Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergoeding mobiele telefoon door werkgever?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Vergoeding mobiele telefoon door werkgever?

Ik heb een beetje een suffe vraag...

Binnenkort ben ik eindelijk afgestuurd en ga ik lekker aan de slag als loonslaaf :) Al zal het nog een flinke klus worden om die baan op dit moment überhaupt te bemachtigen.

Nou vroeg ik mij ineens af hoe er bij velen van jullie door de werkgever om wordt gegaan met het gebruik van de/een mobiele telefoon? Heb je er één "van de zaak"? En zo ja mag je daar dan privé mee bellen? Of krijg je alleen een vergoeding van het belverkeer op je eigen telefoon dat zakelijk was? En hoe wordt dat dan berekend? Of misschien heb je wel helemaal niets... :)

Ik zit er namelijk naar te kijken of ik bij m'n nieuwe telefoon een 1-jarig of 2-jarig abonnement moet nemen en dit soort dingen kunnen daar nog weleens op van invloed zijn.

Ik snap overigens dat het heel erg zal afhangen van je functie en in welke branche het bedrijf actief is, maar ik ben toch gewoon benieuwd.
    Last edited by Rossi; 17-01-10, 11:28.
    Aprilia RSV Mille '01

Bij ons in het bedrijf hebben we daar meerdere varianten:

- vergoeding voor de prive telefoon, dat is vooral voor degenen die het prive bellen via de zakelijk telefoon niet in de hand hebben.
    - zakelijke telefoon, met het verzoek het prive gebruik tot een minimum te beperken. Dan heb je dus een tweede telefoon nodig, voor je prive telefoonverkeer.
    Been there, done that (bij de vorige werkgever), is k*t maar heeft ook voordelen.
    Vooral tijdens afwezigheid op het werk kun je jezelf wat makkelijk afschermen door op de zakelijke telefoon niet bereikbaar te zijn.

Bij mijn vorige werkgever had elke medewerker verplicht een zakelijke telefoon. Dat was omdat binnen het bedrijf bellen gratis was. De besparing werd gewogen tegen het privegebruik ( wat ook beperkt diende te worden)

Overigens heb ik nu een functie waarbij een mobiele telefoon voor zakelijk gebruik een overbodige luxe is.
    Last edited by Ruud; 17-01-10, 11:46.

Comment

Afstuderen, jij? ;-)

Ik heb een telefoon van de zaak, die ik ook privé kan gebruiken, zolang ik er niet exorbitant veel gebruik van maak. Heb dus maar 1 mobiele telefoon.
      2019 Volvo V60 T6

Comment

Ha, die Rossi;

Bij mijn laatste werkgever gold ook zo'n regeling; zakelijke telefoon die ook privé mocht worden gebruikt met het verzoek om dat gebruik te beperken. Zelf een heel matig gebruiker van de GSM, ben dan ook altijd ruimschoots binnen de marges gebleven. Wel gewoon een privétoestel ernaast voor vakanties en zo, maar eigenlijk nooit met twee telefoons rondgelopen.
        Scherven brengen gelul.

Comment

Sinds mijn afstuderen 5 jaar geleden heb ik geen prive telefoon meer. Bij alle 3 de werkgevers tot nu toe kwam het er op neer dat er een soort fair-use policy was wat betreft prive gebruik (en dat werkt voor een stugge groninger van weinig woorden prima ;-))
          Let's kick some ass and chew bubblegum...
          ----------------------------------------------------------------------------
          '71 Alfa Romeo Giulia Super
          '72 Alfa Romeo GT 1300 Junior
          '00 BMW E39 528iA Touring
          '06 BMW Z4M Roadster
          '96 BMW E36 328i trackracer
          '07 Aprilia Tuono Factory

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Boertje Bekijk bericht
            Sinds mijn afstuderen 5 jaar geleden heb ik geen prive telefoon meer. Bij alle 3 de werkgevers tot nu toe kwam het er op neer dat er een soort fair-use policy was wat betreft prive gebruik (en dat werkt voor een stugge groninger van weinig woorden prima ;-))
            Sinds 2005 ook geen prive telefoon meer. Zelfde policy. Soms lul ik gedurende een maandje wat teveel, en dan vragen ze me wat rustiger aan te doen, maar nooit echt gezeur mee gehad.

Comment

Ik gebruik mijn zakelijke GSM ook prive. Zodra mijn werkgever daar over begint te 'zeuren' dan krijgt hij zijn GSM terug, met het nadeel voor hem dat ik niet bereikbaar ben. Ik heb namelijk de lusten (prive bellen) maar ook de lasten (vrijwel altijd bereikbaar zijn). Ik zet de GSM na vijfen namelijk niet uit :-)

Comment

heb ook een gsm "van de saak" maar gebruik hem zelden prive. Mag wel, zolang de rekeningen niet te gek hoog worden. Veel van mijn collega's hebben dus maar 1 gsm (prius en scenic rijders vooral, schraperig tokkievolk dus :)

Ikzelf heb er echter 2, ik bepaal zelf wanneer ik bereikbaar ben en ik kan niet in het buitenland op vakantie worden gebeld voor klanten van 5 jaar terug bij een oude werkgever. Been there, done that. Een paar collega's hebben mijn prive 06, dus als er echt brand is weten ze me te vinden. Ik hou het dus lekker gescheiden. In de weekenden gooi ik de werk gsm lekker in een hoek.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _RC_ Bekijk bericht
                  Ikzelf heb er echter 2, ik bepaal zelf wanneer ik bereikbaar ben en ik kan niet in het buitenland op vakantie worden gebeld voor klanten van 5 jaar terug bij een oude werkgever. Been there, done that. Een paar collega's hebben mijn prive 06, dus als er echt brand is weten ze me te vinden. Ik hou het dus lekker gescheiden. In de weekenden gooi ik de werk gsm lekker in een hoek.
                  Hier nog zo 1.

@Rossi: als ik zou willen zou ik prive mogen bellen op m'n zakelijke telefoon, maar doe dat dus bewust niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ølle Bekijk bericht
                    Hier nog zo 1.

@Rossi: als ik zou willen zou ik prive mogen bellen op m'n zakelijke telefoon, maar doe dat dus bewust niet.
                    Mwoah, nummerherkenning werkt prima hoor (en als je wil kun je zakelijke/prive nummers andere ringtones geven?)
                    Let's kick some ass and chew bubblegum...
                    ----------------------------------------------------------------------------
                    '71 Alfa Romeo Giulia Super
                    '72 Alfa Romeo GT 1300 Junior
                    '00 BMW E39 528iA Touring
                    '06 BMW Z4M Roadster
                    '96 BMW E36 328i trackracer
                    '07 Aprilia Tuono Factory

Comment

Ligt er ook aan wat bedoeld wordt met beperkt prive gebruik.
                      Bij de ene werkgever is dat rekbaarder dan de ander.

Ik heb inderdaad ook nooit prive gebeld met de mobiel van de zaak, omdat ik het ook heel gescheiden houdt om de redenen die RC perfect verwoord.

Was ook nodig, het was ook zo erg dat niemand het nummer van de prive mobiel had. Zou namelijk niet gewerkt hebben...

Comment

Ik heb van mijn werk een blackberry aangezien ik ook per e-mail bereikbaar moet zijn. Uiteraard bel ik prive maar e-mails ontvangen in bv. NY tijdens vakantie is veel duurder.

Maar ach, die paar honderd euro per maand voor het privegebruik is zo weer terug verdiend ;-)
                        Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Ik heb een jaartje met 2 telefoons gelopen, maar da's toch niks. Sinds kort dus weer alleen de werk-GSM, waar ik overigens toch al een nominaal bedrag per maand voor betaal (8 euro of zo) voor toegestaan privegebruik.

Eens per kwartaal krijgen we een rapportage van het gebruik, en als dat gewoon normaal is wordt er verder niet gekeken naar de verdeling prive/zakelijk.

Wel het hierboven al omschreven nadeel van een BB: dataverkeer in het buitenland is duur wanneer je een standaard abonnement hebt. Aangezien onze telefonieafdeling vindt dat ik dat standaard abonnement moet in plaats van het uitgebreidere internationale, betekent dat soms hoge kosten als ik een dagje in Engeland ben bij klanten. Of 2 weken in de VS op vakantie. :)

Maar dat zoeken ze zelf maar uit.
                          Mini Cooper Clubman
                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                          "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rossi Bekijk bericht
                            Binnenkort ben ik eindelijk afgestuurd en ga ik lekker aan de slag als loonslaaf :)
                            In mijn herinnering was Rossi anno 2002 of zo ook al student, ruim je tijd genomen inderdaad, zolang dat je "afgestudeerd" niet eens meer kunt spellen. :)

Dat dat nog mag tegenwoordig joh, zelfs in mijn tijd (na 6 jaar studeren afgestudeerd in 1997) was dat al een jaar bijlenen in Groningen.
                            Mini Cooper Clubman
                            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                            "Jasper val dood." - RH

Comment

Hierzo ook één telefoon met fair-use policy als secundaire arbeidsvoorwaarde. Een losjes gehanteerd normbedrag per maand, dat in de praktijk over een heel jaar wordt omgeslagen. Dus flink buitenlands bellen in de zomervakantie kun je compenseren met iets rustiger aan doen in de andere maanden.

Ik moet er niet aan denken om met twee telefoons te moeten rondlopen. Verschillende ringtones werken perfect. Als de begintune van het A-Team weerklinkt, is 't werruk en weet ik op vakantie dat ik 'm op de voicemail kan laten springen. :)
                              Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Onbeperkt bellen met telefoon van de zaak, maar 1 nadeel: er zit geen internet op..

Vroeger (toen ik nota bene bij een telco werkte) kostte het 7 euro per maand onbeperkt bellen + internetten.
                                ----------------------------------------------------
                                F30 328I Aut8 HE Luxury Line & 208 1.6VTI Intuitive
                                ----------------------------------------------------

Comment

Hier momenteel een smartphone van de zaak met een tegoed van € 30,- per maand: Daar kan je zakelijk + prive van bellen.

In de praktijk gebruik ik hem alleen in het buitenland: Nummer is naar mijn prive telefoon doorgeschakeld. Ik vind het vervelend om met 2 gsm's rond te lopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                                    Als de begintune van het A-Team weerklinkt, is 't werruk en weet ik op vakantie dat ik 'm op de voicemail kan laten springen. :)

a-team = a1 car cleaning....heb ik ook als ringtone

lol
                                    Autopoetsen klik A1 Car Cleaning
                                    A1 Car Cleaning |Alloygator Velgrandbescherming|Polishangel

Comment

elk functieniveau heeft bij ons een belbudget. maandelijkse kosten worden van budget afgetrokken. heb je meer gebeld dan je budget toelaat wordt het resterende bedrag ingehouden op je salaris. Is dat meer gebelde zakelijk te verantwoorden dan kun je het declareren.
                                      Bmw f11 525d e46 330 cabrio

Comment

Ik heb een telefoon van de zaak en mag onbeperkt bellen, exorbitant veel zelfs, ook in het buitenland. Dataverkeer geen probleem.

Lang leve het ZZP-er zijn! :-)

De baas klaagt ook nooit, want zij heeft zelf ook een telefoon abonnement in mijn zakelijke bundel :)

Loop overigens wel gewoon met twee telefoons rond. De tweede is van mijn huidige opdrachtgever.
                                        Last edited by kZieNix; 17-01-10, 23:59.
                                        Don't take life too seriously: you'll never get out of it alive

Comment

Blackberry en telefoon van de zaak. Mag bellen wat ik wil.
                                          BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                                            Ik moet er niet aan denken om met twee telefoons te moeten rondlopen.
                                            Niks aan het handje, bij mij zit de werk gsm in mn laptop tas of slingert rond op mijn bureau. In prive tijd heb ik hem doorgaans niet bij me. Heb dus alleen mn prive gsm in mn zak.

Comment

Je hebt ook telefoons waar twee simkaarten in kunnen.
                                              BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

Geen telefoon van de zaak meer. Was het gezeur bij wisseling van baan over nummerbehoud, beperkt prive gebruik, verplichte belastingbetaling vanwege loon in natura en bereikbaar zijn voor iedereen die niet de moeite wil nemen om te kijken of je gewoon via een vaste telefoon bereikbaar bent zat.

Ik kan nu ook kiezen wie ik mijn nummer geef. Bel zo weinig zakelijk met dat ding dat het niet de moeite is te declareren.
                                                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Bij twee functies een telefoon van de zaak gehad en beide keren met een fair use policy. Het ziet er naar uit dat ik straks er weer één krijg bij m'n huidige job, maar mijn privé-GSM die ik al vele jaren heb doe ik er niet voor weg. Zelf houd ik er ook van om werk en privé te scheiden en dat kan beter met 2 telefoons. Onhandig is wel soms.
                                                  Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Ben ik nou gek of is het als je na een studie gaat werken niet idioot als je een vraag stelt over een mobiel van de zaak? Wees blij tegenwoordig dat je überhaupt werk kan krijgen. Alsof een mobiel echt boeiend is. Maar ja ik zit dan ook in een business waar secundaire arbeidsvoorwaarden gewoon ronduit slecht zijn.
                                                    Tegenwoordig kennen de mensen de prijs van alles en de waarde van niets - Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AJB Bekijk bericht
                                                      Ben ik nou gek of is het als je na een studie gaat werken niet idioot als je een vraag stelt over een mobiel van de zaak? Wees blij tegenwoordig dat je überhaupt werk kan krijgen. Alsof een mobiel echt boeiend is. Maar ja ik zit dan ook in een business waar secundaire arbeidsvoorwaarden gewoon ronduit slecht zijn.
                                                      Nee dat is niet idioot. Rossi staat op het punt een telefoonabonnement af te sluiten, nogal wiedes dat ie gaat kijken wat voor hem handig is gezien de voor hem aankomende veranderende situatie. Snap zijn vraag juist heel goed.
                                                      Staat los van of hij blij moet zijn dat hij een baan heeft of niet, heeft helemaal niets met elkaar te maken IMO.
                                                      2019 Volvo V60 T6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AJB Bekijk bericht
                                                        Mwoah, bij sommige functies maakt het gewoon deel uit van je werk. Als je veel op de weg zit voor je werk dan kijk je al snel tegen een telefoon en een auto aan. In het begin is dat allemaal leuk en spannend en later ga je daar wat genuanceerder over denken ;)
                                                        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door floris_s Bekijk bericht
                                                          Nee dat is niet idioot. Rossi staat op het punt een telefoonabonnement af te sluiten, nogal wiedes dat ie gaat kijken wat voor hem handig is gezien de voor hem aankomende veranderende situatie. Snap zijn vraag juist heel goed.
                                                          Staat los van of hij blij moet zijn dat hij een baan heeft of niet, heeft helemaal niets met elkaar te maken IMO.
                                                          Spijker op z'n kop Floris :)

Anyway, bedankt voor alle reacties! Mede hierdoor heb ik voor een abonnement van één jaar gekozen.
                                                          Aprilia RSV Mille '01

Comment

http://tweedenummer.nl/
                                                            Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Ik kan trouwens een simkaart van de zaak krijgen maar ik hoef het niet. Ik wil gewoon mijn eigen nummer en geen nummer van de zaak die ik ook prive mag gebruiken.
                                                              Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Working...
                                                              X