Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belastingen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Belastingen

Eindelijk ook eens aantrekkelijke geluiden vanuit het PvdA kamp..

'Kabinet is verslaafd aan belastingen'

DEN HAAG - Ons belastingstelsel werkt remmend op de ontwikkeling van onze economie.

Het stelsel is ouderwets, ingewikkeld en past niet meer in deze wereld van internet en globalisering, betogen PvdA-prominenten prof dr. Willem Vermeend en prof dr. Rick van der Ploeg.

De zogenaamde 'Bos-belasting' voor topinkomens werkt volledig averechts: bedrijven passen de brutolonen van hun topbestuurders gewoon aan zodat ze netto hetzelfde of zelfs meer overhouden. Vliegtaks, verpakkingstaks en andere milieuheffingen spekken alleen de schatkist en bereiken verder geen enkel effect op milieu of klimaatverbetering.

Bovendien zijn de torenhoge accijnzen op autobrandstoffen een slecht middel om de files te bestrijden, want ze leiden vooral tot een hogere belastingdruk op arbeid en dat is slecht voor de economie. Daarnaast dient de vennootschapsbelasting zo snel mogelijk te worden verlaagd van 25 naar 20 procent omdat multinationals binnenkort vertrekken naar een aantrekkelijker fiscaal vestigingsklimaat.

Vermeend en Van der Ploeg vallen het beleid van het 'belastingverslaafde' kabinet-Balkenende/Bos hard aan. Met de internationaal fiscalist Jan Willem Timmer deden Vermeend en Van der Ploeg onderzoek naar het belastingstelsel in zestien rijke industrielanden. Hun conclusies betekent een rode fiscale kaart voor het kabinet, dat de huidige regeerperiode belasting op belasting stapelt.

De studie, die in Engeland en de VS in boekvorm verschijnt, wordt komende donderdag tijdens de 'Tax Freedom Day', een feestdag, gepresenteerd. De laatste dag van het jaar waarna de verdiensten niet langer naar de fiscus gaan.

De auteurs pleiten voor een veel eenvoudiger belastingsysteem met drie tarieven: 15, 25 en een toptarief van 35 procent. Volgens de hoogleraren betekent een simpeler stelsel met lagere tarieven een enorme vermindering van de lastendruk voor het bedrijfsleven. Ook is het minder fraudegevoelig. " Als je veel minder belasting betaalt, is de verleiding om te gaan rommelen ook veel minder", aldus Vermeend.

Vermeend is hoogleraar European Fiscal Economics aan de Universiteit van Maastricht. Hij was staatssecretaris van FinanciŽn en minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in de twee kabinetten-Kok. Rick van der Ploeg is hoogleraar economische wetenschappen aan de Universiteit van Oxford en de Universiteit van Amsterdam. Hij was staatssecretaris voor Cultuur en Wetenschappen in het tweede kabinet-Kok.
    Telegraaf
    Je gaat het pas zien als je het door hebt

Wubbo Okkels schreef pas ook al zoiets. Nederland int miljarden aan belastingen, maar doet er niks opbouwends mee. Het land zal straks helemaal achteraan lopen.

Joh, we worden gewoon ontwikkelingsland. Hebben we ook nog wat aan dat EU geld dat over is.
    Last edited by NoTVR; 28-06-08, 09:12.
    Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/10/29/...e-renteaftrek/voor eigenlijk alle Gummers!

Het belastingtarief voor de hoogste inkomens daalt op termijn van 52 procent tot 49,5 procent. De belastingverlaging compenseert de lagere belastingaftrek van de hypotheekrente waar huizenbezitters recht op hebben. Het toptarief gaat vanaf 2018 in kleine stapjes naar beneden.
      Deze compensatie is gisteavond door de fracties van VVD en D66 in de Tweede Kamer voorgesteld en kan inmiddels op een ruime meerderheid rekenen. Ook minister Blok (VVD, Wonen) steunt het plan en komt nog deze week met een doorrekening. Om deze belastingverlaging te financieren, wordt de derde belastingschijf minder verlengd dan Blok aanvankelijk wilde. Mensen zullen daardoor eerder in het toptarief terechtkomen.

Eerder was al duidelijk dat ook de tarieven voor de tweede en derde belastingschijf omlaag gaan, van 42 naar 38 procent. Dat gebeurt eveneens in kleine stapjes. Pas in 2042 moeten de nieuwe belastingschijven zijn bereikt.

De aanpassing van de tarieven is bedoeld als compensatie voor een reeks maatregelen die de aftrekbaarheid van de hypotheekrente moet beperken. Die maatregelen leveren in totaal 5,3 miljard op.

Mensen die vanaf dit jaar een huis kopen, moeten jaarlijks een deel van hun hypotheek aflossen om in aanmerking te komen voor de hypotheekrenteafrek. Ook mogen potentiŽle huizenkopers een minder hoge hypotheek nemen als vroeger. Achterliggende gedachte is dat de lagere aftrekbaarheid er op termijn voor gaat zorgen dat de relatief hoge schulden huizenkopers afnemen.
      Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

Zo, dus de belasting gaat, verspreid over de komende 29 jaar, maar liefst 2 tot 2,5% omlaag. Da's een duizelingwekkende daling van maar liefst 0,01% per jaar.

Ik neem aan dat we hiermee definitief de crisis achter ons laten. Wat moeten we ineens gaan doen met al dat extra geld!
        Mini Cooper Clubman
        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
        "Jasper val dood." - RH

Comment

Uiteraard gaan we natuurlijk de hypotheekrente aftrek eerder invoeren dan de compensatie en ook niet onbelangrijk: Om deze belastingverlaging te financieren, wordt de derde belastingschijf minder verlengd dan Blok aanvankelijk wilde. Mensen zullen daardoor eerder in het toptarief terechtkomen.

De middeninkomens worden dus wederom keihard genaaid.
          ------------------------------------------------
          We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

Niet alleen midden.
            STATLER: I wonder if there really is life on another planet.
            WALDORF: Why do you care? You donít have a life on this one.

Comment

Ha, die Gummers;

Kortom, een schoolvoorbeeld van hoe een drol te presenteren als een roomsoes.
              Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                Ha, die Gummers;

Kortom, een schoolvoorbeeld van hoe een drol te presenteren als een roomsoes.
                Zouden ze dan banketbakkers zijn? mompelt iets van zoete broodjes bakken....
                STATLER: I wonder if there really is life on another planet.
                WALDORF: Why do you care? You donít have a life on this one.

Comment

het leuke van het idee voor dit kabinet is natuurlijk dat zij daar zelf niets meer mee te maken hebben, en dat een volgend kabinet gewoon weer kan doen wat men wilt ermee. dus niet door laten gaan, of met andere percentages etc.
                  Als men er werkelijk iets van verwacht wordt het gelijk ingevoerd. En tegen de tijd dat het nu ingevoerd zal gaan worden hebben ze vast al weer enkele andere zaken verhoogd of ingevoerd waardoor je er niets van merkt of nog steeds alleen negatief effect zal zien op consumptieve bestedingen.

Comment

Er was toch ook sprake van eenmalig je hypotheek mogen verlagen met pensioenvoorzieningsgeld (bruto - netto) Is daar nog wat over bekend?

Comment

En bedankt Den Haag, op basis van je inkomen en wetten/regels iets regelen, helaas, dat kan niet meer. De kans is voor mij helaas niet zeer groot, het is dus gewoon zo........enkele is helaas dus vele duizenden

http://www.gelderlander.nl/algemeen/...ente-1.4369188

Duizenden mensen in grensstreek verliezen aftrek hypotheekrente

SITTARD - Belastingvoordeel voor een woning in BelgiŽ of Duitsland zal voor een zeer grote groep grensarbeiders halveren.

Dit als gevolg van vereenvoudigde, maar ook aangescherpte fiscale wetgeving, die op 1 januari 2015 ingaat.

Grensarbeiders behouden de volledige aftrek alleen nog wanneer minimaal 90 procent van het gezamenlijke inkomen in Nederland wordt verdiend. Heeft de partner bijvoorbeeld een klein inkomen uit een baan in BelgiŽ of Duitsland, dan is de kans zeer groot dat nog maar de helft van de hypotheekrente aftrekbaar is bij de fiscus.

Spaargeld
                      Het belastingvoordeel voor het huis in BelgiŽ of Duitsland vervalt zelfs helemaal wanneer er een stevig spaartegoed op de rekening staat. De rente daarover wordt in het woonland belast en niet als Nederlandse inkomsten aangemerkt. Het kan zijn dat het nieuwe 90 procent-criterium dan niet meer wordt gehaald.

Ivan Cools van het Nederlands- Belgisch Centrum schat dat al gauw zo'n 25.000 van de circa 45.000 'Nederbelgen' komend jaar een pijnlijke verrassing wacht. Hetzelfde geldt voor een net zo grote groep 'Nederduitsers'. "De nieuwe regel kost huishoudens snel enkele duizenden euro's per jaar. Mensen die qua financiering van hun woning mede afhankelijk zijn van een fiscale teruggave, kunnen daardoor in problemen raken."

Uit de vele telefoontjes en drukbezochte informatieavonden proeft Cools grote onrust. De wetswijziging is volgens hem redelijk geruisloos door beide Kamers geloodst

Comment

Zag laatst een GL420 CDi (te koop dus he). Nieuwsgierig als ik was wou ik effe weten wat je aan MRB mocht aftikken.

Ik verslikte mij bijna in me broodje.

DEN THEERING.

Bijna 3000 euro per jaar... Holy shit...

Nog nieuwsgieriger als ik was, effe in D berekend wat dat mot kosten...

608 euro per jaar.

Nee in Nederland zijn ze de weg niet kwijt...

Comment

Daarom zijn de GL 500 en de GL 63 AMG zulke kaskrakers in Nederland.
                          Scheelt de helft van de MRB.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 58_spyder Bekijk bericht
                            En bedankt Den Haag, op basis van je inkomen en wetten/regels iets regelen, helaas, dat kan niet meer. De kans is voor mij helaas niet zeer groot, het is dus gewoon zo........enkele is helaas dus vele duizenden

http://www.gelderlander.nl/algemeen/...ente-1.4369188

Duizenden mensen in grensstreek verliezen aftrek hypotheekrente

SITTARD - Belastingvoordeel voor een woning in BelgiŽ of Duitsland zal voor een zeer grote groep grensarbeiders halveren.

Dit als gevolg van vereenvoudigde, maar ook aangescherpte fiscale wetgeving, die op 1 januari 2015 ingaat.

Grensarbeiders behouden de volledige aftrek alleen nog wanneer minimaal 90 procent van het gezamenlijke inkomen in Nederland wordt verdiend. Heeft de partner bijvoorbeeld een klein inkomen uit een baan in BelgiŽ of Duitsland, dan is de kans zeer groot dat nog maar de helft van de hypotheekrente aftrekbaar is bij de fiscus.

Spaargeld
                            Het belastingvoordeel voor het huis in BelgiŽ of Duitsland vervalt zelfs helemaal wanneer er een stevig spaartegoed op de rekening staat. De rente daarover wordt in het woonland belast en niet als Nederlandse inkomsten aangemerkt. Het kan zijn dat het nieuwe 90 procent-criterium dan niet meer wordt gehaald.

Ivan Cools van het Nederlands- Belgisch Centrum schat dat al gauw zo'n 25.000 van de circa 45.000 'Nederbelgen' komend jaar een pijnlijke verrassing wacht. Hetzelfde geldt voor een net zo grote groep 'Nederduitsers'. "De nieuwe regel kost huishoudens snel enkele duizenden euro's per jaar. Mensen die qua financiering van hun woning mede afhankelijk zijn van een fiscale teruggave, kunnen daardoor in problemen raken."

Uit de vele telefoontjes en drukbezochte informatieavonden proeft Cools grote onrust. De wetswijziging is volgens hem redelijk geruisloos door beide Kamers geloodst
                            Tsja de regeling was in een aantal opzichten ruimer dan Europees noodzakelijk en dan loop je dus kans dat ze er een keer een streep doorzetten. Zeker als je weet dat de regeling ook echt in het nadeel van NL uitviel. Misschien moet je je gelukkig prijzen met de goede jaren die je hebt gehad ipv te klagen over hetgeen je nu verliest. Het klinkt toch een beetje gek dat je vindt hetzelfde aftrekrechf te hebben als iemand die NL woont terwijl je er zelf voor kiest buiten NL te wonen. Zonder twijfel tegen aantrekkelijke prijzen in B met de fijne NL'se hypotheekaftrek op de koop toe.
                            Last edited by GJ; 23-05-14, 10:17.

Comment

Ik vind hem wel hard hoor GJ. Uitfaseren of alleen van toepassing verklaren op nieuwe hypotheken voorkomt dit:

Mensen die qua financiering van hun woning mede afhankelijk zijn van een fiscale teruggave, kunnen daardoor in problemen raken.
                              Ik vind toch echt dat je met je toekomstplanning, met name met het financiŽle aspect daarvan bij vooral huizen maar ook wel auto's, wat immers niet zelden de basis is om je leven in te richten, moet kunnen rekenen op bestendige regelgeving. Hoe vreemd die regelgeving ook is.
                              Groeten,
                              Bats
                              wat ik bedoel is dat als ik iets zeg dat ik iets ga doen, dat dat in de regel ook gebeurt. --- TSM
                              *klopt zelf op schouder* --- TSM
                              Maar mijn accountant vond de A8 een sleeper (alhoewel hij dat negatief bedoelde haha) --- TSM
                              Zeg, TSM, je wilt toch niet beweren dat je geen A8 gaat kopen omdat je niet kunt inparkeren. --- Brun
                              Als je een A8 niet achteruit kan inparkeren heb je ook het recht op staand plassen verspeeld..... --- W220L
                              de traditionele nieuwe auto draadjes zijn niet meer wat het geweest was --- TSM
                              Ja motroos er zijn ook mensen die in 4 dagen meer benzine kosten hebben dan jij per maand verdient ---TSM
                              Suv is er gewoon gekomen hoor....oh dat suv verhaal zit jullie nog steeds dwars he....hehehehehe *gniffelt in zijn vuistje*......sjongejongejongejongejonge zal ik dan ?...... nehhhhhhhh dan is de saga voorbij en dat zou zonde zijn---TSM

Comment

Dat aan deze vorm van annexatie een keer een einde ging komen zat er natuurlijk dik in ... maar je zult het maar treffen als gezin :(

Comment

Eens met Bats. Mensen kopen huizen met lange termijn contracten, dus heeft acuut aanpassen van al dan niet kromme regels een onredelijk effect.

Hadden de beleidsmakers iets eerder wakker moeten zijn.

Comment

Huilie huilie. Je maakt gebruik van kromme regelgeving zoals hier het zelf benoemd wordt en dan ga je vervolgens de overheid de schuldgeven dat jij er gebruik van maakt. Misschien moet je bedenken dat het niet verstandig is om van kromme regelgeving gebruik te maken. Of gewoon inderdaad zoals GJ het netter verwoordt, count your blessings.
                                    Zo zou je bijvoorbeeld je eigen kind waarschijnlijk nooit aanrijden, ook al betekent dat dat er een bus vol peuters een afgrond in verdwijnt.

Comment

In die zin is hypotheekrente aftrek uberhaupt krom.

Of welke subsidie dan ook.

Het punt blijft dat het niet netjes is om dat van de ene op de andere dag af te schaffen. Prijzen zijn er ook op gebaseerd. Er is best wat voor te zeggen, maar bied dan een oud regime/nieuw regime regeling aan ofzo.

Comment

Da's een fikse tegenstelling in de standpunten en dat vind ik eigenlijk opmerkelijk omdat ik dit helemaal niet zie als een politiek issue. En dan heb ik het dus over de bestendigheid van regelgeving, niet over de inhoud van regelgeving.
                                        Een beetje zoals het feit dat je niet kunt worden veroordeeld voor een feit dat pas later strafbaar is gesteld, althans later dan dat je het pleegde. En daar telt ook niet dat je het 'op je klompen kon aanvoelen' dat dit of dat ooit strafbaar zou zijn.
                                        Groeten,
                                        Bats
                                        wat ik bedoel is dat als ik iets zeg dat ik iets ga doen, dat dat in de regel ook gebeurt. --- TSM
                                        *klopt zelf op schouder* --- TSM
                                        Maar mijn accountant vond de A8 een sleeper (alhoewel hij dat negatief bedoelde haha) --- TSM
                                        Zeg, TSM, je wilt toch niet beweren dat je geen A8 gaat kopen omdat je niet kunt inparkeren. --- Brun
                                        Als je een A8 niet achteruit kan inparkeren heb je ook het recht op staand plassen verspeeld..... --- W220L
                                        de traditionele nieuwe auto draadjes zijn niet meer wat het geweest was --- TSM
                                        Ja motroos er zijn ook mensen die in 4 dagen meer benzine kosten hebben dan jij per maand verdient ---TSM
                                        Suv is er gewoon gekomen hoor....oh dat suv verhaal zit jullie nog steeds dwars he....hehehehehe *gniffelt in zijn vuistje*......sjongejongejongejongejonge zal ik dan ?...... nehhhhhhhh dan is de saga voorbij en dat zou zonde zijn---TSM

Comment

Wel eens met Rupie en GJ. Als je in het buitenland gebruik wilt maken van onze belastingvoordelen, heb je gewoon pech.

Oh wacht, dat geldt natuurlijk alleen als voor werkende autochtonen.

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven...ezig_zijn.html
                                          You know that reality is immaterial

Comment

De reactie van GJ, Rupie zijn helaas het veel voorkomend, de mensen in de grensstreek worden zo neergezet alsof zij de "slechte" zijn, het is een keuze, maar dat ligt vaak genuanceerder. Ik heb veel Nederlanders die naar BelgiŽ zijn getrokken na enkele jaren zien terugkeren, je moet er kunnen aarden. In mijn geval is de keuze mijn partner en haar kinderen, zij zijn Belgisch en veel keuzeruimte is er dan niet meer. Mijn keuze om in NL te werken is ook een gevolg van mijn opvoeding en opleiding, hetgeen beter bij de NL cultuur past dan bij de arbeidscultuur in B.
                                            Over de prijzen van de woningen, er is geen verschil meer tussen NL en B aan de grens, het huis dat wij gekocht hebben, is vergelijkbaar met een NL woning in de regio.

Ik heb pas sinds dit jaar een hypotheek, voor een duur van 18 jaar met een volledige aflossing, mede hiervoor gekozen omdat ik aanpassingen verwacht had in de richting van de duur en de hoogte van de hypotheek.

Feit blijft dat de overheid totaal geen betrouwbare partner meer is, je hebt geen duidelijkheid meer over wat er gaat gebeuren, maar dat men alles ter discussie stelt en dat er slachtoffers mogen vallen. Je staat met je rug tegen de muur, je houdt rekening met mutaties, maar het moet wel fair zijn.

Ik vind dat Bats het mooi verwoord over het achteraf bepalen van de "spelregels" bij het straffen, zo voelt het namelijk

Comment

Iedereen weet dat als regelingen als HRA zo lang bestaan het een verworven recht wordt. Wil natuurlijk niet zeggen dat het oneindig kan voortduren, maar het betekent wel dat de hele economie rond particuliere woningen erop ingericht is. Dus ook de huizenprijzen hangen hiermee samen, maar ook de hypotheekproducten en de financiŽle langetermijn planning van huishoudens.

Door het van het ene op het andere moment af te schaffen zonder overgangsregeling is onredelijk. Je geeft dan die economie rondom de huizenmarkt en de huiseigenaren niet de tijd om zich aan te passen, met als gevolg dat een bepaalde groep bezitters ineens de klap moeten incasseren van decennialang beleid dat abrupt stopt ipv de pijn te spreiden.
                                              Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

We hebben meen ik ieder nog 1000 euro tegoed van Rutte. En dan ook nog de rente van de leningen aan Griekenland!!11!!11! Man, de volgende gouden eeuw staat alweer voor de deur!
                                                You know that reality is immaterial

Comment

Beetje hetzelfde verhaal als de MRB vrijstelling op oldtimers, en het rijden met grijs kenteken.

Die mensen met privť een bus op grijs kenteken waarvoor ze nauwelijks MRB betaalden, klopte ook niet. Het van het ene op het andere moment afschaffen van die regeling vind ik ook niet kunnen. De overheid herstelt een zelfgemaakte fout, en dat moet je netjes doen. Overheid was een beetje dom, niet de gebruikers van de regeling.
                                                  Die bus was in ťťn klap niets meer waard. Bovendien was de MRB onevenredig hoog omdat ze meteen op basis van brandstof en gewicht enzo werden aangeslagen.

58_spyder: Als jouw vrouw > 10% van het verzamelinkomen in Belgie verdient, kan zij misschien ook in NL belastingplichtig worden?
                                                  Is het een optie voor jou om belastingplichtig te worden in Belgie? Deksel op neus enzo.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scuderia Bekijk bericht
                                                    In die zin is hypotheekrente aftrek uberhaupt krom.

Of welke subsidie dan ook.

Het punt blijft dat het niet netjes is om dat van de ene op de andere dag af te schaffen. Prijzen zijn er ook op gebaseerd. Er is best wat voor te zeggen, maar bied dan een oud regime/nieuw regime regeling aan ofzo.
                                                    Voor de meeste Nederlanders die net over de grens zijn gaan wonen heeft de hypotheekrenteaftrek juist een zeer beperkte invloed op de prijs, waar die invloed er in Nederland wel is. Maw je koopt relatief goedkoop een groot huis net over de grens wat je aan de Nederlandse kant van de grens nooit had kunnen betalen, wat de Belg of Duitser met een gelijk inkomen ook niet had kunnen betalen en je financiert het effectief doordat Nederland ook op het Belgische of Duitse huis aftrek van hypotheekrente verleent. Dat is misschien hard, maar dat is natuurlijk wel gewoon van twee walletjes willen eten.

Verder op zich wel met jullie eens dat het sjieker is om het uit te faseren. Enige andere oplossing is zorgen voor weinig inkomen (minder 10%) in BelgiŽ, dan hou je de aftrek gewoon.
                                                    Last edited by GJ; 23-05-14, 10:23.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
                                                      We hebben meen ik ieder nog 1000 euro tegoed van Rutte. En dan ook nog de rente van de leningen aan Griekenland!!11!!11! Man, de volgende gouden eeuw staat alweer voor de deur!
                                                      En het kwartje van Kok!!!!11! Ik heb sindsdien toch wel een litertje of 40.000 verstookt, dus dat is ook effe 10K guldens.

Comment

Beetje hetzelfde verhaal als de MRB vrijstelling op oldtimers, en het rijden met grijs kenteken.

Die mensen met privť een bus op grijs kenteken waarvoor ze nauwelijks MRB betaalden, klopte ook niet. Het van het ene op het andere moment afschaffen van die regeling vind ik ook niet kunnen. De overheid herstelt een zelfgemaakte fout, en dat moet je netjes doen. Overheid was een beetje dom, niet de gebruikers van de regeling.
                                                        Die bus was in ťťn klap niets meer waard. Bovendien was de MRB onevenredig hoog omdat ze meteen op basis van brandstof en gewicht enzo werden aangeslagen.

58_spyder: Als jouw vrouw > 10% van het verzamelinkomen in Belgie verdient, kan zij misschien ook in NL belastingplichtig worden?
                                                        Is het een optie voor jou om belastingplichtig te worden in Belgie? Deksel op neus enzo.
                                                        Hij is al belastingplichtig in BelgiŽ maar zal daar over zijn inkomen effectief weinig betalen omdat hij zijn salaris fysiek in Nederland verdient. Zijn partner zou ook in Nederland moeten gaan werken of stopeen met werken om weer 100% aftrek te krijgen in Nederland. Anders is maar 50% aftrekbaar. Op zich zat je natuurlijk wel in gunstiger positie dan andere Belgen die geen hypotheekrente kunnen aftrekken (daarom sparen die meestal voor hun huis) .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GJ Bekijk bericht
                                                          Voor de meeste Nederlanders die net over de grens zijn gaan wonen heeft de hypotheekrenteaftrek juist een zeer beperkte invloed op de prijs, waar die invloed er in Nederland wel is. Maw je koopt relatief goedkoop een groot huis net over de grens wat je an de Nederlandse kant van de grens nooit had kunnen betalen, wat de Belg of Duitser met een gelijk inkomen ook niet had kunnen betalen en je financiert doordat Nederland ook op het Belgische of Duitse huis aftrek van hypotheekrente verleent. Dat is misschien hard, maar dat is natuurlijk wel gewoon van twee walletjes willen eten.
                                                          .
                                                          Dat ben ik wel met je eens. Ik ken ook een ex-collega die over de grens in DLD ging wonen in 2007 ofzo. Hij kon daar een groot vrijstaand huis kopen voor hetzelfde geld als waarvoor je hier een vinex doorzon iglo koopt.
                                                          Nu zit hij ook met onderwaarde tussen de megawatt windmolens op zo'n NL-enclave.

Het probleem van die mensen is dat ze toch qua lasten erg hoog zijn gaan zitten.

Comment

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het misschien wel te technisch benader vanuit mijn technische achtergrind met belastingen. Feit is wel dat die hele regeling met opteren voor binnenlandse belastingplicht wel redelijk van de pot gerukt was en totaal doorgeschoten. Nog afgezien van het feit dat de meeste ven die grensarbeiders zich niet leken te beseffen dat ze tzt dubbel belasting gingen belten op hun pensioenuitkeringen uit Nederland (nl. in BelgiŽ en in Nederland). Dat werd gemakshalve maar vergeten door de gespschoenen die die mensen in een Belgisch huisje lulde.

De situatie van 58_spyder is in die zin ook anders dat hij geen fiscale keuze voor BelgiŽ heeft gemaakt maar juist een persoonlijke keuze, waardoor ik het in dat specifieke geval ook wel behoorlijk wat minder okay vindt dan bij fiscale gelukzoekers.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GJ Bekijk bericht
                                                              Hij is al belastingplichtig in BelgiŽ maar zal daar over zijn inkomen effectief weinig betalen omdat hij zijn salaris fysiek in Nederland verdient. Zijn partner zou ook in Nederland moeten gaan werken of stopeen met werken om weer 100% aftrek te krijgen in Nederland. Anders is maar 50% aftrekbaar. Op zich zat je natuurlijk wel in gunstiger positie dan andere Belgen die geen hypotheekrente kunnen aftrekken (daarom sparen die meestal voor hun huis) .
                                                              BelgiŽ heeft een vaste aftrek "woonbonus" voor een eigenwoning, dit gaat jaarlijks om 2200-3000 Euro als mindering op het belastbaar inkomen. Dit is vaste aftrek waar ook de aflossing in mee kan lopen, dus indien je weinig rente betaald heb je evengoed de bonus.

In BelgiŽ moet ik ook belastingen betalen, met name de gemeente belasting voel je daar, namelijk 8% van je gecalculeerde/fictieve inkomstenbelasting, (in de nieuwe gemeente 6%). (Knokke is 0%, het is per gemeente)
                                                              Last edited by 58_spyder; 23-05-14, 10:34.

Comment

Dat ben ik wel met je eens. Ik ken ook een ex-collega die over de grens in DLD ging wonen in 2007 ofzo. Hij kon daar een groot vrijstaand huis kopen voor hetzelfde geld als waarvoor je hier een vinex doorzon iglo koopt.
                                                                Nu zit hij ook met onderwaarde tussen de megawatt windmolens op zo'n NL-enclave.

Het probleem van die mensen is dat ze toch qua lasten erg hoog zijn gaan zitten.
                                                                Prijzen zijn bij mij in de regio vergelijkbaar, ik denk dat het verschil tussen Zuid Limburg en Duitsland ook niet zo groot is. In NL zijn er een aantal regio's waar je voor minder veel meer kunt kopen dan in het Westen.

Comment

Working...
                                                                X