Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Atoombom

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Atoombom

Mijn schoonouders gaven me als kerstcadeautje een boek dat al heel lang op mijn verlanglijstje stond: 100 Suns. Het is een loei van een fotoboek met zwarte kaft en gitzwarte pagina's, en met uitsluitend archieffoto's van bovengrondse Amerikaanse atoombomtests uit de jaren vijftig en zestig.

Klinkt vreemd en bizar, maar het zijn bizar mooie foto's.

Een ervan is van de atoomtest op Bikini uit 1946. De foto is vrij beroemd. Je vindt 'm bijvoorbeeld hier. Maar wat me nog nooit eerder was opgevallen: aan de rechterzijde van de gigantische waterkolom die de basis van de paddenstoel vormt, zie je een rechthoekige, omhoog staande, zwarte vlek. Dat is een reusachtig schip, de Arkansas, dat daar lag afgemeerd. De bom wierp het hele schip (bijna 170 meter lang) recht omhoog.

Zoom trouwens voor de grap eens in op die Wikipedia-foto - dan zie je de andere schepen, stuk voor stuk ook joekels, zodat ineens duidelijk wordt hoe onwaarschijnlijk groot die explosie is. En dit was een bom in het begintijdperk met nog 'maar' 23 kiloton. In de jaren erna gingen ze tot het duizendvoudige ervan (en de Russen zelfs tot het tweeduizendvoudige).

Griezelig, maar tegelijkertijd ook zo mooi. Ben ik de enige die uren naar zulke plaatjes kan kijken?
    Last edited by brun; 07-01-10, 21:16.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Waanzinnig inderdaad.

Deze documantairefilm ook even kijken Brun, daar zie je het gewoon live gebeuren met droge uitleg van betrokkenen. Onmisbaar als je dit interessant vind.

Vooral het stuk met de tests rond Hawa is ongelofelijk, hoe ze uitleggen dat ze een compleet eilandje strippen van vegetatie en ondertussen (onbedoeld en onverwacht!!) enkele grote schepen laten zinken door de complete bodem eronderuit te blazen.
    De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Ik heb een keertje een (heel klein/kort) onderzoekje gedaan naar het russische programma. De gruwelen die bij die tests hoorden. Zowel aan de US als de USSR kant.

Gewoon bewust bovenwinds van een stad een bom bovengronds af laten gaan. Er eerst 40.000(!!) soldaten direct na de ontploffing doorheen laten marcheren en een geheim KGB kantoortje in de stad hebben dat het aantal ziektes en sterfgevallen in de stad in de gaten hield. Toen wisten ze al hoe dodelijk starling was, alleen het volk wist het nog niet.

Maar foto's en videobeelden ervan zijn inderdaad uitermate fasinerend.

Comment

Fascinerend ja. Wat dacht je van de Tsar Bomba . Daarmee blaas je heel Parijs + voorsteden in n klap weg.
        Of als die op Den Haag wordt gegooid, loop je in Arnhem nog brandwonden op. Gelukkig ligt-ie niet meer ergens in een arsenaal.

Comment

't zijn fascinerende foto's, dat wel.

Maar ik kan niet open en onbevooroordeeld er naar kijken, doordat ik besef hoe lomp en onverantwoordelijk men in die tijd er mee omging, gruwelijk gewoon. Een bepaalde vorm van walging/boosheid/angst kan ik niet onderdrukken als ik er naar kijk.

Comment

Ja, ik ben er ook nooit heleml gerust op. Een paar jaar geleden haalden ze bijvoorbeeld Warschaupact-archiefstukken uit Polen, die aantoonden dat de hele aanval erop gebaseerd was om bommen op de belangrijkste grote steden van West-Europa te gooien. Dan zie je een cirkeltje om Amsterdam, en je weet dat in dat cirkeltje *iedereen* dood zou zijn. Alle koude oorlog-verheerlijking en communisme-goedpraterij ten spijt: dat was dus wl de strategie.

Enerzijds maakt je zoiets heel angstig, want dat soort scenario's was beslist niet denkbeeldig - er waren genoeg militairen hier en ginder die zulke dingen cht wilden. Anderzijds is dat misschien ook weer het fascinerende. De volslagen technologisering van massamoord. Geen bloed, geen gevechten, alleen hier een knopje en dan daarginds n grote lichtflits, en iedereen en alles is weg.

En als je dan beseft dat zulke bommen nu nog gewoon in Volkel liggen. Of was het Woensdrecht?
            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Ha, die Brun;

Woensdrecht zeker. Volkel zou ik eens na moeten vragen.
              Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                Ja, ik ben er ook nooit heleml gerust op. Een paar jaar geleden haalden ze bijvoorbeeld Warschaupact-archiefstukken uit Polen, die aantoonden dat de hele aanval erop gebaseerd was om bommen op de belangrijkste grote steden van West-Europa te gooien. Dan zie je een cirkeltje om Amsterdam, en je weet dat in dat cirkeltje *iedereen* dood zou zijn. Alle koude oorlog-verheerlijking en communisme-goedpraterij ten spijt: dat was dus wl de strategie.

Enerzijds maakt je zoiets heel angstig, want dat soort scenario's was beslist niet denkbeeldig - er waren genoeg militairen hier en ginder die zulke dingen cht wilden. Anderzijds is dat misschien ook weer het fascinerende. De volslagen technologisering van massamoord. Geen bloed, geen gevechten, alleen hier een knopje en dan daarginds n grote lichtflits, en iedereen en alles is weg.

En als je dan beseft dat zulke bommen nu nog gewoon in Volkel liggen. Of was het Woensdrecht?
                enge mensen die communisten
                oost groningen zit er ook vol mee ;-)
                "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Tja zo'n wapenwedloop krijg je als door angst geregeerd wordt. Zowel geestelijk als door je politieke leiders.

Comment

En de reden daarvan is de enorm krachtige wapenindustrie die alleen maar verdient aan oorlogen, hoe groter en langer hoe beter, en de wapenverkoop in de US.

Lachen he. De VS is een van de grootste en machtigste landen die door zeer grote en machtige bedrijven geregeerd word.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                      Zoom trouwens voor de grap eens in op die Wikipedia-foto
                      De drukgolf is ook mooi in beeld!
                      $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Doe foto, Brun, van Wiki...helemaal bovenaan in 't midden. Aan die rand zie je nog net een klein zwart vlekje....k een schip? Misschien is jouw foto daar duidelijker.
                        All you need to remember is the number '70' .

Comment

Ik zie ook nog een Catalina!
                          $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Fascinerend is het zeker, zoveel enorme krachten in 1 beeld. De schepen brengen het mooi in perspectief inderdaad.

Ik kan het niet helemaal loskoppelen van kokend zeewater met alles en iedereen kapot wat daar rondzwom/dreef. Bizar zoveel destructie als dit teweeg brengt, en dan ook hoelang dat nog blijft zweren. Dit maakt het een beeld wat ook veel afkeer oproept.
                            Forza!

Comment

Ik lees toch gewoon "Autobom".

Moet echt eens op andere fora gaan rondhangen :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
                                Ik lees toch gewoon "Autobom".

Moet echt eens op andere fora gaan rondhangen :-)
                                Zoals de vakjournalisten 't vaak zeggen: "Deze Suzuki Swift 0.7turbohatseflats GLTRXSTI is een echt bommetje." Tja in een historische context geplaatst is dat niet zo'n heel handig :)

Comment

Is gewoon massief, dat soort explosies, ongelooflijk:
                                  http://www.youtube.com/watch?v=ggH-O...feature=autofb
                                  http://www.youtube.com/watch?v=16heo...eature=related

En dan ondergronds: http://www.youtube.com/watch?v=ca4D0...1&feature=fvwp
                                  de tekst de erbij ingesproken wordt is redelijk hallicinant.
                                  Worth the watch.

Engelse getuigenissen van soldaten die er in de buurt waren:
                                  http://www.youtube.com/watch?v=zLFRIiflSgU&NR=1

Is heel interessante materie als je erin duikt. De mix tussen 'massa vernietigingswapens' en 'fascinatie' is iet puur menselijks lijkt me.
                                  Nucleair onderzoek heeft naast dit ook zeer veel goeie zaken opgeleverd, maar of ze daarvoor nu atols in de Bikini's moesten opblazen, I dont know.
                                  Hoe liggen die gebieden er tegenwoordig bij eigenlijk? Google earth? :-)
                                  Last edited by rocketscience; 10-01-10, 15:29.
                                  Rock on. RS.

Comment

Enenetak Islands, een destijds een belangrijke "testsite"
                                    http://maps.google.nl/maps?f=q&sourc...anden&t=h&z=15

De dichtgemetselde krater van een van de kleine tests waar verzameld nucleair afval ligt.
                                    http://maps.google.nl/maps?q=11.5525...,0.006947&z=18

Baker Island, als het goed is is hier de foto van Brun gemaakt.
                                    http://maps.google.nl/maps?f=q&sourc...556824&t=h&z=9

Nevada test site
                                    http://maps.google.nl/maps?f=q&sourc...44603&t=h&z=12

Amchitka Island
                                    http://maps.google.com/maps?t=h&q=51...,0.444603&z=12
                                    De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Even dit omhoog schoppen.

Het is nog steeds verbazend hoe vk de wereld op het randje van een nucleair conflict heeft gestaan. Telkens vind je weer van die anekdotes die je voorheen niet kende. Neem nou dit verhaal, dat al jaren in een stoffig hoekje van het internet sluimert. Nixon stuurde in 1969 een heel squadron bommenwerpers richting Moskou, tot de tanden gewapend met waterstofbommen, zodat de Sovjet-Unie zich onder druk gezet zou voelen om de onderhandelingen tussen Noord en Zuid-Vietnam op gang te helpen.

Een werkelijk krankzinnige vorm van blufpoker die 35 jaar geheim is gehouden. Puntje-van-de-stoel-verhaal hier: http://www.wired.com/politics/securi.../ff_nuclearwar

Achteraf valt wel op: het enige land dat daadwerkelijk continu dreigde met een nucleaire aanval, was de USA. De Sovjet-Unie heeft dat nooit gedaan (al was dat land dan weer in andere opzichten ziek natuurlijk).

Comment

Vorig jaar kwam ik tijdens een soort vriendenreunie van mijn moeder aan de praat met iemand die zo vanaf net na de oorlog tot zeg eens half 80 met een koptelefoon op in een bunker heeft gezeten. Was wel een moeizaam gesprek, omdat ik van alles wilde weten, en hij niks mocht zeggen, behalve dan iets in algemene termen. Die geheimzinnigheid alleen al vond ik spannend. Anyway, het kwam er op neer dat de mensen in die kringen, althans die op de hoogte zijn en alle informatie hebben, toch wel stalen zenuwen moeten hebben hoor. Hij vertelde toch wel een aantal keren op het punt gestaan te hebben om zijn gezin te bellen met de order, ga weg van waar je bent.
                                        Waar hij wel een beetje over wilde vertellen is het cubaverhaal, omdat daar toch al veel van bekend is. Het was nog enger dan ik dacht.
                                        Groeten,
                                        Bats, die ook lang naar zulke foto's kan staren.
                                        wat ik bedoel is dat als ik iets zeg dat ik iets ga doen, dat dat in de regel ook gebeurt. --- TSM
                                        *klopt zelf op schouder* --- TSM
                                        Maar mijn accountant vond de A8 een sleeper (alhoewel hij dat negatief bedoelde haha) --- TSM
                                        Zeg, TSM, je wilt toch niet beweren dat je geen A8 gaat kopen omdat je niet kunt inparkeren. --- Brun
                                        Als je een A8 niet achteruit kan inparkeren heb je ook het recht op staand plassen verspeeld..... --- W220L
                                        de traditionele nieuwe auto draadjes zijn niet meer wat het geweest was --- TSM
                                        Ja motroos er zijn ook mensen die in 4 dagen meer benzine kosten hebben dan jij per maand verdient ---TSM
                                        Suv is er gewoon gekomen hoor....oh dat suv verhaal zit jullie nog steeds dwars he....hehehehehe *gniffelt in zijn vuistje*......sjongejongejongejongejonge zal ik dan ?...... nehhhhhhhh dan is de saga voorbij en dat zou zonde zijn---TSM

Comment

Afgelopen jaar was er toch die Rus, die vertelde dat hij op 'de knop' had moeten drukken, maar het vermoeden had dat zijn systeem/scherm kaduuk was. Als die vent had gedaan wat ie moest doen, dan had heel Nederland eruit gezien zoals Oost Groningen.

<doet high five met Motroosje>

Comment

Ruud Lubbers doet een boekje open over de kernbommen op Volkel.

Die krengen, 22 stuks, liggen er dus nog steeds!
                                            Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

Hippie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door netraam Bekijk bericht
                                                Die krengen, 22 stuks, liggen er dus nog steeds!
                                                En, is dat Boeiend? Of ze nu hier liggen, of 1 mtr over de grens bij Belgie, of Duitsland.

Comment

Ja, dat boeit mij wel. En onze oud-premier ook, kennelijk.

Comment

Ja, dat boeit mij wel. En onze oud-premier ook, kennelijk.
                                                    Lol, als het hem echte boeide, had ie er destijds wel iets aangedaan he. Denk je ook niet.

/boterophoofd

Comment

Hij is niet de enige CDA-coryfee die, eenmaal op leeftijd, anders over dit soort dingen is gaan denken.

Overigens vraag ik me af of ie er echt iets aan had kunnen veranderen, toen. Premier of niet.... De NAVO was oppermachtig.

Comment

Hij is niet de enige CDA-coryfee die, eenmaal op leeftijd, anders over dit soort dingen is gaan denken.
                                                        Precies. Ze hebben allemaal prima gecashed na hun polletiekecarriere. Dus kunnen ze nu zeggen wat ze echt vonden/vinden. Als ie dat toen had gedaan, had ie kunnen gaan vakkenvullen, ipv zakkenvullen.

/ruggegraatalseengarnaal

Comment

Een CDA'er zonder ruggengraat en/of principes, wil je zeggen? Goh :-)

Comment

Ik begrijp de ophef even niet, die kernkoppen op Volkel zijn al ik weet niet hoe lang een publiek geheim? Nederland hoort al decennia bij de landen die officieel geen kernmachten zijn, maar in de praktijk gewoon de bom kunnen gooien als ze willen.

Ik vind 't veel verontrustender dat landen als India, Pakistan, Isral, Noord-Korea en binnenkort Iran die dingen hebben, dan dat er een paar ergens in Brabant liggen weg te roesten.

Comment

ROFL, het valt me nog mee dat Lubbers ze niet de exacte cordinaten een routebeschrijving geeft plus het rotatieschema van de bewakers daar.
                                                              Er ligt dus voor 1100 kiloton te wachten op de goed georganiseerde terreurgroep die dat even op gaat halen ;)

Misschien kan 'ie er ook nog een grote rooie X op laten zetten :)
                                                              Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Ha, die Gummers;

Gezien het familiekapitaal was angst voor vakkenvullen voor Lubbers zeker geen drijfveer. Stukje van de uitspraken gezien op NGC: die zooi ligt er (uiteraard) onder US-druk op basis van NAVO-afspraken. Krengen zijn al zo'n vijftig jaar oud en waarschijnlijk volledig onbruikbaar.
                                                                Scherven brengen gelul.

Comment

Working...
                                                                X