Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Racefiets : STI-hendel

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Racefiets : STI-hendel

Ik heb nog een klassieke Pinarello racefiets in de garage staan (officieel van mijn broer, maar die doet er niets mee :-) en die wil ik toch weer eens rijdbaar maken.

Hij heeft inmiddels jaren stil gestaan, maar ziet er nog best redelijk uit.
    Toen ik hem jaren geleden wilde proberen bleek de rechter STI hendel niets meer te doen. Was geheel onbeschadigd en goed werkend weg gezet.
    Misschien gewoon wat opgedroogde olie o.i.d.?

Mijn vraag is nu : hoe haal ik zo'n hendel uit elkaar om hem wat schoon te maken, opnieuw te smeren en de versnellings-kabel te vervangen?
    Ik was begonnen met de inbusschroef aan de voorkant eruit te draaien, maar daar zit alleen een veer en een stofkapje. Dit krijg je vervolgens bijna niet meer in elkaar. :-)
    Losdraaien was 20 seconden werk. Weer in elkaar zetten een uur, omdat dat kloten-veertje precies in 2 palletjes moet terwijl je de dop er weer op moet drukken. Bijna niet te doen! maar uiteindelijk wel gelukt. :-)

Ik weet hoe ik de hendel los krijg van het stuur (inbusboutje aan de onderzijde losdraaien en staafje eruit schuiven). Dan heb je hem ieg los van de remkabel die apart zit. Maar hoe ik vervolgens de versnellingskabel los krijg om hem te vervangen is mij niet duidelijk.

Het gaat om een fiets met een Shimano RX100 groep met daaraan een 105-naaf (8-vits) en Shimano 105 STI-schakelhendels.
    (was ooit een 7-vits groep met klik schakelhendels op de onderbuis nog en is later ge-upgrade :-)

Ik kon geen how-to vinden op het internet, maar ik zit ook niet zo in die fiets-sites. Iemand enig idee?

Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)

post eens een foto van dat ding
    hij is immers "uit mijn tijd"
    E
    يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Harry,

gewoon ff op het forum van WT posten.
      Toyota Prius 2 - my 09 - editione Tech - 203K+54K km

Comment

WT-forum? Ken ik dat? :-)

Foto zal ik binnenkort eens maken en posten.
        Heeft geen haast uiteraard. Ding staat al 10 jaar stil.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)

Comment

http://www.wielertoerist.nl/
          Toyota Prius 2 - my 09 - editione Tech - 203K+54K km

Comment

Working...
          X