Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Garagevloer

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Garagevloer

Heeft er iemand ervaring met het behandelen van een garagevloer dmv epoxylak oid?

Ik ben in het bezit van een garage van +/- 28 m2 met een betonnen vloer die ik wil gaan behandelen met een epoxylak.
    De (ruwe) garagevloer heeft wel wat kleine scheurtjes waar bij hevige regenval door opkomend grondwater kleine plasjes water ontstaan.
    Ik heb helemaal geen ervaring met zoiets, maar denk dat ik eerst de scheurtjes moet uithakken, dan de scheurtjes moet vullen met reparatiespul, de vloer moet reinigen, en dan lakken in die epoxylak.....?
    Heb ook iets gelezen over de vloer egaliseren met egaline...is dat misschien mooier/beter om dat voor het lakken te gebruiken?

Alle tips zijn welkom:)

gr.
    Marvin

Als er door een scheurtje in een betonvloer water naar boven komt bij hevige regenval, dan zal een verfje niet helpen. Sterker nog, dan twijfel ik zelfs of je een echte (gewapende) betonvloer hebt en of het niet een tegelvloertje is, met een cementvloertje eroverheen. In de regel is een betonvloer waterdicht, en een gewapende betonvloer scheurt in de regel niet dusdanig dat dat verloren gaat. Uithakken en vullen met verse beton/specie zou in zo'n geval wel eens niet kunnen helpen.

Al eens door de vloer heen geboord? Ofwel weet je hoe dik hij is?
    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Ik weet niet hoe dik die vloer is...de garage heeft de vorige eigenaar in 1995 laten plaatsen, en is gemaakt van betonnen delen(met houtdessign) met daarin dus een betonnen vloer.
      Die (betonnen)vloer is van het zelfde spul als waarmee ze funderingen storten...met van die kiezelsteentjes erin.
      De scheurtjes in de vloer komen waarschijnlijk doordat er een grote boom van de buren vlakbij de garage heeft gestaan...die boom heb ik vorig jaar omgezaagd omdat de wortels ook mijn oprit flink omhoog geduwd heeft.

gr.
      Marvin

Comment

Ik heb mijn garagevloer voorzien van zo'n epoxycoating. Van Alabastine heb je kant-en-klaar pakketten met 2 componenten epoxy en speciale zeep. Dit is een klusje voor een warme dag. Je moet ten eerste de vloer volledig schoonmaken met een ontvettende zeep (citrus spulletje, zit in dat pakket). 1 a 2 maal helemaal schrobben, dan met een trekker zoveel mogelijk drogen, vervolgens de vloer op laten drogen (daarom dus op warme dag doen). Daarna kun je de epoxy aanmaken en gaan aanbrengen met kwast en roller.

Ik zou eerst die scheuren in je vloer repareren met een of ander vuller, danwel beetje uithakken en met cement opvullen.
        Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Ik vrees dat Steven gelijk heeft. Een (garage)vloer waar van onder af water doorheen komt, wordt een dure grap om weer waterdicht te krijgen. Je kan hem impregneren (duur), heel ruim om de lekken heen uithakken tot op het zand, en daar nieuw gieten en egaliseren (ook niet gratis), of er een decimeter vers beton bovenop kiepen (heeft ook zo zijn nadelen). Een beetje uithakken en dichtsmeren is geen lange termijn oplossing, dat houdt echt niet lang.
          You know that reality is immaterial

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eddieee Bekijk bericht
            Ik heb mijn garagevloer voorzien van zo'n epoxycoating. Van Alabastine heb je kant-en-klaar pakketten met 2 componenten epoxy en speciale zeep. Dit is een klusje voor een warme dag. Je moet ten eerste de vloer volledig schoonmaken met een ontvettende zeep (citrus spulletje, zit in dat pakket). 1 a 2 maal helemaal schrobben, dan met een trekker zoveel mogelijk drogen, vervolgens de vloer op laten drogen (daarom dus op warme dag doen). Daarna kun je de epoxy aanmaken en gaan aanbrengen met kwast en roller.

Ik zou eerst die scheuren in je vloer repareren met een of ander vuller, danwel beetje uithakken en met cement opvullen.
            Klinkt goed. Zoiets wil ik ook. Bestaat het ook een tandje minder 'extreem'? Want ik hoef geen gymzaalvloer in mijn garage.
            Oliestoken voor het goede doel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marvin 328i Bekijk bericht
              Ik weet niet hoe dik die vloer is...de garage heeft de vorige eigenaar in 1995 laten plaatsen, en is gemaakt van betonnen delen(met houtdessign) met daarin dus een betonnen vloer.
              Die (betonnen)vloer is van het zelfde spul als waarmee ze funderingen storten...met van die kiezelsteentjes erin.
              De scheurtjes in de vloer komen waarschijnlijk doordat er een grote boom van de buren vlakbij de garage heeft gestaan...die boom heb ik vorig jaar omgezaagd omdat de wortels ook mijn oprit flink omhoog geduwd heeft.

gr.
              Marvin
              Zou voor de lol dan toch maar eens met een hamerboor bij een scheur boren. Als het goed is gaat een gewone 160mm lange boor (8mm doorsnede is voldoende) niet door de volledige vloer heen. Gaat hij dat wel, dan is dat de oorzaak van het probleem. Oplossingen zijn dan niet te vinden in coating, maar meer in een volledig nieuwe vloer, wat afhankelijk is van de fundering. Gaat hij niet door de vloer heen, dan kan hakken een oplossing zijn, en heb je iig het eerste begin.
              Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.

Comment

@Gijs: Als je minder extreem wilt, dan moet je betonverf van de Action gebruiken, maar de voorbehandeling blijft 't zelfde. Eerst ontvetten/schrobben en daarna lakken. Epoxy is in feite niet veel meer qua handelingen, maar is vervolgens wel duurzamer en dus minder extreem om schoon te houden.

Comment

Kan je niet gewoon garageverf nemen? Dan is die vloer ook vloeistofdicht hoor. Bij mij werkt dat goed.
                  Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                    @Gijs: Als je minder extreem wilt, dan moet je betonverf van de Action gebruiken, maar de voorbehandeling blijft 't zelfde. Eerst ontvetten/schrobben en daarna lakken. Epoxy is in feite niet veel meer qua handelingen, maar is vervolgens wel duurzamer en dus minder extreem om schoon te houden.
                    Uit betrouwbare bron kan ik melden dat, waar ik mijn moeder heb verboden nog troep van de Action te kopen voor/met mijn kinderen, de betonverf van de Action inderdaad prima spul is. Mijn (klus)garage wordt geheel in deze verf gezet, de vloer, en het spul houdt en blijft wonderbaarlijk goed. Erg leuk om de schappen van de Action leeg te roven en dan vragen naar meer blikken (60 waren er niet genoeg) aan de vakkenvuller, die net het vak vol blikken had gezet :-)
                    fka v164

Comment

Gummenpatsen met de hoeveelheid blikken verf die je garagevloer nodig heeft....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                        ACTION verf welteverstaan...

;)

Hm, dus de handelingen zijn hetzelfde, evenveel werk? Dan wellicht toch maar eens naar de beschikbare expoxy's kijken. Mijn vader heeft ook een betonverf achtig iets, dat ook vloeistofdicht zou zijn. Nou, ik weet het niet, een olievlek krijg je er toch niet zo 1-2-3 helemaal zonder resten vanaf.
                        Oliestoken voor het goede doel

Comment

Er wordt hier een beetje vreemd advies gegeven........
                          Gewapend beton niet scheuren, AHUM, gewapend beton scheurt juist wel anders doet de wapening niets (wapening is passief he, niet actief). De hele berekening van gewapende elementen is gebasseerd op scheurwijdteBEPERKING ! Enige beton die ongescheurd wordt doorgerekend is voorgespannen beton (die wapening is actief).
                          Maar dat terzijde.

Maar goed, budgetoplossing : als hij alleen waterdicht gemaakt hoeft te worden kun je de scheuren even openhakken (hoeft niet diep, 2cm is voldoende) en er een flinke slok epoxy ingieten. Diepe stukken evt injecteren met een injectiespuit met naald. Lekker laten drogen en daarna de hele vloer afwerken met een epoxyverf en je vloer is echt waterdicht hoor (!)
                          Maar wat ik me wel afvraag is dat als het grondwater door die vloer kan komen, loopt het straks niet gewoon over je drempel dan ?

Andere oplossing is een paar emmers waterglas onder je vloer injecteren. Eerst een paar lansjes inlijmen, dan injectiepompje huren en pompen maar totdat die bende door de scheuren omhoog komt. De apparatuur is wel te huur her en der. Ook uitbesteden hoeft niet duur te zijn voor "slechts" 28m2.

E

E
                          يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Ik heb vanmiddag een koopcontract voor een drive-in woning getekend, de muur tussen tuinkamer en garage gaat eruit, kunnen 2 oudjes binnen staan. Zit ook aan het Alabastine product te denken. Maar dan voor de gehele benedenverdieping.
                            BMW 323ti Compact Silber
                            Midas Bronze Red
                            Triumph TR6 PI Damson
                            Aprilia SL1000 Falco Rosso

http://www.aronline.co.uk/index.htm?midasstoryf.htm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht

Is niet mij vloer hŔ, niet echt :-)

@TR6 ANSA gefeliciteerd met de aankoop, zou je er dan niet een 'echte' epoxiegietvloer in laten gieten

gietvloer2..jpg

http://www.dutchflooringsystems.nl/gietvloeren.html
                              fka v164

Comment

Heb het ook elders rondgevraagd, en er werd ook het advies gegeven om de scheuren uit te hakken.
                                De vloer weghakken, en een compleet nieuwe vloer storten is geen optie.

Heb als reparatiemiddel epoxymortel voorbij zien komen, maar m'n vader werkt bij Huntsman(voorheen ICI) en die heeft ook een of ander polyurethaangoedje wat ze ook gebruiken om tunnels te repareren...

Zit alleen nog met het wel of niet gebruiken van egaline...is dat evt. makkelijk zelf te doen, of moet je dat uitbesteden?

ohja, dat omhoog komen van dat grondwater is alleen bij extreme regen...heb het +/- 5x gehad in de tijd dat ik er woon(vanaf 2000, en dan heb ik 4 plasjes water van 80cm diameter)...maarja ik wil het wel opgelost hebben voordat de coating erop komt.

Verders moet de oprit naar de garage ook opnieuw betegeld worden(met de huidige klinkers), en dan ben ik van plan gelijk wat drainagebuizen erin te leggen voor wat extra afvoer van regenwater...misschien dat dat ook nog wat helpt.

gr.
                                Marvin

Comment

Volgens mij is polyurethaan een soort van waterglas ;-) (PUR)
                                  Als je de scheurtjes uithakt en dat spul er goed in weet te krijgen dan krijg je het wel dicht.
                                  Alleen daarna egaline eroverheen gaat hem niet worden denk ik.
                                  Als je dat wel perse wilt dan moet je ervoor zorgen dat de ingegoten PU niet in dikke plakken op je bestaande vloer komt, liefst alleen in de scheur. Dan is het verder je dorpelafstand vloertje meten, egaline aanmaken, liefst in 1x de juiste hoeveelheid erin gieten, waterpassen hoeft niet als je het dun genoeg maakt. Als het kan heel je vloer opruwen ! Dan zit die egaline muurvast en barst het er niet vanaf.
                                  Succes !
                                  Erik

Comment

Toch heb ik niet zo'n vertrouwen in het van bovenaf waterdicht maken van een vloer.

Maar ik zou iig uithakken als was het maar om te zien of hij dik genoeg is (en of er wapening in zit die aan alle kanten minimaal 3 cm beton heeft).

Comment

@V164

Bedankt, ziet er goed uit die vloer!
                                      Benedenverdieping is 45 vierkante meter, ik zal daar maar eens een offerte voor laten maken.
                                      BMW 323ti Compact Silber
                                      Midas Bronze Red
                                      Triumph TR6 PI Damson
                                      Aprilia SL1000 Falco Rosso

http://www.aronline.co.uk/index.htm?midasstoryf.htm

Comment

Heb gisteren dus ff bij de buurman geinformeerd betreft de betonvloer van de garage...hij heeft de bouw van een afstandje gevolgd.
                                        Het schijnt dus wel gewapend te zijn(op aanraden van de buurman), maar de buurman heeft iig niet gezien dat er ook nog een vochtwerende laag(folie) is aangebracht.

Ik ga dus hakken, repareren, reinigen, drogen, de vloer in de primer zetten, egaliseren, en dan 2K epoxy verven.

gr.
                                        Marvin

Comment

De folie onder een op staal (grond) gefundeerde betonvloer is niet om de beton waterdicht te maken maar om ervoor te zorgen dat het water wat in de beton zit tijdens het storten, niet in de bodem verdwijnt. Dat water heb je namenlijk nodig tijdens de uitharding :-)

Als er geen folie is aangebracht zit heel de onderzijde vol met krimpscheuren (scheuren van 0.01-2mm)..............blijkbaar zijn enkele van deze scheurtjes samengevallen met scheurtjes in de bovenzijde waardoor je vloer zo lek als een mandje is.

Mag ik raden naar de afwerking ? Het is geen spiegelgladde betonvloer ?

E

Comment

TSM: nee natuurlijk niet ; welke zichzelf respecterende bouwvakker heeft nou een spiegel op zak ? ;)

Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
                                            Uit betrouwbare bron kan ik melden dat, waar ik mijn moeder heb verboden nog troep van de Action te kopen voor/met mijn kinderen, de betonverf van de Action inderdaad prima spul is. Mijn (klus)garage wordt geheel in deze verf gezet, de vloer, en het spul houdt en blijft wonderbaarlijk goed. Erg leuk om de schappen van de Action leeg te roven en dan vragen naar meer blikken (60 waren er niet genoeg) aan de vakkenvuller, die net het vak vol blikken had gezet :-)
                                            Je weet dat je die potjes open moet maken ipv ze op de vloer neerzetten er dan je auto er bovenop parkeren he ?

Comment

Idd, de vloer is niet spiegelglad...
                                              Vandaar dat ik hem na het repareren wil gaan egaliseren.

gr.
                                              Marvin

Comment

mmm, heb (helaas) niet zelf een garage met een brug of vijf, een richtbank enzo meer, sterker nog, met vier fietsen is m'n eigen schuur wel vol :-)
                                                fka v164

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marvin 328i Bekijk bericht
                                                  Heb gisteren dus ff bij de buurman geinformeerd betreft de betonvloer van de garage...hij heeft de bouw van een afstandje gevolgd.
                                                  Het schijnt dus wel gewapend te zijn(op aanraden van de buurman), maar de buurman heeft iig niet gezien dat er ook nog een vochtwerende laag(folie) is aangebracht.

Ik ga dus hakken, repareren, reinigen, drogen, de vloer in de primer zetten, egaliseren, en dan 2K epoxy verven.

gr.
                                                  Marvin
                                                  Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
                                                  De folie onder een op staal (grond) gefundeerde betonvloer is niet om de beton waterdicht te maken maar om ervoor te zorgen dat het water wat in de beton zit tijdens het storten, niet in de bodem verdwijnt. Dat water heb je namenlijk nodig tijdens de uitharding :-)

Als er geen folie is aangebracht zit heel de onderzijde vol met krimpscheuren (scheuren van 0.01-2mm)..............blijkbaar zijn enkele van deze scheurtjes samengevallen met scheurtjes in de bovenzijde waardoor je vloer zo lek als een mandje is.

E
                                                  Wel het wapeningsnet op hoogte gelegd, of gewoon direct in het zand? In het laatste geval zakt je auto vanzelf een keer door de vloer..... Als de vloer naast het direct op zand storten van beton ook niet al te dik is, dan denk ik dat het verstandiger is om de vloer goed aan te pakken ipv cosmetisch.

Comment

Hier dan maar?

Binnenkort begint de bouw van ons nieuwe huis, een wens (eis) van mij was dat ik daar een garage bij had waar ik lekker kan klussen. Dat ding wordt dus helemaal casco opgeleverd en kan dus makkelijk alles aanpassen/inrichten hoe ik 't wil.
                                                    Nu heb ik nog nooit een garage samen gesteld of ingericht, dus zijn er nog tips & trucs van de ervaren mannen?
                                                    Wat voor vloer kan ik 't beste nemen bijvoorbeeld? En zijn er nog andere adviespunten of dingen die ik meteen moet/kan aanleggen als alles nog kaal is?

Even de kenmerken:
                                                    Afmeting 8.80m x 2.90 (kan helaas niet breder, laat 'm daardoor 2m verlengen naar 8.80m)
                                                    Vloeroppervlakte +/- 25.50 m2
                                                    Poort: standaard is een stalen kantelpoort. Ik kan er voor 600,- een elektrisch bedienbare (niet ge´soleerde) sectionaalpoort in laten zetten via de aannemer. Ik wil hoe dan ook geen stalen kantelpoort.
                                                    Er komt een deur vanuit de garage het huis in.

Wat wil ik met de garage doen:
                                                    Sleutelplek c.q. stalling voor de Giulia en oude Vespa. (die laatste ben ik nu naar op zoek)
                                                    Werkbank(je) voor wat prutswerk en 't gereedschap
                                                    2 fietsen moeten er ook nog in.
                                                    ....en de onvermijdelijke diepvries.
                                                    Giulia 1600 Super '65
                                                    Abarth 595 Competizione '15

Comment

Garagevloer

Vloerverwarming en goede vloertegels waar je een hamer op kunt laten vallen en die je zo schoonveegt, of er nu olie of los vuil op ligt.

Een (professionele) gietvloer is mooier dan tegels uiteraard, maar meer kans op beschadigingen op den duur.

Kijk eens rond op www.garagejournal.com, mijn vaste klik als ik mijn aluhoedje afzet.

Zorg voor voldoende daglicht en knappe verlichting. Vergeet ook je ventilatie niet.

Als je toch nieuwbouw doet. Laat een sparing maken waar je een poetsbrug in kwijt kunt. A la Jack Olsen's garage.

Koop een verrijdbare werkbank. En een bijpassende gereedschapskar. Erg handig voor kleine garages.

Een diepvries heb je niet nodig. Wij hebben sindskort een diepvries die in een keukenkastje past, omdat we teveel brood naar de eendjes gooiden, en ja ik vind t handig, en ja ik gooi nu bevroren voedsel weg... Echt waar, koop gewoon alles vers en regel ook een klein vriezertje. Geen vriezers in de man cave! :)
                                                      Last edited by Dennis Cavallino; 21-07-14, 21:37.

Comment

Zo'n poetsbrug/schaarlift zat ik inderdaad ook aan te denken. Een smeerput is sowieso een No Go van MdV... En ik zie 't ook niet zitten om iedereen met mijn krikje de auto aan 't krikpunt op 1 hoek maar omhoog te duwen.
                                                        Je bedoelt dus een sparing waar de poetsbrug in valt en zodoende vlak met de grond komt te liggen?
                                                        Giulia 1600 Super '65

Comment

- verlichting met hotel schakeling.
                                                          - als er een plat dak op de garage ligt misschien een daglicht raam laten plaatsen?
                                                          - zorg dat de verlichting van beiden zijkanten komt en zo geplaatst is dat de moterkap de moterruimte niet in de schaduw zet.
                                                          - als je een compressor hebt: vaste compressor leidingen langs de wanden van de garage en naar een eventuele werkbank toe. airtools dichtbij inpluggen, geen gepruts met lange slangen.
                                                          - rand aarde stopcontacten (druipvast, met die klepjes) op iedere hoek van de garage.
                                                          - een hele rij rand aarde stopcontacten direct bij een werkbank. Met centrale aan/uit schakelaar.
                                                          - goeie afgeschermde verlichting boven de werkbank (licht wel op je werkstuk, niet direct in je ogen.)
                                                          - vloer die olievast is en waar je een auto op kan opkrikken.
                                                          - een serieuze brandblusser aan de muur in de buurt bij de werkbank en moterruimte.
                                                          eventueel een branddeken.
                                                          - rookmelder.
                                                          - lekkere muziek installatie
                                                          - als je de hoogte hebt: een brug.
                                                          anders misschien een afdekbare smeerput met licht en stopcontacten erin.
                                                          Last edited by janspeed; 21-07-14, 22:06.

Comment

http://12-gaugegarage.com/

http://www.youtube.com/watch?v=4WdyR-aOtpw

Comment

Verwarming.
                                                              Wasbak/stortbak. Wel zo fijn als je de vieze handjes in de garage zelf kan wassen. Vindt GF ook vast fijn.
                                                              Vloer gewoon zelf in de 2K epoxy coating zetten. Ik heb via MP professionele coating gekocht voor een leuke prijs. Iets van 220 euri voor 20 liter. Goedkoper dan een gietvloer en toch wereldspul. Olie, benzine, vallende onderdelen, allemaal geen probleem.
                                                              Ik heb een vaste luchtleiding aangelegd, maar een rolhaspel werkt ook prima.

Ergens op het forum staat mijn garage nog wel op de foto.
                                                              Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Komende woensdag krijg ik de sleutel van mijn nieuwe sleutelplek....eh, huis met garage! :-)

Zoals al eerder in dit topic te lezen wist ik aanvankelijk niet wat ik met de vloer wilde doen. Ik heb gekozen om voor een epoxy coatingvloer te gaan, die wil ik zelf gaan aanbrengen.
                                                                Zijn er mensen hier met tips en adviezen? De vloer is al strakgetrokken met een cementdekvloer, dus in principe klaar om behandeld te worden.

Ik had dit pakket gezien: http://www.epoxywinkel.nl/vloercoati...25m2-p-51.html
                                                                Is geschikt voor 25m2 en de garage is ook precies die afmeting. (ongeveer 2.80 x 8.90)
                                                                Maar moet ik nog een primer gebruiken? (die adviseert men in de tekst voor een zuigende ondergrond, geen idee of dat bij de dekvloer ook het geval is?)

IMG-20150619-WA0006.jpg

Ben nog niet echt bezig met inrichting op details, maar wat er sowieso in komt:
                                                                -electrisch bedienbare en ge´soleerde sectionaalpoort
                                                                - radiatortje
                                                                - werkbankje
                                                                - rookmelder
                                                                -brandvertragende deur van garage naar huis (hal)
                                                                - bonus: originele lichtbak van Alfa-logo. 120cm diameter, maar moet zelf nog behuizing met lampen erin knutselen.
                                                                Last edited by Veloce; 12-07-15, 22:17.
                                                                Giulia 1600 Super '65

Comment

Working...
                                                                X