Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Treinramp BelgiŽ

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Treinramp BelgiŽ

    http://www.telegraaf.nl/buitenland/6...n__.html?p=1,1


    Treinbotsing BelgiŽ: 20 doden BRUSSEL - Bij een botsing van twee passagierstreinen bij het Belgische Halle, ten zuidwesten van Brussel, zijn twintig doden gevallen. Ook zijn er veel zwaargewonden. Dat heeft burgemeester Dirk Pieters van Halle gezegd.




    Pfoei...
    Veritatis simplex oratio est

  • #2
    Erg heftig...
    Mini Cooper Clubman
    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
    "Jasper val dood." - RH

    Comment


    • #3
      Heb vorig jaar eens een lokale trein genomen in Belgie, omdat de Thalys was uitgevallen. Ongelofelijk wat een oud materieel nog daar, uit de jaren 50 denk ik.

      Comment


      • #4
        Tja deze 'buitensporige' ramp trekt natuurlijk weer een zware wissel op het Belgische treinverkeer.
        Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

        Comment


        • #5
          Zout toch op, sukkel.
          Mini Cooper Clubman
          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
          "Jasper val dood." - RH

          Comment


          • #6
            Cobraman en de Geelhoed, voor al uw feesten en partijen...
            Veritatis simplex oratio est

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
              Cobraman en de Geelhoed, voor al uw feesten en partijen...
              Tsja, dat die twee niet sporen wisten we allang.

              Comment


              • #8
                Klinkt heftig en ziet er ook heftig uit ook...
                fka v164

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
                  Tsja, dat die twee niet sporen wisten we allang.
                  Ja zeg maar gerust op een dood spoor :-)



                  Inderdaad heftig ongeluk.
                  Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

                  Comment


                  • #10
                    Had het al op BNR gehoord, een van de machinisten heeft een rood sein genegeerd?

                    Trouwens teller staat nu op 25 doden...

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
                      Heb vorig jaar eens een lokale trein genomen in Belgie, omdat de Thalys was uitgevallen. Ongelofelijk wat een oud materieel nog daar, uit de jaren 50 denk ik.
                      Nu 2 jaar terug ben ik voor een lang weekend in Brussel geweest en vanaf daar hebben wij toen ook de trein naar Antwerpen genomen. Volgens mij kwamen wij toen ook langs Halle. Kan mij vaag herinneren dat sommige stukken zelfs enkel spoor zijn ook. De trein waar wij toen in zaten was redelijk modern, die rijden er dus ook gerust wel.

                      Rijden er in Nederland ook niet treinstellen uit de jaren '60? Die met die ronde neuzen?

                      Tragisch ongeval in ieder geval. Grote schok voor het land.

                      Comment


                      • #12
                        Yup, als je ergens lokaal in een Materieel '64 Plan T stapt, zit je in een trein van tenminste 45 jaar oud. Nederland is wat dat betreft geen walhalla van modern materieel of zo...

                        http://nl.wikipedia.org/wiki/Mat_%2764

                        (Probleem zit hem in de infrastructuur: dit traject heeft geen ATB-systeem)
                        Mini Cooper Clubman
                        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                        "Jasper val dood." - RH

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Cobraman Bekijk bericht
                          Tja deze 'buitensporige' ramp trekt natuurlijk weer een zware wissel op het Belgische treinverkeer.
                          Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                          Zout toch op, sukkel.
                          Oorspronkelijk geplaatst door Cobraman Bekijk bericht
                          Ja zeg maar gerust op een dood spoor :-)
                          Lol, ik hou van Gummen.


                          Anyhow, heftig ongeluk volgensmij. Vanavond ff de beelden bekijken op journaal.
                          Iedereen heeft recht op mijn mening!

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door iOnline Bekijk bericht
                            Lol, ik hou van Gummen.


                            .
                            Ja, de rellen gaan weer als een trein hier!

                            Comment


                            • #15
                              Is Cobraman nou nog niet uitgerangeerd?
                              Well Brian... I'm opening a boutique!

                              Comment


                              • #16
                                Wel raar dat we anno 2010 het niet voor elkaar kunnen krijgen met al onze westerse technologie om 2 treinen van elkaars baan te kunnen houden. Zelfs een GPS van een simpele PDA die de positie van andere treinen binnentrekt via UMTS zou dit kunnen hebben voorkomen.

                                Simplistisch gedacht ? Wellicht maar in de luchtvaart is het de normaalste zaak van de wereld dat een compleet vliegtuig geheel geautomatiseerd opstijgt, vliegt en landt maar in een trein is 't opeens ingewikkeld. Erg spijtig voor al die passagiers die er nu 't slachtoffer van zijn geworden

                                Comment


                                • #17
                                  Die tooling met GPS, en waarschuwingssystemen lukt nog wel denk ik.

                                  Maar het uitleggen aan de Wallonen...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Er hoeft in principe niets mis te zijn met een ouderwets systeem, want die zijn vaak goed door eenvoud. Hoe meer hypermoderne techniek, hoe vaker het fout gaat door de complexiteit ervan.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Een vriendin van me nam deze trein een half uur eerder. Geluk gehad dus.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Vliegtuigen worden nog steeds dmv luchtverkeersleiders aangestuurd, in het treinverkeer zijn de verkeersleiders allang wegbezuinigd en op gps kun je niet vertrouwen, zeker niet als t om spoorwegen (staal, electriciteit, beton) gaat. Er zullen altijd ongelukken op t spoor plaats blijven vinden.

                                        Comment


                                        • #21
                                          treinen worden anders nog steeds aangestuurd door TLD-ers
                                          zelf afgelopen jaar vaak genoeg ellende meegemaakt met die galbakken
                                          (spoor gerelateerde bouwprojecten)
                                          alleen in Belgie werkt het iets anders geloof ik
                                          E
                                          يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                            Er hoeft in principe niets mis te zijn met een ouderwets systeem, want die zijn vaak goed door eenvoud. Hoe meer hypermoderne techniek, hoe vaker het fout gaat door de complexiteit ervan.
                                            Precies. Kijk naar dat gedoe op de HSL, die jaren later in dienst is gegaan omdat het hypermoderne beveiligingssysteem gewoon niet werkte.

                                            Het Belgische systeem is oeroud (jaren dertig), maar werkt op zich nog heel behoorlijk:

                                            http://nl.wikipedia.org/wiki/Crocodile_%28spoorwegen%29


                                            Het Nederlandse systeem is iets minder oeroud (jaren zestig) en werkt ook nog heel aardig, behalve als de trein langzamer dan 40 km/uur rijdt:

                                            http://nl.wikipedia.org/wiki/Automat...C3%AFnvloeding

                                            Die snelheidsgrens heeft trouwens al aardig wat aanrijdingen tot gevolg gehad, de afgelopen jaren... (zoals de treinbotsing bij Hoofddorp).


                                            @Dennis
                                            Er zitten nog altijd treindienstleiders voor grote schermen en plattegronden. Veel is natuurlijk geautomatiseerd, maar zij bepalen nog altijd welke trein waar mag rijden.
                                            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                            Comment


                                            • #23
                                              GPS had weinig geholpen, want blijkbaar was het een wissel in combinatie met een rood sein. Rij het rode sein voorbij, en je knalt lateraal in de passerende trein...

                                              De betrokken treinen:

                                              http://nl.wikipedia.org/wiki/Klassiek_motorstel
                                              http://nl.wikipedia.org/wiki/M4_%28spoorwegrijtuig%29
                                              Last edited by wooter; 16-02-10, 07:06.
                                              2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

                                              Comment


                                              • #24
                                                • Bij een groen sein is de polariteit van de krokodil negatief en klinkt er bij passage bij de treinbestuurder een gong of gaat er een blauwe of witte lamp branden (afhankelijk van de Memor/TBL-apparatuur in de trein).
                                                • Bij een geel sein of ander snelheidsbeperkend sein, is de polariteit positief en als de treinbestuurder dan niet de 'kwiteerknop' indrukt, gaat er een gele lamp knipperen en na 4 seconden volgt een snelremming.
                                                • Bij een rood sein voert de krokodil geen spanning en is er in de trein niets te merken.
                                                Uit wikipedia inzake crocodile.
                                                Vreemd. Bij een rood sein is er dus geen actie?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Waarschuwingssysteem werkt in BelgiŽ zo dat de machinist altijd nog zelf actie moet ondernemen, i.t.t. waarschuwingssystemen die automatisch de treinen remmen.

                                                  In BelgiŽ waren ze wel bezig met het installeren van die systemen, maar hebben ze duidelijk liggen te slapen (er was geen duidelijke reden waarom dit nog niet gebeurd was).
                                                  Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                                    Uit wikipedia inzake crocodile.
                                                    Vreemd. Bij een rood sein is er dus geen actie?
                                                    Klopt, maar een rood sein wordt altijd voorafgegaan door een geel sein.

                                                    Overigens is het in Nederland niet veel beter. ATB roept tegen de machinist dat ie moet remmen als hij door rood rijdt. Maar (A) dat doet het systeem alleen als de trein sneller dan 40 rijdt. En (B) het systeem stelt geen eisen over 'hoeveel rem'. Als de machinist even kort een klein beetje remt, is ATB tevreden en kan hij dus gewoon met 100 km/uur alsnog door rood knallen.
                                                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Klopt, maar een rood sein wordt altijd voorafgegaan door een geel sein.

                                                      Zo zou het moeten zijn ja,maar heb zelf al eens gezien dat dit niet altijd het geval is.

                                                      Ben een paar keer mee gereden op de bok,en een van de ritten kwam er ook een rood sein zonder voor aankondiging.
                                                      En dan kan je never nooit meer op tijd stil staan als je volle polle onderweg bent.

                                                      Betreft meestal een foutje van het systeem,maar je schrikt je wel de pleuris,en na die tijd krijgt de machinist nog een hoop gezeik.
                                                      Rij gezond, rij een kiwi.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X