Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Huizenmarkt

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Huizenmarkt

De dynamiek is uit de huizenmarkt. De prijzen stijgen minder snel en er worden veel minder koopovereenkomsten gesloten.

http://www.fd.nl/csFdArtikelen/WEB-H...de_huizenmarkt
    Je gaat het pas zien als je het door hebt

*insert obligate grap over CM en slinkend aantal sigaren uit eigen doos*
    2019 Volvo V60 T6

Comment

laat ik nou net weer aan het shoppen zijn..

<kijkt treurig naar de hypo rente 2 jaar terug>

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _RC_ Bekijk bericht
        laat ik nou net weer aan het shoppen zijn..

<kijkt treurig naar de hypo rente 2 jaar terug>

Is blij dat ie net uitgeshopt is....
        En gelukkig de rente nog ff vastgezet had. ;-)
        Deel 20 jaar en een deel 30 jaar vast
        Veritatis simplex oratio est

Comment

Veel huizen staan echt al heel lang te koop. Maar je ziet rare dingen.

Twee huizen in de straat tegelijkertijd te koop, prijsverschil klein.

Tussenhuis in twee weken verkocht, hoekhuis al maanden te koop.

Dan de huizen waar we zelf naar keken: hoekhuis, schitterend, maar te duur want er moet 1 en ander aan gebeuren want Mrs.NoTVR haat stenen vloeren. Staat nog steeds te koop.
          Hetzelfde huis, maar dan als tussenhuis, minder grond maar betere inrichting voor dezelfde prijs: in een week verkocht. We konden niet eens een bezichtiging plannen binnen een week.

Ander huis, hoekhuis, eigenlijk nét niet wat ik zocht want tegenover een school. In een week weg.
          Er zijn een paar huizen die bijzonder gewild zijn blijkt. De rest is niet te verkopen op het moment.
          Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Ik heb ook redelijk het gevoel dat het meer een kopersmarkt begint te worden, huizen staan langer te koop en je kunt echt rustig de tijd nemen en verder kijken.. Dat is dan weer een voordeeltje.

Verder ben ik van plan iets te kopen waar ik minstens 10 jaar wil blijven zitten, dus een dip in de huizenmarkt op korte termijn zit ik dan ook wel weer uit .

Comment

Wij zijn ook op zoek. En er is op dit moment veel te koop, maar veel panden zijn gewoon zwaar overgewaardeerd en de echte juweeltjes zijn inderdaad binnen een week of maand weg.

Comment

Mijn vaders hoekhuis staat sinds Feb te koop. Er is 1 onaangekondigde geïnteresseerde binnengeweest. Liet niks meer van zich horen.

Gisteren Open Dag: niemand langsgekomen...

Huis is echt niet te hoog geprijsd. Niet te begrijpen eigenlijk.
                Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Vorige week een noodactie uitmoeten halen. Ik hoorde in de sportschool rond 11.40 van iemand toevallig dat de inschrijving voor een nieuwbouwproject om 12.00 sloot. (Wij hadden drie weken daarvoor ons online aangemeld voor informatie maar niets ontvangen). Met een noodgang de sportschool verlaten en in trainingskloffie en bezweet rond 11.55 bij de makelaar gemeld. Een kwartier het plan kunnen bestuderen en vier opties aangevinkt. Vandaag een brief dat we een bouwnummer toegewezen hebben gekregen!!

Best bizar, vorige twee nieuwbouwprojecten waren we heel goed geïnformeerd, konden we in alle rust de plannen doornemen en inschrijven maar werden we steeds uitgeloot. Nu met een noodactie lukt het opeens wel! Huis wordt pas in 2010 opgeleverd.

Hopelijk blijft de markt goed de komende twee jaar.

PS. Het aantal bouwnummers was vier keer overschreven.

Comment

Nee, die stort in .....

Maar ja, daar hebben meer Gummerds last van tegen die tijd. ;-)
                    Veritatis simplex oratio est

Comment

2010
                      laat je niet naaien met vreemdsoortige rentelasten over reeds in verleden geacquireerde grond ofzo
                      E
                      يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
                        2010
                        laat je niet naaien met vreemdsoortige rentelasten over reeds in verleden geacquireerde grond ofzo
                        E
                        Idem met bouwrente. Het ondernemersrisico dat men heeft gelopen wordt gewoon nog even aan de klant door berekend.

Comment

Ha, die Arthur;

Goed punt; bouwrente is diefstal. Niemand zou het van de bakker pikken als deze zijn inkoopkosten voor het brood van volgende week op voorhand in rekening zou brengen.
                          Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                            Ha, die Arthur;

Goed punt; bouwrente is diefstal. Niemand zou het van de bakker pikken als deze zijn inkoopkosten voor het brood van volgende week op voorhand in rekening zou brengen.
                            Zou dat dan niet in de prijs van het brood van deze week verdisconteerd zitten? Enige verschil is dat die bouwers er eerlijker over zijn. ;-))

Groet
                            GJ

Comment

Ik moet mij de komende twee weken goed informeren over dit soort dingen. Het is voor ons de eerste keer dat we een nieuwbouwhuis kopen. Ik zie nu dingen als bouwrente, grondrente, renteverlies maar weet nog niet waarover allemaal te onderhandelen is en hoe hard je het kan spelen.

Comment

Hier in Houten is het vrij bizar en ontdekte zelf ook dat er weinig rek in zit als je een bepaald huis echt wilt.
                                .
                                Mega NPB verHOOGt gewoon de prijzen als een huis niet verkoopt!
                                Plus dat ze zich niet laten opnaaien als een huis niet verkoopt, omdat ze simpelweg dat huis nog niet bouwen.
                                Hoewel de uitvoerder natuurlijk het liefste 7 identieke huizen in 1 keer neerzet, zie ik in het rijtje achter mij dat ze gewoon in een jaar tijd eerst gestart zijn met drie aan de rechterkant, nummer 1, 3 en 4 en no. 6 links.
                                Na vier maanden kwam no. 5 er links bij, twee maanden later werd opeens rapido no. 2 rechts gebouwd. Wel 45.000 bij de vraagprijs tov de andere.
                                En nu zijn er van de eerste vier links weer/pas/al twee verkocht, dus doen ze nu die.
                                Leuk voor omwonenden, drie jaar in de bouwzooi, incl. lawaai, en een bouwweg met plenty klei en zand.

Comment

Aantal jaar geleden zelf ook een nieuwbouw huis gekocht.

De redenen destijds: alles nieuw (ook de hele wijk), inrichten zoals je dat zelf wilt, geen ellende van vorige bewoners kwa 'klus gedoe'. En een klein stukje de betaalbaarheid van de woning tov een eventuele stijging van de huizenprijzen.

Nadelen: je weet niet wie je buren worden, oplerverdata worden nooit gehaald, aannemer die jou maar een vervelende lul vind, woning die zich nog moet 'zetten' (aka, je mooi gestuckte muren zullen na 3 jaar overal schuren vertonen bij overgangen van muren naar plafond etc etc).

De volgende woning wordt een bestaande woning die gewoon helemaal gesloopt gaat worden van binnen. Je weet wat je koopt, vaak een kortere 'oplevertermijn' en toch ingericht zoals je het zelf wilt.

De kosten van verbouwen/keukens/e.d. ook niet te laag inschatten. Maak een raming wat het kost en doe dit maal 150%.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RutgerK Bekijk bericht
                                    Ik moet mij de komende twee weken goed informeren over dit soort dingen. Het is voor ons de eerste keer dat we een nieuwbouwhuis kopen. Ik zie nu dingen als bouwrente, grondrente, renteverlies maar weet nog niet waarover allemaal te onderhandelen is en hoe hard je het kan spelen.
                                    Je zei toch dat dat project 4x overschreven was? Wat zal je onderhandelingsruimte dan zijn. Ik denk 0. Oh meneer u wilt minder betalen? Dan gaan we toch met de volgende praten: "Dank u wel, succes met het kopen van een nieuw huis en tot ziens dan maar weer he."
                                    Tegenwoordig kennen de mensen de prijs van alles en de waarde van niets - Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AJB Bekijk bericht
                                      Je zei toch dat dat project 4x overschreven was? Wat zal je onderhandelingsruimte dan zijn. Ik denk 0. Oh meneer u wilt minder betalen? Dan gaan we toch met de volgende praten: "Dank u wel, succes met het kopen van een nieuw huis en tot ziens dan maar weer he."
                                      Ik heb dus geen idee hoe dat allemaal ligt. Ik weet dat er in de omgeving een aantal nieuwbouwprojecten in de verkoop is. Ook wij hebben ons voor meerdere ingeschreven. Bij twee staan we op de reserverlijst en bij deze zijn we ingeloot. Mochten we in het eerste project toch een huis toegewezen krijgen (eerste gesprekken zijn nog niet geweest) dan laten we deze lopen.

De 200 inschrijvingen zijn misschien niet allemaal even serieus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RutgerK Bekijk bericht
                                        Ik heb dus geen idee hoe dat allemaal ligt. Ik weet dat er in de omgeving een aantal nieuwbouwprojecten in de verkoop is. Ook wij hebben ons voor meerdere ingeschreven. Bij twee staan we op de reserverlijst en bij deze zijn we ingeloot. Mochten we in het eerste project toch een huis toegewezen krijgen (eerste gesprekken zijn nog niet geweest) dan laten we deze lopen.

De 200 inschrijvingen zijn misschien niet allemaal even serieus.
                                        Dat 'inschrijven' is ook een grote wassen neus. Dat zijn gewoon mensen die meer info willen hebben en dan opeens zou het al een serieuze koper zijn.

Idem met het project waar ik een woning in heb gekocht. Toen ik bij de makelaar kwam voor info was het van 'tja, er zijn al 750 gegadigden dus ik denk niet dat u kans maakt'. Tijd later wordt ik opgebelt of ik nog intresse had. En waarachtig, ik had nog keuze ook uit 5 of 6 woningen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _Arthur Bekijk bericht
                                          Dat 'inschrijven' is ook een grote wassen neus. Dat zijn gewoon mensen die meer info willen hebben en dan opeens zou het al een serieuze koper zijn.

Idem met het project waar ik een woning in heb gekocht. Toen ik bij de makelaar kwam voor info was het van 'tja, er zijn al 750 gegadigden dus ik denk niet dat u kans maakt'. Tijd later wordt ik opgebelt of ik nog intresse had. En waarachtig, ik had nog keuze ook uit 5 of 6 woningen!
                                          Arthur,

Daar kom ik nu langzaam wel een beetje achter. De bouwer geeft ook pas groen licht als minimaal 70% verkocht is en er nog een altijd beperkende voorwaarde is voldaan. Ik acht de kans wel aanwezig dat een deel van de reservelijst van het eerste nieuwbouwproject zich terugtrekt als zij in het laatste nieuwbouwproject een bouwnummer hebben toegewezen gekregen. (beide overigens dezelfde combinatie van verkopend makelaar en bouwbedrijf)
                                          Het eerste nieuwbouwproject zijn herenhuizen met parkeergarage onder het huis en wat we nu hebben zijn twee onder één kap met garage.
                                          Blijft een gecompliceerd verhaal, maar ik hoop met de toewijzing in ieder geval iets in handen te hebben.

Comment

Hmmmm je moet gewoon honds en honds brutaal zijn.
                                            Je weet wie het huis bouwt.
                                            Die aannemer heeft kopersbegeleiding, dat zijn ze verplicht.
                                            Dan is de makelaar overbodig geworden en pak je al 1,5% op de aanneemsom.
                                            LET OP: je moet het wel aandurfen want nu maak je een vuist in een wespennest. Je gaat rechtstreeks communiceren met de aannemer (het is mijnd agelijks werk maar toch).
                                            1,5% op 4ton is een hoop geld natuurlijk.
                                            Vervolgens ga je buiten de aannemer om de keuken en badkamer regelen. Krijg je een stelpost voor terug, waarschijnlijk 1600 euro voor je keuken ofzo terwijl je 3200 betaald hebt. Geen probleem, zonder de aannemer bepaal je zelf wat er in het huis komt. En een keuken koop je met MINIMAAL 50% korting. Heb je die 1600 verlies van de aannemer ook weer terug. Een projectkeuken kun je in de regel met MAXIMAAL 25% korting kopen, de overige 25% korting is voor de aannemer.
                                            BadkAmer idem dito.
                                            Vervolgens bestel je je keuken wel bij dezelfde keukenleverancier waar de aannemer ook groot inkoopt maar laat je de keuken NA oplevering plaatsen. Nu zal zowel de aannemer als de keukenboer met een stelpost "gereed maken / aanpassen kabel en leidingwerk" op de proppen komen, een euro of 600,-. bij beide partijen Gewoon goed onderhandelen en zowel de aannemer als de keukenboer op hun verantwoordelijkheden wijzen, keukenboer even laten bellen met aannemer waar de aansluitingen kunnen komen, en je hebt weer 1200 euro verdient.
                                            En zo gaat het maar door. Alles is onderhandelbaar, onredelijkheid is uitgevonden door aannemers dus maak daar misbruik van.
                                            Grondrente betaal je gewoon niet. En als je het al wel doet moet het ook zo vermeld staan en moet de peildatum staan na passeren want dan mag je het aftrekken van de belasting (!!). Bouwrente zit je aan vast, dat heeft te maken met je termijnen. Onderhandel dus over je termijnen. 50.000 euro voor de BG vloer is natuurlijk kolder, dat zijn er 10.000 voor de fundering, 5000 voor de vloerplaten en 2000 arbeidsloon. En als de eerste termijn heet "BG vloer gereed" dan betaal je dus niet als er een factuur gezonden wordt terwijl de voegen nog niet gestort zijn.
                                            Mijn tip : speel het spel kei en keihard, het zijn je eigen zuurverdiende centen waar de blauwe enveloppen brigade al van heeft meegevreten, laat die aannemer even heel snel de vinkent*ring krijgen. Overal op pakken. Maar weet wat je doet. Als ze jou op een fout betrappen vliegen de rekeningen je om de oren. Andersom kun je dus geld verdienen en je eigen uurtarief bepalen :-)

Oh ja, het uitvoeringsteam (de bouwvakkers incl de uitvoerder) moet je te vriend houden. Heel simpel, gevulde koeken een paar keer langs brengen, praatje poep, pannenbier, etc en je hebt 7 punten op je opleverlijst ipv 70 (!!)

E

Comment

ik zou zo weer een eigen huis laten bouwen trouwens. Mooiste tijd van mn leven.

:-)

E

Comment

Ha, die Bob de Bouwers;

Bouwrente kende ik al; is grondrente weer een nieuwe manier van gelegaliseerde diefstal?
                                                Scherven brengen gelul.

Comment

Goeie post TSM, ik werk zelf ook veel met aannemers en met de directie speel je het keihard, dat zijn ze gewend en daarna ga je weer met een handdruk de deur uit. Op de werkvloer dragen biertjes, koffie, koeken, het beschikbaar stellen van je sanitair, koelkast etc. inderdaad bij aan de opleverkwaliteit en snellere bouwtijd.

Wij hebben ons ook ingeschreven op nieuwbouwprojecten. Leuk als men ons mee zou rekenen als serieuze kandidaat, maar de grap is dat je de eerste maanden echt totaal niets weet over prijzen, oppervlakten, indelingen etc. En zodra je merkt dat het toch niet is zoals je graag zou willen, dan ben je kennelijk nog wel ingeschreven, maar niet meer geinteresseerd.
                                                  Ga ook eerst even naar het kavel kijken. Wij ontdekten bij één van de projecten dat als je de verkeerde kant van de straat koos, dat je tuin op het noorden lag en uitkeek op een grote middelbare school, ipv een idyllisch watertje zoals op de tekening. Het watertje was een sloot.
                                                  Zat je aan de andere kant, dan had je wel een tuin op 't zuiden, maar die keek uit op een kas... en in het bestemmingsplan stond dat dat ook als tuinbouw aangegeven, maar ja, dat kan net zo goed ook woningbouw worden. En hoe hoog, dat is dan maar de vraag. In plaats van nieuwbouw gaan we nu naar een pand uit 1880. :) Het kan raar lopen...

En nieuwbouw is inderdaad niet altijd zaligmakend als het gaat om kwaliteit. Maar heel vaak zie je wel een enorme waardestijging zodra het gebouwd is, dat kan interessant zijn.
                                                  Want uiteindelijk draait het zowel bij nieuw- als bestaande bouw maar om 3 belangrijke zaken: locatie, locatie en locatie.

Comment

Ik kan inderdaad de adviezen van TSm goed gebruiken. De tekeningen waren voro dit project wel duidelijk en ook de ligging kende we.
                                                    We zijn deze week ook op het bouwterrein geweest en hebben het kavel gezien. Wat nog wel een puntje is is een boom die verplaatst is en voor wat schaduw zorgt. Puntje dus om mee te nemen in het gesprek of die boom zijn definitieve plek heeft.

Verder zal het belangrijk worden wanneer de rest van het project gebouwd gaat worden. Via informatie van de gemeente zag ik dat een deel van een andere fase een archeologisch waardevol gebied is. Dat kan natuurlijk veel vertraging gaan opleveren. Hoewel het terrein al minimaal 4 jaar braak ligt zijn er nog geen opgravingen gedaan volgens mij. De enige toegangsweg loopt echter wel dwars door die gebied.

De stap herken ik wel Dennis. Wij hadden ook besloten dat als we weer uitgeloot zouden worden we op zoek zouden gaan naar een oud huis en daar een behoorlijk renovatiebudget voor te reserveren.
                                                    Hoe dan ook zou ons volgende huis een huis moeten worden voor zo'n 4 jaar. Daarna kijken wat de plannen zijn. Het liefst zelf wat laten bouwen of misschien richting Australië.

Comment

Ik lees hier weer een hoop open deuren als ik eerlijk ben.

TSM vertel nog eens over die Bruynzeel keuken van je :-)

Verder is dit DE opmerking die hout snijdt:Want uiteindelijk draait het zowel bij nieuw- als bestaande bouw maar om 3 belangrijke zaken: locatie, locatie en locatie Dat geeft ook aan waarom interessante panden in IEDERE marktsituatie snel/relatief snel verkocht zijn.

En in een project kun je wel de grote meneer uithangen, je blijft afhankelijk. Wat echter zeker niet betekent dat je je maar alles door je strot moet laten rammen. Je moet alleen aan kunnen voelen wat realiseerbaar is (aan besparingen) en wat je tegen gaat werken.

Keukens/badkamers en meerwerk dergelijke overigens ALTIJD zelf regelen: directe controle, je onderhandelt zelf en hebt veel meer zich op wat er nu daadwerkelijk gedaan wordt voor je geld. Dat je vervolgens wel door de aannemer getild wordt ivm verplaatsen van leidingen/aansluitingen is nu eenmaal zo.

Comment

Ja zeg, als je een beetje driekeermodaal verdient dan ga je toch je kostbare tijd niet misbruiken door met jan en alleman te gaan onderhandelen? Wat kunnen die paar centen nou schelen :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ĝlle Bekijk bericht
                                                          Verder is dit DE opmerking die hout snijdt:Want uiteindelijk draait het zowel bij nieuw- als bestaande bouw maar om 3 belangrijke zaken: locatie, locatie en locatie Dat geeft ook aan waarom interessante panden in IEDERE marktsituatie snel/relatief snel verkocht zijn.
                                                          Was het niet Hansv die daar achter kwam?
                                                          All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Hee Ali
                                                            Als je niet durft te onderhandelen wordt die 3x modaal ook niets
                                                            E

Comment

Keuzes, keuzes...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                                                                Was het niet Hansv die daar achter kwam?
                                                                Ha, die Panda;

I found out the hard way....
                                                                Scherven brengen gelul.

Comment

Working...
                                                                X