Wat gaat er nou boven een sublieme rose op zo'n zwoele dag als dit? Niks toch
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Wijn
Collapse
X
-
Rosé? Dat is wel zó 2005! Prosecco voor de hip en trendy gummert!
Groeten,
Maurice
-
Mooi! Dan kan ik het onbezwaard blijven drinken, 't is namelijk wel verdomde lekker. I.t.t. rose. :)
Volgens mij is prosecco wel hip, trouwens. Je ziet het nu ineens overal op de kaart staan in de gebruikelijke semi lounge tenten alwaar gespschoenen hun 1,75% van die week staan op te slempen. :)
Althans, dat heb ik gehoord dan, he.Mini Cooper Clubman
"I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
"Jasper val dood." - RH
Comment
-
Is Prosecco niet voor paupers die geen echte kunnen betalen? Jasper jij met je dliekeelmodaal moet toch gewoon aan de Moët ...
BTW zowel en goede Italiaanse Rose als een goede Prosecco zijn niet te versmaden!Tegenwoordig kennen de mensen de prijs van alles en de waarde van niets - Oscar Wilde
Comment
-
Prosecco is wel hip dit jaar. Rosé is sooo last season als ik de NRC-Next mag geloven. Stond vorige week een artikeltje over prosecco als de nieuwe terrashype.------------------------------------------------
We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MartijnL Bekijk berichtProsecco is wel hip dit jaar. Rosé is sooo last season als ik de NRC-Next mag geloven. Stond vorige week een artikeltje over prosecco als de nieuwe terrashype.Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.
Comment
-
Prosecco is hip in de magazines en kranten, niet op 't strand. In Italie dronk ik dat toen ik 16 was, na de "Lambrusco periode". Lambrusco zal dus ook wel weer aan een revival beginnen. Hip hoorrrrrrrrrrr :) Misschien als de kranten volgend jaar schrijven dat Canij weer hip wordt, dat jullie 't dan ook drinken, of dat Buckler zo stoer is! HAHA
Ik ga naar het strand om te ontspannen, niet om (quasi) hip te wezen. Er is wel een verschil tussen Rozé op 't strand en Rozé op 't strand. Want gadverdamme wat verkopen sommige van die tenten een ranzige prut zeg! Bij een aantal tenten staan twee meerdere soorten Rozé op de kaart en dan is het echt aan te raden om de duurst mogelijke te nemen.
Afgelopen vrijdag was 't op vrijdagavond bij de strandtenten één grote Bbq bij bijna álle strandtenten. Erg irritant en het wordt daardoor veels te commercieel in plaats van 'laid back'. We moesten daardoor uitwijken naar andere tenten dan onze favorieten. En dan kom je erachter dat het dus nog steeds 10-20 jaar achter kan lopen in sommige zaken. Slechte kaarten, lelijke saaie meubels, slechte Rozé (lekker bier, dat wel) en ranzig eten. De rozé hebben we laten staan en het eten hebben we gelaten voor wat het was.
Wat mij betreft schenken ze desnoods AH Huisrozé, maar ik heb nu al een aantal tenten meegemaakt, ook in Belgie en Frankrijk, waar ze iets waterigs verkopen dat op rozé zou moeten lijken, bedorven water zelfs. Echt te goor voor woorden! Ja zo haal je de populariteit van 't drankje én de strandtenten wel omlaag. Gelukkig hebben ze dus nog bier.
Comment
-
Lambrusco en Buckler gaan niet zomaar weer 'hip' worden hoor. :-)
Sterker nog! Die zijn nooit 'hip' geweest! :-)
Maar ik drink lekker waar ik zin in heb. Dat is soms rosé (bij mooi weer), soms prosecco (als voorafje voor een diner bv) en regelmatig rode wijn.
Je bent uiteraard wel enigszins afhankelijk van trends, want als niemand rosé drinkt, dan hebben ze het ook niet.
In Italië hebben ze zelden rosé op de kaart staan bijvoorbeeld. Komt omdat niemand het drinkt.
Dat prosecco op dit moment 'hip' is, klopt wel ja. Komt ineens overal voorbij, terwijl het heel erg lang bijna niet werd gedronken.
Ferrari 308 GTB QV (1983)
Alfa Giulia 1300 (1966)
Mazda Miata (1990 Daily driver)
BMW 320Ci (van GF)
Comment
-
Ach, ik ben vooral 's zomers inderdaad ook erg van de rode wijn. Maar afgelopen zaterdag liepen we nog even de wijnhandel voor de maandelijkse proeverij *hips* en deze keer werd het een witte Jura-wijn, eigenlijk een vin jaune. [driekeermodaalpatsen] 24 euro de fles, maar dan heb je ook wat [/dkmp]Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.
Comment
-
In 2004 dronk ik in Australië voor het eerst unwooded witte wijn. Dat was wel even wennen, maar je ziet het nu wel veel liggen. Afgelopen februari kennis mogen maken met mousserende rode wijn van Yalumba. Ik moest duidelijk even afstappen van het traditionele beeld van rode wijn. De mousserende rode wijn werd koel gereserveerd en is wat mij betreft een ideale wijn om van de mousserende witte wijn of rosé overdag (in je hippe strandtent) over te stappen naar de avond en het diner.
In Nederland heb ik het nog niet kunnen vinden, maar hopelijk is dat een kwestie van tijd.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk berichtAch, ik ben vooral 's zomers inderdaad ook erg van de rode wijn. Maar afgelopen zaterdag liepen we nog even de wijnhandel voor de maandelijkse proeverij *hips* en deze keer werd het een witte Jura-wijn, eigenlijk een vin jaune. [driekeermodaalpatsen] 24 euro de fles, maar dan heb je ook wat [/dkmp]
Wij hadden laatst drie dozen Arbois wijn uit de Jura meegenomen: een Rubis (lichtrood), een witte en rode. De vin Jaune is lekker, maar niet zomaar even een wijntje dat je naar binnen klokt. Smaakt het best met een stevige kaas, zoals de lokale comté.
Als je vin jaune lekker vindt dan is het misschien een opmaat naar de beroemde "vin de paille". Persoonlijk vond ik de smaak teveel van het goede (zoet en sterk) maar apart is het wel. Niet in de laatste plaats door de manier waarop de wijn gemaakt wordt. De vin jaune lijkt ergens wel op deze wijn (dezelfde "steen/aarde"-achtige smaak die alle Jurawijnen hebben) maar is veel beschaafder in mijn ogen.
24 euro de fles is natuurlijk veel teveel. Da's niet 3xmodaal patsen, dat is gewoon dom inkopen ;)
Enne Cavallino, het is rosé, geen Rozé.
Het is toch ook saus en geen sauz.Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette
Comment
-
Misschien wel leuk om dit draadje te gebruiken voor echt GOEDE wijntips?
Ik heb er wel een paar om mee te beginnen. Al in het benzineisduurdraadje voorbijgekomen: de Metzinger Hofsteige Lemberger Barrique, 2006. Verrekte lekkere rode wijn, maar ik weet niet of ze 'm ook buiten het wijngoed verkopen (want daar haalden wij hem; http://www.metzingen-hofsteige.de/)
Voor Stefan: http://www.winzerhof-stahl.de/vinot_weine.htm. Stahl heeft een hele lekkere Müller-Thurgau, 'Hasennest'. Diverse Duitse online-shops verkopen 'm. M-T heeft natuurlijk een tijdje een erg slechte naam gehad, maar dit is een uitzondering. De 2006 is het beste, maar ik weet niet of je die nog kunt krijgen. 2007 is ook behoorlijk goed. Andere aanrader van hetzelfde wijngoed: 'Edelstahl'.
Verder vond ik laatst bij de Albert Heijn een valpolicella, maar ik ben vergeten welke. Zal straks nog even kijken bij het boodschappendoen.Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.
Comment
-
Thx, brun. Alhoewel de site nou niet echt 'lekker maakt' :(
Goed, wat drink ik echt graag:
Wit.
-Alle wit uit de Elzas met Grand Cru op het etiket (heb je vanaf een tientje). Bijzondere aanrader, maar dan weer zonder Grand Cru is de volgende: http://www.barmes-buecher.com/
-Duits wit ben ik niet meer zo gecharmeerd van, een proeverij bij de Karthäuserhof (die bij NL 3sterren restaurants op de kaart stond), vond ik eigenlijk niet te zuipen, (alleen maar Riesling, tot 30 euro de fles).
Duitse witte wijn is leuk voor op het terras, niet voor bij het eten (wat mijn criterium is voor wijn).
Rose.
-Tavel, Zuid-oost Frankrijk. Is een appelation die alleen rose maakt, en is verrekte lekker. En dan niet die slappe Gort niemandalletjes die al angstig in een hoekje schieten als er maar een bakje pinda's op tafel staat. Nee. ECHTE. WIJN.
Rood.
-Wederom oostelijk. Bourgogne is leuk, maar de goede is niet te betalen. Degene die wel te betalen is, is veel te duur voor wat je krijgt. Voor dat geld ga je beter naar de Cotes du Rhone, Lirac, Chusclan. Ben bij het eten zowiezo niet zo'n liefhebber van rode wijn. (Ik ben dan ook een van de weinigen die ik ken die niet van biefstuk houdt...). Bordeaux zegt me ook niet zoveel. Goedkope bordeaux smaakt alleen maar naar tannine, omdat dat spul zover uitgeperst wordt dat je de meegeknipte plukkersvingers kan horen kraken... Voor dochterlief ligt er een magnum prestigeuze Chateau Hotseflots Grand Cru etc... voor haar 18e verjaardag in de kelder, schop het draadje dus over een jaar of 12 nog maar eens omhoog. :)
En spätburgunder (pinot Noir dus, de rode bourgognedruif) uit Baden Würtenberg. Daaaaaar kan geen bourgogne tegenop. Sterker nog. Om een mooie Badenwürtenberger van, laten we zeggen, 15 euro te overtreffen moet je in de Bourgogne dus zeker 50 euro uitgeven. Geen gein.
Zoet.
-Elzas. De Selection Grain Nobles, en de Vendange Tardive (Spätlese dus....). Wederom liefst van bovengenoemd Domain. Goed gevulde portemonnee meenemen. Bijzonder bevorzügt is een mooie oude Selection Grain Nobles Grand Cru op basis van Gewürztraminer. Reken wel 70 euro voor een halve liter....
-Zuid-west Frankrijk. http://www.chateau-de-beaulon.com/si...index.php?l=fr (wederom. Goed gevulde portemonnee meenemen).
-Port natuurlijk.
Bubbels.
-Goeie champagne: lekker.
-Goedkope champagne laat maar. Alles onder 30 euro geef je beter uit aan een goeie Cava.
-Goeiekope alternatieven: Cremant d'Alsace, Cremant de Die (Cotes du Rhone), Sekt (Dat snappen die duitsers weer wel. Een goeie rieslingsekt kan zo 10 jaar oud worden en is dan nog echt lekker. Ruikt dan heerlijk naar tankstation, maar da's voor een gummer helemaal niet erg).Last edited by SchnitzelStephan; 31-07-08, 14:47.You know that reality is immaterial
Comment
-
*zet met een zucht de CM-ignore weer aan*
Die Stahl past goed bij zware gerechten, Stefan. Was d'r ook aangenaam door verrast, want net als jij laat ik Duitse witte wijnen meestal voor wat ze zijn (op een enkele goeie Saale-Unstrut na).
Frans rood is meestal überteuert, vind ik. Je betaalt voornamelijk voor de goede naam op de fles, maar die is steeds vaker meer gebaseerd op historie dan op actuele prestaties. Zodat je bij het eerste glas denkt: voor dat geld had ik meer verwacht. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie, enzovoort.Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.
Comment
-
Ok, ook witte wijn moet 'stevig' zijn, vind ik. Als ik water wil, haal ik wel een glas water. :)
Vandaar ook de vermelding van Tavel. Een goeie (zoals bij velen, vanaf een tientje) heeft net zo veel body als een goeie rode wijn.
Wat te duur betreft, klopt, vooral wat de klassieke gastronomische kaders betreft. Elzas is hier wederom een uitzondering, net als de Cotes du Rhone. Die is zelfs voor anderhalve euro de fles nog niet echt heel vies. :)
Ik ga in september nog een week naar de Bourgogne met vrienden, maar ik geloof niet dat ik daar veel ga kopen. Alhoewel een goeie Chardonnay wel heel erg lekker is. Maar, die gaan alhoewel ook richting bedragen waar je een mooie Lagavulin voor hebt...Last edited by SchnitzelStephan; 31-07-08, 14:54.You know that reality is immaterial
Comment
-
Hier komen ook goede stevige witte wijnen vandaan:
Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.
Comment
-
Aangezien ik een hekel aan zoet heb, moet wit zo droog mogelijk zijn.
Dus een goeie Muscadet of een lekkere Riesling en soms een Chablis. Laatst in het restaurant een witte gehad die heel sterk naar paprika smaakte, wat dan weer fantastische het gerecht aanvulde. ben vergeten te kijken wat het was :(
Rood zijn tegenwoordig vooral Spaanse rode wijnen, Crianza soms een Reserva. Ik houd van volle, zware wijnen. Die neigen wel richting zoet, maar zijn vooral lekker vol. Soms een chianti of een Pinot noir uit de Bourgogne, maar een echt lekkere vinden is lastig.
Rosé heb ik vroeger aardig wat gedronken, maar mijn 'zoettand' raak ik steeds meer kwijt en als ik bij de super wijn haal is het meestal te zoet. In Frankrijk was ik wel erg gesteld op de donkere rosé, die net tussen rood en rosé in zat. Moeilijk te vinden in NL.Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette
Comment
-
PACO, met 'vol' bedoel ik dan ook niet dat de wijn nog niet uitgegist is. Maar een echte goeie Chardonnay vind ik zowel vol als droog, en dat geldt ook voor een brute Krug champagne, of een Elzas Grand Cru Riesling. Daar is de smaak zo vol, dat het 'zoet werkt'. :)
Rood moet zowiezo - voor mij - uitgegist zijn. Niks zo smerig als rood met restsuiker.
En als ik zoet schrijf, dan bedoel ik ook echt mierzoet, maar dan niet die eendimensionale suikerbommen als goedkope port of 'dessertwijn' van € 3.95.You know that reality is immaterial
Comment
-
Mwaoh, qua witte wijnen vind ik een goede Sancerre (duur maar niet overpriced imho) of een Pouilly-Fumé ook niet versmaden. Wat betreft dat laatste zijn er uit de Loire-streek sowieso fijne witte wijnen (en ook soms smakelijke rode wijnen, een Tourraine bijv.) te krijgen. En dan hoef je niet meteen naar een Muscadet uit te wijken overigens. Ook Elzassers zijn doorgaans fijn (mooie Pinot Gris, Riesling en zelfs Gewürztraminers) of een gekoelde Pinot Noir op een zomerse dag!
Qua rosé's zoek ik het sowieso al vaker uit de Provence. Ook buiten de regio Tavel worden prima rosé's gemaakt. (bijv. rondom Les Beaux de Provence). Zonder uitzondering redelijk droge rosé's met voldoende body.
Qua makkelijke rode wijnen zoek ik het vaak wat zuidelijker (en fruitiger), dus bijvoorbeeld Luberon, Minervois, Languedoc.
Ook uit de nieuwe wereld halen wij regelmatig wijnen. Dan bij voorkeur witte wijnen van de cabernetdruif (ik ben een beetje uitgekeken op de chardonnay) en liefst uit bijvoorbeeld Chili of Zuid-Afrika.
Groet
GJ
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk berichtPrecies, gek genoeg is het rond de Provence (zeg maar, onder Lyon) allemaal nog best goed te betalen.
Loire wijnen ken ik nog niet, behalve het generieke 5 € spul. En daar wordt Sinterklaas niet vrolijk van. :)
Dat zuidelijke Franse wijnen niet beter scoren is idd raar. De streek is uitermate geschikt voor productie van prettige, soepele wijnen. Ook een keer aan de voet van Pyreneeën een goede witte wijn geserveerd gekregen in een restaurant (deux etoiles ;-)). Was volgens mij een witte Jurançon (komt uit die streek, maar ik kan me vergissen in de precieze naam). Was een pareltje van een witte wijn.
Groet
GJLast edited by GJ; 31-07-08, 15:33.
Comment
-
Ik blijf het overigens - even los van wat je lekker vindt - gewoon het leukst vinden om ter plekke bij de wijnboer te kopen. Vandaar dus dat ik ook het liefst in Europa op vakantie ga, met de auto.
Is ook gelijk de reden dat ik het bekendst ben met Franse en Duitse wijnen en van Chileense wijnen beduidend minder weet. :)You know that reality is immaterial
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk berichtIk blijf het overigens - even los van wat je lekker vindt - gewoon het leukst vinden om ter plekke bij de wijnboer te kopen. Vandaar dus dat ik ook het liefst in Europa op vakantie ga, met de auto.
Is ook gelijk de reden dat ik het bekendst ben met Franse en Duitse wijnen en van Chileense wijnen beduidend minder weet. :)
Van Poligny noordelijk via Arbois richting Besançon (mooie stad!).Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette
Comment
-
@Stefan: Ben wel geinteresseerd in die rode wijn die je noemt. Ik drink nu met name Bourgonje wijnen, met name omdat ik deze krijg van mijn schoonvader die een enorme fan is van dat gebied. Ik vind ze ook heerlijk, maar heb het geld er zelf niet voor over.
Zou het wel grappig vinden om er eens een wijntje tegenover te zetten die stukken goedkoper is en net zo goed smaakt. Enig idee of je de wijn die je bedoelt ook ergens in NL kunt kopen?Je gaat het pas zien als je het door hebt
Comment
-
Hi Starred,
Daar zou ik ff moeten kijken. Degene die ik hier altijd had (uit de supermarkt, BW-is hier ook niet om de hoek), die is helaas uit het assortiment. :(
Vraag je slijter eens of hij aan Spaetburgunder van pak 'm beet 10-15 euro uit het Affental kan komen.You know that reality is immaterial
Comment
Comment