Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pensioen + Inkomen uit arbeid

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Pensioen + Inkomen uit arbeid

Heren deskundigen in de fin./pensioen/belasting wereld:

Don sr. is gevraagd(vanwege zijn ruim 40 jaar openbaar vervoer ervaring)om bij te springen voor de gehandicapte/zieke medemens te vervoeren via zorgtaxi.

Als goed kind betaamt behartig ik de zaken voor mijn ouders, want internet is des duivels en de belastingdienst is de Moloch van alle kwaad -)), vooral de helpdesk/call centers.

Situatie:

Sr. is reeds met welverdiend pensioen(66 jaar oud) dus heeft AOW+pensioen.
    Moeders heeft AOW
    Vrij standaard allemaal.

Wat mag Sr. bijverdienen. Is dat ongelimiteerd zo lang je maar belasting betaalt. Of moet je kijken naar een bepaald omslag punt waardoor je te veel geld naar onze vrinden gaat brengen.

Moet zeggen dat ik een beetje heb zitten googlen, maar geen eenduidig antwoord kon vinden.

Reacties evt op pkleinveld-apestaartje-home.nl

Alvast dank.
    Peace is a lie, there is only passion.
    Through passion, I gain strength.
    Through strength, I gain power.
    Through power, I gain victory.
    Through victory, my chains are broken.
    The Force shall free me.

Bij VUT/pre-pensioen regelingen zijn er vaak beperkingen in de regeling zelf over hoeveel je bij mag verdienen. Als iemand met pensioen is, zou dat geen probleem meer mogen zijn. Wel even checken, maar ik ben nog nooit een pensioenregeling tegengekomen die beperkingen stelt aan de bijverdiensten.

Voor wat betreft belastingen moet je op het volgende letten. Men hoort geen premies werknemersverzekeringen meer af te dragen voor je pa. Dus ook geen onzin met WIA-hiaatverzekeringen of WIA-excedentverzekeringen. Wel dient hij inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet (IAB) te betalen en dient de werkgever deze te vergoeden. Hij zal zodoende ongetwijfeld bij elkaar teveel IAB betalen, maar die krijgt hij/zijn werkgever aan het einde van het jaar weer terug.

De belangrijkste fiscale grens voor een 65-plusser ligt naar mijn mening bij ca. EUR 33.000. Iedere Euro die je daarboven verdient word effectief tegen 42% belast ipv 24,05%!! Bovendien moet je opletten dat de loonbelasting in wordt gehouden tegen de lagere tarieven (ze beginnen onderin de schijven) terwijl de inkomsten in de aangifte inkomstenbelasting effectief tegen een hoger gemiddeld tarief wordt belast. Dat betekent dus dat je aan het eind van het jaar belasting moet bijbetalen. Het is dus verstandig niet alles direct uit te geven maar een stukje opzij te zetten om de extra belasting te betalen.

Als mensen nog verder willen aanvullen.

Groet
    GJ

Comment

Potdomme GJ, spellingchecker gekocht?
      ;)
      Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
        Potdomme GJ, spellingchecker gekocht?
        ;)
        Nee joh, het is rustig op kantoor, dus eindelijk eens de tijd genomen het stuk even te laten liggen en daarna snel te scannen op typefouten. ;-))

Groet
        GJ

Comment

@Gj,

Thanks.

Dat uitgeven doen ze niet he, dat laten ze aan het nageslacht over.

Al zo vaak aangegeven, geniet er van, en dat doen ze ook wel maar op hun bescheiden manier.
          Peace is a lie, there is only passion.
          Through passion, I gain strength.
          Through strength, I gain power.
          Through power, I gain victory.
          Through victory, my chains are broken.
          The Force shall free me.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Don Pedro Bekijk bericht
            @Gj,

Thanks.

Dat uitgeven doen ze niet he, dat laten ze aan het nageslacht over.

Al zo vaak aangegeven, geniet er van, en dat doen ze ook wel maar op hun bescheiden manier.
            Dat laatste klinkt idd iets te bekend in de oren. Zeker nadat mijn vader overleed, komt mams voor iedere grote uitgave zo ongeveer toestemming vragen. Maak het op, verbras het, doe er leuke dingen van, geef het weg, het maakt mij niet uit, ik reken nergens op, denk ik dan, maar zo schijnt het niet te werken bij de oudere generaties.

Groet
            GJ

Comment

Ha, die Erfgenamen;

Oorspronkelijk geplaatst door GJ Bekijk bericht
              Dat laatste klinkt idd iets te bekend in de oren. Zeker nadat mijn vader overleed, komt mams voor iedere grote uitgave zo ongeveer toestemming vragen. Maak het op, verbras het, doe er leuke dingen van, geef het weg, het maakt mij niet uit, ik reken nergens op, denk ik dan, maar zo schijnt het niet te werken bij de oudere generaties.

Groet
              GJ
              Hier al net zo. Nette spaarpot, woning schuldvrij, goed pensioen en dan nog kallempies aan met die centen. "Da's voor later, voor jullie".
              Ja. En ze wordt minstens 93. Toch leuk; kan OpaHansv straks fijn met die centen zijn kleinkinderen gaan spekken zeker.
              En dat terwijl de youngtimers nu nog te betalen zijn [email protected]@mme!

;-)
              Scherven brengen gelul.

Comment

Tja zo kom je nooit aan de V8. Hans ik leef met je mee !

:)

Comment

Working...
                X