Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ouwe radio's

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Ouwe radio's

Iemand verstand van oude radio's alhier? Vandaag bij de oma van mijn vriendin de garage opgeruimd, zodat ik mijn Baur er kan stallen (:D). En daarbij kwam ik deze jongens tegen.

Van de oudste kan ik redelijk wat vinden, al was 't maar omdat achterop duidelijk stond aangegeven welke serie 't was. Het is een Graetz Sinfonia 4R221 van '54/'55. Toendertijd kostte dat ding net geen 400 DM, duur beestje dus. Als ik 't goed heb begrepen top of the line van Graetz.
    Van de tweede, een Philips Reverbeo kan ik niet zo 1-2-3 uitvinden welke serie/jaargang het is. Het ding zal een goede tien jaar jonger zijn dan de Graetz.

Ik mag ze zo meenemen, maar heb eigenlijk geen idee wat me allemaal te wachten staat om ze lopende te krijgen. Lastig om aan onderdelen te komen, duur mogelijk?

Gr Jeroen
    Alle Baur's in de Baurnhof

Ik denk dat de grootste uitdaging wordt om er de juiste buizen voor te krijgen (als die kaduuk zijn). In Eindhoven heb ik weleens zo'n rommelzaakje gezien die een heleboel van die ouwe beestjes had.
    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Ik heb een Loewe Opta in de kamer staan. Van mijn opa gekregen toen die nog leefde. Heeft een speciaal plekje in de kamer uiteraard.
      Hij draait elke dag!

Dingen zijn nog steeds niet veel waard volgens mij, maar wel heel erg gaaf,
      Attached Files
      Last edited by Harry; 27-09-09, 02:49.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
      Alfa Giulia 1300 (1966)
      Mazda Miata (1990 Daily driver)
      BMW 320Ci (van GF)

Comment

staat leuk die radio daar zo op het kastje
        "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
        "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
        "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
        "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Haha, herinneringen, m'n vader had net zo'n soort model als die Graetz, geweldig..was vlgs mij een Grundig.
          Hij had dat ding opengemaakt, twee draden aan de pooltjes van de speakers gesoldeerd, draden naar buiten. 1 draad naar links in de hoek, 1 draad naar rechts in de hoek. In die hoeken had hij 2 grote manshoge planken staan, waarin die in het midden een speaker had gemonteerd.
          Veel breder geluid zei hij toen en mijn eerste ervaring met stereo...LOL :-))))
          2 x ouwe premium meuk
          BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
          Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Ik heb hier ook een Graetz in de huiskamer staan, op het dressoir. Van dezelfde leeftijd als die van Baur hierboven, maar wel een iets andere uitvoering. Hij doet het nog, al gebruik ik hem eigenlijk nooit meer. Vroeger op mijn studentenkamer gebruikte ik hem wel. Ondanks dat-ie mono is, geeft-ie een mooi warm geluid. De mijne is geen erfstuk, maar ik kreeg hem een keer kado toen ik iemand hielp met verhuizen, ergens ca. 1994 of zo.

In goede staat leveren ze, in elk geval in de VS, zo'n $500 op, kwam ik achter toen ik daar eens in een antiekwinkel rondsnuffelde (antiek in de VS is 50 jaar en ouder, en soms nog wel minder :)).

De buizen zouden nog wel aan te komen moeten zijn, al heeft de mijne dat nog nooit nodig gehad. Wat ik leuk vind aan die dingen is ook de bandverdeling, met de stedennamen erbij waar vroeger de ouwe staatszenders zaten. :)
            Mini Cooper Clubman
            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
            "Jasper val dood." - RH

Comment

Die steden herinner ik me ook van die oude radio's die mijn grootouders hadden inderdaad (tot begin jaren '90 werden ze gewoon gebruikt). Die buizen gaan niet snel stuk, maar je moet ze wel even helemaal stofvrij maken van binnen alvorens aan te zetten. In china worden nu nog veel van die buizen geproduceerd, dus via wat hifi (dit is lofi? hehe) forums kunnen ze je vast verder helpen, maar ik zou er geen cent aan uitgeven. Ieder jaar zie je genoeg van die dingen op rommelmarkten staan. Ik had ze ook gekregen, maar heb ze meteen afgewezen, je kunt niet alles bewaren.

Comment

Wat voor soort buizen gaan er eigenlijk in? Niet alleen veel audiofielen zweren bij lampengeluid, ook onder gitaristen zijn die dingen nog steeds de bom. Keus zat: uit de USSR komt ook nog veel.
                Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

Hehehe,

Mooi al die herinneringen.

Wij hadden een Loewe Opta zoals deze;

Comment

Working...
                  X