Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lego!

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Lego!

WOW! Kom net deze foto tegen:

Dit was vroeger echt met afstand mijn favoriete stuk Lego. Nog meer Lego jeugd sentiment hier?

Dit ruimte schip was mijn enige Lego item dat ik altijd wel in 'originele' staat gebouwd had. Verder alle steentjes e.d. bij elkaar in bakken en maar bouwen. Tot soms grote irritatie maar veelal grote plezier van m'n ouders want was niet van de Lego weg te krijgen. Was denk ik echt Lego verslaafd zo toen ik 10 jaar oud was.

Geweldig was ook met vriendjes Legoën. Had je al een eigen idioom, zo van "heb jij nog een glad tweetje?" (zo'n smal tegeltje). En natuurlijk de jaarlijkse lego show in de Bijenkorf, was ik van dinsdag op woensdag nacht klaar wakker als ik op woensdag middag met mijn moeder daar naartoe kon.

Sinds m'n racebaan revival (of incident, afhankelijk wie je het vraagt) van een paar jaar terug heb ik moeten beloven nooit meer speelgoed uit m'n jeugd terug te kopen. Maar zou zo graag weer eens legoën, vraag me af of ik het nog leuk zou vinden. Mijn neefje van 8 heeft ook best veel en mooi lego, maar wil al die doosjes precies zo bouwen en in elkaar laten, vind ik niks aan. Uit elkaar trekken, door elkaar husselen en dan een gigantisch ding er van maken, dat is toch het gaafste?

Haha, de LL928! Dat was ook mijn grootste trots - en die zit nu alweer een jaar of wat opnieuw in elkaar, in zijn volle oude glorie, tussen de rest van de 30 jaar oude ruimte-Lego (alle bouwtekeningen bewaard!) en alle nieuwe Star Wars Lego van Junior.

Grappig is dat de LL928 ook bij ons het enige ruimteschip is dat onaangetast blijft, want van de rest worden regelmatig nieuwe ruimteschepen gefabriekt en, ehm, kapotgeschoten. Maar echt nieuwe dingen maken gebeurt vooral van de vele losse steentjes die ik in een enorme doos heb bewaard. Echt geweldig, welk ander speelgoed blijft na dertig jaar nog als nieuw?

Goed, sommige van de mooiste Star Wars-schepen, zoals de B-wing en de X-wing, blijven ook in originele staat en worden alleen soms (deels) gedemonteerd, omdat het heropbouwen gewoon zo leuk blijft. Maar dat is ook uit stille bewondering voor de ontwerpers. Lijkt me een grandioos vak, Lego-ontwerper... :)

Ik mag mij kortom al jaren overgeven aan mijn herboren kindergenoegens, die ik op dit vlak voor 100 procent heb overgedragen aan de volgende generatie.

Dus ja, je gaat het weer leuk vinden. En nee, je hoeft die belofte niet te houden. :))

(Senior nerd signing off.)
    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Ha, die Boris;

Precies; alles in een grote doos, kist of, zoals bij ons thuis, in een oude reiskoffer en dan lekker je fantasie de vrije loop laten. Die spacetoestanden zijn van na mijn tijd, ik droomde vooral weg bij plaatjes als deze:

Last edited by Hansv; 24-06-08, 23:33. Reden: Nóg een mooi plaatje gevonden.
      Scherven brengen gelul.

Comment

Wow! Wat een draadje. Dat ruimtevliegtuig had ik óók, man.

En deze ook: http://guide.lugnet.com/set/?q=6929_1&v=z

Gaaf, de hele zooi staat bij elkaar op http://en.wikipedia.org/wiki/Lego_Space
        Last edited by brun; 25-06-08, 00:00.
        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Dat ruimteschip was zelfs een aparte set met onderdeeltjes die anders niet te krijgen waren. Hoe retro!

Zelf had ik ook een _hoop_ lego en als je je kroost enig technisch inzicht wil aanleren zou ik lego voor ze aanschaffen. Superspeelgoed, ik heb er echt jaren mee doorgebracht inclusief eigen jargon. :)
          De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Ik heb een tijdje geleden deze gekocht:

Comment

NIET! Die Millennium Falcon is echt überlego. Death Star ook al gezien?

Dat 6929 ruimteschip had ik inderdaad ook Brun! Die Lego Guide database is geweldig. Schrik er van hoeveel ik had eigenlijk, hoezo verwend.

Dat Mindstorms spul is ook gaaf. http://nl.youtube.com/watch?v=GQ3AcPEPbH0 FTW!

Comment

Lego was gaaf idd! Heb ik veel mee gespeeld!
                Hele grote doos vol met allerlei stenen en dan maar dingen bouwen.

Wij hadden toen zelfs al een electrische Lego-trein. Zat een afstandbediening bij met een draad eraan. Lekker handig. :-)

Later kreeg ik nog een rode Jeep met vering. (technisch Lego was dat) De rest weet ik zo niet meer eigenlijk.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                Alfa Giulia 1300 (1966)
                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                BMW 320Ci (van GF)

Comment

HAHA! wat een geweldig draadje!

Voor mijn zoontje (5 jaar) hebben we de afgelopen maanden vele KILO'S StarWars Lego gekocht op EBay. Mooi excuus voor papa om weer met Lego te kunnen spelen :)

@Redline: die Millennium Falcon is echt helemaal top! In de Lego Shop in Oberhausen (Centro) staat ie helemaal opgebouwd. Daarnaast ook nog de Imperial Star Destroyer en de Death Star. Allemaal uit de speciale (mega grote) editie. Toch vind ik meer dan 500 E voor een setje Lego een beetje te gortig als kado voor m'n zoontje.

Laatste keer stond ook deze opgebouwd:

Motorized Walking AT-AT
                  Dat wordt de volgende aankoop :)
                  Don't take life too seriously: you'll never get out of it alive

Comment

Hier meldt zich nog een fanatiek Legoër...:)

- Vliegveld
                    - Politiebureau
                    - Brandweerkazerne
                    - Tankstation
                    - Treinen
                    - Huizen
                    - Heel veel wegen
                    - Technisch Lego: vorkheftruck, F1 auto
                    - Vast nog veel meer...

Je eigen huis bouwen en daar een compleet dorp omheen creëren was toch wel het leukste.
                    Ik ben een keer als klein jongetje op schoolvoetbaltoernooi geweest in Duitsland en de zoon van het gastgezin had een kamer waarin echt een complete stad was opgebouwd. Zeker 5 bij 5 meter. 3 keer raden wat ik gepresteerd heb met het voetballen....:)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                      Ha, die Boris;

Precies; alles in een grote doos, kist of, zoals bij ons thuis, in een oude reiskoffer en dan lekker je fantasie de vrije loop laten. Die spacetoestanden zijn van na mijn tijd

Ha die Hans, hier hetzelfde verhaal... geen space lego, maar bungalow en tankstation was waar we het mee moesten doen.

En natuurlijk SIO-montage , Meccano, Faller Hitcar en de "computergestuurde" auto als opvolger van de draadbestuurde race-wagen....
                      Veritatis simplex oratio est

Comment

Ik was niet zo van die space-dingen. Had samen met m'n broer behoorlijk wat city-LEGO, veel dingen die op het lijstje van RP staan herken ik.

Was dan meestal 1 keer maken zoals op de doos (om pappa/mamma/oma/opa/tante/oom blij te maken) en dan meteen slopen en de grootst mogelijke huizen bouwen :-)

Serieus leuk speelgoed, veel leuker dan Playmobil imho (hadden we o.a. het Piratenschip van)

Comment

Bestaat er ook wat anders dan technisch Lego? ;) Op dat space en city spul was ik in elk geval gauw uitgekeken.
                          Every second of your life is a part of your song

Comment

Ha, die Gummers;

Het Legovirus is gelukkig wel besmettelijk gebleken en is dan ook van vader op zoon overgeslagen. Zoonv heeft behalve het gewone spul ook een aardige collectie technisch Lego opgebouwd. Destijds bedongen dat ik hem bij de grote F1-Ferrari 'moest' helpen en V10-motorblok & differentiëel 'mocht' doen. Een keer of drie, vier weer uit elkaar gehaald en opnieuw begonnen, gewoon voor de lol en om te laten zien hoe het zaakje werkt.
                            Toch heb ik nog wel eens heimwee naar die simpele raampjes & deurtjes of de trein-op-batterijen van vroegâh....
                            Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kZieNix Bekijk bericht
                              @Redline: die Millennium Falcon is echt helemaal top! In de Lego Shop in Oberhausen (Centro) staat ie helemaal opgebouwd.
                              Ja, daar heb ik hem ook gehaald, ik heb een hele zooi van die UCS (Ultimate Collector Serie's) Star Wars modellen. Verder nog een paar waarvan ik de tekeningen van internet heb gepluk. Die zijn gemaakt door fans en via een speciaal progamma naar bouwtekening omgezet.

zoals deze:

Darth vaders Super Star Destroyer

Venator

Deze valt natuurlijk wel in het niet tegenover wat Erik Varszegi (ontwerper bij Lego) heeft gemaakt.

Comment

Ik had (samen met mijn broer) ook vnl. heel veel technisch LEGO. Nu spelen mijn zoons ermee, en ik doe regelmatig mee :-)

Comment

Ik had om mijn kamer een tafel van 1,5 bij 1,5 meter waarin al mijn wegplaten pasten en ik een dorp gebouwd had. Pronkstukken waren het politiebureau en brandweerkazerne. Ongelofelijk veel uren plezier aan gehad.
                                  2006 Volvo V70 2.4 (170pk)

Comment

Ook veel met Lego gespeeld vroeger. Ik was heel erg blij toen ik deze kreeg:

Grappig om al die plaatjes te zien. Die 928 was ook gaaf, omdat destijds de Porsche ook zo heette. Vader van een vriendje van me had zo'n 928 toen ook nog :)

Comment

Serieus leuk speelgoed, veel leuker dan Playmobil imho (hadden we o.a. het Piratenschip van)
                                      Idem hier. Bleef dus gewoon in de kast.
                                      Wat ook voor heel veel uren plezier heeft gezorgd: Darda, http://www.darda.com/.

Die Formule wagen ging dus serieus sneller dan een minder gestroomlijnde wagen...:)
                                      Pitstop bestond uit het uit elkaar halen van de auto, het stof eruit blazen en smeren...:)

Comment

Nog even en we zitten met het gezin in Denemarken. Eén keer raden wat voor Junior een verplichte bestemming is... ;)

Onwaarschijnlijk zeg, die Imperial Star Destroyer! *zet grote ogen op*

Hoeveel moet die AT-AT wel niet kosten?

Nadeel van Juniors voorliefde voor Star Wars Lego zijn wel de relatief hoge prijzen, waarschijnlijk omdat Lego flink wat rechten moet afdragen aan Lucas. De prijs-per-steen van City Lego is in ieder geval een heel stuk lager... Maar op eBay kun je dus flink onder die winkelprijs duiken, kZienix?

Hoe dan ook, Lego is inderdaad veel leuker dan Playmobil. Had ik ook wel het een en ander van, ook niet weggedaan, maar er wordt nu lang niet zo veel mee gespeeld als met Lego.
                                        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stéphane Bekijk bericht
                                          Ook veel met Lego gespeeld vroeger. Ik was heel erg blij toen ik deze kreeg:

Mijn eerste grote set!

Erna een groot station, een tankstation, een stad, restaurant, luchthaven, ...

Op het einde stond er in de kelder een tafel van 2 op 6 meter opgesteld met een hele stad, waarrond deze trein en een TGV rond reden!

De stad raakte wat in verval toen ik Lego Technic ondekte, en m'n namiddagen bij een vriendje spendeerde om grote vrachtwagens en terreinwagens te maken. Ook leuke dingetjes waren een stoeltjeslift of 2, en een poging tot een autofabriek met werkende 'band' :).

En dan waren er nog de talloze cabrio's :)
                                          2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

Dit is dan wel weer fokking hilarisch (en ook een beetje ziek)

:-)
                                            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                                              ... Maar op eBay kun je dus flink onder die winkelprijs duiken, kZienix?
                                              Zeker, Dutch.
                                              Alhoewel, dat hoor ik dan van m'n vrouw... die heeft de creditcard :) haha

We krijgen nu meerdere pakketjes per week bezorgd van over de hele wereld. Echt super. Laatst nog een setje Star Wars poppetjes met echt lichtgevende lightsabers (die [B]MOEST[/B ]m'n zoontje natuurlijk hebben) uit Honolulu, Deze dus:

Voor m'n oudste kwamen vorige week deze twee uit Hongkong binnen:

en

Leukste collectors set van de afgelopen tijd:

10144 Sandcrawler
                                              Last edited by kZieNix; 25-06-08, 12:22. Reden: Plaatjes aangepast.

Comment

Wat een ruimtespul allemaal. Dat was iets waar ik juist niet zo veel mee had. Vond toen de autootjes e.d. veel leuker.

Mijn favoriet was deze. Later uitgevoerd met bredere assen en van die gladde racebandjes :P

Dit was trouwens de "onbekende brandweerwagen". Hier waren we namelijk het boekje van kwijt. En aangezien mijn broertje en ik meestal alles origineel opbouwden viel op dat je dat "platte vierkantje" met vlammetjes erop en die delen met raampjes altijd overhield.

Ook leuke waren deze:

Die steuntjes van de brandweerwagen zijn trouwens X keer geplakt door mijn vader :)

In 1993 kreeg ik een Marklin treintje. (Rekenen we even mee? Toen werd ik 8). Eigenlijk niks voor een jochie als mij. Twee jaar later kregen we (broertje en ik) dan ook een LEGO-trein. Die deed het veel beter bij ons!

Het huidige LEGO is trouwens veel simpeler dan in eind jaren '80/begin '90. Grote delen waar je toen nog 4 stenen ofzo voor nodig had. En zeer veel (daardoor) modelspecifieke onderdelen.

Hier trouwens een lijstje wat in de klapper met bouwhandleidingen zit. Er zaten echter ook nog twee A4'tjes in met veel meer nummers.

Gr Jeroen
                                                Last edited by Baur; 25-06-08, 11:02.
                                                Alle Baur's in de Baurnhof

Comment

Leuk, die LEGO smilies.... ;-)
                                                  Veritatis simplex oratio est

Comment

6381, had ik ook! Was ideaal voor een wilde straatrace, waarbij de politie alle wegen afsloot :)

Deze stond er dan ook bij, met licht en sirene:
                                                    2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

Ha, die Gummers;

Tja, met die Legopoppetjes is eigenlijk het verval begonnen, kijk maar eens naar die peaurneau!
                                                      Nee, dan vroegâh; wijs- & middelvinger, dat was je speelfiguurtje!
                                                      [kop ze maar in!]
                                                      Scherven brengen gelul.

Comment

Volgens mij heeft Baur dezelfde dingen gehad als ik. Ik heb alles nog, op de doosjes na natuurlijk, doosjes zijn voor verzamelaars, ik speelde ermee. :)

Ik had daarnaast ook treinen, technisch lego en wat van die space dingen.

Bij een maatje van me hadden we de hele zolder volgebouwd met een lego stad. Iedere keer sloopten we weer iets en bouwden er iets anders mee op.
                                                        Zelf maakte ik altijd auto's en circuits. Omdat die bandjes vrij veel grip hadden, was het niet makkelijk driften op de legostraten. Ik heb een hele tijd trouwens allerlei (drag)racers gebouwd, hoe langer hoe beter. Een paar planken op de trap leggen en dan de hele bende naar beneden laten 'rijden'. Ging hard man.... :p

Alles staat nu stof te happen, maar ik heb alles bewaard voor als er ooit kleine Cavjes komen.
                                                        Last edited by Dennis Cavallino; 25-06-08, 12:20.

Comment

Ha, die Gummers;

Nooit meer opruimen? Nooit meer een blokje kwijt? Lekker Legöen in de baas zijn tijd?
                                                          Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                                            Leuk, die LEGO smilies.... ;-)
                                                            is nu aangepast.

Comment

Mijn pa werkte vroeger bij het bedrijf welke de grondstoffen maakte (ABS) voor de productie van lego in Denemarken. Van de hoeveelheid lego die ik toen had kon ik al een 'Dries Roelvinkhut' bouwen :-)
                                                              Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Deze had ik o.a.!

Die had dus vering he? Prachtig ding.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                                BMW 320Ci (van GF)

Comment

Working...
                                                                X