Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Google tech talk

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Google tech talk

Googelen, ik googel, jij googelt, wij googelen, zij googelen.

Anyhow: Ooit wel 's afgevraagd hoe het kan dat wanneer je zoekt op bijv. "hond", Google tóch een plaatje dat "kat" heet, maar wel een hond op staat weet te vinden voor je?

Het antwoord: Human computation.

http://video.google.com/googleplayer...&hl=nl&fs=true

Edit: maar nu met werkende link. De werking van de Google zoekmachine.
    Last edited by iOnline; 24-06-08, 09:53.
    Iedereen heeft recht op mijn mening!

Oorspronkelijk geplaatst door iOnline Bekijk bericht
    Googlen, ik google, jij googled.
    Volgens het Groene Boekje:

googelen, ik googel, jij googelt (analoog aan 'scrabbelen', ook met 'le' dat in het Nederlands 'el' wordt)

Ja, ik kan er ook niks aan doen. :)

In het Witte Boekje mag googelen en googlen trouwens allebei, en in het laatste geval is het dan 'jij googlet', 'ik googlede', etc.

*tangent alert*

Google claimt trouwens het alleenrecht op beide vormen en wil zelfs dat beide werkwoorden UIT de Woordenlijst der Nederlandse Taal en diverse woordenboeken verdwijnen.

Zie ook: http://www.googlen.nl/ en http://www.googelen.nl/

Kansloos natuurlijk...

Maar dit geheel terzijde. :)
    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Dat google de merknaam verdedigd is een simpele kwestie:

Nadat Google in het verleden al verscheidene malen had aangegeven niet blij te zijn met de werkwoordvorming van zijn merknaam, heeft het bedrijf via het Google Blog richtlijnen gepubliceerd voor het gebruik van zijn merknaam.

Nadat Google in het verleden al verscheidene malen had aangegeven niet blij te zijn met de werkwoordvorming van zijn merknaam, heeft het bedrijf via het Google Blog richtlijnen gepubliceerd voor het gebruik van zijn merknaam. Het gebruik van 'Google' als zelfstandig naamwoord om daarmee te verwijzen naar het bedrijf Google is prima en wordt door Google aangemoedigd: 'Use it widely, and hey, tell a friend'. Wanneer er gebruikgemaakt wordt van het werkwoord 'to google' om aan te geven dat op internet gezocht wordt, dan is dat alleen toegestaan als er bedoeld wordt dat er van Googles zoekmachine gebruikgemaakt wordt. Dat is ook de betekenis die Merriam-Webster aan het werkwoord 'to google' heeft gegeven. Als dat werkwoord gebruikt wordt om aan te geven dat gezocht wordt via een willekeurige andere zoekmachine dan raadt Google aan gebruik te maken van het neutrale 'to search'.

Merkrechthouders hebben de plicht om de door hen geregistreerde merknamen te beschermen. Doen ze dat niet en verwordt de merknaam tot een soortnaam of algemeenheid, dan kunnen merkrechthouders in de toekomst niet of sterk verminderd optreden wanneer inbreuk gemaakt wordt op het merk. Als Google bijvoorbeeld helemaal niet zou optreden het gebruik van zijn merknaam als synoniem voor zoeken op internet, dan zou dat kunnen betekenen dat het bedrijf in de toekomst nog zeer moeilijk gelijk zou kunnen krijgen in juridische geschillen waarbij Googles merknaam op onjuiste wijze zou zijn gebruikt. Of het vrijgeven van deze richtlijnen ook betekent dat Google zijn strijd over het gebruik van zijn merknaam helemaal opgeeft is niet bekendgemaakt.

Paar voorbeelden van zogenaamde 'genericide' merknamen/produktnamen: Walkman, Bahco-sleutel, Corn Flakes, Frisbee, Glassex, Kruimeldief, Linoleum, Luxaflex, Maggi, Norit, Post-It, Seven-Up, Tupperware, Apsirine, Jucuzzi, Vaseline, Ping Pong en jawel: Jeep!

Nog een mooie uitleg:

A genericized trademark (also known as a generic trade mark or proprietary eponym) is a trademark or brand name that has become the colloquial or generic description for (or synonymous with) a particular class of product or service. Using a genericized trademark to refer to the general form of what that trademark represents is a form of metonymy.

A trademark typically becomes "genericized" when the products or services with which it is associated have acquired substantial market dominance or mind share. The term is legally significant in that unless a company works sufficiently to prevent such broad use of its trademark, its intellectual property rights in the trademark may be lost.
      Last edited by denheer; 24-06-08, 14:40.
      Het is er wel en je ziet het nu ook iets beter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door denheer Bekijk bericht

Paar voorbeelden van zogenaamde 'genericide' merknamen/produktnamen: Walkman, Bahco-sleutel, Corn Flakes, Frisbee, Glassex, Kruimeldief, Linoleum, Luxaflex, Maggi, Norit, Post-It, Seven-Up, Tupperware, Apsirine, Jucuzzi Vaseline en jawel, Ping Pong.

:
        Je vergeet er een: Jeep! :-)

Comment

ahum *kuch* hoe bedoel je? ;)

Comment

Ja, inderdaad, Jeep, hele volksstammen hebben volgens mij geen idee dat dit een merknaam is!

Nog eentje (hoewel ik niet geloof dat denheer volledig probeerde te zijn in zijn opsomming): hagelslag. Volgens mij mag alleen Venz dit broodbeleg zo noemen.

Comment

Neh, niet een volledige lijst maar een paar voorbeelden. In het engels kan je bijvoorbeeld helemaal los gaan met genericide merknamen.

Comment

Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎