Scherven brengen gelul.

Comment

Je ruikt bij wijze van spreke al de 540 met 6bak Hans die al braaf knorrend om 't hoekje staat te wachten ? :)

Comment

Idd. Ik raadde mijn vader aan nog een leuke auto te kopen, maar nu hij is afgekeurd op zijn ogen is dat ook weer voorbij. Terwijl hij nu graag een 'mooie' Lexus zou willen kopen. Zonde, zoiets.

Let op met erfenis afspraken. Na jaren zijn er partijen ineens ontevreden over de regeling waar ze het eerst over eens waren. Ik zie ook een ruzie aankomen...
                  Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Ha, die M4;

Oorspronkelijk geplaatst door M4 Bekijk bericht
                    Je ruikt bij wijze van spreke al de 540 met 6bak Hans die al braaf knorrend om 't hoekje staat te wachten ? :)
                    Mneuh, ik hou er maar gewoon rekening dat mijn moeder van een sterk geslacht (CM, joehoe!) is en het nog zeker wel een jaar of vijftien volhoudt. Tegen die tijd worden E60 M5's net leuke youngtimers....
                    Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ___JC___ Bekijk bericht
                      Deze lening van je ouders gaat de Belastingdienst renteloos nooit toestaan maar het kan bijvoorbeeld wel tegen een lagere rente dan de markt vraagt.
                      Dit kan tot 1 januari nog wel, mits de lening direct opeisbaar is, dwz als broerlief in staat is om een dergelijke lening extern aan te trekken zonder te veel gedoe. Deze 'constructie' gaat waarschijnlijk in de nieuwe Successiewet over boord.

De beste oplossing naar mijn smaak is eerst breder inventariseren. Wat hebben je ouders precies? Hoeveel inkomen hebben ze? Bouwen ze vermogen op doordat ze 'te veel' inkomen hebben of hebben ze hun vermogen nodig om inkomen aan te vullen. Pas als je dat in kaart hebt, kun je de nalatenschapsplanning optuigen. Een goede financieel planner kan je hierbij eventueel helpen.
                      Hubraum statt Spoiler

Comment

Dat zeg ik.....gamma!

Ow en als je ouders het opmaken heb je zowiezo geen problemen.
                        BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FreudeamFahren Bekijk bericht
                          Deze 'constructie' gaat waarschijnlijk in de nieuwe Successiewet over boord.
                          Is het dan zo dat bestaande constructies blijven? Of gaan ze ze radicaal wegschrappen?
                          ------------------------------------------------
                          We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
                            Idd. Ik raadde mijn vader aan nog een leuke auto te kopen, maar nu hij is afgekeurd op zijn ogen is dat ook weer voorbij. Terwijl hij nu graag een 'mooie' Lexus zou willen kopen. Zonde, zoiets.

...
                            welke mooie lexus dan?

gezien de oogafwijking....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MartijnL Bekijk bericht
                              Is het dan zo dat bestaande constructies blijven? Of gaan ze ze radicaal wegschrappen?
                              Ik ben bang dat je het zo moet zien. Tot en met 31 december dit jaar mag renteloos lenen onder voorwaarden. Vanaf 1 januari mag je onder geen voorwaarde renteloos lenen zonder schenkingsrecht consequenties. Bestaande situaties worden dus niet gerespecteerd.
                              Hubraum statt Spoiler

Comment

Working...
                              X