Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belgen vs Nederlanders

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Belgen vs Nederlanders

Ik had vandaag 2 Belgische gasten en het viel me weer op hoe rustig en beleefd Belgen veelal zijn. Ik heb wel vaker met Belgen samengewerkt en dat is me tot nog toe prima bevallen. Ze zijn meestal rustig, beleefd en de Belgen die ik heb meegemaakt professioneel en komen vakkundig over.
    Tweede helft van de middag kwam de Nederlandse verkoper erbij. Ja, verkopers zijn ander volk als projectleiders en consultants, maar dan valt het verschil echt enorm op. Veel drukker, meer geschreeuw, veel dominanter en nadrukkelijk aanwezig, op het lompe af. Vent was ook vakkundig, het was geen veel geblaat, weinig wol-verhaal, maar de manier van presenteren was duidelijk anders.
    Alsof je van een rustige wandeling in de natuur opeens op de markt terechtkomt.

Ik zou bijna zeggen, doe mij de Belgen maar.
    All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

grappig...onlangs sprak ik een belg en die zei juist "doe mij die hollanders maar, dan weet ik tenminste waar ik aan toe ben".

Comment

de belgen LIJKEN zo netjes en beleefd, maar zijn ook een stuk geniepiger.
      Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Juist zijn mijn ervaringen ook. Belgen zijn face to face heel plesant, maar laten ook bijna nooit het achterste van hun tong zien..
        BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

Nee, die indruk heb ik ook.
          Dat komt omdat je het gevoel hebt dat je niet echt weet wat ze vinden omdat ze misschien wel te beleefd of te autoriteitsgevoelig zijn om echt te zeggen of het een goed idee is, of dat iets mogelijk is.
          Met Indiërs werkt dat ook zo, maar dan nog sterker, daar krijg ik jeuk van.

Aan de andere kant, met de Belgen met wie ik samen heb gewerkt had ik wél het gevoel dat ze wisten waar ze het over hadden (itt Indiërs), en ze gaven wel hun professionele mening of advies. Alleen niet zo luidkeels als de meeste Nederlanders.
          Last edited by tiPanda; 21-09-09, 20:44.
          All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Wooter, RS en anderen..ff reactie svp!
            2 x ouwe premium meuk
            BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
            Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Het zijn allemaal generaliseringen, maar ook een Belg kan "eerlijk zijn" en "het achterste van zijn tong laten zien". Mijn ervaring (opgegroeid nabij de grens, 2 jaar in Belgie gewoond, aardig wat Belgische vrienden en bekenden) is dat men wel wat alergisch is voor de Hollandse "grote bek". De terughoudende beleefdheid kan daar een reactie op zijn.

Stap je daar eenmaal overheen (dus, accepteer dat Hollanders luider en Belgen kat-uit-de-bomeriger zijn), dan zijn de verschillen niet zo groot. Denk maar na, zelf heb je als Hollander ook een hekel aan mensen die alleen maar blaten en niks brengen. Zo zal de gemiddelde Belg ook een broertje dood hebben aan mensen die alleen maar A zeggen en achteraf B doen. 't Zijn stereotypes, de extrema van het spectrum.

Wil niet zeggen dat er geen verschillen zijn, maar die liggen in gebruiken. Dus niet een zakenlunch met twee uitmsijters en twee glazen melk, maar gewoon de tijd nemen en fatsoenlijk eten. Andersom geldt dan vast weer dat "wij" soberder en calvinistischer zijn, en hij zal zich aan moeten passen. Weet je die kleinigheden te overbruggen, dan is het zo weer pre-1830. :)

Over Walen kan ik minder oordelen, dat ligt een tandje ingewikkelder. :)
              Mini Cooper Clubman
              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
              "Jasper val dood." - RH

Comment

Sorry, geen tijd. Hard aan het werk.
                Rock on. RS.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rocketscience Bekijk bericht
                  Sorry, geen tijd. Hard aan het werk.
                  Zie je!! RS is laaiend, maar hij laat het niet merken als Belg.
                  :o)
                  BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

Yep begreep ik ook al, smoesjes hebben die gasten altijd genoeg en Wooter durft hier ook niet binnen te komen :-)
                    2 x ouwe premium meuk
                    BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                    Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

In de basis is het in mijn ervaring meestal wel dat Belgen wat rustiger en beleefder zijn en zachter praten dan de meeste Nederlanders, die over het algemeen harder praten, wat lomper en dominanter zijn.

Het gevoel van niet het achterste van de tong laten zien komt meer omdat je je soms afvraagt of ze zich misschien laten overklassen. Wat ik met Belgen merk die hier zaken komen doen is dat ze vaak geïntimideerd zijn door de hoeveelheid kabaal die veel Nederlanders produceren. Omgekeerd denk je als Nederlander misschien al snel dat de bezoekende Belg in zijn schulp kruipt omdat-ie minder luidruchtig is.

Nu werd ik gisteren door een van hen in de reden gevallen omdat ik kennelijk iets verkeerd had begrepen, en dat geeft me dan een goed gevoel. Dat betekent namelijk dat hij niet stilletjes was uit beleefdheid of omdat hij het gevoel had overklast te zijn, maar omdat hij gewoon niks te melden had.
                      Met Indiërs is mijn ervaring bijvoorbeeld dat ze niks zeggen terwijl ze we wél iets te zeggen hebben of zouden moeten zeggen maar het niet doen uit een misplaatst onderdanigheidsgevoel. Bij Indiërs is dat echt de grote makke in het zaken doen met die lui.

Belgen hebben dat in mijn ervaring niet of minder, zeggen wel wat ze vinden (alhoewel niet zo luid) en zijn gewoon over het algemeen wat stiller dan Nederlanders. Vind ik prima. De shouting contests die ik soms meemaak, hoe goed bedoeld ook, kunnen heel vermoeiend zijn.

Comment

* fluistert reactie *

in een rechtstreeks vergelijk tussen Nederlanders en Belgen denk ik dat het grootste verschil zit in het feit dat Nederlanders veel luider praten, en ook meer de neiging hebben om sneller/ondoordachter te reageren.

In sommige situaties en culturen zorgt dit voor een regelrechte ramp. Ik heb bvb. ooit in een sales meeting gezeten met de CEO van een grote multinational, een van onze Italiaanse top sales mensen en onze toenmalige Nederlandse Sales Director. Iedereen strak in het pak - in het overigens extreem dure restaurant - en de Nederlander in jeans en t-shirt enkel luid lallend en lullend over voetbalresultaten --> miljoenendeal is toen afgesprongen.

In andere situaties echter levert dit directe resultaten op als het bijvoorbeeld om brainstorm of troubleshooting sessies gaat.

In sales meetings met Belgen heb ik toch meer het gevoel dat er meer geschermd wordt en er aan beide kanten wat meer gegeven en genomen wordt itt onderhandelingen met Nederlanders waar er veel directer een prijs/deal op tafel wordt gesmeten en het take it or leave it is.
                        There are no stupid questions,
                        but there are a LOT of inquisitive idiots.

Comment

Working...
                        X