Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het 'hard'loopdraadje

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Het 'hard'loopdraadje

Ok, ik heb me net in een vlaag van verstandsverbijstering ingeschreven voor de Zevenheuvelenloop komende november in Nijmegen. 15 fokking kilometers over nasty heuvels heen. En ik ben helemáál geen hardloper... nooit gedaan eigenlijk. Ja heel vroeger, toen ik nog voetbalde bij de D-tjes :)

Twee jaar terug meegedaan aan de 4 mijl van de Dam tot Dam-loop (bedrijfsloop) en dat was een martelgang omdat ik toen flink ziek was. Wel uitgelopen, maar geen succes.

Deze week (voor het eerst sinds die bewuste D-t-D loop!) twee keer wezen hardlopen buiten (was geen weer om te fietsen) en ik was verbaasd dat ik het zowaar vol kon houden. 1 x 10km gelopen zonder stoppen en vanochtend een kleine 14km in 1uur 10. Gewoon sukkeldrafje, want harder lopen is niet fijn met mijn massa.

Ben benieuwd of het een Darwin-momentje wordt. LOL
    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Je gaat echt "dood" Paco...

"100 jaar geleden" ook eens meegedaan met m'n groep vanuit de toenmalige werkgever( soort van "vrijwillig verplicht" )
    Veritatis simplex oratio est

Comment

Ja, maar ga toch proberen binnen de limiet te finishen.

GF heeft hem een paar jaar geleden uitgelopen, maar die trainde er toen ook echt voor (halve marathons enzo). Ik wil bewijzen dat trainen voor homo's is ;-)
      Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Ik pak het sinds een paar weken andersom aan: drie keer per week een km of drie gaan lopen, proberen gemiddelde snelheid hoog te houden, en zo langzaam langer lopen. Is niet wereldschokkend maar ik hoop dan met regelmaat en doorzettingsvermogen van over een paar maanden toch 3x12 te kunnen lopen per week. Zit niet echt een groot ambitieus plan achter of zo, hoewel de 20 van Brussel toch wel zouden moeten kunnen in het voorjaar.
        Rock on. RS.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
          Deze week (voor het eerst sinds die bewuste D-t-D loop!) twee keer wezen hardlopen buiten (was geen weer om te fietsen) en ik was verbaasd dat ik het zowaar vol kon houden. 1 x 10km gelopen zonder stoppen en vanochtend een kleine 14km in 1uur 10. Gewoon sukkeldrafje, want harder lopen is niet fijn met mijn massa.
          Best knap Paco! Elf a 12km/h is voor mij trouwens ook een goed tempo, veel harder ga ik niet.

Helaas heb ik zelf al een hele tijd niet meer hardgelopen omdat ik op een gegeven moment steeds snel last van mijn linker enkel en knie keeg.
          Toevallig pas zitten babbelen met iemand die in een sportzaak werkt en volgens hem zijn er heel veel mensen met klachten, juist omdat men een paar jaar geleden massaal is overgaan op schoenen met correctiezool (op geprononseerde loop te voorkomen). Het schijnt echter dat je door die correcties onnatuurlijk gaat lopen en daardoor juist blessures oproept. De grote schoenmerken zijn hier daarom weer massaal op teruggekomen en leveren dat soort schoenen nauwelijks meer.
          Misschien toch nog een keer proberen op andere schoenen...
          Je gaat het pas zien als je het door hebt

Comment

Hardlopen is voor mensen die bang zijn om in het donker over straat te gaan...

M.vr.gr.,
            Sander AKA ZKH
            Ride: 400 Nm bijtellingsschraper

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Starred Bekijk bericht
              Best knap Paco! Elf a 12km/h is voor mij trouwens ook een goed tempo, veel harder ga ik niet.

Helaas heb ik zelf al een hele tijd niet meer hardgelopen omdat ik op een gegeven moment steeds snel last van mijn linker enkel en knie keeg.
              Toevallig pas zitten babbelen met iemand die in een sportzaak werkt en volgens hem zijn er heel veel mensen met klachten, juist omdat men een paar jaar geleden massaal is overgaan op schoenen met correctiezool (op geprononseerde loop te voorkomen). Het schijnt echter dat je door die correcties onnatuurlijk gaat lopen en daardoor juist blessures oproept. De grote schoenmerken zijn hier daarom weer massaal op teruggekomen en leveren dat soort schoenen nauwelijks meer.
              Misschien toch nog een keer proberen op andere schoenen...
              Ik heb vanaf kleins af aan een doorgezakte enkel links en met het ouder worden (zwaarder) kreeg ik daar steeds meer last van. Sowieso last van mijn rug aangezien mijn bekken niet recht staat en met hardlopen last van shin splints.

Sinds ruim een jaar heb ik daarvoor een correctiezool laten maken via de orthopeed en nu kan ik met veel minder last lopen en sinds kort dus ook hardlopen. Goede schoenen en zolen is dus wel heel belangrijk, want je vern**kt er niet alleen je benen mee maar ook je rug op den duur.

Maar die 7-heuvelenloop is gewoon een lolletje. Ik ben de laatste tijd een heel stuk fitter en wil gewoon proberen of ik zo'n loop (schijnt ook nog heel mooi te zijn) kan uitlopen. Zat nog even te denken om me voor de halve marathon van Eindhoven in te schrijven (morgen!!) maar je kunt ook overdrijven, hč ;-)

Comment

"Maar die 7-heuvelenloop is gewoon een lolletje...."

Ja, blauw gelegen. ;-)
                Veritatis simplex oratio est

Comment

Zo, overleefd :-)

Comment

Gefeliciteerd Paco.

Knappe prestatie!

Comment

petje af Paco!
                      Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Proost dan maar :-)
                        fka v164

Comment

flinke prestatie, goed dat je het tot het eind gered hebt.
                          Forza!

Comment

Mooi, hoofdstuk hardlopen afgesloten.

Tijd om rubbah neer te legguh!

TURBO-TURBO
                            De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Ja, viel niet tegen, gezien het feit dat ik een maandje geleden voor het eerst met lopen begon :)

Eindtijd was 1:20 over 15km.
                              Ik begon rustig (ik moet even alles warm laten worden en mijn cadans vinden) maar ging steeds sneller lopen. De 5km tijden gingen iedere keer omhoog.

Mooie loop met een paar nasty heuveltjes. Vooral de directe omschakeling van steil dalen en meteen daarop klimmen brandt lekker in de spieren.

Ben nu eigenlijk wel benieuwd of ik een halve marathon kan lopen ;)

Comment

[nutteloze post]
                                Ik zeg "doen!"
                                [/nutteloze post]
                                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Ook nog koorts gehad paco?
                                  http://www.volkskrant.nl/wetenschap/...graden_Celsius
                                  Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                  Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Dan heb je wel een hele goede basisconditie. Goed gedaan!
                                    You know that reality is immaterial

Comment

Vandaag voor het eerst mijn nieuwe Garmin Forerunner 305 gebruikt. Een GPS-horloge.
                                      Echt een leuke gadget voor het hardlopen, ga nu nog gemotiveerder op pad.
                                      Na het lopen het horloge aan de MacBook hangen en de data analyseren. Ook kan de data geďmporteerd worden in Google-Earth.
                                      Fiat Grande Punto 1.9 MultiJet 130 sport 2006
                                      Lancia Thema 8.32 1988
                                      Bimota SB6 1995
                                      Suzuki GSX-R750 1985
                                      Suzuki GSX-R750 1985
                                      Suzuki GSX-R50 1987

Comment

*schop*

Diezelfde Forerunner 305 heb ik gisteren voor het eerst om gehad. Heel gaaf! Icm de hartslagmeter is je verbeterende conditie zo af te lezen. Trainen tegen een visuele partner of je eigen, eerder genoemde tijd op hetzelfde traject (hoeveel meter loop je achter/voor op die tijd?), je rondjes in Google Maps, ook voor op de racefiets en binnenkort even wat acceleratieproefjes doen in de auto...:)

@Mr. Bean
                                        Heb je nog tips mbt het gebruik van de Forerunner? Gebruikte programma's, weetjes, enz.?

Comment

Ha, ik heb in de aanloop naar de 7-heuvelenloop ook wat metingen bijgehouden van tijd en hartslag (met een eenvoudige hartslagmeter). Best interessant om te zien. Ik had een vast parcourtje waardoor ik gemiddelde snelheid kon meten en hoe zich dat verhield tot m'n hartslag. Je zag meteen dat je hartslag omhoog ging als je een fractie sneller ging lopen en vice versa. Ook leuk om intervaltraining te doen. Ik gebruikte het voornamelijk om mijn maximale hartslagfrequentie te bepalen waarop ik kon doorlopen zonder stuk te gaan. Zo wist ik tijdens de loop ook of ik kon versnellen of niet.

Ik was verbaasd om te merken dat ik na een uur bijvoorbeeld ietsje sneller ging lopen terwijl mijn hartslag licht daalde. Zag dat ook terug in de 7-heuvelenloop: de laatste 5km was de snelste, ondanks nog wat aardige klimmetjes. Een soort langzame diesel :)

Comment

Yep, dat is een bekende. Tegen je maximale hartslagfrequentie waarmee je niet stukgaat lopen ( bijv. in te stellen met een alarm), zo behaal je het maximale resultaat.

Maar ook je vaste rondje lopen in een bepaald duurlooptempo (met minimum en maximum tempo in te stellen, met alarm) en dan je hartslag vergelijken met voorgaande keren. Bij veel training moet dat omlaag gaan natuurlijk.

Genoeg mogelijkheden met de Forerunner iig, met een optionele cadansmeter zijn ook de fietskm goed te analyseren.

Comment

Ook voor mij herkenbaar: eerste 5 km in 22 min 20. Man, wat heb ik geleden. Gelukkig kon ik de eerste vijf kilometer aanklampen bij een dame die voor me liep en een lekker tempo aanhield. Hoe ze verder uitzag kan ik me niet herinneren. Eindtijd van 1 uur 5 minuten dus het is nog goed gekomen.
                                              www.carscoffeecigars.nl

Comment

Zijn er hier ook Gummers die een marathon gelopen hebben?

Zoja, hoe heb je de voorbereiding gedaan?

25 september ga ik mijn eerste lopen in Berlijn... nog 1 maand te gaan!
                                                Lancia Thema 8.32 1988
                                                Bimota SB6 1995
                                                Suzuki GSX-R750 1985
                                                Suzuki GSX-R750 1985
                                                Suzuki GSX-R50 1987

Comment

Nee, ik heb er wel even over nagedacht maar toen was de trip van de uitlaatgassen alweer voorbij. Gelukkig

NEXT!
                                                  De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Nog 1 maand te gaan en dan wil je zonder voorbereiding een hele marathon lopen?
                                                    Succes!

Comment

'k heb niet gezegd dat ik geen voorbereiding heb gehad.
                                                      Dit jaar heb ik al meer dan 650 km hardgelopen.
                                                      Vorige maand heb ik voor het eerst 28 km gelopen. Als ik dit gewoon een paar keer doe, dan moet ik volgens mij daarna ook wel een marathon kunnen lopen denk ik.
                                                      Lancia Thema 8.32 1988
                                                      Bimota SB6 1995
                                                      Suzuki GSX-R750 1985
                                                      Suzuki GSX-R750 1985
                                                      Suzuki GSX-R50 1987

Comment

Er zijn opbouwschema's voor marathons, maar meestal beslaan die een langere voorbereidingsperiode. Genoeg schema's te vinden op internet. Volgens mij loop je in de training nooit de hele 42km, dus als je een paar keer 30 loopt en dat goed doorstaat is de kans groot dat je hem uitloopt.

Maar ja, de klap krijg je meestal op het laatst en dan komt het op karakter aan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
                                                          Nog 1 maand te gaan en dan wil je zonder voorbereiding een hele marathon lopen?
                                                          Succes!
                                                          trainen was toch voor homo's? :)
                                                          Forza!

Comment

Klopt wel wat Paco zegt, maar het hangt er ook sterk vanaf hoe je vorm en ervaring vooraf is en hoelang je je vorm wil vasthouden. De meeste schema's die je op internet vind zijn bedoeld om je klaar te maken voor een marathon waarna je vorm snel in elkaar zakt.
                                                            De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                                                              trainen was toch voor homo's? :)
                                                              Klopt :)
                                                              Maar er is ook een klein verschil tussen 15km lopen en 42km.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Bean Bekijk bericht
                                                                'k heb niet gezegd dat ik geen voorbereiding heb gehad.
                                                                Dit jaar heb ik al meer dan 650 km hardgelopen.
                                                                Vorige maand heb ik voor het eerst 28 km gelopen. Als ik dit gewoon een paar keer doe, dan moet ik volgens mij daarna ook wel een marathon kunnen lopen denk ik.
                                                                Als ik jou was zou ik proberen om die 28km op te krikken naar 35km. Anders heb je geen ervaring met wat je lichaam doet met die laatste 14 kilometer. Als je 35km zonder problemen kan uitlopen dan moeten die laatste 7 kilometer ook wel lukken.

Verder weet ik niet hoeveel kilometer per week je nu loopt maar dat zou op dit moment in de training moeten pieken naar iets van 60 kilometer per week (tot wel >75 als je het schema van Runnersworld volgt). Twee weken voor D-Day afbouwen naar rond de 40 kilometer per week en de week voorafgaand aan de marathon iets van 25 tot 30.

Heb je tussendoor ook wedstrijden gelopen (halve marathon, 30km wedstrijd o.i.d.)?
                                                                ------------------------------------------------
                                                                We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

Working...
                                                                X