Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Standaardtarieven van verzekeraars?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Standaardtarieven van verzekeraars?

Mijn vrouw heeft een tijdje geleden een aantal behandelingen gedeclareerd bij de zorgverzekeraar.
    Volgens de polis worden deze, muv een eigen bijdrage van E10 per behandeling, volledig vergoed. Toch kreeg ze nu een veel lagere vergoeding terug, omdat de kosten per behandeling het 'standaard tarief' klaarblijkelijk flink oversteeg. Ik kan echter op de site van de verzekeraar, nog op de polis iets vinden over standaard tarieven.

Ik kan er in meekomen dat er standaard tarieven zijn, maar moet dan niet op de polis gemeld worden wat deze zijn?
    Je gaat het pas zien als je het door hebt

Aantal onduidelijkheden, zonder nieuwsgierig te willen zijn;

1 Een aantal zorgverlenders kunnen( moeten) eigen prijzen in rekening brengen indien een patiënt niet of onvoldoende verzekerd is voor de (para)medische dienst die aan hem/haar is verleend. Een uitzondering betreft diegene die een restitutie polis heeft afgesloten, die krijgt namelijk altijd de rekening van de hulpverlenende instelling, uiteraard tegen de tarieven die men daar hanteert. Bij een naturapolis gaat de rekening direct naar de zorgverzekeraar voor prijzen die zijn afgesproken in de onderlinge contracten.

2 De zorgverzekeraar hanteert dan de norm "marktconform", wat dat is mag iedereen raden. Over het algemeen is mijn eigen ervaring dat enige afwijking naar boven toch gewoon vergoed wordt. Bij ONVZ ( 100% restitutie polis) nooit preblemen mee gehad. Standaard tarieven bestaan niet overal meer in de gezondheidszorg, ook hier heeft de marktwerking haar intrede gedaan. Concreet betekent dit dat prijzen/tarieven per zorgverlenende instelling verschillend ( moeten ) zijn. Dit vanwege de allerheiligste concurentie en vrije keuze voor de patiënt uiteraard. Het moet allemaal voldoen aan de regels van de NMa en NZa (= Nederlandse Zorgautoriteit)

Dat er nu wel problemen zijn kan liggen aan een exorbitante vraagprijs ( dus blijkbaar niet geheel marktconform is), die dan ook terecht door de zorgverzekeraar ten dele c.q. niet, worden vergoed.
    Last edited by Romo; 02-07-08, 11:53.
    If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit!

When they say nothing's wrong that's when you run

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Romo Bekijk bericht
      Dat er nu wel problemen zijn kan liggen aan een exorbitante vraagprijs ( dus blijkbaar niet geheel marktconform is), die dan ook terecht door de zorgverzekeraar ten dele c.q. niet, worden vergoed.
      Het is geen exorbitante uurprijs die berekend wordt imho, maar klaarblijkelijk hoger dan het 'standaard tarief' dat vergoed wordt door onze verzekeraar.

Wij denken/hopen zelf dat er aan de kant van de verzekeraar een fout is gemaakt en zitten daar nu achteraan.
      Je gaat het pas zien als je het door hebt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Starred Bekijk bericht
        Het is geen exorbitante uurprijs die berekend wordt imho, maar klaarblijkelijk hoger dan het 'standaard tarief' dat vergoed wordt door onze verzekeraar.

Wij denken/hopen zelf dat er aan de kant van de verzekeraar een fout is gemaakt en zitten daar nu achteraan.

Dan moeten ze gewoon vergoeden lijkt me, succes......................
        If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit!

When they say nothing's wrong that's when you run

Comment

Working...
        X