Eurlings wil weer af van 80-kilometerzones maandag 23 juni 2008 13:32
Verkeer op drukke snelwegen waar maximaal 80 kilometer per uur mag worden gereden, blijkt steeds vaker vast te lopen. Minister Camiel Eurlings (Verkeer, CDA) gaat daarom onderzoeken of deze zones nog wel zin hebben.

80 kilometerzone veroorzaakt veel langere reistijden
Meer files
In 2006 bleek al uit cijfers van de Verkeers Informatie Dienst (VID) dat de 80-kilometerzones de voornaamste veroorzakers van files zijn.
Dat was reden voor de Tweede Kamer om voor afschaffing te pleiten.
Maar toenmalig verkeersminister Karla Peijs (CDA) wist in een debat de Kamer te overtuigen om de proef te verlengen, door dynamische snelheden bij de zones te beloven.
Dat schrijft Eurlings vandaag aan de Tweede Kamer.
Volgens het ministerie van Verkeer hebben de 80-kilometerzones wel goed uitgepakt voor de luchtkwaliteit: op drukke trajecten bij Rotterdam, Amsterdam en Utrecht zijn de concentraties fijnstof en stikstofdioxiden afgenomen.
Filevorming
Maar door de lagere snelheden zijn de reistijden wel sterk opgelopen. Op de A20 bij Rotterdam is de filevorming met 40 procent gestegen.
Op de snelwegen waar het sinds invoering regelmatig vastloopt, 'zal worden geëxperimenteerd met dynamische snelheden'. De overige 80-kilometerzones blijven voorlopig bestaan.
Schade
Uit de Mobiliteitsbalans 2008, uitgevoerd in opdracht van het ministerie, bleek eerder vandaag dat de reistijdverliezen tussen 2000 en 2006 zijn toegenomen met 53 procent.
De schade aan de economie door files en vertragingen wordt geschat op 2,7 tot 3,6 miljard euro.
Door Robbert de Witt
Verkeer op drukke snelwegen waar maximaal 80 kilometer per uur mag worden gereden, blijkt steeds vaker vast te lopen. Minister Camiel Eurlings (Verkeer, CDA) gaat daarom onderzoeken of deze zones nog wel zin hebben.

80 kilometerzone veroorzaakt veel langere reistijden
Meer files
In 2006 bleek al uit cijfers van de Verkeers Informatie Dienst (VID) dat de 80-kilometerzones de voornaamste veroorzakers van files zijn.
Dat was reden voor de Tweede Kamer om voor afschaffing te pleiten.
Maar toenmalig verkeersminister Karla Peijs (CDA) wist in een debat de Kamer te overtuigen om de proef te verlengen, door dynamische snelheden bij de zones te beloven.
Dat schrijft Eurlings vandaag aan de Tweede Kamer.
Volgens het ministerie van Verkeer hebben de 80-kilometerzones wel goed uitgepakt voor de luchtkwaliteit: op drukke trajecten bij Rotterdam, Amsterdam en Utrecht zijn de concentraties fijnstof en stikstofdioxiden afgenomen.
Filevorming
Maar door de lagere snelheden zijn de reistijden wel sterk opgelopen. Op de A20 bij Rotterdam is de filevorming met 40 procent gestegen.
Op de snelwegen waar het sinds invoering regelmatig vastloopt, 'zal worden geëxperimenteerd met dynamische snelheden'. De overige 80-kilometerzones blijven voorlopig bestaan.
Schade
Uit de Mobiliteitsbalans 2008, uitgevoerd in opdracht van het ministerie, bleek eerder vandaag dat de reistijdverliezen tussen 2000 en 2006 zijn toegenomen met 53 procent.
De schade aan de economie door files en vertragingen wordt geschat op 2,7 tot 3,6 miljard euro.
Door Robbert de Witt
Comment