Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Duitse werkgever

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Duitse werkgever

Ik ben bezig met een plan om naar een Duitse werkgever te verkassen, wie van jullie heeft daar ervaring mee en kan me inlichten over de dos & dont's.

Verder ben ik natuurlijk erg benieuwd naar de valkuilen in contracten en regelgeving.
    De Boekhouder

Oi, no professionals

*insert SS met anti-moffen rant*
    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Duitsers, valkuilen... d'r zit ergens een inkopper, maar ik kan er de vinger niet opleggen. :)
      Mini Cooper Clubman
      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
      "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
        Duitsers, valkuilen... d'r zit ergens een inkopper, maar ik kan er de vinger niet opleggen. :)
        Het moet iets met fietsen zijn, maar wat?
        $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
          Het moet iets met fietsen zijn, maar wat?
          Mis gegokt.

Comment

Je bedoelt *in* Duitsland werken, neem ik aan? Want als de baan in NL is, geldt gewoon 't Hollandsche arbeidsrecht.

Is het een groot of klein bedrijf? Duitse ondernemingen met minder dan 10 werknemers kennen geen ontslagbescherming. Je kunt er dus van de ene op de andere maand uitgegooid worden. Bij grotere bedrijven gaat de ontslagbescherming bovendien pas na zes maanden in (soort proeftijd dus).

Lees anders hier eens verder: http://www.dnhk.org/nl/dienstleistun...n-niederlande/
            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Klopt Brun, en bedankt voor die link. Ik heb het doorgelezen en er staat handige info in. Zo zoek ik er nog een paar als dat kan!
              De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

http://www.google.nl/#hl=nl&source=h...055b1c469e988b

:-)
                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Oh, enneuhm. Je spreekt toch wel redelijk Duits, hoop ik?

Comment

<Top Secret mode aan>

"You speak German?"
                    - Yes, I know a little German
                    "Ah, you do?"
                    - Yes, he's sitting right over there!

Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Brun, ik kan je iGoogle linkjes niet openen. Ik begrijp de strekking echter wel. :)

Ik ben eigenlijk nog benieuwd naar ervaringen van mensen hier (Stefan?). Wat viel er mee en tegen (afgezien van het klussen).
                      De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

iGoogle?

Gewoon google met 'werken in Duitsland' als zoekterm. :-)

Comment

Maarreuh, ik kan wel even wat eigen observaties geven uit interviews voor een boekje (vaag langetermijnprojectje van mij).

Een kennis formuleerde het ooit heel bruikbaar: in Nederland ben je een mens, in Duitsland een functie. Duitse arbeidsverhoudingen zijn bijvoorbeeld hiërarchischer. In Nederland 'voelt' je baas meestal als een collega, in D niet. Nederlandse managers vragen of je opdracht XYZ alsjeblieft wilt oppakken. In Duitsland zeggen ze: doe XYZ. Inhoudelijk exact hetzelfde, resultaat is exact hetzelfde, alleen de toon is anders. Naarmate je dichter bij de Nederlandse grens werkt, is die mentaliteit trouwens wel minder 'hard'.

Duitsers vousvoyeren in beginsel altijd. Pas als de reeds aanwezige collega's of je manager je aanbieden om elkaar te tutoyeren en bij de voornaam noemen, doe je het ook. En dan nog 'voelt' het allemaal wat minder vriendschappelijk-collegiaal dan in Nederland.

Privé en werk zijn wat strikter gescheiden. Een collega zal je niet snel uitnodigen om 's avonds nog even bij hem thuis een borrel komen drinken. Ergens na het werk nog even een biertje pakken, dat kan dan weer wel.

Sollicitatiegesprekken verlopen ook heel anders. Hier gaat het er vooral om of het qua samenwerking 'klikt'. In Duitse sollicitaties gaat het er in eerste instantie om of je gekwalificeerd bent, en daar ligt heel sterk de nadruk op. De klikfactor is pas van belang als ze moeten kiezen tussen twee even geschikte kandidaten.

Zakelijke onderhandelingen: vooral in Zuid-Duitsland geldt dat, bijvoorbeeld in verkoopgesprekken: als je niks concreets te melden of te verkopen hebt, hoef je niet langs te komen. Smalltalk ter kennismaking om 'een relatie op te bouwen', daar doen ze niet aan. Dan vraagt de potentiële klant zich naderhand verwonderd af wat die Hollander überhaupt kwam doen, want hij wilde blijkbaar niks verkopen, alleen een beetje praten (serieus). Anderzijds zijn ook Nederlandse salesmanagers vaak beledigd omdat ze bij binnenkomst geen koffie krijgen. Maar in veel bedrijven geldt: eerst komt de business, en als de deal rond is, komt de koffie (of een biertje).

Tot slot is het prestatiebegrip anders. Als je in Nederland op je werk iets fout doet, kun je als excuus aanvoeren dat je je uiterste best hebt gedaan, maar dat 't simpelweg niet lukte. Als je in Duitsland iets fout doet, is het jouw verantwoordelijkheid. Punt.

Natuurlijk zijn de verschillen niet altijd zo snoeihard als ik ze hierboven stel. Als je bij een multinational gaat werken, zal het bijvoorbeeld allemaal wat minder oer-Duits aanvoelen. Maar het zijn wel zaken die je helpen als je ze alvast weet.

Nu de goede zaken. :-)

Auto van de zaak: bijtellingstechnisch is dat in Duitsland aanzienlijk aantrekkelijker.

Reiskostenvergoeding: in NL heb je alleen belastingaftrek als je met het OV reist. In D mag je ook dagelijkse woonwerkkilometers met de auto aftrekken (30 cent per kilometer) en zelfs fietskilometers (5 cent per kilometer).

Sowieso heb je aanzienlijk meer aftrekposten in D dan in NL. Bijvoorbeeld als je boeken voor je werk koopt. Of als je een tweede appartementje huurt bij je werk om er doordeweeks te overnachten.

Ook zijn veel dagelijkse beslommeringen beter geregeld. Ziektekostenverzekering bijvoorbeeld (je krijgt meer vergoed en de kwaliteit van behandelingen is simpelweg hoger). Openbaar vervoer, zeker in stedelijke gebieden. De autobahnen natuurlijk :-) Kosten van het dagelijkse levensonderhoud zijn aanzienlijk lager - de supermarktprijzen zijn bijvoorbeeld een lachertje, zelfs als je naar een 'dure' supermarkt gaat. Uit eten gaan is goedkoper en de kwaliteit van bediening en eten zijn bovendien meestal beter, zéker in de steden. Theaters zijn goedkoper, musea zijn véél goedkoper, benzine is goedkoper, de autobelastingen goedkoper en ga zo maar door. En de bakker is op zondagmorgen open en verkoopt je voor 20 cent per stuk verse broodjes.

Tot slot: Duitsland is niet overal hetzelfde hč, net als Brabant en Amsterdam niet synoniem zijn voor heel Nederland. Als je er langer woont, kom je grote regionale verschillen tegen in leefbaarheid en mentaliteit. Dat heeft Stefan wel gemerkt. Als ik in mijn eentje naar het land zou verhuizen, dan in elk geval naar een grotere stad.

Ik kan trouwens nog wel even doorgaan, dus roep maar als je meer wilt weten...
                          Last edited by brun; 01-12-09, 15:33.

Comment

Heeft het duitse bedrijf een nederlandse tak in de vorm van een BV/NV oid? Zoja, dan is er geen natuurlijk enkel probleem. Anders wordt het als je een duits contract ondertekend omdat er geen nederlandse tak is.

Comment

Ik heb meegemaakt hoe een Duitse Herr Diplomat Ingenieur (dan ben je bijna koning in duitsland op een bouwprojekt) in een vergadering gestrekt ging (een grote fout maakte) en door zijn onderdanen verbaal compleet afgeslacht werd...........de baas zat erbij krijg je dat he

(wat bleek wijw erkte van oude tekeningen waarvan hij een kopie al 4 weken ervoor had moeten verstrekken).

Mijn ervaring is dat duitsers elkaar afmaken dat wil je niet weten.

Toch die WO2 mentaliteit.

In de kroeg (Amsterdam/Old Sailor) was het meestal feest vrijdagmiddag, maandagmorgen was het weer poppenkast Herr dit en herr dat. Ik kon daar lastig aan wennen.

Oh ja, brieven schrijven waar je je reet nog niet mee af wilde vegen man !

E
                              يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Er is toch ook iets met opbouw van AOW-rechten? Als je in het buitenland werkt, voor een buitenlandse werkgever bouw je volgens mij geen recht op AOW op.
                                Wel iets om te onthouden als je weer naar Nederland terug wil.
                                All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
                                  Oh ja, brieven schrijven waar je je reet nog niet mee af wilde vegen man !
                                  E
                                  Da's juist het leuke. Vraag maar aan SS over de brief die Frau Brun naar z'n makelaar heeft geschreven. Geen gezeur, direct snoeihard erin hakken met wet zus en jurisprudentie zo en hoe het allemaal volstrekt illegaal was wat ie deed. Volgens mij is die man van nederigheid naar huis gekrópen, die dag.

Het wérkt dus wel. :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomstr Bekijk bericht
                                    Ik ben eigenlijk nog benieuwd naar ervaringen van mensen hier (Stefan?).
                                    Oh, ga je werken bij Toyot... eh, Stefan GP? ;)
                                    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Fsicaal gezien en qua SV kan ik je wel een stuk op weg helpen (is dagelijkse kost voor me). Stuur maar een PB, als je iets wilt weten. Arbeidsrecht weet ik wel iets, maar zeker genoeg om te weten dat je dat beter aan een arbeidsrechtjurist kan vragen. ;-))

Groet
                                      GJ

Comment

Heb zelf ook in Duitsland gewerkt.

Wat Brun zegt, komt over het algemeen wel overeen met mijn ervaringen. Alhoewel Siemens an sich nog een tandje extremer was & is, omdat het een technisch georienteerde bureacratie is imho, dus veel schoof ik op de bedrijfs- ipv. de Duitse cultuur.

Upside was, dat je wel snel wist waar je aan toe was. Die directheid waar NLers zo fier op zijn vind je daar ook wel (alhoewel wat formeler en netter ingepakt). Ze wisten het wat leuker in te pakken meestal, maar ze waren wel altijd duidelijk & to the point.

Comment

Opzich kun je, als je direct voor een Duitse firma werkt, wel NL premies betalen. Er zijn diverse bedrijven die dat verzorgen.
                                          In mijn geval vroeg mijn duitse werkgever (ik was enige werknemer in de Benelux) vorig jaar uitstel van betaling aan. UWV deed erg moeilijk mbt doorbetaling van salaris (bedrijf werkte door, duitse collega`s werden betaald door Arbeitsamt) ondanks betaling NL premies. Is uiteinelijk allemaal wel goed gekomen, maar een goede rechtsbijstand is bijna wel een must.
                                          Verder vind ik Dld. een heerlijk land, ook qua werken. Het verhaal van Brun is helemaal goed. Er zaten bij ons op kantoor in Stuttgart mensen die al 30 jaar naast elkaar zaten, en elkaar nog altijd aanspraken met Herr... en Frau...

@TSM, is het niet een Diplom Ingenieur? Is dat niet een HTS`er ?

Comment

Tomstr,

ben je ook van plan naar Dld te verhuizen?

Het hangt wel heel erg van je werkgever af, trouwens. Ik werkte bij Henkel op HQ Düsseldorf (53000 man weltweit) en daar probeert men met alle macht de Duitse manier van doen eruit te rammen. Heel fijn bedrijf dus. Daar heb ik het echt ontzettend goed naar mijn zin gehad. Daar was de baas dus wel collega, en zelfs zijn baas ook nog. Ook was een vrij sterke 'Du' cultuur. En met een aantal echte senior collega's was het Sie + voornaam.

En ellebogenwerk en interne bedrijfspolitiek voeren zijn ze ook helemaal niet vies van, trouwens. Maar je krijgt wel respect als je daar gewoon niet aan mee doet en daar ook openlijk voor uit komt. Want ergens openlijk voor uit komen, dat zul je een Duitser niet gauw horen doen. Zeker niet en plein public.

Verder zijn Duitsers stikjaloers op Nederlanders, vanwege hun 'lockere' manier van doen. Vinden ze prachtig, willen ze zelf ook. Maar net zoals Stevie Wonder niet kan schilderen, kunnen de meeste Duitsers niet 'locker' worden.

We werkten met diverse andere multinationals samen, meestal wel in Dld gebaseerd, waar het nog wel heel Duits toeging. Daar was ik dan niet echt jaloers op. En dan toch inhoudelijk niet altijd even pünktlich wat de projectvoortgang betreft.

Tip van de grote stad ben ik het wel redelijk mee eens. t Is wel een heel stuk duurder. Als je niet van plan bent om te integreren en je sociale leven gewoon in NL houdt, maakt het niet zo heel veel uit, dan zou ik voornamelijk naar reisafstand kijken.

Het land is ook nog veel religieuzer, maar meer als onderdeel van de cultuur dan dat het zwaar op de moraal drukt zoals de calvinistische geloofsbeleving in NL.

Wat je je vooral goed moet realiseren: Dld is een land van tegenstellingen, het in NL zo verafschuwde maaiveld heb je er niet. Dld is een klassenmaatschappij en voelt daardoor compleet anders aan dan NL. Ik vond het bedrijf fantastisch, ik vind de maatschappij (wat ik ervan gezien heb) verschrikkelijk. Dat hele brede 'maatschappelijk midden' is in Duitsland veel veel minder.
                                            Daarbij meegenomen dat een Duitse hoogopgeleide voortdurend hoogopgeleid looopt te doen. Die gasten lopen zich aan één stuk door te profileren hoeveel ze weten over 'de hogere hobby's'. Of het nu klassieke muziek is, of klassieke talen, of kerkgeschiedenis, of duur eten, of dure wijnen (ik voelde me er redelijk thuis :) ), of idd, de duurste mercedessen (maar er zijn minder autogekken dan je denkt, de elite kijkt behoorlijk neer op het petjesvolk), of daarmee verbonden, hun afschuw van aldi en lidl en welke feinkostladen ze allemaal afgaan op zaterdag om hun verantwoorde eten in te kopen.
                                            En het volk wat niet tot bovenstaande behoort? (99% dus) Dat heeft he-le-maal niks te melden. He-le-maal niks. Bier. Voetbal. Lawaaiuitlaat op de pauperbak. De hond. De neukfouten. Om 6 uur de rolluiken dicht. Op zondag naar de schoonfamilie. Die twee straten verderop woont. Keihard zuipen met carnaval en nog geen lol. In de zomer twee weken ballermann voor het rijke klootjesvolk. Waar het arme klootjesvolk stik afgunstig over is. De flatscreen op afbetaling. Als je probeert over politiek te beginnen krijg je: "der arbeiter ist immer der dumme". Als je geluk hebt. Maatschappelijke interesse? Nul. Visie op dingen? Nul. Toekomstperspectieven? Nul. Kankeren op de baas. Kankeren op de hoge heren. 't Zijn net hollanders wat dat betreft hoor.

Je hoeft er geen last van te hebben, trouwens. Wij woonden midden in de driehoek D, AC, K, in een stadje van 20.000 inwoners. Maar met schoolgaand kind. Dan ontkom je er dus niet aan om wel interactie te hebben met de locals. En daar werden we niet vrolijk van. Zonder kinderen was het anders gelopen denk ik, dan hoef je je van niemand wat aan te trekken. Dat lukt best met 500 m2 en geen directe buren.
                                            Last edited by SchnitzelStephan; 02-12-09, 09:05.
                                            You know that reality is immaterial

Comment

Boeiend antwoord Stephan!

Qua grote steden zit ik straks tussen Keulen en Bonn in, dat is wel prettig. In Keulen is er een officiële wielerbaan en heb ik reeds contact met locals in de fixed-gear scene. Ze komen aardig "locker" over moet ik zeggen.
                                              Verder is er in beide steden een flinke mountainbike scene met bijbehorende clubjes en routes dus het contact met locals zou wel op gang moeten komen indien nodig. De omgangsvormen die Stephan beschrijft hoeven wat mij betreft niet zo dus ik denk dat het qua vrije tijd vooral in de steden moet gebeuren.

Qua woning is er wat voor me geregeld maar in de weekends en vrije dagen kom ik gewoon naar Eindhoven denk ik.

De werksfeer zou wel goed moeten komen, het is een klein bedrijf waar we regelmatig informeel contact hebben met elkaar. Ik vraag me wel af hoe contacten met leveranciers gaan verlopen. Dat zal een kwestie van wennen zijn, de beleefdheidsvormen gaan me prima af, nu nog een indrukwekkend visitekaartje en alles komt goed.

@ Brun, SR & NAS vielen dank!

Mooi aanbod GJ, daar kom ik tzt op terug!
                                              De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Tussen Köln en Bonn in? Da's redelijk in de buurt, zeg maar. :)

In algemeenheid, dat is ook nog het Rheinland. En Rheinlanders zijn geen fijn volk. Wellicht dat brun wat kan zeggen over wat zijn Duitse kennissenkring van de Rheinlanders vindt?

Mijn collega's van her en der in Dld vinden ze erg oppervlakkig en materialistisch met weinig filosofische diepgang. Verschilt van mens tot mens natuurlijk, maar dat is hun ietwat generaliserende indruk t.o.v. andere streken in Dld.

Dan kun je het qua werk trouwens nog prima treffen hoor, hangt uiteraard helemaal van het bedrijf af. Wat is jouw vak, als ik vragen mag?

Comment

Ah, fietsen in de Eiffell en knallen op de Ring dus? Mooie locatie. Zou in Koeln gaan wonen. Bonn is wat saai.

Comment

In Köln kun je best leuk uitgaan. Mijn favoriete stad zal het nooit worden, maar goed, het is in elk geval stukken leuker in Köln dan in Eindhoven. No offense :-)

Bonn is... Bonn. Dus rijk, klein en desondanks oud-regeringsstad, dus een tikje burgerlijk-decadent.

Volgens mij doe je er helemaal niet slecht aan, met die plannen. Je woont ook in een betere regio dan Stefan destijds. De mensen hebben er wat meer pret in het leven.

EDIT: ik wijk dus blijkbaar in mening af van SS. :-) Ik vond Rheinlanders over 't algemeen aangenaam. Ze lijken in mentaliteit meer op Nederlanders (en inderdaad: dan gelden 'oppervlakkig', 'materialistisch' en 'niet zo filosofisch' natuurlijk ook).

Goed. Hoog tijd om eens over Duitse vrouwen en hun zegeningen te praten, nu? :-)
                                                    Last edited by brun; 02-12-09, 16:07.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomstr Bekijk bericht
                                                      Boeiend antwoord Stephan!

Qua grote steden zit ik straks tussen Keulen en Bonn in, dat is wel prettig. In Keulen is er een officiële wielerbaan en heb ik reeds contact met locals in de fixed-gear scene. Ze komen aardig "locker" over moet ik zeggen.
                                                      Verder is er in beide steden een flinke mountainbike scene met bijbehorende clubjes en routes dus het contact met locals zou wel op gang moeten komen indien nodig. De omgangsvormen die Stephan beschrijft hoeven wat mij betreft niet zo dus ik denk dat het qua vrije tijd vooral in de steden moet gebeuren.

Qua woning is er wat voor me geregeld maar in de weekends en vrije dagen kom ik gewoon naar Eindhoven denk ik.

De werksfeer zou wel goed moeten komen, het is een klein bedrijf waar we regelmatig informeel contact hebben met elkaar. Ik vraag me wel af hoe contacten met leveranciers gaan verlopen. Dat zal een kwestie van wennen zijn, de beleefdheidsvormen gaan me prima af, nu nog een indrukwekkend visitekaartje en alles komt goed.

@ Brun, SR & NAS vielen dank!

Mooi aanbod GJ, daar kom ik tzt op terug!
                                                      Klinkt als een done deal. Gefeliciteerd met de nieuwe baan dan maar alvast :)
                                                      ------------------------------------------------
                                                      We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                                        Goed. Hoog tijd om eens over Duitse vrouwen en hun zegeningen te praten, nu? :-)
                                                        *wrijft in zijn handen*

Gaarne!

Comment

*staat plek in het draadje af aan CM*

Comment

De deal is pas gedaan wanneer er wederzijds getekend is maar dat lijkt goed te gaan komen. Ik ben als freelancer wel al bezig geweest voor ze dus ik ken ze wel al een beetje.

@ Stefan,
                                                            De afstand naar NL is wel te doen inderdaad, daar ben ik ook wel blij mee als ik jullie reacties lees. Qua werk zit ik in de motorsport, ik heb geen idee hoe de gemiddelde Duitscher daar tegenover staat maar dat komt vanzelf.

@ NAS,
                                                            De Impreza gaat deze winter in een verwarmde werkplaats op bokjes doorbrengen. Ik betwijfel of ik volgend jaar voldoende tijd heb voor een jaarkaart maar een paar rondjes moeten er zeker inzitten. De wegen in de Eifel zijn zonder Nordschleife ook heel aantrekkelijk dus ik heb er al zin in. Qua mountainbike gaat de Idworx mee en mogelijk dat ik nog een baanfiets koop of ga opbouwen om in Keulen rondjes te draaien, overwinteren op de baan is super!

Ik zal er zeker nog een postje aan wagen als ik eenmaal daar zit, meteen een weblog beginnen gaat me ook wat ver. :)

Over Duitse vrouwen kan ik nog niet veel zeggen. Ik hoor er zelf nogal wisselende dingen over dus het definitieve bewijs zal toch uit de praktijk (lees; Keulen) moeten komen.
                                                            De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Tommie,

Nog een tip: Kindergeld is vele malen hoger in D, dus ik zou maar gauw achter die Duitse schones aan gaan!! :)

M.vr.gr.,
                                                              Sander AKA ZKH

P.s., Heb in het verleden ook in D gewerkt en kan veel van het bovenstaande beamen. Woonde gewoon in NL, maar wat was elke dag ff de 200 aantikken lekker!!
                                                              Ride: 400 Nm bijtellingsschraper

Comment

Motorsport?

Toyota of Ford? ;-)

Comment

Working...
                                                                X