Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prijsniveau's nu en 20 jaar geleden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Prijsniveau's nu en 20 jaar geleden

Grappig. Kwam via via op Youtube terecht bij een gebruiker die allemaal oude reclameblokken van de STER d'rop heeft gezet. Leuk om te zien.

Anyway, ik zit dit blok te kijken, komt er op het laatst een reclame van Radio Correct voorbij. Met daarin een aanbieding: een heuse Telefunken videorecordert voor slechts NLG 1799!! Man, ik schrok me kapot, wat was dat soort spul relatief DUUR toen! Ik bedoel, da's dus gewoon een modaal maandinkomen anno 1989. Of misschien wel meer.

Nu scoor je voor 200 euro een harddiskrecorder, en is het misschien 15% van je maandinkomen of zo. Toch een groot verschil.

Televisies waren ook veel duurder, weet nog wel dat mijn ouders ergens in 1987 een Matchline TV kochten. Was zelfs in de Philips personeelswinkel nog meer dan 3000 gulden geloof ik. Volgens mij was dat voor mijn pa toen ongeveer een maandinkomen!

Mijn eerste videorecorder was een kloteding van Sony, kocht ik in 1997 voor 600 gulden geloof ik. Nog steeds veel te veel voor wat het aan techniek was. En toen ook nog 1/5 maandinkomen. :)

Hebben jullie ook van dat soort voorbeelden? Geen wonder dat we ons allemaal lens kopen aan electronica tegenwoordig, 't is gewoon echt veel en veel goedkoper dan vroeger.
    Mini Cooper Clubman
    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
    "Jasper val dood." - RH

Dat spul is idd extreem veel goedkoper geworden!
    Video's waren gewoon onbetaalbaar in het begin en mijn ouders hadden er dus ook geen.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)

Comment

Paar jaar geleden was een 50" plasma zo'n EUR 25.000
      Je gaat het pas zien als je het door hebt

Comment

Comodore 64 was in den beginnen ook 1000 gulden
        En wie herinnert zich nog de 5000 NLG die je stuk sloeg op een DX4 computer
        OK dan was je wel de koning natuurlijk :-)
        Ook best wel duur een ticketje New York dat is ooit een kleine 2000 NLG geweest en alleen voor de happy few weggelegd
        Nou als er iets verplepst is is het wel vliegen op New York
        Wintersport idem dito.
        Golf als je lid wilde worden moest je obligatie nemen van 5000NLG
        Nah dat was compleet nonbereikbaar
        En nu ?
        ................................
        E
        يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Mijn pa heeft eens (zakelijk) een 386SX gekocht in '91 of zo. 3500 pietermannen, dan was de extra optie van een HD van 100 Mb voor 100 piek een schijntje! :)
          En een 52 cm (dus niet inch) beeldbuis kleuren tv van Philips was in '86 1700 guldens. Met afstandsbediening en 20 voorkeurzenders, dat dan weer wel!

En was kostte een liter peut toen eigenlijk??

Comment

Gaaf, dat youtube-linkje van Jasper!

Ja man. Zo'n Opel Corsa als in die reclame koop je tegenwoordig ook voor 50 euro en een krat bier :-)

Verontrustender vind ik het dat die reclames me nog niet eens zo oud voorkomen. Alsof ze gisteravond nog op tv waren. Weird.

Trouwens ROFLOL@WASA-knäckebrod-reclame:
            Enjoy the videos and music you love, upload original content, and share it all with friends, family, and the world on YouTube.
            Last edited by brun; 05-07-08, 14:52.
            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Nou dat dacht ik ook. Shit man wat wordt een mens snel oud. Wel goed dat we over een kleine 4 jaar de zwevende wokkels krijgen.
              Tegenwoordig kennen de mensen de prijs van alles en de waarde van niets - Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
                Mijn pa heeft eens (zakelijk) een 386SX gekocht in '91 of zo. 3500 pietermannen, dan was de extra optie van een HD van 100 Mb voor 100 piek een schijntje! :)
                En een 52 cm (dus niet inch) beeldbuis kleuren tv van Philips was in '86 1700 guldens. Met afstandsbediening en 20 voorkeurzenders, dat dan weer wel!

En was kostte een liter peut toen eigenlijk??
                Nouja, in 1998 was een liter superbenzine rond de 2,30 gulden, weet ik nog. Zal in '86 wel 1,40 gulden ofzo geweest zijn.

De Nordmende-kleurentv die mijn ouders rond 1980 kochten, was meen ik tegen de 2500 gulden. 66 cm, met ultrasoon-afstandsbediening en 12 voorkeurzenders. :-)
                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Bang en Olufssen televee 14000NLG en dat was het instapmodel
                  Maar hee
                  In 97 was ik in London bij Harrods en daar stond een versterker van minn voor GBP 181.000 ,-
                  :-)
                  E

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht

Mijn eerste videorecorder was een kloteding van Sony, kocht ik in 1997 voor 600 gulden geloof ik. Nog steeds veel te veel voor wat het aan techniek was. En toen ook nog 1/5 maandinkomen. :)

10 jaar geleden werd jij dus ook al zwaar overbetaald... ;-)
                    Veritatis simplex oratio est

Comment

Ha, die Gummers;

Grappig onderwerp. Vanmiddag een oude Canon compactcamera (vintage 1986) ingeleverd bij de aankoop van de nieuwe.
                      Leverde nog €35,- aan tegoedbonnen op bij Dixon's. Best leuk als je bedenkt dat het ding destijds nieuw zo'n Hfl 149,- heeft gekost.
                      Was toen boel veel geld.
                      Scherven brengen gelul.

Comment

Lol, lachen die oude reclamemeuk. En die prijzen van elektronica waren inderdaad bizar hoog toen. Halverwege de 80's huurden we altijd nog een moviebox samen met films (hadden toen zelf nog geen videorecorder), maar eind jaren 80 werd de eerste aangeschaft door mijn vader. Was een NEC en ook nog mono ook (maar ja, dat waren bijna alle tv's ook) en kostte zo'n 1200 gulden toen!

Valt trouwens nog een hoope oude meuk te vinden zeg op Youtube. Kwam bij toeval een filmpje tegen van Zagato die in het Italiaans staat te lullen over de (destijds) nieuwe SZ. Versta er geen bal van, maar vast wel leuk voor Harry :-) http://nl.youtube.com/watch?v=wPwyfmA3GW0

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                          10 jaar geleden werd jij dus ook al zwaar overbetaald... ;-)
                          Yup, en dat hoop ik tot in lengte van dagen te blijven. :)

Auto's, dan?

Mijn vader kocht vroeger, in de jaren 80, auto's van zo tussen de 30 en de 35.000 gulden. Nieuw of ex-demo's. Dan reed je best in een nette auto, een Mitsubishi Galant met alles op en eraan of zo (hij reed 80K per jaar op kilometervergoeding, destijds). Maar toch, die auto's kostten zo'n beetje een half jaarinkomen, grofweg. En ze leenden er geen cent voor.

Ik geef echt geen half jaarinkomen aan een auto uit. (Nou ja, als je het onderhoud meeneemt...)
                          Zou ik absurd veel vinden. Misschien dat anderen wel op die verhouding zitten, geen idee. Maar goed, zo'n zelfde soort auto kost nu 30 a 35K in euro's natuurlijk, dus het kan best dat veel mensen nog steeds een half jaarinkomen aan een auto uitgeven (even los van lease).

Maar als ik dat soort dingen zo allemaal bekijk, met de inkomens van toen... tja, wonen was goedkoper, maar moeten we nou echt zo klagen dat alles zo duur is, nu? Volgens mij is dat gewoon niet waar.
                          Mini Cooper Clubman
                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                          "Jasper val dood." - RH

Comment

Zakrekenmachines. Het moet in 1973 geweest zijn dat mijn opa er eentje kocht voor tegen de 300 gld. Meer dan optellen/aftrekken/vermenigvuldigen/delen kon het ding niet, maar ik vond het als 8-jarige een zeer fascinerend apparaat. Ik mocht helaas alleen maar kijken naar die wondermachine en moest er verder vooral vanaf blijven :-)

Wat die auto's betreft: neem een 505 van toen, 2 liter blok 100pk, zo rond de 30-35 mille. Nu heb je voor dat geld (15-18K eur) een 207 met plm 95-120pk en ook tegen de 1200kg mee te slepen. Is niet dezelfde autoklasse nee, van de andere kant is die nieuwe veiliger, zuiniger en completer.

Wat de brandstofprijs betreft: vergeet die 1,40, Brun... In 1985 had je ook een plotselinge prijsstijging en schoot ie door de 2 gulden heen. Dat was net nadat ik van een Fiat 126 (1 op 18) naar Matra Bagheera (1 op 10) was overgestapt... Daarna is ie gelukkig weer wel gezakt.

Verder wel eens met Jasper, alleen het wonen twijfel ik aan. Het gaat nou eenmaal niet om de huizenprijzen maar om de woonlasten, en die waren altijd al relatief hoog.

Het is vooral een kwestie van dat mensen altijd maar meer willen en nooit tevreden zijn, zich niet realiseren hoe goed ze het werkelijk hebben, dan dat ze er daadwerkelijk op achteruit gaan.

Comment

Ik denk dat mensen nog steeds wel een auto kopen die (nieuw) een half jaarinkomen waard is (voor een beetje Golf, Touran of Zafira ben je toch snel zo'n 25-30k kwijt), maar door steeds weer in te ruilen en een beetje bij te leggen bouw je zo'n positie in de loop der jaren op. Weinig particuliere 'nieuwkopers' zullen in 1x zo'n bedrag op tafel leggen (nou ja, misschien met behulp van Leen...).

Ik heb hier trouwens een prijslijst van BMW uit september 1993 voor me liggen, en de prijzen zijn eigenlijk niet eens zo schrikbarend gestegen, als je in aanmerking neemt dat auto's toch wel heel wat meer vermogen en voorzieningen hebben dan toen. Voorbeeldje: een kale BMW 318i (E36) kostte in 1993 NLG 57.000, nu heb je een E90 318i vanaf EUR 34.000. Zo'n 318i was toen wel heel erg basic: voor 4 elektrische ramen werd je geacht NLG 3.959,- te betalen, een derde remlicht kostte NLG 243,-, voor een airbag (met leren stuur!) vroeg men NLG 2.450,-....ik meen me te herinneren dat een airco zelfs iets van NLG 8.000,- kostte.

Comment

Dat was wel in de tijd dat elektronische apparaten het eeuwige leven leken te hebben. Een videorecorder woog 15 kilo, en had een metalen loopwerk.

Nu koop je voor 59,- Euro een Deawoo videorecorder, die 1,5 kilo weegt, en na pakweg 6 maanden videobanden begint te vreten.

We kopen nu veel, vaak en slechtgebouwde meuk.

Comment

De kwaliteit van spul is inderdaad achteruit gehold. Toen kon je voor wat meer ook echt iets goed kopen wat lang meeging, nu heeft het alleen wat minder uitgeschakelde functies. Alles lijkt(is :-)) gemaakt om zo lang mee te gaan dat de garantie termijn overleefd wordt, alles daarna is geluk. Dan betaal ik liever wat meer.
                                  Every second of your life is a part of your song

Comment

Ha, die Gummers;

In 1971 kochten mijn ouders hun eerste echte couleurentelevisie. Een Nordmende met de grootste buis die er bestond
                                    (ik dacht iets in de buurt van de 60cm). Apparaat kostte ruim boven de tweeduizend keiharde guldens. Even niet paraat
                                    wat mijn pa toen schoon in de maand thuisbracht, maar het feit dat er een erfenisje was had er vast wel mee te maken....
                                    Scherven brengen gelul.

Comment

In 1985 had Panasonic een actie ter promotie van hun midiset (31,5 cm). De hoofdprijs werd gewonnen door de hoofetaleur van Radio Correct, hij mocht een nieuwe BMW 315 (what's in a name) mee naar huis nemen. Totaalwaarde was zo'n NLG 15.000. Een 635CSi kostte toen NLG 75.000.
                                      Vroegah..... was alles goedkoper.... en verdienden we een stuk minder.
                                      The American economy is getting so bad that Americans have started emailing Nigerians asking for help with wiring money.

Comment

Elektronica is idd spotgoedkoop. Mijn Yamaha top-of-the-bill 7kanaals surround versterker kostte 15 jaar terug NLG 3500. Als ik zie wat je nu koopt voor 500 Euro, geweldig.

205 GTI 1.9 122pk kat kostte op het laatst 38.000 gulden. ABS,CDV,STB,ERV,15inch LMV.
                                        Vandaag heeft een 150pk Féline ESP, climat control, parkeerhulp, glazen dak, 17inch, tig airbags, bochtverlichting én een parfumeur.
                                        Kost nog geen 24.000.

De laatste 306 1.4 basic was in 2001 14.300. De 207 1.4 basic was 6 jaar later 14.250. Twee airbags erbij, maar voor de rest exact dezelfde specs.
                                        Plus 110 kilo 'materiaal/demping/balken/stevigheid' er bij.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joshua Bekijk bericht
                                          Vandaag heeft een 150pk Féline ESP, climat control, parkeerhulp, glazen dak, 17inch, tig airbags, bochtverlichting én een parfumeur.
                                          .
                                          Tja, met of zonder zo'n ding, het blijven stink bakken ;)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roger Bekijk bericht
                                            In 1985 had Panasonic een actie ter promotie van hun midiset (31,5 cm). De hoofdprijs werd gewonnen door de hoofetaleur van Radio Correct, hij mocht een nieuwe BMW 315 (what's in a name) mee naar huis nemen. Totaalwaarde was zo'n NLG 15.000. Een 635CSi kostte toen NLG 75.000.
                                            Vroegah..... was alles goedkoper.... en verdienden we een stuk minder.
                                            Hmmm, hier heb ik toch wel mijn vraagtekens bij. Allereerst denk ik niet dat je de 315 nog had in 1985, dat was al het E30-tijdperk en daarbij was de 316 de instapper dacht ik. Bovendien kan ik me nog herinneren dat mijn leraar Duits in 1986 een nieuwe 316i kocht, en dat dat ding 36.000 gulden kostte. Dus die 15.000 voor een 315 moet toch wel wat eerder zijn geweest dan?
                                            Mini Cooper Clubman
                                            "Jasper val dood." - RH

Comment

ik weet nog dat er een 3serie kwam - de eerste nieuwe stijle dus dat is de e36 denk ik- die was er vanaf 45000 nlg voor de 316i

dat was toen wat zeg ;-)
                                              E

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                                Hmmm, hier heb ik toch wel mijn vraagtekens bij. Allereerst denk ik niet dat je de 315 nog had in 1985, dat was al het E30-tijdperk en daarbij was de 316 de instapper dacht ik. Bovendien kan ik me nog herinneren dat mijn leraar Duits in 1986 een nieuwe 316i kocht, en dat dat ding 36.000 gulden kostte. Dus die 15.000 voor een 315 moet toch wel wat eerder zijn geweest dan?
                                                Ik denk inderdaad dat het een flink aantal jaren eerder was. Rond '87 kostte de 316 al 15000 euro en de 628Csi al 50000 euro. Bij introductie in `76 zat de 6-serie al rond de 50000... mark.

EDIT: Even gechecked, de 633CSi kostte eind '78, begin '79 ongeveer 49000 DM. Het lijkt er dus op dat vooral in de 80' er jaren de prijzen flink zijn gestegen.
                                                Last edited by MN-Power; 06-07-08, 10:48.

Comment

Even zoeken... De nieuwprijs van de 315 bedroeg in 1983 (laatste bouwjaar)NLG 24.878,= dus dan moet het daarvoor zijn geweest... Ik word echt oud :-)
                                                  The American economy is getting so bad that Americans have started emailing Nigerians asking for help with wiring money.

Comment

Stelletje Geelhoeden.....

Waren jullie met alles maar zo precies...... ;-)
                                                    Veritatis simplex oratio est

Comment

Qua beetje vergelijkbare zeg 3.0ltr topmodellen van Volvo
                                                      Een 164 kostte in 1973 € 11000 :-)
                                                      Een 260 kostte in 1982 € 26000
                                                      Een 760 kostte in 1986 € 45000
                                                      Een 960 kostte in 1993 € 55000
                                                      Een s90 kostte in 1998 € 45000 (tot 60d)
                                                      Een s80 kostte in 2003 € 45000 (tot 60d)
                                                      Een nieuwe s80 kost nu € 60000 (tot 95d)
                                                      Maar een nieuwe s80 van zeg €50000 is nog sneller en luxer dan een 960 in 1993 laat staan een 760 uit 1986. Prijzen van auto's stijgen dus al decenia niet?
                                                      fka v164

Comment

Een e30 325i touring kostte in de basisuitvoering in 1990 iets van 40.000 euro ! dat was pas duur !
                                                        VW Golf mkI cabriolet | Mazda Miata NA | Ford Focus wagon TDdi

Comment

In 1984 een matrixprinter gekocht van 2400 gulden
                                                          In 1993 een laserprinter gekocht (zw) van 1400 gulden
                                                          In 2002 een kleurenprinter plus scanner gekocht voor 149 euro
                                                          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                          Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Ja, maar wat kostte een cartridge in '84 en '93 ?
                                                            fka v164

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JPD Bekijk bericht
                                                              Een e30 325i touring kostte in de basisuitvoering in 1990 iets van 40.000 euro ! dat was pas duur !
                                                              Laatste prijzen 635CSi: ca. €65000 en M635CSi: ca. €89000... in '89 (dat is duurder dan de 630i bij introductie, namelijk €84400..)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
                                                                Ja, maar wat kostte een cartridge in '84 en '93 ?
                                                                48 gulden voor de matrixprinter
                                                                145 gulden voor de laserprinter
                                                                72 euro voor een kleuren en zw cartridge bij elkaar
                                                                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Working...
                                                                X
                                                                😀
                                                                🥰
                                                                🤢
                                                                😎
                                                                😡
                                                                👍
                                                                👎