Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het wel en wee van 't OV

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Het wel en wee van 't OV

Jaja, beste gummers: het openbaar vervoer. Een heus draadje ga ik eraan wijden. Want hoewel we natuurlijk onze tijd het liefst in onze gemotoriseerde vierwielige privésalons doorbrengen, stapt deze of gene gummer soms nog wel eens in een trein. Of tram. Of metro.

Dat moet ook kunnen, toch! Want niet alleen ben ik zelf een behoorlijk fan van het OV. Nee, ook mag ik in een geciviliseerd, dichtbevolkt land als Nederland, met zo'n inadequaat wegennet en zo'n lange geschiedenis van linkse overheden die iedereen het OV in willen hebben, toch verwachten dat dit openbare transportnet perféct georganiseerd is.

Er gaan immers bakken en bakken met belastinggeld naartoe.

De praktijk is helaas weerbarstiger en daarom wil ik in dit draadje UITSLUITEND negatieve berichten over het Nederlandse openbaar vervoer posten. Om aan te tonen dat we ons eigenlijk collectief moeten doodschamen, met NS, GVB en consorten voorop.

Ik trap af met een prachtig onderzoekje naar de huidige staat van het Amsterdamse metronet:

Veel leesplezier...
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Ha, die Brun;

Ik besloot het er medio maart weer eens op te wagen met het OV. Niet eerst gewoon een strippenkaartje of zo, nee, Hansv zei "Ik spring meteen in het diepe, doet u mij maar een portie gemengde harde OV" en schafte zich derhalve een weetikhoeveelsterrenmaandkaart aan voor zijn woonwerkverkeer. Grote fout. Mijn woon/werkafstand IJmuiden - A'dam-ZO is 38,5km en die kan ik 's ochtend rond half zeven, zeven uur normaliter relaxed binnen de veertig minuten afleggen en op vrijdag vaak nog vlotter. De weg terug kan soms zelfs in een half uur. Met bus en metro kost die grap volgens ov9292.nl een uur en twintig minuten, in de praktijk ben je vrijwel altijd anderhalf uur kwijt. Om van het verschil in comfort en flexibiliteit nog maar te zwijgen. Of de kort erna optredende verschijnselen van overspannenheid, burnout of depressie (daar zijn we nog niet uit) er mede aan te wijten zijn weet ik niet, maar ik ben in no-time cold turkey van het OV afgekickt.
    Scherven brengen gelul.

Comment

Brun

De volgende Tunnelrun...., met de Metro?

:-)

Comment

Ga eens met het OV Noord-Zuid op de as Breda-Utrecht dan heb je wel gegeten en gedronken

Of Vianen - Groningen zoals ik recent heb moeten doen
        ach 6 uur treinen (staand) omdat er een seinstoring was valt best me toch ?

Verder maak ik er geen woorden meer aan vuil
        Het OV in NL is van derde wereldlanden niveau
        De metro in de grote steden uitgezonderd

E
        يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Een notoire lijn is Uitgeest - Amsterdam. De keren dat je daar niet op kan stappen omdat de trein te vol zit zijn niet meer te tellen. En dat is dan nog twee of drie stations voor station Zaandam.

Er wordt dan letterlijk omgeroepen of mensen uit willen stappen omdat anders de trein niet verder kan rijden. Haringen in een ton hebben het comfortabeler zullen we maar zeggen.
          ------------------------------------------------
          We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

Ik heb het laatst weer eens geprobeerd. Met dochter een dagje Amsterdam (Nemo), dus, alez, laten we eens dat Transferium proberen.

Moet zeggen: top geregeld. Voor 6 euro hele dag bewaakt parkeren, en nog gratis Metro-kaartjes ook. Eigenlijk helemaal niks mis mee.

Totdat je op station Bijlmer komt. Goed, het OV kan er natuurlijk weinig aan doen dat de bevolking op station Bijlmer niet echt het volk is waaraan ik mijn dochter graag blootstel. Maar voor geen goud zou ik er staan met mijn laptoptas. Paul Jambers zou er voor de rest van zijn leven genoeg filmmateriaal hebben.

Dan de Metro. Een hypermodern treinstel, althans, dat moet het geweest zijn bij aanschaf in de jaren zeventig. Met twaalf talen die om je heen gesproken worden krijg je direct het gevoel in een wereldstad te zijn aanbeland, da's an sich positief, maar je vraagt je af waarom die mensen naar Nederland zijn gekomen. In ieder geval niet voor hun oorspronkelijke taak: schoonmaken (vette smiley). Wat een ranzige zooi, zo'n trein.

Gelukkig was het een warme dag, en dan ook echt warm, zodat de verwarming op standje 'sauna' stond. Welke malloot de verwarming aanzet in zo'n ding, ik weet het niet.
            De hitte werd dus steeds erger, de bijbehorende penetrante zweetlucht, aangevuld met onbestemde merken parfum en nog onbestemdere geuren van waarschijnlijk Afghaanse oorsprong, werd haast zichtbaar meegezogen door de kleine open raampjes.

De terugweg was identiek, nog steeds de verwarming vol open, zal wel defect geweest zijn. Alleen nu hadden ik en mijn dochter een prachtig uitzicht op een intraveneuze drugsgebruiker, die uitgebreid de korsten op zijn armen aan het inspecteren was, en waar nodig deze met een licht uitzinnig kreunen verwijderde, om vervolgens oraal de aldus verwijderde bloedresten tot zich te nemen.

De auto werd gelukkig ongeschonden aangetroffen. Voor de volgende keer: De Bijenkorf parkeergarage kost 5 euro per uur zegt u? Doen! Koopje!
            Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

Comment

Leuk he, zo'n dagje grote stad.....

Nu is er als extra de Poolse inhuurchauffeur, ingezet op de bussen die de metro vervangen tussen Amstel en Centraal...

Echt humor.... ( maar dat stond ook al in een ander draadje)
              Veritatis simplex oratio est

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kiwi Bekijk bericht
                Totdat je op station Bijlmer komt. Goed, het OV kan er natuurlijk weinig aan doen dat de bevolking op station Bijlmer niet echt het volk is waaraan ik mijn dochter graag blootstel.
                Heau heau. Da's het gevolg van marktwerking he. Die mensen staan daar, omdat hun vader in 1968 meer geld kon verdienen in Nederland dan in Paramaribo. Arbeidsmobiliteit!
                Alleen nu hadden ik en mijn dochter een prachtig uitzicht op een intraveneuze drugsgebruiker, die uitgebreid de korsten op zijn armen aan het inspecteren was, en waar nodig deze met een licht uitzinnig kreunen verwijderde, om vervolgens oraal de aldus verwijderde bloedresten tot zich te nemen.
                En ook hier neem ik aan dat je je dochter fijntjes hebt gewezen op dit pure schoolvoorbeeld van marktwerking, en het absolute grondrecht dat deze meneer heeft om n'importe welke stoffen tot zich te nemen, zonder dat een bemoeizuchtige nanny state hem gaat vertellen welke pilletjes/peukjes/spuitjes nou wel en niet illegaal zijn, om de hele flikkerse boel vervolgens van een shitload accijns te voorzien?

Toch?

;-)
                Mini Cooper Clubman
                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                "Jasper val dood." - RH

Comment

Uiteraard, Jasper, heb ik mijn dochter er op gewezen dat dit de rampzalige gevolgen zijn van overheidsbeleid om drugs te verbieden.

En die arbeidsmobiliteit is fantastisch, sta ik helemaal achter, ik sta alleen niet achter de verzorgingsstaat. Wil je hier komen werken? Prima. Wil je hier genieten van allerlei voorzieningen? You've got to pay.

Comment

Dan maar hier....

"AMSTERDAM De Amsterdamse wethouder van Verkeer Tjeerd Herrema stapt op. Zijn positie is onhoudbaar geworden door de aanhoudende problemen met de aanleg van de Noord-Zuidlijn.

Uit nieuw onderzoek blijkt dat de kosten nog eens 290 miljoen hoger kunnen uitvallen. Ook loopt de aanleg opnieuw vertraging op. Oorzaken zijn de verzakkingen in de Vijzelstraat en het verhogen van de reserves voor risico's."

Comment

Las 't ook net.

Tja, het was wel te voorspellen natuurlijk. Jaren geleden riepen velen al dat de kosten enorm zouden oplopen en er verzakkingen zouden optreden.

Maakt desondanks niet uit. Die metrolijn is al 40 jaar hard nodig, dus niet zeuren en doorbouwen. Jammer dan als er af en toe wat verzakt.

Probleem is weer wel dat door dit gedoe het ná oplevering van de NZ-lijn ongetwijfeld wéér 20 jaar duurt voor de volgende lijn wordt gebouwd (de Oost-West-lijn, óók hard nodig).

Ach, Amsterdam en openbaar vervoer. Altijd al een puinhoop geweest.
                      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Herrema weg, Milieuzone Amsterdam ook weg? :)
                        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                          Herrema weg, Milieuzone Amsterdam ook weg? :)

Duimduimduim..... ;-)
                          Maar hij is niet de enige he

Comment

Er komt wel weer een nieuwe lutser die zijn "werk" voort zal zetten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kiwi in oktober 2002
                              Dit project gaat 1,4 miljard Euro kosten. Uiteraard betaald uit "algemene middelen", zoals het eufemisme voor belastinggeld luidt. Dat die kosten bij lange na niet voldoende zijn zal nog wel blijken, zodra de eerste kosten gemaakt zijn kan de politiek niet meer terug, en dus zullen de aannemers ongetwijfeld enorm veel "meerwerk" moeten uitvoeren, waardoor de uiteindelijke rekening eerder in de buurt van de 3 miljard Euro zal komen te liggen. Denk aan de beruchte Haagse tramtunnel.

Told you so....na nah na nah na.

Comment

Het schijnt dat de meeste kostenoverschrijdingen het gevolg zijn van de verzakkingen en constructiefouten die de aannemers hebben veroorzaakt, Kiwi.

Raar is dat. Zo'n vrije beroepsgroep, vol concurrentie. Je zou toch denken dat door de pure marktwerking in de bouw er vanzelf de beste kwaliteit uit komt rollen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                  Het schijnt dat de meeste kostenoverschrijdingen het gevolg zijn van de verzakkingen en constructiefouten die de aannemers hebben veroorzaakt, Kiwi.

Raar is dat. Zo'n vrije beroepsgroep, vol concurrentie. Je zou toch denken dat door de pure marktwerking in de bouw er vanzelf de beste kwaliteit uit komt rollen!

Mooi toch? Zelf de fouten maken en daarna nog even cashen om die fouten weer (zelf) op te mogen lossen. Dubbel knaken verdienen die lui.

Comment

* voelt zich toch geroepen tegengeluid te laten horen.

Nu is het wel zo dat de opdrachtgevers vaak boter op hun hoofd hebben. Zo mag de aannemer wel een damwand plaatsen tegen de verzakking, maar dat moet dan wel een goedkope zijn en mag er geen grondstabilisatie worden toegepast. De aannemer sluit dan op zijn beurt - logisch - kosten als gevolg van verzakkingen uit.

Typisch pennywise poundfoolish van de opdrachtgever. Een wel effectieve grondkering was minder duur geweest dan dit gezeur.

Oorzaak: aannemer maakt doordacht plan, wat te duur blijkt. Dus wordt er bezuinigd op risico-vermijdende maatregelen en 'neemt' de opdrachtgever de risico's op zich.

Waar zagen we dit ook al meer? Oja, Haagse Tramtunnel, Betuwelijn, OV-Chipknip, ....

Dieper liggende oorzaak: de verantwoordelijke ambtenaren weten dat de echte kostprijs nooit geaccepteerd wordt door de politiek, maar dat dezelfde politiek wel alle verhogingen accepteert.
                                    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Inherent aan het werken met overheden en grote organisaties: approval op een project met een kloppende business case is meestal heilig, minimalisering van de kosten dan ook. Dat diezelfde business case nooit meer herbekeken wordt in het licht van de veranderingen die het project ondergaat, is gewoon gemeengoed. Dus kom je uit met projecten die hun originele budget ver overschrijden, waarvan de business case duidelijk negatief draait en die toch doorgezet worden. Even los van het publiek belang van zo'n NZ as.
                                      Rock on. RS.

Comment

Paar jaar geleden verscheen er een boek, ik meen van een Scandinavische wetenschapper. Naam ben ik kwijt. Maar dat liet zien dat vrijwel elk groot project in elk land ter wereld duurder wordt dan begroot.

Is simpelweg in het systeem ingebakken. Wat Steven zegt: als vooraf de echte kostprijs wordt begroot, gaat niemand ermee akkoord, maar als je later alle verhogingen in rekening brengt, wel.

Het gebeurt trouwens niet alleen bij overheden. Ook in grote bedrijven werkt het zo.

Probleem bij de NZ-lijn bestaat inderdaad uit de damwanden. Die waren te goedkoop gebouwd en gingen daarom lekken (zie http://www.parool.nl/parool/nl/124/V...uidlijn-.dhtml)

Ach, als hij in 2020 opengaat, zijn alle Amsterdammers zo trots als een aap. Inclusief al die conservatieve geitenwollensokkendragers die er eind jaren '90 zo tegen hebben geprotesteerd. Waarbij ik me destijds al afvroeg: wat willen jullie nou? De auto moet uit Amsterdam verbannen worden, prima, maar dan is er toch een alternatief nodig? En trams zijn nu eenmaal *geen* alternatief.

Comment

Witte fietsen dan maar?
                                          Op strategische plekken rond de stad parkeerterreinen leggen, overdekte fietspaden naar het centrum bouwen (deels ondergronds als dat zo uitkomt), en gratis fiets verschaffen bij parkeren a 5euro per dag.

Stelletje Melkert-banen erbij als fiets-taxi voor den luie medemensch, kinderfietsjes en/of zitjes tegen railrunner tarief, parkeerterreur omscholen tot fietsenstalling-bewakers en klaar.

Met de groene groeten van Roel van Duijn :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                            Ach, als hij in 2020 opengaat, zijn alle Amsterdammers zo trots als een aap. Inclusief al die conservatieve geitenwollensokkendragers die er eind jaren '90 zo tegen hebben geprotesteerd. Waarbij ik me destijds al afvroeg: wat willen jullie nou? De auto moet uit Amsterdam verbannen worden, prima, maar dan is er toch een alternatief nodig? En trams zijn nu eenmaal *geen* alternatief.
                                            En als ze nou in de jaren zeventig hadden doorgedrukt (wie waren er toen ook alweer tegen?), hadden we nu misschien net zo'n metrosysteem als elke andere serieuze Europese hoofdstad, tot ver buiten de stad reikend in alle richtingen op. Geen haar op m'n hoofd die dan nog aan de auto had gedacht.

Maar goed, ze mogen me opgraven, hoor, als we in 2120 eindelijk zo ver zijn. :)

Als de hele stad dan inmiddels al niet onder water staat natuurlijk...
                                            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Precies Dutch. De bewijzen stapelen zich nu al een eeuw op: de enige manier om mensen in stedelijke gebieden uit de auto te krijgen, is via een fijnmazig metronet.

Rekeningrijden, hoge parkeertarieven, te weinig parkeerplaatsen, carpoolstroken, verkeersdrempels, ontmoedigend afgestelde stoplichten, wegversmallingen en files: het maakt allemaal geen donder uit, iedereen stapt toch wel in de auto. Zie al die wijken in Amsterdam waar mensen 's avonds rondjes rijden op zoek naar dat ene laatste parkeerplekje.

Maar ga naar een willekeurige metropool waar ze ruim honderd jaar geleden al de eerste metrotunnels aanlegden, en je ziet prompt dat iedereen daar alléén nog de auto pakt als je 'm echt nodig hebt. Bijvoorbeeld omdat je spullen moet transporteren. Alle andere verplaatsingen doe je met de metro.

Comment

Ha, die Brun;

Alleen had het begrip tunnelrun dan voor de meeste metropolisten geen spannende belofte meer ingehouden.
                                                Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                                  Ha, die Brun;

Alleen had het begrip tunnelrun dan voor de meeste metropolisten geen spannende belofte meer ingehouden.
                                                  Tenzij het een metro is die wel werd gebouwd, maar niet wordt gebruikt, Hansv!

In Antwerpen bijvoorbeeld.

Comment

Er rijdt (reed?) nog wel een tramlijn door die buis. Dat was altijd een sneu gezicht als zo'n tram het station aan de Groenplaats binnenreed. Ellenlang perron en dan zo'n nietig trammetje.

Comment

Maar een heel groot deel slaapt nog steeds, Dutch (http://nl.wikipedia.org/wiki/Antwerpse_premetro)

Comment

Van de laatste 32 treinen die ik nam, zowel in als buiten de spits, verschillende trajecten en ook in het weekend waren er 26 vertraagd, grootse vertraging was 2,5 uur.

Als student mag ik gratis (doordeweeks), maar zelfs dat loont eigenlijk dus niet.

Comment

OV ellende? Okee komt-ie:

Als (student-)privé-chauf ben ik ook redelijk afhankelijk van het OV om dus naar plaats aanvang opdracht te komen, en vervolgens na opdracht weer thuis. Vorige week:

08:00 Aanvang opdracht in Heerlen, ergo 07:30 trein in Maastricht. Op weg naar station begeeft mn ketting (van de fiets ja) het op het Vrijthof. Volle sprint naar de Markt; en zowaar een bus kunnen nemen die me nog NET op tijd op het station kan krijgen. Vervolgens naar het perron gesprint; Dames en heren, wegens een versperring is er geen treinverkeer mogelijk tussen Maastricht en Heerlen ARGH!

Opdrachtgever gebeld; afgesproken op station Sittard, edoch IC naar Sittard 15 mins vertraging.

Vervolgens in Sittard met de 740i naar Rotterdam. Vanaf kantoor meneer (was enkele rit dit keer) de tram naar R'dam CS. De tram loopt natuurlijk precies zoveel vertraging op dat ik 29,5 minuut op de IC naar Ehvn mag wachten; waar we door vertraging de aansluiting richting Maastricht missen. Wederom 28 min wachten. Eenmaal in de trein Dames en heren, helaas zal deze trein in zijn geheel doorrijden naar station Heerlen. Wegens een aanrijding is er geen treinverkeer mogelijk van en naar station Maastricht. Wij raden reizigers aan om mee te rijden tot aan Heerlen en dan te reizen via station Valkenburg.

In Heerlen met 2x teveel man in zo'n ellendig Veolia-boemeltje naar Valkenburg; aldaar met al diezelfde lui staand/hangende/liggend in een bus gepropt via ALLE KLOTEDORPJES naar Maastricht...

Totale vertraging/aansluitingsverlies op een dag: bijna 3,5 uur...

Of een bus die 8 minuten te vroeg komt, waardoor ik hem mis en vervolgens de hele opdracht niet doorgaat en ik dus 100E inkomen misloop...

Maar goed dat ik (nog) geen rooie cent betaal...
                                                          Last edited by Toon van Driel; 19-02-09, 14:56.
                                                          '07 Peugeot 207 1.4 16v XS & '15 Peugeot 308SW 1.6BlueHDI BluelineExecutivePack.

Comment

Valt het anderen trouwens ook op dat NS medewerkers altijd in geen velden of wegen op een perron te bekennen zijn wanneer er een trein vertraagd is/uitvalt? Alsof ze het weten!
                                                            '07 Peugeot 207 1.4 16v XS & '15 Peugeot 308SW 1.6BlueHDI BluelineExecutivePack.

Comment

Da's de beste remedie tegen klagende limburgers. Wegwezen! :p
                                                              You know that reality is immaterial

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Toon van Driel Bekijk bericht
                                                                Valt het anderen trouwens ook op dat NS medewerkers altijd in geen velden of wegen op een perron te bekennen zijn wanneer er een trein vertraagd is/uitvalt? Alsof ze het weten!
                                                                He collega :)

Zelfde problemen. Ik let altijd op de conducters op het perron, als die weglopen weet je dat je vertraging gaat krijgen.

20 minuten vertraging wortd ook [U]altijd[/] een hald uur, ze laten dan gewoon die trein vallen, maar ze zetten voor de vorm nog een kwartier lnag 20 minuten vertraging op de borden.

Comment

Working...
                                                                X