Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bad Design, ofwel, prutsontwerp

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Bad Design, ofwel, prutsontwerp

Tja, hoe moet ik het anders noemen. De ergernis dat dingen zo slecht in mekaar gescheten zitten, vaak. En nou is dat misschien bij een prul van een paar tientjes nog wel begrijpelijk. Echter, dan dit.

Wij hebben bij ons in de keuken een afzuigkap. Een Miele. Zo een:

*laat standaard Gummen-rumoer over wansmaak en Vinex ellende even uitrazen*

Zat er al in toen ik het hok kocht, jongens. Affijn. Een paar weken terug merk ik dat de druktoetsen van dat kreng ineens, ja, hoe zeg je het - DIEPER erin gaan. En een dag later werken er sommige ineens niet meer. Pffff.

Dat wordt klussen. Ik schroef die kap open, en dan blijkt het euvel.

Aan de achterzijde van de RVS buitenkap zit een kunststof strip op het metaal geplakt. In die strip klikt, via een soort van brak ritssysteem dat niet aansluit over de hele lengte, een andere strip, waarin de contactpunten van de knoppen zitten. Moeilijk voor te stellen wellicht.

Waar het op neerkomt: door de jaren heen (zo'n 10, schat ik) wordt die afzuigkap van binnen vettiger. Waardoor 1) de klikstrip met het brakke ritssysteem dat toch al marginaal werkt glibberiger wordt en losschuift, en 2) de vastgelijmde bevestigingsstrip ook haar grip verliest en loslaat.

Ik zit dus met superglue en allerlei kunstgrepen dat stuk broddelwerk terug op zijn plaats te frotten.

Als ik dezelfde afzuigkap moet kopen, ben ik zo te zien een goeie EUR 1200 kwijt. Voor in essentie een RVS behuizing, een gebogen glaskap, en een motor waarvan de bediening zo van een Yoko ghettoblaster uit 1987 lijkt te komen.

Slecht ontwerp, dus.

[Dominee Gremdaat] Kent u dat, van die slechte ontwerpen?? [/DG]
    Mini Cooper Clubman
    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
    "Jasper val dood." - RH

Ding is 10 jaar oud? Stripje vervangen en ding kan weer 10 jaar voorruit? Nou, wat een klote-ontwerp ;-)
    2015 VW Passat Variant 1.6 TDI Business Edition

Comment

Het is niet alleen die afzuigkap die van binnen vettiger wordt, toch? :)
      You know that reality is immaterial

Comment

Jasper doet er werkelijk ALLES aan om Gummen te doen geloven dat er weleens gekookt wordt in zijn huis! :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door floris_s Bekijk bericht
          Ding is 10 jaar oud? Stripje vervangen en ding kan weer 10 jaar voorruit? Nou, wat een klote-ontwerp ;-)
          De zwakste schakel(de strip) in dit ontwerp zal inderdaad geen 1200,- kosten.

Piele met Miele:)
          "Aerodynamics are for people who cannot build engines"-Enzo Ferrari
          Mattheüs 7:3-5
          "I believe most things can be said in a few lines."-Enzo Ferrari
          "One must keep working continuously; otherwise, one thinks of death."-Enzo Ferrari
          "The mark of a great car is one whose overall competence exceeds what you should expect from its individual components and the 1M does just that"-Chris Harris

Comment

Waarbij er nog vastgesteld is wie er kookt...
            www.carscoffeecigars.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
              Jasper doet er werkelijk ALLES aan om Gummen te doen geloven dat er weleens gekookt wordt in zijn huis! :-)
              van woede, in dit geval:P
              "One must keep working continuously; otherwise, one thinks of death."-Enzo Ferrari
              "The mark of a great car is one whose overall competence exceeds what you should expect from its individual components and the 1M does just that"-Chris Harris

Comment

Och, die dingen met een stuk glas eraan vind ik dus heel erg lelijk he? :-)
                Maar ik snap wat je bedoelt. Dit had heel simpel ook direct 20 jaar probleemloos kunnen draaien als ze dit even anders hadden gedaan.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                Alfa Giulia 1300 (1966)
                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                BMW 320Ci (van GF)

Comment

Sorry moet even mijn beeldscherm schoon maken na de opmerking van SS.
                  Tegenwoordig kennen de mensen de prijs van alles en de waarde van niets - Oscar Wilde

Comment

Ik kan koken, maar met een gediplomeerd chef-kok als echtgenote is dat wel een beetje onzinnig. :)

RH, de strip is op zich niet stuk he, maar de lijmlaag is losgelaten. Valt verder niks te klagen over de kwaliteit van de afzuigkap, maar wel over hoe die in elkaar is gezet, dat was mijn punt een beetje.
                    Mini Cooper Clubman
                    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                    "Jasper val dood." - RH

Comment

Zeikerd ;-)
                      Tegenwoordig kennen de mensen de prijs van alles en de waarde van niets - Oscar Wilde

Comment

Ik lees dat het stripje inmiddels vervangen is?

http://www.nu.nl/binnenland/2380060/...m-toestel.html

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                          Ik lees dat het stripje inmiddels vervangen is?

http://www.nu.nl/binnenland/2380060/...m-toestel.html
                          ????

snap de link niet.... of moet ik heeeeel ver terugdenken richting de verongelukte concorde? (metaalstripje- klapband - gedeeltes van band door brandstoftank - lekkage - brand - ellende)

Comment

Volgens mij is het ontwerp precies zoals het door Miele bedoeld is. Na 10 jaar wordt het weer eens tijd voor een nieuwe Miele. Geprogrammeerde degelijkheid.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Boris - Djurre Bekijk bericht
                              ????

snap de link niet.... of moet ik heeeeel ver terugdenken richting de verongelukte concorde? (metaalstripje- klapband - gedeeltes van band door brandstoftank - lekkage - brand - ellende)
                              Volgens mij is het een aloude gummentraditie om iets met vliegtuigongelukken te posten wanneer hij aan het knutselen gaat. Stripje doet inderdaad ook nog denken aan de ramp met de Concorde.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                Waar het op neerkomt: door de jaren heen (zo'n 10, schat ik) wordt die afzuigkap van binnen vettiger.
                                [Dominee Gremdaat] Kent u dat, van die slechte ontwerpen?? [/DG]

[Smaakpolitie]

Tja, als je het 'afzuigsysteem' 10 jaar lang niet schoonmaakt dan slaat de ranzigheid toe. Hier word ik natuurlijk niet vrolijk van. En hoe staat het met de oven....zeker ook een zwarte tunnel he.

[/Smaakpolitie]
                                Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door floris_s Bekijk bericht
                                  [CM]

Iets strippen dat 10 jaar oud is, echt walgelijk :-)
                                  [/CM]

Comment

Of het aan Miele ligt weet ik niet, maar wij hebben steevast om de twee jaar een nieuwe stofzuiger, een Miele dus, en telkens dezelfde. Kan niet anders dan dat die dingen zo geprogrammeerd zijn dat ze het precies twee jaar volhouden.
                                    En dan nog een Miele magnetron en een Miele inbouwkoffiemachine. Volgens de voorschriften gemonteerd, dus de koffiemachine boven de magnetron, zodat de koffiemachine zijn water precies in het display van de magnetron kwijt kan. Ook de magnetron houdt het zo steeds 2 jaar vol, althans het display. De koffiemachine niet, die is nog slechter. Daar heb ik bijna elk jaar wel een monteur bij, de laatste 2 jaar zelfs op kerstavond. Dat dan weer wel.
                                    Groeten,
                                    Bats
                                    wat ik bedoel is dat als ik iets zeg dat ik iets ga doen, dat dat in de regel ook gebeurt. --- TSM
                                    *klopt zelf op schouder* --- TSM
                                    Maar mijn accountant vond de A8 een sleeper (alhoewel hij dat negatief bedoelde haha) --- TSM
                                    Zeg, TSM, je wilt toch niet beweren dat je geen A8 gaat kopen omdat je niet kunt inparkeren. --- Brun
                                    Als je een A8 niet achteruit kan inparkeren heb je ook het recht op staand plassen verspeeld..... --- W220L
                                    de traditionele nieuwe auto draadjes zijn niet meer wat het geweest was --- TSM
                                    Ja motroos er zijn ook mensen die in 4 dagen meer benzine kosten hebben dan jij per maand verdient ---TSM
                                    Suv is er gewoon gekomen hoor....oh dat suv verhaal zit jullie nog steeds dwars he....hehehehehe *gniffelt in zijn vuistje*......sjongejongejongejongejonge zal ik dan ?...... nehhhhhhhh dan is de saga voorbij en dat zou zonde zijn---TSM

Comment

Miele is toch dat oerdegelijke merk dat zich zo voorstaat op zijn exceptionele kwaliteit ten opzichte van de gemiddelde Aziatische prutsmachine?
                                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

De kap wordt regelmatig schoongemaakt natuurlijk, maar niet zoals nu inclusief complete demontage. Denk dat niemand dat doet tenzij zo'n ding stukgaat. Het metalen uitneembare filter gooi ik eens per maand in de vaatwasser, da's meestal genoeg.

De oven is ook kapot, trouwens! Nieuwe wordt besteld. Maar da's meer een gevalletje "penny wise pound foolish" van de vorige eigenaar. Ik bedoel, ca. 2001 je keuken volledig vervangen voor veel geld (Siematic, Bosch en Miele appratuur).... en je ATAG oven uit 1985 laten zitten want die doet het nog. Nou ja... hij heeft het nog 9 jaar extra volgehouden. :)
                                        Mini Cooper Clubman
                                        "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bats Bekijk bericht
                                          Of het aan Miele ligt weet ik niet, maar wij hebben steevast om de twee jaar een nieuwe stofzuiger, een Miele dus, en telkens dezelfde. Kan niet anders dan dat die dingen zo geprogrammeerd zijn dat ze het precies twee jaar volhouden.
                                          En dan nog een Miele magnetron en een Miele inbouwkoffiemachine. Volgens de voorschriften gemonteerd, dus de koffiemachine boven de magnetron, zodat de koffiemachine zijn water precies in het display van de magnetron kwijt kan. Ook de magnetron houdt het zo steeds 2 jaar vol, althans het display. De koffiemachine niet, die is nog slechter. Daar heb ik bijna elk jaar wel een monteur bij, de laatste 2 jaar zelfs op kerstavond. Dat dan weer wel.
                                          Groeten,
                                          Bats
                                          Het lijkt er op dat je eens een ander merk zou kunnen proberen die het wellicht wat langer kan uithouden?
                                          www.carscoffeecigars.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                            "penny wise pound foolish"
                                            Hoezo? Als dat ding het 25 jaar heeft volgehouden? Da's 23 jaar langer dan de gemiddelde levensduur van bats z'n Miele-meuk!

Grappig, hier trouwens ook ATAG-zooi in de keuken toen we er 11 jaar geleden kwamen wonen. En toen zat 't er al een jaar of vier in. Still going strong as we speak. Ik mag dus nog op zo'n tien jaar zorgeloos koken rekenen? :)
                                            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

M'n ouders hadden ook 'n wasdroogcombi van Miele, vloog na 8/9 jaar in de fik, is al jaren terug, heb hier 'n stofzuiger van Miele, niet al té enthousiast over eigenlijk.

Wij hebben alles van Neff sinds 'n 1,5 jaar in de nieuwe keuken. Met Miele was ik honderden tot duizenden verder geweest zei de keukenboer. En als je dan ook na of rond 10 jaar de bekende kosten krijgt....

Hier:
                                              http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=38864

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MGB Bekijk bericht
                                                Het lijkt er op dat je eens een ander merk zou kunnen proberen die het wellicht wat langer kan uithouden?
                                                Ja kijk. Jaren geleden ging onze wasmachine stuk en moesten we een nieuwe hebben. Toen ben ik dus zo stom geweest door aan MdV aan te bieden dat ik een nieuwe voor haar verjaardag zou kopen. Sindsdien ben ik niet meer beslissingsbevoegd ten aanzien van dit soort 'witgoed', en die zaak ligt nog steeds zo gevoelig dat ik het nu nog niet aandurf iets op dit gebied te suggereren.
                                                Groeten,
                                                Bats
                                                wat ik bedoel is dat als ik iets zeg dat ik iets ga doen, dat dat in de regel ook gebeurt. --- TSM
                                                Maar mijn accountant vond de A8 een sleeper (alhoewel hij dat negatief bedoelde haha) --- TSM
                                                Zeg, TSM, je wilt toch niet beweren dat je geen A8 gaat kopen omdat je niet kunt inparkeren. --- Brun
                                                Als je een A8 niet achteruit kan inparkeren heb je ook het recht op staand plassen verspeeld..... --- W220L
                                                Ja motroos er zijn ook mensen die in 4 dagen meer benzine kosten hebben dan jij per maand verdient ---TSM
                                                Suv is er gewoon gekomen hoor....oh dat suv verhaal zit jullie nog steeds dwars he....hehehehehe *gniffelt in zijn vuistje*......sjongejongejongejongejonge zal ik dan ?...... nehhhhhhhh dan is de saga voorbij en dat zou zonde zijn---TSM

Comment

Die Atag wasmachines zijn ook niks. Die gaat al in de fik zodra je hem aanzet :-)

Comment

Hier maar even, een combinatie van bad design en bad installation.
                                                    Ik heb zo'n 2 jaar geleden een nieuwe badkamer laten installeren en daarin ook een Sani-combi toilet. Da's een plee die je op een kleine afvoer aan kunt sluiten en die daarom de boel eerst in stukjes maalt. Dat ding is natuurlijk in de muur ingebouwd en er zit gewoon een normale hangpot aan. Je zit er dus niks van.
                                                    Gaat dat ding na een jaar stuk. Blijkt dus dat die halve muur gesloopt moest worden, het betere hak en breekwerk dus, omdat er geen afneembare plaat voor was gemonteerd. Ik heb die installateur natuurlijk uit lopen foeteren en hij heeft dat hak- en breekwerk gratis gedaan, maar de voorzetplaat die hij daarna had gefabriekt, zoals het dus zou moeten, moest ik wel betalen. En natuurlijk twee nieuwe tegels die uit Portugal moesten komen, ingewikkeld allemaal, maar het ging erom dat het tegels zijn uit hetzelfde productieproces om kleurverschil te voorkomen. En natuurlijk een nieuwe motor van de plee, 200 Euro, voorrijkosten en het verplichte half uur werk, ook al is het maar 5 minuten, en dat was het, van 185 Euro. En een nieuwe printplaat, maar dat was klein bier. Met de BTW erbij bijna 500 Euro, exlusief de kosten van de voorplaat, de 2 tegels en het afkitten uiteraard.
                                                    Is dat ding nu weer stuk en we zijn een goed jaar verder. Omdat die voorzetplaat er nu voor zit heb ik zelf het sloopwerk afgelopen zaterdag maar voor mijn rekening genomen, dat kan ik wel. Zit er nu weer een nieuwe motor in, en een nieuwe printplaat. Weer bijna 500 Euro.
                                                    En het is de WC van de badkamer, die je dus bijna nooit gebruikt, zeker niet voor het 'zware' werk. Nou goed, hij kan er weer een jaartje tegen. Vanavond kitten.
                                                    Groeten,
                                                    Bats

Comment

En automatisch zakkende ramen van een 911. Die ook. :)
                                                      You know that reality is immaterial

Comment

Hier maar even.

Er staat in de woonkamer een sony vaio laptop VGN-AR61M. Niets bijzonders maar toen gekozen om de mooie kleuren op het scherm en het prettige toetsenbord. Echt klein hoefde niet omdat ie gewoon meestal op de grote tafel ligt.

Ik gok inmiddels 3 jaar oud? Weet het niet precies, maar we doen er niets geks mee. En een paar jaar open en dicht doen van het scherm zou zoiets aan moeten kunnen.

Dat ding heeft dus net als veel andere sony's. ONTZETTEND slecht/goed ontworpen scharnieren voor het scherm.
                                                        Goed omdat ze het precies uithouden tot je garantie is verlopen en slecht omdat je daar als consument niet op zit te wachten.

Ding ging niet meer lekker dicht, en het plastic kapje achter bewoog terwijl dat niet hoorde. Ik heb maar even de hobby bob gespeeld en inderdaad, het linker metalen voetje is compleet door dus, er is daar geen steun meer.

Nieuw setje scharnieren, kost 100 euro ex verzenden wat ik zo zie. En dan moet je uitkijken dat het niet gebruikte zijn.
                                                        Zo'n ding dus, en het onderste hoekje is afgebroken van de rest van het voetje.

Denk dat ik maar kijk hoelang het goed gaat en dan een los scherm aansluit of zo.

Want 100 euro uitgeven voor een tijdelijke oplossing vindt ik niet zo denderend.
                                                        Hier nog wat meer blijde sony laptop gebruikers.

http://www.pbase.com/aswphoto/bx197xp
                                                        http://www.ebbropremium.nl

Politics is the entertainment branch of industry.

Comment

Vorige week meldde MdV dat EN de wasmachine EN de droger stuk waren. Dat ze beide tegelijkertijd stuk waren verbaast me niet eens meer.
                                                          Monteur gebeld en die heeft die dingen afgesleept. Zojuist krijg ik bericht dat de wasmachine de moeite van het repareren niet meer waard is, versleten dit en versleten dat. Maar van de droger is de keuzeschakelaar stuk, en die wordt niet meer geleverd. Een schakelaar van circa 80 Euro is er dus de schuld van dat ik een compleet nieuwe droger moet kopen, terwijl de droger op zich nog helemaal prima is. Die monteur vond dit dus heel gewoon. Man man wat kan ik me over dit soort dingen toch vreselijk opwinden.
                                                          Groeten,
                                                          Bats

Comment

Heb zeker een wijf aangezetuh...
                                                            Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Terugvragen die dingen en van de hoogste verdieping kieperen.
                                                              Dan beleef je er tenminste nog plezier aan.

Serieuze noot:
                                                              Bij Miele heb je deze ellende niet volgens mij, daar bestaat een complete occassion- en revisiemarkt.

Comment

Bij Miele heb je deze ellende wel degelijk. Die hebben sinds een jaar of tien ook het licht gezien van korte levensduur enzo.

Onze Miele droger is twee weken terug voor de tweede keer stuk gegaan. 300 euro dacht ik. Ik had liever een nieuwe gekocht omdat deze net buiten de 5-jarige garantietermijn is, en dan gaan ze naar de kloten tegenwoordig.
                                                                Wasmachine netzo. Ook Miele, en ook vaak stuk. Vorige Miele ook.

Hierna koop ik alleen nog maar weggooi dingen. Elke dag na twee jaar dat ze het nog doen is pure winst.

Comment

Working...
                                                                X