Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kreeft

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Kreeft

In navolging van het gepats over oesters, gaat het nu over kreeft, ten 1e om John te pesten, die het niet meer kan betalen en ten 2e om die import Snitschel die altijd opschept over zijn culinaire avonturen te zieken.

Zomaar op een doordeweekse avond een onbeperkt menu mogen genieten waarvan na 2 voorgerechten we ieder 2 hele kreeften hebben veroberd.
    De prijs viel mee. ondanks dat het eindbedrag werd verdubbeld door 2 uitstekende flessen Sancerre...........proost ff uitbuiken en naar het mandje.
    "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
    BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Ben ik net aan het afkicken omdat ik morgen niet naar de japanner ga waar ze zulke lekkere kreeft op Teppan Yaki hebben, kom jij ineens voorbij.....fijne gozer en bedankt weer he :-)
    2 x ouwe premium meuk
    BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
    Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Moet je maar tegen kunnen, wie is er begonnen ?

Comment

Kreeft. Lekker. Ik ken ze van het thuiskoken alleen nog in Thermidor bereiding. Dan is een mooie Rosé uit het diepe zuidoosten van Frankrijk trouwens prima begeleiding. :)
        You know that reality is immaterial

Comment

Wie heeft zo'n beest trouwens al eens levend en al in een pan kokend water geflikkerd? Ik ben tot nu toe een watje, ik koop ze morsdood. :)

Comment

Niet zelf gelukkig, maar toch is 't een mooie herinnering.

Wij waren in Turkije tijdens onze zeiltocht en gingen overnachten in een afgelegen baaitje. De 'eigenaar' van die baai had 'meatballs' op het menu, net zoals bijna iedere aanbieder van avondvoer eerder die weken. Daar hadden we geen zin in natuurlijk, want de Turkse keuken had ons al vaak in positieve zin verrast in die paar dagen. Gehaktballetjes waren in ieder geval niet aan ons besteed, zeker niet op een locatie waar het woord 'koelkast' niet voorkomt in de vocabulaire. Dus vroegen we met handen en voeten wat 'ie dan had. Hij kon wel een lekker stuk lamsvlees maken. Leek ons wel lekker. We lagen met 5 zeiljachten in zijn 'haventje', dus ik denk een man of 15. 1 jacht had zijn houtje-touwtje steiger al omver getrokken, dus we wilden hem wel een leuke omzet gunnen door gezamenlijk te eten. Het dichtstbijzijnde stadje was een uur varen, dus we hadden ook geen keuze eigenlijk.

Op een gegeven moment schiet mijn ex in tranen. Uiteraard niet om onze relatie, maar vanwege 't geitje wat die 'havenmeester annex chef-kok' aan een touwtje mee trok naar zijn slachthokje. Mijn ex-schoonpa en ik vonden 't wel best vers vlees, maar de rest van de mensen keken opeens zoals ze na een dagje zee ook uitzagen: lijkbleek en toe aan een extra raki.

Dus besloten we massaal om 't beestje nog een nachtje langer te laten leven en vroegen dan maar om meatballs. Toen kwam er een klein bootje het baaitje binnen. De man wees ons op de vangst van de dag: kreeft! Niet zo weinig ook.

Mijn ex blij, geen meatballs en geen geslacht lammetje voor haar. Krrrrreeft lustte ze wel. Iedereen trouwens.

Er werd een kampvuur gemaakt en iedereen dronk raki. Harstikke gezellig. Er werd nog even benadrukt dat de meeste dames 't echt afschuwelijk hadden gevonden als er voor onze ogen een lammetje was geslacht en dat ze hem dan echt niet hadden opgegeten.

Op dat moment komen die 2 turkse mannen eraan met een groot net vol 'scharende' kreeften en ze kieperen dat over het kampvuur. Al die beesten maakten een soort gillende geluiden, een paar probeerden te ontsnappen en werden met een goedgemikte trap het vuur in geschopt.

Ik heb heerlijk mijn kreeft opgegeten. En die van mijn ex. gna gna. :)

Comment

[email protected] Cav! ;-)

Doet me een beetje denken aan de keer dat ik met Marion in Brugge was.
              We zaten in een leuk restaurant in het centrum en ik wilde ook wel en keer kreeft eten, ze hadden daar zo'n aquarium met een stuk of tien van die beesten erin en daar kon je dus uitzoeken.
              Goed ik sta daar dus met de chefkok en de altijd nieuwsgierige Marion er eentje uit te zoeken en net op het moment dat de chef degene die ik uitgezocht had eruit tilde ontglipte die hem, beest op de grond en die begint heel hard weg te rennen, natuurlijk precies de richting op waar Marion stond.
              Ik heb nog nooit iemand zo hard gillend een restaurant uit zien rennen!! :-)

(de oefening heeft het beest trouwens goed gedaan want hij smaakte uitstekend!) :-)
              The sun has gone down and the moon has come up, and long ago somebody left with the cup

Comment

Ook [email protected] Plane. Dat zie ik dus helemaal voor me, hahaha.

Brugge is trouwens wel leuk om uit eten te gaan na 't standaard boot- en wandeltochtje.

De laatste keer dat ik kreeft in een restaurant heb gegeten was 't ook meteen weer even de laatste keer. Erg droog, weinig 'vlees' en absoluut niet voor herhaling vatbaar. Ben van pure teleurstelling de naam van het 'restaurant' vergeten. Volgens mij was 't ook gewoon niet zo slim van ons om zo'n gerecht te bestellen daar, want het was één van die tenten aan 't Plein in Den Haag. Kreeft zal wel in de diepvries hebben gelegen... :-s

Ik wacht wel weer op lekkere fruit du mer of een portie kreeft als we in Normandie zijn.

Of Schnitzel moet ons gummers eens uitnodigen voor een proeverij in zijn pauperige huurhut. Of een trashparty in zijn duitse rukbunker.

Comment

Dat moet je eerst verdienen, Cav. En niet op deze manier. Daar moet je echt je vriendin bij inschakelen. :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
                    Wie heeft zo'n beest trouwens al eens levend en al in een pan kokend water geflikkerd? Ik ben tot nu toe een watje, ik koop ze morsdood. :)
                    Hiero. Tijdens een kookclinic om daarna in ravioli te verwerken.

Kingcrab is trouwens ook erg lekker.
                    Het mooie van kreeft, coquilles en garnalen is dat ze op zichzelf al zo lekker zijn dat er weinig of niks bij hoeft. En dan te bedenken dat dit zo'n beetje allemaal afvaletende bottom feeders zijn. LOL
                    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Dat geldt eigenlijk voor alle goede vis. Dan heeft het beestje zelf voldoende smaak en hoeft dat niet van de bereiding te komen. Fait simple. :)

Comment

Kreeften, levend en wel, bij de Hanos of de Sligro/Ven gekocht, wel opletten dat je gezonde kreeften koopt.

En levend en wel in de pan, net als vroeger de zelf gevangen garnalen.

O, en het gillen is lucht die ontsnapt uit het pantser..
                        Veritatis simplex oratio est

Comment

Lang geleden een keer meegemaakt bij de Japanner met teppanyaki:
                          Stel met twee kinderen ca. 6-8J die aan zelfde bakplaat zaten als wij bestelden kreeft.
                          Traag bewegend exemplaar werd getoond, waarbij ik nog zei: da's vast de demo, krijgen straks zeker andere.
                          5 min later wordt echter zelfde exemplaar met rest vd ingrediënten aangevoerd en kok begint.
                          Pakt de kreeft, snijdt deze in de lengte in 2-en en legt op de bakplaat waar deze met alle ledematen nog bewegend begint te bakken.

De ontzetting op de gezichten vd kinderen was priceless, die wilden gelijk niets meer eten, dus pa&ma hadden de kreeft voor zichzelf.

Comment

Heerlijk, kreeft! Goede kreeft kopen in Nederland valt nog wel eens tegen, maar als het dan lukt is het wel de moeite. Wat dat betreft is het in de VS beter, waar je in veel visrestaurants gewoon echte Maine Lobsters uit de tank trekt, niet van die sneue kleine beestjes die hier in een aquarium liggen. :)

Inderdaad is het gillen het ontsnappen van de lucht, maar val niet voor het broodje aap dat die beesten geen gevoel hebben. Ze voelen het wel degelijk, een seconde of 20, 30.

MdV mikt ze echter zo in de pan, bij ons. :)
                            Mini Cooper Clubman
                            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                            "Jasper val dood." - RH

Comment

Overigens, een beetje kreeft ligt in een homarium.. ;-)

( ja, ik zit nu in Brussel he, achter een azerty-toetsenbord..)
                              Veritatis simplex oratio est

Comment

Dat gillen wist ik wel dat 't niet echt vocaal gillen was, maar niemand kon me uitleggen wat we dan wel hoorden. Tnx, weer iets geleerd.

Overigens had ik niet 't idee dat je daar als levend beest tegen zou kunnen: kokend water of vuur, want vooral op 't vuur duurde 't wel een minuut tot er geen beweging meer in die beesten zat. Gruwelijk, maar erg lekker. Tja...

Comment

Je biefstukje ontstaat niet anders hoor. 't Is wel confronterend. :)

Comment

*visueel beeld van een zwaar besnorde Turk die tot afgrijzen van een clubje zeilyuppies 10 koeien op een kampvuur uitstort*

:)
                                    Mini Cooper Clubman
                                    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                    "Jasper val dood." - RH

Comment

Bij ons in de zaak worden a la Triad Chinoise koud gemaakt: gewoon uit het aquarium gewoon in stukken kappen, eerst de scharen dan het lijfje. Effectief en vast minder stresserend voor de kreeft in kwestie :-)
                                      Rock on. RS.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                        *visueel beeld van een zwaar besnorde Turk die tot afgrijzen van een clubje zeilyuppies 10 koeien op een kampvuur uitstort*

:)
                                        En zo'n wegrennend kutkalf met een welgemikte trap weer terug het kampvuur opschopt. :)

Comment

*visueel beeld van een illegale chinees die een koe uit een aquarium haalt, op een snijplank pleurt en z'n scharen eraf kapt en dan het lijfje.* :)

Comment

*visueel beeld van een illegale chinees die een koe uit een aquarium haalt, op een snijplank pleurt en z'n scharen eraf kapt en dan het lijfje.* :)
                                            Hey Hey, Schnitzel, bij ons geen illegalen hé ... de rest van verhaal klopt :-)
                                            Moet je die Chinees zijn kop eens zien als hij bij zo'n koe de scharen moet zoeken, priceless :-D
                                            Maar de waterkosten van dat aquarium zijn wel een molensteen ... ach, zolang de gemeente niet komt mauwen over de bouwvergunning, maakt het niet uit.

Last edited by rocketscience; 25-09-09, 12:47.
                                            Rock on. RS.

Comment

Ik vind kreeft altijd meer iets om te patsen. Heb er al aardig wat veroberd, maar ik vind krab toch echt lekkerder.

Ik zal er binnenkort nog eens 20 euro op stuk slaan om dat nogmaals te bewijzen. ;-P
                                              http://www.ebbropremium.nl

Politics is the entertainment branch of industry.

Comment

Nou, doe mij maar coquilles hoor!

Comment

ik ben er 1
                                                  Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

* gooit ET levend in een pan kokend water

:-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Q4Jan Bekijk bericht
                                                      Ik vind kreeft altijd meer iets om te patsen. Heb er al aardig wat veroberd, maar ik vind krab toch echt lekkerder.

Ik zal er binnenkort nog eens 20 euro op stuk slaan om dat nogmaals te bewijzen. ;-P
                                                      Jaja, lekker ver weg een beetje zitten patsen met Wie heeft het het meeste kreeft gegeten:-)
                                                      2 x ouwe premium meuk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _Arthur Bekijk bericht
                                                        * gooit ET levend in een pan kokend water

:-)
                                                        ROFL, LOL @ Arthur :-)
                                                        2 x ouwe premium meuk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rocketscience Bekijk bericht
                                                          Maar de waterkosten van dat aquarium zijn wel een molensteen ... ach, zolang de gemeente niet komt mauwen over de bouwvergunning, maakt het niet uit.

Mwa, een molensteen door zo'n aquarium keilen geeft nog veel meer kosten
                                                          ;-)
                                                          Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Dan moet t water wel kokend heet zijn. :)

Comment

LOL ;-)

En Pa, was lekker en voordelig he? :-)
                                                              2 x ouwe premium meuk

Comment

Nou John, jouw advies aan de Westblaak was vol, maar aan de Coolsingel lukte het wel en het was lekker. Zo,n 20 hapjes Japans weggewerkt, maar in een tempo dat wil je niet weten man.

Comment

Working...
                                                                X