Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou zo willen wonen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Wie zou zo willen wonen?

http://www.youtube.com/watch?v=1-lvn...eature=related

Earthships dus.

Sommigen zijn echt geweldig mooi gemaakt. Het idee om volledig onafhankelijk van nutsbedrijven te zijn is erg aantrekkelijk. Wel koud in de winter (schijnt) maar daar kun je een mouw aanpassen met zo'n aardwarmte installatie. Ik zou zo best wel willen wonen op een leuke plak grond en een garage/knutselhok erbij natuurlijk!

Een bouwvergunning voor zoiets is helaas nog steeds moeilijk te krijgen....
    All you need to remember is the number '70' .

Ik vind het niet mooi, maar ik vind hergebruik van materialen wel degelijk interessant, vooral bij architecten die dat goed toepassen, zoals de jongens van 2012 architecten die de coole en interessante site www.superuse.org hebben gelanceerd.

Die Earthships bestaan al vrij lang en de technieken zijn intussen gemeengoed bij nieuwbouwprojecten in NL, zoals groendaken, warmtepompen (airco in de zomer, verwarming in de winter) en zonnepanelen, zonneboilers etc. hebben intussen allemaal hun intrede gedaan in de woningbouw en renovatie. Soms ligt 't er dik boven en soms is 't bescheiden geplaatst, zodat een gebouw vooral gewoon een gebouw (lees woning of kantoor) kan blijven in plaats van een ecologisch statement.

Recyclen van materialen in de bouw zal een grotere spurt gaan nemen dan tot op heden en dat is wel mede te danken aan de lelijkheid van de earthships, waardoor architecten worden getriggerd om hun stijl, smaak en creativiteit beter te combineren om een vernieuwend statement te maken met oude materialen.
    Last edited by Dennis Cavallino; 13-05-10, 18:22.

Comment

Bouw maar eens een 'earthship' op de oppervlakte van het gemiddelde rijtjes huis.

Indien er ruimte genoeg is , prima. Maar goed, pas 't maar eens in in de binnenstad van Amsterdam | Rotterdam | Utrecht | Dorp X

Comment

Ik denk dat je toch wel een lapje grond van 1000 vierkante meter nodig hebt om een leuke earthship. Je hebt i.i.g nogal wat vrije ruimte van voren nodig om een goeie licht(warmte)inval te krijgen.Voor een halve ton (ex-grond) bouw je een mega eartship. Zonnepanelen, windmolen, warmtepomp-installatie en water zuiveringsinstallatie hakken er qua kosten wel in.Nog eens 50k of zo?

Comment

Ik zou graag zo willen wonen.

Daarom houd ik ook dit initiatief in de gaten: http://www.ecodorpbrabant.nl/index.php
          Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

duurzaam bouwen is natuurlijk een goede zaak
            echter het voorbeeld in dit filmpje is een doorgeslagen dagdromer
            autobanden en blikjes kunnen duurzamer worden gerecycled ipv in een muur
            namelijk tot nieuwe blikjes en autobanden

zag wel een week geleden op rtl geloof ik een project waarbij iemand van echte natuurlijke materialen
            een mooi huis had gebouwd
            strobalen dichtgesmeerd met leem en kalk etc
            prachtig huis
            "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
            "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
            "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
            "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Het idee erachter is natuurlijk dat 't niks mag kosten. Autobanden vol met zand zijn d'r om de aardwarmte zoveel mogelijk te bufferen. Blikjes en flesjes zijn er ook plenty.
              Kijk, als je een miljoen te verbranden hebt kun je natuurlijk ook een prachtig, ecologisch en nutsonafhankelijk huis bouwen. Meeste mensen hebben echter geen miljoen achter de hand ;-)

Comment

het strobalen kalkhuis kosten iets van 20000 euro
                "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CWATR Bekijk bericht
                  Ik denk dat je toch wel een lapje grond van 1000 vierkante meter nodig hebt om een leuke earthship. Je hebt i.i.g nogal wat vrije ruimte van voren nodig om een goeie licht(warmte)inval te krijgen.Voor een halve ton (ex-grond) bouw je een mega eartship. Zonnepanelen, windmolen, warmtepomp-installatie en water zuiveringsinstallatie hakken er qua kosten wel in.Nog eens 50k of zo?
                  Warmtepomp installatie alleen is al 50k ongeveer. Dus iets meer ;-)
                  Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                  Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Eigenlijk zou bijna iedereen zo moeten kunnen wonen.
                    Als je ziet hoeveel grond er nog braak ligt of als groene zone in dit land, dan kan het huizentekort zo opgelost worden. Met dit soort ecologische woningen is de natuurbelasting ook vrij minimaal. Grondprijs kan drastisch omlaag (grootste kostenpost van een huis) en de bouw kan goedkoper als meer mensen dit soort huizen (laten) bouwen.

Compensatiebossen e.d. planten en voilą!
                    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Ga eerst eens een half jaartje ofzo in Japan wonen om mee te maken wat dat in de praktijk betekent. Uren moeten reizen om ergens een horizon te kunnen zien. Bijna 1000km aan aaneengeschakelde suburbia's. Copy-paste-copy-paste-copy-paste-copy-paste. Nergens een open veldje of een bos. Alleen maar grijze grauwe goedkoop bouwbare prefab treurnis. Uitzonderingen zijn een paar fraaie parkjes waar je zomers in de file loopt en de extravagantere buurten van Tokyo waar alle toeristen zich samenscholen.

Lijkt me een prima visie voor de toekomst van Nederland.

Comment

Working...
                      X