Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aluhoedjes opgelet

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Aluhoedjes opgelet

Onderzoek naar belasting kerk
    Gepubliceerd: 30 augustus 2007 00:00 | Gewijzigd: 22 augustus 2008 18:23
    Door onze correspondent
    Rome, 30 aug. Geniet de Rooms-Katholieke Kerk in ItaliŽ een belastingvoordeel van tussen de 700 miljoen en 2 miljard euro? Eurocommissaris Neelie Kroes (Mededinging) heeft de Italiaanse regering om opheldering gevraagd.Als blijkt dat de Kerk illegaal staatssteun heeft gekregen, moet ze het geld terugbetalen, aldus een woordvoerder van de Europese Commissie.

Het gaat om economische activiteiten in gebouwen van de Kerk. Die bezit in ItaliŽ naar schatting 100.000 panden met een gezamenlijke waarde van 9 miljard euro. De 26.000 kerken, parochiehuizen en kloosters zijn uitgesloten van belasting op onroerend goed.

Maar de Kerk heeft ook vele duizenden panden waarin commerciŽle activiteiten worden verricht. Daarover wordt geen onroerendgoedbelasting betaald: duizenden hotels met in totaal 250.000 bedden, goed voor een jaaromzet van 5 miljard euro, tweeduizend ziekenhuizen en gezondheidsinstellingen, negenduizend privťscholen, en ook restaurants, bioscopen, winkels en banken.

Italiaanse gemeenten en het Vaticaan ruziŽn al jaren over de kwestie. In 2004 gaf het Hof van Cassatie de gemeenten gelijk. Als in gebouwen van de Kerk commerciŽle activiteiten worden verricht, moet er belasting worden betaald.

De regering Berlusconi, op zoek naar katholieke stemmen, maakte daar in 2005 van: „Als uitsluitend commerciŽle activiteiten worden verricht”. Wat betekent dat er in de regel helemaal geen belasting wordt betaald.

Voor premier Romano Prodi (oud-voorzitter van de Europese Commissie) komt de kwestie op een ongemakkelijk moment. Vorige maand vroeg en kreeg hij de steun van de Kerk bij zijn oproep aan de 30 procent van de Italianen die belasting ontduiken om van gedachte te veranderen. De Italiaanse premier heeft dan ook nog geen commentaar willen geven op de kwestie.

Het toezicht op staatssteun maakt integraal deel uit van het communautair mededingingsbeleid van de EU. Staatssteun is verboden omdat die de mededinging op de gemeenschappelijke markt kan vervalsen.
    Wat is hier aan de hand? Waarom horen we niets meer hierover? Zijn er hogere krachten die onze Neelie hebben teruggefloten? Tevens riep zij dat indien nodig de boel met terugwerkende kracht teruggevorderd zou worden. Dat zou zo'n beetje het failliet van de Katholieke kerk betekenen.
    Last edited by iOnline; 27-10-09, 23:09.
    Iedereen heeft recht op mijn mening!

Geduld is een schone zaak :-)
    fka v164

Comment

Het wordt tijd om bananenrepubliek ItaliŽ uit de EU te gooien.
      Sterker nog, hef die hele EU maar op :)
      Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Neelie is ook al teruggefloten inzake Opel. Als zij de staatssteun aan Opel zou verbieden, valt Opel om en kun je de steun van Duitsland bij welke Europese kwestie dan ook verder wel vergeten. Dus dat doet ze maar ff niet.

Comment

ik hoorde hier iemand over op de radio klagen dat het onbegrijpelijk is dat er geen enkele journalist induikt. Zapruder misschien?
          Iedereen heeft recht op mijn mening!

Comment

Het Zapruder mysterie klinkt wel goed. Filmrechten zijn voor mij ;)

Comment

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waar je precies over verbaasd bent.
              Het feit dat de Kerk fraude pleegt door belasting te ontduiken of het feit dat de Kerk veel meer wereldlijke macht heeft dan je eigenlijk dacht?

Ik dacht dat beide wel algemeen bekend waren.

Wat dat betreft zijn er wel veel kwalijkere zaken waar het Vaticaan voor aan het kruis genageld mag worden: http://zapruder.nl/portal/artikel/de_oorsprong_van_de_pedocratie/
              Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Working...
              X