Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Detroit.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Detroit.

Op het oude gummen heb ik een verslag geschreven over de autoraces in Detroit. De bedoeling van dat verhaal was een indruk te geven van de Verslagen Stad die Detroit is, omdat dat niet altijd duidelijk is in Nederland (net zoals al mijn verhalen bedoeld waren om de onbelichte kant van het leven in Amerika te tonen). Ik kan me herinneren dat bijvoorbeeld brun enthousiast aan het googelen is geslagen toen.

Helaas is het oude gummen er niet meer, maar ik moest aan dat verhaal denken toen mijn moeder me net belde om te vragen waar mijn kantoor staat. "Hartje Detroit, moeder." Toen wilde ze weten waar al die leegstaande, opgebrande, en verwoeste wijken zijn. "Daar parkeer ik mijn auto, moeder." Dat kon ze niet geloven, ook al had ze het zelf net gehoord op de VPRO radio. En die hebben er een diareportage van gemaakt.

Voor wie zich mijn Detroitverhaal kan herinneren, kijk zelf maar.

Wat merk jij persoonlijk nu van al deze ellende?

Als je dit ziet, tesamen met dit: http://frontpage.fok.nl/nieuws/11822...l-bewoond.html krijg je toch erg het gevoel alsof de USA een tweedewereld land aan het worden is / reeds is.

Comment

Ja, dat draadje herinner ik me nog. Fascinerend inderdaad. Die foto's uit jouw gelinkte presentatie zijn ook schitterend... Ik vind het bizar dat een stad als Detroit, ooit symbool van de Amerikaanse welvaart en van het succes van het Westen, er nu net uitziet als een Oostblokstad. Geen werk, geen mensen, complete flats met honderden woningen die allemaal leegstaan.

Het indrukwekkendst vond ik trouwens nog dat enorme verlaten treinstation. Zou het wel eens in 't echt willen zien.
      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Pffff inderdaad bizar zeg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _Arthur Bekijk bericht
          Wat merk jij persoonlijk nu van al deze ellende?
          Mrken? Wat merk ik ervan? Laat ik het zo vertellen: ik woon in Ypsilanti, de armere quasi-satellietstad van de universiteitsstad Ann Arbor. Ann Arbor, waar de universiteit van Michigan staat, is een sociaalculturele oase, met werkgelegenheid, een uitgaansleven, een (liberale) leefwereld. Een jaar geleden kwam ik in gesprek met de vrouw van een professor in fluid dynamics, waarvoor ik echt geen Nederlands woord weet. Gek, want hij en zijn vrouw zijn zelf Nederlanders.

Ik vertelde haar over mijn indruk van Detroit. Ze haalde haar schouders op en zei, "oh, maar in Nederland hebben we k zulke probleemwijken, hoor." Ik zei verder niets, maar je hebt het nu zelf gezien (en dat was een nog enigszins positieve verslaggeving) als je denkt dat Nederland ook zulke wijken heeft ben je cht zelf nooit in Detroit geweest. Dus hoe bedoel je, mrken?

Ik zie het wel, maar merken? Er zijn geen winkels ofzo waar ik in de middagpauze 's naar binnen kan gaan, en ik ken de tientallen daklozen hier rondom kantoor bij naam, en zij mij, maar uiteindelijk stap ik aan het eind van de dag toch gewoon in de S2000 en rij ik naar de buitenwijken.

Echt merken dus niet, maar ik ben er wel emotioneel over. Toen ik die fotoreportage zag was ik erg ontdaan. 't Is toch "mijn stad", Detroit, die daar zo zielig ligt te bloeden.

Comment

Vloeistofdynamica. :-)
            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
              Vloeistofdynamica. :-)
              Ha! Ik had dynamische vloeistoffen ingetypt, en ik wist dat dat het nog niet was, maar ik kwam niet verder. Waarschijnlijk heeft de Verslagen Stad mijn denkvermogen aangetast, of althans het Nederlandstalige deel.

Comment

Er zijn trouwens hele studies en websites gewijd aan de problemen van wegkwijnende industriesteden als Detroit en Liverpool: wat doe je als stadsbestuur als je stad niet meer groeit, maar alleen nog krimpt?

http://www.shrinkingcities.com/index.php?id=2&L=1 is bijvoorbeeld erg interessant.

Comment

Kijk voor succesverhalen ook 's naar Pittsburgh, vanmorgen nog in het nieuws vanwege de G20-top. Niet zo fascinerend als rotte steden, natuurlijk, maar je trekt er toch je haren van uit je hoofd omdat het blijkbaar wl kan.

Comment

Nog zo'n verbijsterend mooi verlaten station. http://en.wikipedia.org/wiki/Buffalo_Central_Terminal

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens de Jong Bekijk bericht
                      Kijk voor succesverhalen ook 's naar Pittsburgh, vanmorgen nog in het nieuws vanwege de G20-top. Niet zo fascinerend als rotte steden, natuurlijk, maar je trekt er toch je haren van uit je hoofd omdat het blijkbaar wl kan.
                      Tuurlijk kan het, maar deels is 't ook een kwestie van mazzel, lijkt me. Je kunt als stadsbestuur immers alle voorwaarden scheppen om nieuwe branches en werkgevers naar je stad te halen, maar die moeten het ook nog willen.

Sterker nog: volgens mij werkt het alleen als de stad keihard zegt: hier heb je een grote zak geld als je naar ons toe komt, beste ondernemer. Detroit zal dat geld wel niet hebben, of het niet willen besteden.

Mijn vriendin komt uit Leipzig, en daar heb ik het van 2000 tot 2006 zelf zien gebeuren. Die stad had 20 procent werkloosheid en vooroorlogse wijken die letterlijk op instorten stonden. Ze hebben ongelooflijk met (geleend) geld en voordelen lopen leuren, en uiteindelijk is het ze inderdaad gelukt. Porsche bouwde een fabriek (het kreeg de grond, de aanvoerwegen en de mensen zo'n beetje cadeau van de stad), BMW bouwde een fabriek (idem), de luchthaven mocht uitbreiden (een dreigend nachtvluchtverbod werd zelfs keihard door de plaatselijke rechter afgeserveerd, met het argument dat werkgelegenheid vr het leefmilieu ging) en DHL verhuisde de Europese air hub van Brussel naar Leipzig.

Voor de lokale regio was dat allemaal goed, maar d'r kwamen wel veel politieke trucjes bij kijken, deels zelfs smerige. Die DHL-hub is keihard uit Brussel weggelobbyd, met het idee: 'ons Oost-Duitsers een rotzorg dat die Belgen werkloos worden.'

Comment

[V]olgens mij werkt het alleen als de stad keihard zegt: hier heb je een grote zak geld als je naar ons toe komt, beste ondernemer. [komen] wel veel politieke trucjes bij kijken, deels zelfs smerige.
                        Ga maar even op Wikipedia lezen wie Kwame Kilpatrick is als je over smerige praktijken wil weten. Maar: Kwame heeft er wl voor gezorgd dat Compuware naar Detroit kwam, en Quicken Loans, en de Detroit Lions, dat GM in Detroit bleef, dat de Detroit Tigers in Detroit bleven. En de autoraces, natuurlijk. Kwame weg, autoraces weg.

Maar met zo'n schurk in het stadhuis had Detroit tenminste nog een btje een stadscentrum. Anders had ik hier misschien geen werkplek meer gehad. Jammer voor Detroit is dat Kwame weg moest (begrijpelijk, als je dat verhaal leest), en toen kwam de economische crisis er nog 's bovenop. Tja.

Comment

Voor de lokale regio was dat allemaal goed, maar d'r kwamen wel veel politieke trucjes bij kijken, deels zelfs smerige. Die DHL-hub is keihard uit Brussel weggelobbyd, met het idee: 'ons Oost-Duitsers een rotzorg dat die Belgen werkloos worden.'
                          Yup. Dat DHL van Deutsche Post is scheelt natuurlijk ook iets. Maar de verhuizing van DHL ging sowieso niet makkelijk.....

(Eerste baan rechtstreeks uit Uni was bij het -toen nog in Brussel- Global HQ in Brussel van DHL)

Comment

Waar blijft Jasper trouwens? Je zou toch verwachten dat een draadje over vervallen Amerikaanse steden op onze parttime-yank een onweerstaanbare aantrekkingskracht uitoefenen. Als een smurf op Gargamel, zeg maar. :-)

Comment

Nou, nou. Time Magazine schrijft k al over Detroit vandaag, met een eigen fotoreportage.

Comment

He - dat Michigan Theatre, dat zit toch in een scne in 8 Mile?

Comment

Bizar is ook het eerste woord dat bij me opkomt als ik die reportage zie. Vooral die jaren60-hollandstyle-rijtjeshuizen aan het begin..wist helemaal niet dat dat bestond in de VS?
                                  Moet wel een aparte gewaarwording zijn als je daar bent. Een moderne stad die is veranderd in een soort Tjernobyl, zonder de fall-out dan.

Comment

brun, ik lees met interesse mee. Dat de VS soms een tweedewereldland is, wist ik al. 't Is schrijnend om ook de indrukken van mensen te lezen die er echt wonen en werken - ik ben maar een tourist, en ik ga tijdens mijn vakanties vooral naar de leuke plekken als het kan.

Maar door mijn schoonfamilie ken ik wel de verhalen over bijna-armoede, de door generaties doorgegeven patronen van slechte keuzes, veelal ingegeven door misplaatst puriteins gedachtengoed. Genoeg aangetrouwde nichtjes van 23 met 4 kinderen van evenzoveel vaders. Oh, allemaal blank trouwens, voor de stalkfilers.

De stadsbeschrijvingen zijn eigenlijk datzelfde beeld op macroschaal. Detroit ken ik persoonlijk alleen van de luchthaven - maar ik geloof de verhalen zo, en ze verbazen me niet.

En toch is het een fantastisch land, ondanks of misschien dankzij al haar fouten.
                                    Mini Cooper Clubman
                                    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                    "Jasper val dood." - RH

Comment

Working...
                                    X