Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Koffiedraadje

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Koffiedraadje

De opleving van een oud en erkend draadje, het koffiedraadje!

svp niet posten als je geen Civet-katten thuis hebt! :P

Ik drink de laatste tijd Amsterdamse Brand van Simon in 1,25 dosering in een filtermaling apparaat. In de avond doen we Altó Verapaz (ook van Simon Levelt) omdat die wat minder sterk is maar de nasmaak onvergetelijk goed is. Wederom in 1,25 dosering in filtermaling apparaat.

Van ristretto tot lungo, wat drinken de andere liefhebbers tegenwoordig?
    Last edited by Tomstr; 24-06-08, 00:12.
    De Boekhouder

Oi, no professionals

Meestal DE met een scheut Tia Maria. :-)

Espresso-machine staat nog op zolder. :-)

Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)

Comment

Met koffie is het vaak afwisselen tussen verschillende soorten wat het zo lekker maakt.

Thuis malen wij onze koffieboontje nog met de hand waarna het in een perlator potje klaargemaakt wordt (Yes, TM/CM op ignore geeft mij weer moed om dit soort woorden te posten!).

Tegenwoordit wisselen wij vaak tussen de Illy boontjes uit die mooie zilveren blikken met rode deksel en boontjes van Simon Levelt welke hij uit Nicaragua heeft laten overkomen. De Illy boontjes zijn typische 100% arabica espresso terwijl de Nicaragua boontjes heerlijk romig zijn.
      Het is er wel en je ziet het nu ook iets beter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door denheer Bekijk bericht
        Met koffie is het vaak afwisselen tussen verschillende soorten wat het zo lekker maakt.

Thuis malen wij onze koffieboontje nog met de hand waarna het in een perlator potje klaargemaakt wordt (Yes, TM/CM op ignore geeft mij weer moed om dit soort woorden te posten!).

Tegenwoordit wisselen wij vaak tussen de Illy boontjes uit die mooie zilveren blikken met rode deksel en boontjes van Simon Levelt welke hij uit Nicaragua heeft laten overkomen. De Illy boontjes zijn typische 100% arabica espresso terwijl de Nicaragua boontjes heerlijk romig zijn.

You can run, but you can not hide :-)

<TM/CM>

Doe mij maar witte bonen in tomatensaus :-0

<TM/CM>
        Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Op dit moment koffie uit een "getunede" Senseo; met een beetje prutswerk geeft dat ding minder water en is het net binnen te houden. Het is even niet anders.

Comment

Al een paar keer genoemd. Ik drink:
            • Masai AA+
            • Sulawesi Kalossi
            Van Simon Levelt. Ik maal altijd zelf en drink ze met een french press.
            Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Jarenlang heb ik geen koffie mogen drinken. Nu weer wel en het gaat goed gelukkig. Wel ben ik er in die paar koppen die ik nu op heb, dat er veel slootwater wordt geschonken zeg. En dat 'Capuccino' in Frankrijk nog net zo goor is als vroeger. :)

Comment

Ik moest even denken over die Civetkatten, maar nu snap ik 'm:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kopi_Loewak

Kopi Loewak koffie!
                Iedereen heeft recht op mijn mening!

Comment

Vanmiddag op Marktplaats een Nespresso op de kop getikt voor 20 euro :-)

Daarna bij de Bijenkorf een doos van 250 cups gehaald, met daarin alle smaken. En ik moet zeggen, 't smaakt super!

Maar godallemachtig wat een overdreven heisa met die cups zeg...In de Bijenkorf heb je dan die in-store Nespresso shop, achter de counter de verkopers in strakke, hippe outfits, qua presentatie lijkt het wel of je een bij een juwelier bent, hou toch op zeg :-) En om die doos van 250 cups te kopen moest ik lid worden.....nou, ik dacht het niet. Verkoper in verwarring....."u wilt dus géén lid worden??" Nee! Geef gewoon die doos, afrekenen, wegwezen. "Maar dan krijgt u niet de gratis presentatiedoos" NOU EN! Pfff....vermoeiend, die doorgeslagen marketingstrategieën... :-)

Comment

Bij de aanschaf van een nieuwe boekenkast kregen we een Nespresso-apparaat cadeau. Leuk gebaar. Fijn apparaat. Heerlijke koffie, die ons na één slok deed besluiten die weerzinwekkende Senseo-blubber af te zweren. Wat we niet wisten is dat Nespresso-koffiecups alleen te koop zijn in Nespresso-winkels. Het punt is niet dat die cups stikduur zijn. Het punt is je in zo’n zaak over je nek gaat van de sfeer.

Die is walgelijk. Geaffecteerd pratende jongens en meisjes, strak in het pak. Iedere verkoper heeft zijn eigen toonbank, wat hem of haar vast het gevoel moet geven dat je als verkoopadviseur iets voorstelt. Veel hout, ŕ la sigarenboer Hajenius. Hoe alleszeggend dat Nespresso-filialen door het huis boutiques worden genoemd. De boodschap: wij zijn niet voor de poes. Voor die Senseo-shit gaat u maar naar de supermarkt; wij zijn deftig.

Een deel van de klanten is net zo. Ze zien er net zo uit als de verkopers, met dit verschil dat ze tien keer zoveel verdienen, en hun werkende leven doorbrengen in de Rembrandttoren of het World Trade Center op de Amsterdamse Zuidas. Nouveau riche.

Daar sta je dan als Nespresso-verkoper de schone schijn op te houden voor werk dat elke ongelikte beer kan doen: Nespresso-cups afrekenen. Toen ik de afgelopen week op de PC Hooft, omringd door PC Hooft-types, een nieuwe voorraad insloeg, had ik opeens ontzettend veel zin de verkoopster te vragen of ze niet af en toe de neiging had een klant aan gort te slaan. Natuurlijk deed ik het niet. Zij kan er ook niks aan doen. Gewoon een meisje met een baantje, dat ’s avonds met een zucht van verlichting het gehate Nespresso-uniform verruilt voor een doodgewone slobbertrui, en kwaad haar vriendje belt om uit te leggen dat ze uit wraak tegen die ballentent voortaan alleen Senseo drinkt.

En toen begreep ik weer waarom ik, uitzonderingen als onze Volvo-dealer daargelaten, zo ongelofelijk de pest heb aan autodealers van De Betere Merken. Diezelfde schijndeftigheid, dezelfde pakkencultuur, hetzelfde opgeklopte kijk-ons-eens-belangrijk-zijn-gedoe met espressobars en experience centers. De nieuwe kleren van de keizer voor een loods vol blik.

Om een lang verhaal kort te maken: Dankzij Nespresso weet ik weer waarom ik nooit meer een nieuwe auto koop. Noem ’t het Nespresso-effect.

Bas van Putten - www.autoweek.nl
                    De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Briljant :-)

Volgende keer bestel ik wel via internet :-)

Comment

Tja, een hoop heisa en marketing rond die Nespressoshit om dan nog een overpriced coffee concentrate te drinken

Gewoon bonen, zelf malen en knallen maar. Beter gaat niet. De rest is na(s)maak.
                        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Ik bestel ze ook gewoon via internet. No hassle en met max. 2 dagen kan ik weer een ristretto tappen.

@Paco, tuurlijk zijn die echte koffie(malende) apparaten tig keer leuker en eventueel zelfs beter, maar ik vind het verbluffend goed spul uit zo'n cupje. En zo'n Nespresso neemt niet meteen je halve aanrecht in beslag.
                          Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Snif. Onze Saeco Talea Touch weigert sinds gisteren dienst, we hebben hem een maand of 4, dus tis een echte italiaan. Reviews bevestigden het ook: Mooi apparaat, lekkere koffie, gaat ooit stuk :)

Ik gok dat ie alleen verstopt is, misschien het type bonen/maling of te weinig schoonmaken...

Comment

en we hebben weer koffie! de senseo kan weer naar zolder, hallelujaah. De unit die de koffie in het kopje spuit (dus niet de maler) zat schijnbaar verstopt.

Heeft vast te maken met die ranzige mokka bonen die Gf laatst had gekocht :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _RC_ Bekijk bericht
                                Snif. Onze Saeco Talea Touch weigert sinds gisteren dienst, we hebben hem een maand of 4, dus tis een echte italiaan. Reviews bevestigden het ook: Mooi apparaat, lekkere koffie, gaat ooit stuk :)

Ik gok dat ie alleen verstopt is, misschien het type bonen/maling of te weinig schoonmaken...
                                Ik zou voor de zekerheid ff het motormanagement laten uitlezen. :-)
                                Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eddieee Bekijk bericht
                                  Ik bestel ze ook gewoon via internet. No hassle en met max. 2 dagen kan ik weer een ristretto tappen.

@Paco, tuurlijk zijn die echte koffie(malende) apparaten tig keer leuker en eventueel zelfs beter, maar ik vind het verbluffend goed spul uit zo'n cupje. En zo'n Nespresso neemt niet meteen je halve aanrecht in beslag.
                                  Niet alleen is het verbluffend goed spul uit zo'n cupje, veel mensen kunnen GEEN goede espresso zetten, los van het feit dat ze zelf koffie malen e.d.

Er komt namelijk nogal wat bij kijken, bij het zetten van een goede espresso ;-)

Comment

Voorgemalen espressoboontjes van divers allooi. Kan Illy zijn, Lavazza, of esotherisch linksdraaiende Fair Trade meuk uit vage bokkiewokkielanden.

Apparaat is een Saeco espressodinges van een jaar of 4 oud, doet het onverminderd goed ondanks intensief gebruik. Geen echte Italiaan...?
                                    Mini Cooper Clubman
                                    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                    "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomstr Bekijk bericht
                                      .....en hun werkende leven doorbrengen in de Rembrandttoren of het World Trade Center op de Amsterdamse Zuidas. Nouveau riche....
                                      Rembrandttoren kom ik ook wel eens. Enige reden om daar vaker te komen is niet de koffie, maar het aanwezige vrouwelijk schoon wat daar rondloopt ;)

On-topic: koffie bij mij niet uit Nespresso of Senseo maar met 'ouderwets' koffie-apparaat (zij het Porsche design dan wel) met oftewel zelfgemalen koffiebonen (met bijpassend Krups molentje) ofwel gewoon de normale Van Nelle koffie uit een zakje. Prima te doen :)
                                      Last edited by Stéphane; 20-08-08, 20:17.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                        Voorgemalen espressoboontjes van divers allooi. Kan Illy zijn, Lavazza, of esotherisch linksdraaiende Fair Trade meuk uit vage bokkiewokkielanden.

Apparaat is een Saeco espressodinges van een jaar of 4 oud, doet het onverminderd goed ondanks intensief gebruik. Geen echte Italiaan...?
                                        Echte barista gebruiken nooit een vol-automaat om espresso te zetten.

Comment

Afgelopen vrijdag deze besteld, 4x de small: http://www.bijzondermooi.nl/shop/Deukbeker-p-18.html

Comment

Ja, die vind ik ook leuk.

Ik heb van die roerstaafjes van Simon Levelt. Die plastic dingen weetjewel, maar dan van metaal.
                                            Passen hier goed bij.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                            Alfa Giulia 1300 (1966)
                                            Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

okay plemp het hier maar neer dan. Gisteren wilde ik bij het Kookpunt Illy koffie kopen (gemalen in blikken dus) blijkt dat ze het niet meer verkopen omdat de Appie dat spul ook verkoopt maar dan onder de inkoopsprijs. Op naar de Appie denk je dan maar wat blijkt, meestal hebben ze het niet. Mooi kloten dus. Naar wat gepraat te hebben met de verkoper van het Kookpunt, ben er inmiddels al een tijdje vaste klant, komen we op maalmachines. Waarom niet zo'n ding. Koffiebonen zijn immers goedkoper, zeker het huismerk. Ik het huismerk geproefd en verdomd smaakte goed. En een kilo bonen is de helft van de prijs van Illy koffie. Dilemma dus. Wat te doen. Verder gaan met blikken gemalen koffie of nu investeren in in 1,5 jaar terug verdienen en altijd vers gemalen koffie hebben. Je voelt het al aankomen. Da laatste dus. Economisch op dit moment behoorlijk onverantwoord (architectuur gaat nog steeds erg beroerd) maar toch maar gedaan. Sinds gisteren staat er dus weer een apparaat bij op het aanrecht en wel deze:

De I-1 Steel RVS Glans van Ascasco. Nu nog je juiste fijnheid van de maling zien te vinden.
                                              Tegenwoordig kennen de mensen de prijs van alles en de waarde van niets - Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AJB Bekijk bericht
                                                okay plemp het hier maar neer dan. Gisteren wilde ik bij het Kookpunt Illy koffie kopen (gemalen in blikken dus) blijkt dat ze het niet meer verkopen omdat de Appie dat spul ook verkoopt maar dan onder de inkoopsprijs. Op naar de Appie denk je dan maar wat blijkt, meestal hebben ze het niet. Mooi kloten dus. Naar wat gepraat te hebben met de verkoper van het Kookpunt, ben er inmiddels al een tijdje vaste klant, komen we op maalmachines. Waarom niet zo'n ding. Koffiebonen zijn immers goedkoper, zeker het huismerk. Ik het huismerk geproefd en verdomd smaakte goed. En een kilo bonen is de helft van de prijs van Illy koffie. Dilemma dus. Wat te doen. Verder gaan met blikken gemalen koffie of nu investeren in in 1,5 jaar terug verdienen en altijd vers gemalen koffie hebben. Je voelt het al aankomen. Da laatste dus. Economisch op dit moment behoorlijk onverantwoord (architectuur gaat nog steeds erg beroerd) maar toch maar gedaan. Sinds gisteren staat er dus weer een apparaat bij op het aanrecht en wel deze:

De I-1 Steel RVS Glans van Ascasco. Nu nog je juiste fijnheid van de maling zien te vinden.
                                                Zo'n Ascaso heb ik ook gehad, zonde van m'n geld, gauw weer doorverkocht.
                                                Waarom niet voor een Mini Mazzer gegaan?

Comment

Wat te denken van de prijs. Te duur dus.
                                                  Tegenwoordig kennen de mensen de prijs van alles en de waarde van niets - Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RC Bekijk bericht
                                                    en we hebben weer koffie! de senseo kan weer naar zolder, hallelujaah. De unit die de koffie in het kopje spuit (dus niet de maler) zat schijnbaar verstopt.

Heeft vast te maken met die ranzige mokka bonen die Gf laatst had gekocht :)
                                                    Sinds bovenstaand akkefietje in 2008 werkt onze Italiaan overigens foutloos, mede dankzij het liefdevolle onderhoud (ontkalken, unit uitwassen met heet water etc.) van GF. Garantie is een jaartje verlopen inmiddels, valt me alles mee. We keilen er doorgaans DE of Illy bonen in.

Comment

do 25 apr 2013, 07:38

Koffie kan goedkoper
                                                      AMSTERDAM - De wereldmarktprijs van koffiebonen daalt hard, maar in de winkels blijven de Nespresso-cupjes of pakken Douwe Egberts even duur.

Vooral de productie van de belangrijkste soort, Arabica, groeit snel. Koffie zou daarom een stuk goedkoper moeten worden, schrijft De Volkskrant.

Voor de derde keer op rij is een recordoogst aan Arabica binnengehaald. De wereldmarktprijs voor Arabica is de afgelopen twee jaar ingestort. Die daling gaat nog wel even door, verwachten economen. Andere agrarische producten als graan, cacao en katoen dalen eveneens in prijs. De prijshype van 2011 ligt nu definitief achter de rug, schrijft ABN Amro in een rapport dat donderdag wordt gepubliceerd.

Ondanks een prijsval met 50 procent ziet de koffieconsument daar in de winkels niets van terug. In Amerika is de prijsdaling al wel ingezet. Starbucks, dat ook gemalen koffie en koffiebonen via supermarkten verkoopt, kondigde een prijsverlaging van 10 procent aan.
                                                      Je gaat het pas zien als je het door hebt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Starred Bekijk bericht
                                                        AMSTERDAM - De wereldmarktprijs van koffiebonen daalt hard, maar in de winkels blijven de Nespresso-cupjes of pakken Douwe Egberts even duur.
                                                        In deze tijd is elke 10% extra winst natuurlijk mooi meegenomen he.

Comment

Me dunkt, in elke tijd is 10% extra winst mooi meegenomen
                                                          Je gaat het pas zien als je het door hebt

Comment

Even een oud draadje schoppen.

Mediamarkt (zo gek ben ik wel) heeft deze week vanalles in de aanbieding waaronder koffiemachines. Ik wil er geen vermogen aan uitgeven maar wel wat degelijkheid. Hij hoeft ook geen tientallen kopjes per dag te maken.

Ik kreeg de tip om een Siemens van 450€ te kopen. Die lijken me wel degelijk. Hebben jullie nog suggesties?

Belangrijk;
                                                            Stoompijpje voor het opschuimen van melk.
                                                            Meerdere soorten koffie, ipv alleen espresso.
                                                            De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Ik wil er geen vermogen aan uitgeven maar wel wat degelijkheid. Hij hoeft ook geen tientallen kopjes per dag te maken.

Ik kreeg de tip om een Siemens van 450€ te kopen. Die lijken me wel degelijk. Hebben jullie nog suggesties?

450, peukengeld. :)
                                                              I'm your worst nightmare squared, that's times two for those who aren't mathematically aware....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomstr Bekijk bericht
                                                                Een linkje is wel handig, anders moeten gaan gokken naar een half of volautomaat, bonen of cartridge type enz.

Comment

Working...
                                                                X