Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het luchtvaart/vliegtuigen-draadje

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Al eens eerder langs gekomen maar daarom niet minder gaaf!
    Volvo V70 --- Lexus IS300h
    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
    "Jasper val dood." - RH

Comment

• Een paar vragen gesteld aan een gekwalificeerde vriend, kapitein op de bok van onze nationale vervoerder en adviseur bij simulator zaken (vond na Delft, piloot worden lucratiever dan eerlijk z'n geld verdienen).
      Vraag:
      Alleen begrijp ik niet waarom hij in de aanvlieg alvast 2 motoren uitschakelt. Ik zou zeggen stationair laten draaien en gelijk met de andere 2 motoren de 4 straalomkeerders vol aanzetten.
      Antwoord:
      Reverse thrust in flight kan vrijwel nooit. Alleen in bijzondere gevallen, bij bijzondere vliegtuigen kan dat onder bijzondere omstandigheden wel. Bij de korte DC8 kon je reverse thrust geven op de binnenmotoren als hulpmiddel om steiler te kunnen dalen. Binnen- en buitenmotoren zaten voldoende ver uit elkaar om dat mogelijk te maken. Bij de Il62 zitten de motoren naast elkaar. Forward idle op 1 motor en tegelijkertijd reverse thrust op zijn buurman zou de airflow door beide motoren zodanig verstoren dat ze allebei een flame-out zouden krijgen. Niet doen dus.
      Blijkbaar heeft de Il62 de optie om in flight de binnenmotoren uit te zetten zodat je op de buitenmotoren reverse kunt geven. Inderdaad bijzonder, maar dat zegt de piloot ook in zijn commentaar.

Vraag:
      In een ander filmpje legt de piloot het uit: hij wilde het minimum noodzakelijke aan draaiende motoren hebben, dus nog net genoeg om op landingssnelheid te blijven, zodat ze in de cockpit ook zo min mogelijk hendels hoefden te bedienen en niet onverwacht zouden merken dat er toch nog meer snelheid van achteren bij gedrukt werd dan nodig was (commentaar Brun).
      Helaas kan ik dat filmpje niet vinden, maar een stationair draaiende motor die nog van achteren bijdrukt, dat vind ik moeilijk te begrijpen. En je kan met één hand toch wel een gegroepeerde 4-handelgas bedienen?
      Antwoord:
      Reverse thrust en forward thrust zijn twee verschillende handles. In totaal heb je dus 8 powerlevers, die fysiek ook nog eens te ver gescheiden zijn om met één hand te bedienen. Wat ze doen is op twee motoren binnen komen en als ze net vrij zijn van de bomen “vol kleppen trekken” (zoals bij een zweefvliegtuig), maar dan door reverse te geven. Spoilers trekken is onverstandig, dan val je letterlijk uit de lucht.

Adri
      Zweven is een ongekende ervaring
      Xantia V6 3,0i Break

Comment

• Aaaaaaaaaaaaaaah, heerlijk die prof-antwoorden!!!! En ook zonder die tegenwoordig moderne anecdotische bewijsvoering.
        Ik zat zelf eerlijk gezegd ook met mijn gedachten wat te shuffelen over hoe en wat, maar hier heb ik dus wat aan.
        Tanx Adri!
        Groeten,
        Bats
        wat ik bedoel is dat als ik iets zeg dat ik iets ga doen, dat dat in de regel ook gebeurt. --- TSM
        *klopt zelf op schouder* --- TSM
        Maar mijn accountant vond de A8 een sleeper (alhoewel hij dat negatief bedoelde haha) --- TSM
        Zeg, TSM, je wilt toch niet beweren dat je geen A8 gaat kopen omdat je niet kunt inparkeren. --- Brun
        Als je een A8 niet achteruit kan inparkeren heb je ook het recht op staand plassen verspeeld..... --- W220L
        de traditionele nieuwe auto draadjes zijn niet meer wat het geweest was --- TSM
        Ja motroos er zijn ook mensen die in 4 dagen meer benzine kosten hebben dan jij per maand verdient ---TSM
        Suv is er gewoon gekomen hoor....oh dat suv verhaal zit jullie nog steeds dwars he....hehehehehe *gniffelt in zijn vuistje*......sjongejongejongejongejonge zal ik dan ?...... nehhhhhhhh dan is de saga voorbij en dat zou zonde zijn---TSM

Comment

• Ik hoor zojuist - zien kan ik hem niet - de Dakota over de stad vliegen. Da's in deze sneeuwbui redelijk Baron Van Staelenballe Tot Tienduumsknots zeg maar. :)
          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
          "Jasper val dood." - RH

Comment

• Vroegah, was je blij dat je eindelijk niet meer in zo'n tochtige Fokkuh kou hoefde te lijden, dus ook 's winters doorvliegen. En toen heette hij nog DC-3.

Adri
            Xantia V6 3,0i Break

Comment

• Da's wel heel vroegah. Toen ze ook nog met kogels moesten gooien omdat er nog geen geweren waren.
              Groeten,
              Bats
              wat ik bedoel is dat als ik iets zeg dat ik iets ga doen, dat dat in de regel ook gebeurt. --- TSM
              Maar mijn accountant vond de A8 een sleeper (alhoewel hij dat negatief bedoelde haha) --- TSM
              Zeg, TSM, je wilt toch niet beweren dat je geen A8 gaat kopen omdat je niet kunt inparkeren. --- Brun
              Als je een A8 niet achteruit kan inparkeren heb je ook het recht op staand plassen verspeeld..... --- W220L
              Ja motroos er zijn ook mensen die in 4 dagen meer benzine kosten hebben dan jij per maand verdient ---TSM
              Suv is er gewoon gekomen hoor....oh dat suv verhaal zit jullie nog steeds dwars he....hehehehehe *gniffelt in zijn vuistje*......sjongejongejongejongejonge zal ik dan ?...... nehhhhhhhh dan is de saga voorbij en dat zou zonde zijn---TSM

Comment

• Interessant filmpje over een spacing issue op Schiphol, paar weken terug. Ondertiteling aan.

https://youtu.be/lyX5sXiRCu8
                "Jasper val dood." - RH

Comment

• Interessant inderdaad, maar de helft van de tijd zitten ze in 't Nederlands te praten. Wist niet dat dit mocht?
                  Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

• Alleen in de directe tower to plane convo denk ik.
                    "Jasper val dood." - RH

Comment

• Nederlandse F35 JSF maakt een pass door de Starwars Canyon ! Death Valley, in de buurt van Edwards airforce base.
                      http://www.thedrive.com/the-war-zone...ar-wars-canyonDS9kGojWkAEDWTl.jpg
                      Last edited by janspeed; 09-01-18, 10:37.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht
                        Nederlandse F35 JSF maakt een pass door de Starwars Canyon ! Death Valley, in de buurt van Edwards airforce base.
                        Filmpje van Nederlandse F-35's in Death Valley:

Het is er wel en je ziet het nu ook iets beter

Comment

• Ik zie de foto en ik heb geen idee wat ze hier gedaan hebben: https://www.nu.nl/buitenland/5085761...na-in-zee.html

https://www.avherald.com/h?article=4b39bd2e&opt=0
                          Last edited by MartijnL; 14-01-18, 12:26.
                          ------------------------------------------------
                          We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

• Mijn gok, gezien het draai punt aan het einde van de baan, dat men om probeerde te keren en daarbij te veel naar links is gestuurd, waarna paniek de rest deed. Gelukkig geen gewonden, dat had best veel erger gekund zo te zien.
                            "Jasper val dood." - RH

Comment

• Mijn gok, in de uitloop, ziende dat het einde baan (te) snel naderde (te) hard op de rem gestaan, waarbij rechterrem vet was c.q. linkerrem blokkeerde.
                              Zo te zien kan hij wel dwars.

Adri
                              Xantia V6 3,0i Break

Comment

• https://www.nu.nl/227177/video/turks...-getakeld.html
                                Merkwaardig een op hol geslagen motor. Of zat hostess Mona Mahouni met d'r reet op de verkeerde handel?

Adri
                                Xantia V6 3,0i Break

Comment

• Da's lekker vliegen zo. Op die turbulentie na dan: http://www.traveller.com.au/norwegia...-stream-h0kqvo

Comment

• http://www.dumpert.nl/mediabase/7343...zijwindje.html

Captain Stahlenballen reporting!
                                    '07 Peugeot 207 1.4 16v XS & '15 Peugeot 308SW 1.6BlueHDI BluelineExecutivePack.

Comment

• Ik kwam dit toestel tegen, had er nog nooit over gehoord of gelezen.
                                      Er is ook een replica gebouwd van dat toestel maar die is gecrashed
                                      Last edited by janspeed; 07-02-18, 09:13.

Comment

• Wel bekend verhaal op social media. Prachtig ding en erg triest verhaal van die replica en vooral zijn bouwer...

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                        BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Kreun. Die vlammen.

Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Toon van Driel Bekijk bericht
                                            Tis natuurlijk knap gedaan, daar niet van, maar dit kun je je passagiers niet aandoen, rare policy van de cumpany die dit toestaat en geen diversion voorschrijft. Ik heb er wel eens ingezeten en zelfs bij mooi weer vind ik het al een naar ding om in te landen.
                                            Wij hadden laatst ook een landing met harde (zij)wind (KLM) en dan wordt specifiek aangegeven dat het een landing op de automatische piloot wordt (policy) en dat in dit geval dus wel alle mobile apparatuur echt helemaal uit moet. Ik denk niet dat het er van buiten verschrikkelijk spectaculair uitzag, maar af en toe slaat je hart echt een paar slagen over. En echt niemand zat met zijn telefoon te spelen. Aan boord van dat kleine ding zal hard gegild zijn.
                                            Groeten,
                                            Bats

Comment

• Ha, die Brun;

Meer Connie-peaurneau in dit geval het voorspel;

Tevens het bewijs dat Breitling ook wel leuke dingen doet naast patsklokjes dealen.
                                              Scherven brengen gelul.

Comment

• Mooi, Hansv!

Comment

• Geen wonder dat je in die tijd vrij toegankelijke observatieplatforms had op alle zichzelf respecterende vliegvelden. Wat een spektakel man...

Comment

• Tot zo ver de "Deutsch Gründlichkeit"

Teletekst;

 "Bouw vliegveld Berlijn opnieuw"   De directie van Lufthansa lijkt geen vertrouwen meer te hebben in de oplevering van het nieuwe vliegveld van Berlijn.Dat had 7 jaar geleden klaar moeten zijn,maar bij de bouw is zoveel misgegaan dat nog steeds niet duidelijk is wanneer er kan worden gevlogen. Een bestuurder van de vliegmaatschappij zegt dat hij verwacht dat het vliegveld wordt gesloopt en dat er opnieuw aan de bouw wordt begonnen.Veel installaties zijn volgens hem al verouderd en het meubilair kan alweer naar het grofvuil. De kosten van Berlin Brandenburg Airport zijn al opgelopen van 2 miljard tot meer dan 7 miljard euro.
                                                    If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit!

When they say nothing's wrong that's when you run

Comment

• Dat is Berlijn, dat heeft niks met Duitsland te maken ;-)

96f1bd0b9a76e34545c4b5a533024df2--berlin-heute-berlin-germany.jpg

Comment

• Lol, ik kan me de posts van Brun nog wel herinneren over het ter ziele gaan van de faciliteiten op Tegel: https://www.gummen.org/forum/diverse...752#post579752
                                                        ------------------------------------------------
                                                        We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                                          Leuke blamage vandaag... het nieuwe vliegveld van Berlijn, dat op 3 juni zou opengaan, gaat tóch niet open. De brandbeveiliging zou nog niet werken en er zijn nog tig andere zaken niet af.

En dat terwijl al maanden en maanden de datum van 3 juni vaststond. Niet alleen gigantisch gezichtsverlies voor alle betrokkenen. Ook een enorm logistiek probleem, want nu moeten ineens twee oude vliegvelden tóch openblijven, terwijl de verhuizing van luchtvaartmaatschappijen en toeleveranciers al begonnen was.

De verwachting is nu bijvoorbeeld dat alle aangekondigde extra lijndiensten, samen met de nu al bestaande, nog maandenlang in Tegel moeten worden samengeperst, terwijl alle restaurants en winkels daar na 3 juni dicht zijn, omdat de contracten van alle medewerkers op die datum eindigen en de meesten van hen al een andere baan hebben gevonden. Kan nog leuk worden. Een volkomen lege luchthaven die uit z'n voegen barst van de passagiers.
                                                          Ik dacht dat ik het me verkeerd herinnerde, maar zoals meestal laat mijn geheugen me niet in de steek.. De opening van BER is in 2012 DRIE WEKEN voor tijd gecancelled. We zijn nu zes jaar verder en er is nog geen opening in zicht. Dat is net zo on-Duits als dat dat Mercedes de lancering van de nieuwe S-klasse cancelled, omdat....ze vergeten zijn een nieuwe S-klasse te ontwerpen. En dat duurt mininmaal zes jaar :).

Comment

• Wist ik niet. Luchthaven Tempelhof is gesloten terwijl er nog 3 toestellen stonden. Deze zijn op een later tijdstip met een speciale vergunning alsnog opgestegen.

Wel een bijzonder gebouw Tmpelhof Flughaven.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht

Ik dacht dat ik het me verkeerd herinnerde, maar zoals meestal laat mijn geheugen me niet in de steek.. De opening van BER is in 2012 DRIE WEKEN voor tijd gecancelled. We zijn nu zes jaar verder en er is nog geen opening in zicht. Dat is net zo on-Duits als dat dat Mercedes de lancering van de nieuwe S-klasse cancelled, omdat....ze vergeten zijn een nieuwe S-klasse te ontwerpen. En dat duurt mininmaal zes jaar :).
                                                              Het is extra beschamend omdat het helemaal niet om een nieuw vliegveld gaat, maar om een terminalgebouw. Niet meer en niet minder. Al het andere (startbanen, taxibanen, tower, verlichting, wegen, hotels, parkeergarages) ligt er al zes jaar en is ook gewoon af, wordt deels zelfs al gewoon gebruikt. Zelfs het ondergrondse station is af en er moet al zes jaar twaalf keer per dag een lege spooktrein doorheen rijden omdat er anders geen lucht door de tunnels waait en de boel verschimmelt.

Alleen de terminal is het probleem. Meer niet. Dus een overgedimensioneerde Ikea-hal met wat extra sluizen, pieren, elektronica, beveiligingsshit. En dat kost nu al zo'n 8 miljard euro.

De man van Lufthansa heeft volkomen gelijk, maar wordt nu afgefakkeld, omdat hij zegt wat velen zes jaar geleden ook al dachten: breek dat ding gewoon af en begin opnieuw, dat is sneller en uiteindelijk goedkoper.

Voor de rest had der Spiegel een halfjaar ofzo geleden een geniaal artikel waarin het analyseerde waarom dat met dit vliegveld zo'n puinhoop is. Een combinatie van het typische, linkse Berlijnse wereldverbeterstadsbestuur dat het wel even zelf zou managen (en de belastingbetaler de rekening daarvoor laat betalen uiteraard, want dat vinden die socialisten normaal), lokale aannemertjes die alleen maar zo lang willen cashen, grote ego's die botsen waardoor niemand de echte leiding heeft, en een bijna Chinese cultuur waarin tot de 'opening' in 2012 niemand met slecht nieuws mocht komen, alleen met successen.

Comment

• Gisteren gespot, sportief laag vliegend boven Amstelveen, een Piaggio Avanti. Dat is een zgn pusher, dus in de basis al cool.

Zo'n ding.

4928551.jpg

Er zijn er 220 van dus niet zo heel gangbaar.
                                                                "Jasper val dood." - RH

Comment

• Een beetje de Multipla onder de vliegtuigen zeg maar...

Comment

Working...
                                                                  X