Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fundering/grond advies gezocht ivm verzakking (bouw)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Fundering/grond advies gezocht ivm verzakking (bouw)

Gisteren kwam ik thuis en vond naast mijn garage een gat in de grond.
    Blijkt dat door inklinken cq verzakken van de grond onder de onderheide betonnen garagevloer een lege ruimte is ontstaan. De grond en zand onder de naastliggende bestrating begint nu blijkbaar onder de garage te lopen waardoor er nu dus een gat is gevallen. Garage staat ca 40 jaar.

Ik vraag me af hoe hiermee om te gaan/op te lossen.

Enkele dingen die me door het hoofd spelen zijn:
    - het inslaan van een "dam"wandje om de garage zodat het zand er niet onder kan weglopen, maar de verzakte ruimte onder de garage zal dan dan dus wel steeds groter worden.
    -andere optie zou zijn de ruimte onder de garage weer vol te krijgen, maar geen idee hoe.

Iemand met kennis van zaken advies hoe dit zelf op te lossen, cq tips bij welk soort bedrijf ik me best kan vervoegen om dit op te lossen?
    (omgeving Leiden/Alphen)

De hamvraag is natuurlijk: wie kun je aansprakelijk stellen? :)

(Sorry... :))

Ik zou dit niet zelf proberen op te lossen, klinkt als een serieus probleem. Succes ermee!
    Mini Cooper Clubman
    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
    "Jasper val dood." - RH

Comment

Kelder of smeerput maken? :-)

Comment

Ik zou TSM vragen.........
        "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
        BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RenéNSX Bekijk bericht
          -andere optie zou zijn de ruimte onder de garage weer vol te krijgen, maar geen idee hoe.
          Ja indien een smeerput voor de wagens of vieze spelletjes onwenselijk is, een wijnkelder kan nooit geen kwaad :-)
          fka v164

Comment

Is het jouw grond die verzakt? Zo ja, hop, beetje zand erin (bouwmarkt), aanstampen en klaar. In Alphen zal het net zo hard verzakken als bij ons, wen er maar aan. Wil je het goed aanpakken, dan moet je alles onderheien. Ja, ook de paden en de tuin. Kost wat, maar met een gummen inkomen (driemaal modaal) is het maar één maand krom liggen.
            Als het grond van de gemeente is, de gemeente bellen.
            When men were men

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ingmar Bekijk bericht
              Is het jouw grond die verzakt? Zo ja, hop, beetje zand erin (bouwmarkt), aanstampen en klaar. In Alphen zal het net zo hard verzakken als bij ons, wen er maar aan. Wil je het goed aanpakken, dan moet je alles onderheien. Ja, ook de paden en de tuin. Kost wat, maar met een gummen inkomen (driemaal modaal) is het maar één maand krom liggen.
              Als het grond van de gemeente is, de gemeente bellen.
              Uiteraard is het mijn grond en dit is niet met beetje zand uit de bouwmarkt te doen, gaat denk ik al gauw over een paar m3 voor alleen onder de garage. Ehh hoe doe ik trouwens dat aanstampen onder een betonvloer??
              Hele tuin en paden onderheien gaat zelfs met 3x modaal niet lukken...

Comment

Weet je zeker dat er niet ergens een flink lekkende waterleding zit? Een beetje inklinken gaat met centimeters, daar hou je geen M3's grote gaten aan over en zand stroomt onder normale omstandigheden niet onder de grond.

Comment

Hoeveel m³ is zo'n M3 eigenlijk?

:-)
                  fka v164

Comment

Wat MIOB zegt. Bij ons zakte de stoep ook weg voor de deur. De gemeente vulde het telkens op, en twee maanden later lag er dan weer een gat. Pas na een jaar hebben we ontdekt dat precies op dat punt een waterleiding lekte en het zand wegspoelde.
                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Iedereen bedoelt het goed, maar het komt echt door inklinken, NIET door een kapotte leiding oid. Zes jaar geleden heb ik het gehele oerwoud dat tuin heette rond het huis laten leeghalen en opnieuw laten aanleggen en bestraten. Sindsdien is de gehele tuin incl. bestrating alweer 10-15 cm gezakt.

Ik heb begrepen dat de weg bij aanleg ca 50 jaar geleden gelijk lag met het nivo van de aanliggende huizen. Inmiddels is de weg gezakt tot ca 50 cm onder het nivo van de aanliggende huizen waarvan de tuinen door de eigenaren/bewoners regelmatig weer opgehoogd zijn. Hierdoor heeft iedereen inmiddels een redelijk stijle oprit/opgang naar zijn huis.

Comment

Waar blijft het zand wat onder je garage lag? Dat zakt? En het 'openbare zand' verdwijnt vervolgens onder de garage om het gat op te vullen en daarmee gaten onder de stoep achter te laten. Lijkt me dan een probleem van de gemeente.

Laat nog steeds ruimte voor een smeerput dan wel wijnkelder :-)
                        fka v164

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
                          Waar blijft het zand wat onder je garage lag? Dat zakt? En het 'openbare zand' verdwijnt vervolgens onder de garage om het gat op te vullen en daarmee gaten onder de stoep achter te laten. Lijkt me dan een probleem van de gemeente.
                          Nope, afstand tussen straat en garage is ca 7m eigen oprit schuin omhoog vanaf lager gelegen straat naar de garage. Straat ligt dus lager dan de garage.
                          Rondom de garage is eigen grond, is niets van de gemeente bij, mijn eigen bestratingszand loopt dus in de verzakte lege ruimte onder de garage waardoor de tegelrij direkt naast de garage verzakt.

Comment

Grootte van het gat?

Inklinken gaat langzaam en alleen als de bestrating ergens op hangt krijg je plotselinge verzakkingen. Klinkt meer als een polderstuk van je riolering losgeschoten of een lekkende hemelwaterafvoer.
                            Het is niet waarschijnlijk dat het alleen onder je garage inklinkt, meestal klinkt het overal even hard in, tenzij er sprake is van eenzijdige belasting. Theoretisch moet het voor je garage harder inklinken (auto drukt daar wel op de grond, in de garage niet).

Gat onder je garage hoef je je meestal niet druk om te maken, die is tenslotte gefundeerd (visueel beeld van paalwoning met gigantische oprijplanken).

Edit: hoe lang geleden is de bestrating aangelegd?
                            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                            Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Ik heb precies hetzelfde (alleen dan nog wat harder/sneller). Niets aan te doen, gewoon opvullen met zand en verder negeren. Ook al is het een paar kuub. Enige wat werkt is alles onderheien. Dat is alleen wel erg duur, dus die investering haal je in dit leven er niet makkelijk uit.
                              When men were men

Comment

Laat me raden: JE woont in Noord of Zuid Holland?
                                Het is de schuld van de boeren.... Je huis en schuur staan op veengrond, varieërend van enkele meters tot een meter of 15 dik, afgedekt met een laagje klei. Om gewassen te kunnne verbouwen, het land bereidbaar te houden en de koetjes geen natte poten te laten halen wordt jullie grondwaterpeil kunstmatig laag gehouden, hierdoor rot het veen weg en neemt het bijna geen volume meer in. Leuk spelletje ook, 15 cm veen verdwijnt waardoor het grondwater weer verder verlaagd moet worden, waardoor er weer meer veen erdwijn etc... etc...

Inderdaad, je doet er niets tegen, volkieperen met zand elke keer als je zo'n gat ziet.

Comment

Hardhouten damwandje plaatsen, betonplex-plaat kan ook minstens 2 cm dik in dat geval en kuil opvullen met zand.
                                  bestrating erover en klaar.
                                  Autopoetsen klik A1 Car Cleaning
                                  A1 Car Cleaning |Alloygator Velgrandbescherming|Polishangel

Comment

Kzou d'r wel even een bouwkundig ingenieur naar laten kijken voordat je scheuring in je fundering gaat krijgen. Dan ben je nl iets verder van huis. Misschien dat die ook de oorzaak kan vinden en niet alleen met een goedbedoeld lapmiddel komt.

Damwandjes meppen is prima, maar dan moeten er geen leidingen in de weg liggen bijvoorbeeld ;)

Comment

Beste RenéNSX,

Dit is inderdaad een veel voorkomend probleem in deze gebieden van het land. Dit heeft te maken met de kwaliteit van de woning. Wat ook een probleem is dat de uitvoerders van een bouw project vaak niet lang genoeg de bodem voor belasten alvorens ze met de bouw van start gaan.

Vaak zakt het huis zelf niet maar de bodem eronder en eromheen wel. Dit komt doordat meestal de heipalen wel diep genoeg zitten en op stevige bodem (soms wel nodig tot 30 meter diep.

Ik raad je inderdaad aan hiernaar te laten kijken door een vakkundig bedrijf voordat het erger wordt.

Bij deze bied ik u aan om vrijblijvend te komen kijken, en u een oplossing te bieden.

Ik werk voor de firma schotgroep (www.schotgroep.nl) welke al meer dan 50 jaar werkzaam is op dit gebied, en de beste oplossingen hebben, qua prijs en kwaliteit.

U kunt hiervoor contact met mij opnemen: 06-20938656

Met vriendelijke groet,
                                      Danny

Comment

Zoekt Danny soms op google naar "funderingsproblemen"?
                                        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Danny Klaassen Bekijk bericht
                                          Beste RenéNSX,

Dit is inderdaad een veel voorkomend probleem in deze gebieden van het land. Dit heeft te maken met de kwaliteit van de woning. Wat ook een probleem is dat de uitvoerders van een bouw project vaak niet lang genoeg de bodem voor belasten alvorens ze met de bouw van start gaan.

Vaak zakt het huis zelf niet maar de bodem eronder en eromheen wel. Dit komt doordat meestal de heipalen wel diep genoeg zitten en op stevige bodem (soms wel nodig tot 30 meter diep.

Ik raad je inderdaad aan hiernaar te laten kijken door een vakkundig bedrijf voordat het erger wordt.

Bij deze bied ik u aan om vrijblijvend te komen kijken, en u een oplossing te bieden.

Ik werk voor de firma schotgroep (www.schotgroep.nl) welke al meer dan 50 jaar werkzaam is op dit gebied, en de beste oplossingen hebben, qua prijs en kwaliteit.

U kunt hiervoor contact met mij opnemen: 06-20938656

Met vriendelijke groet,
                                          Danny
                                          Holy makrel, de bizznizz is echt slow in de gatenopvulbranche! Lekker het www afstruinen op zoek naar mensen met problemen om die zo te benaderen voor werk. Gewoon om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen, welke zoekterm heb je daarvoor gebruikt in google?

:-)))

Groet
                                          GJ

Comment

GJ, deze zoekterm zal het niet geweest zijn

http://www.google.co.uk/search?hl=en...a=lr%3Dlang_nl

;-)
                                            Veritatis simplex oratio est

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Danny Klaassen Bekijk bericht
                                              Dat 't even vaststaat: ook de geboden oplossing is vrijblijvend. Dus als het niet werkt, hoef je niet te betalen. Heel gummen is getuige!
                                              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Zandspuiten

Beste RenéNSX,

ik ken dat probleem. Ik heb diverse firma's opgezocht en laten komen maar de beste en goedkoopste is ZANDSPUITEN.NL.

Dus doe je voordeel,

Groetjes,

Martin
                                                0641109729

Comment

Goh. Dat 06-nummer, dat staat ook op de contactpagina van ZANDSPUITEN.NL (*onderdukt TM-grappen*).

Wij van WC-eend!!!! :):):)
                                                  Mini Cooper Clubman
                                                  "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                  "Jasper val dood." - RH

Comment

[CM]Zandspuiten? Dan heb je wel heel lang niet gefapt....[/CM]
                                                    Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

Comment

Beste ReneNSX,

Ik kan ook wel even langs komen.

Dat zandstrooien in kinderoogjes is ook niet meer van deze tijd.
                                                      Als ik dat zand nu bij jou kwijt raak is dat een win-win-suituatie.

Hoeft niet te veel te kosten.

Groet
                                                      Klaas

Comment

WTF, maakt tegenwoordig elke middenstander nicks aan op fora om daar hun diensten te promoten?

Comment

*overweegt een nick 'zandsmurf' aan te maken en eens in bouwvakkersfora te gaan zieken*

:-)

Comment

Mwoah, ik DENK dat we met een kluitje om de verzakte tuin geleid worden hiero. :)
                                                            Mini Cooper Clubman
                                                            "Jasper val dood." - RH

Comment

Jij kan het weten. ;-)
                                                              Every second of your life is a part of your song

Comment

*begraaft Mario onder z'n garage*

:)
                                                                Mini Cooper Clubman
                                                                "Jasper val dood." - RH

Comment

Working...
                                                                X