Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

België

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• België

Allez, het is weer zover. Leterme I is gevallen, biedt haar ontslag aan en het land is - in zoverre er een regering was - weer bestuurloos. Het is duidelijk nu dat er geen draagvlak is om de broodnodige verregaande hervormingen op Federaal vlak te doen samen met de Franstaligen. Het is zielig en triestig en zo, het is gewoon belachelijk. Een beetje als een uitgedoofd huwelijk, waarbinnen de enen weet dat het gedaan is, maar niet wil toegeven dat het zo is.
    Volg de val van Belgie hier: http://www.standaard.be/
    37
    Ja, het is een land als een ander.
    18,92%
    7
    Neen, het is een kunstmatige constructie geschapen door de geschiedenis.
    54,05%
    20
    I don't care.
    27,03%
    10
    Rock on. RS.

Ik twijfelde al geruime tijd om er een draadje aan te wijden, maar vond eigenlijk dat jij dat maar beter zou doen. Waarvan akte! :)
    You know that reality is immaterial

Comment

"dan schreeuwt ze en dan zwijgt ze en ik schreeuw en zwijg naar haar. We gaan hoe dan ook vanavond uit elkaar!"

Ach, de verloren Nederlandstalige zoon is welkom terug in het warme oude nest hoor ;-). Brussel annexeren we er gewoon bij, we vragen even advies bij wat mensen uit voormalig yoegoslavie hoe we het beste de Franstaligen vriendelijk kunnen verzoeken die mooie stad te verlaten en we hebben twee vliegen in één klap. Extra toeristische attracties èn we praten weer goed mee op Europeesch niveau.
      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
      Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Maar goed, veel Nederlanders zullen jaloers zijn, neem dat maar van me aan.

Er zijn er hier ook wel een 'paar' die vinden dat er onder balkenende best nog een kabinet kan vallen...

Comment

Shit, ben ik de eerste die op de poll heeft gereageerd?
          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.

Comment

Ik zeg, trek die stekker eruit, lik je wonden en ga verder on onafhankelijke vlag.
            De Status Quo zit gewoon verankerd in de grondwet voor het moment. Gruwelijk is dit.
            "Dat wijst op onwil, maar ook op de fundamentele constructiefout die in België zit en die ook de vraag van Vlaanderen naar meer bevoegdheden verklaart. De Franstalige partijen, die 40 procent van de bevolking vertegenwoordigen, kunnen federaal elke vraag van de Vlaamse partijen, die 60 procent van de bevolking vertegenwoordigen, afblokken. Heel de federale politiek berust daarop en dat is via allerlei mechanismen verankerd: de pariteit binnen de ministerraad, de bijzondere meerderheden, de belangenconflicten."
            Rock on. RS.

Comment

Overigens, veel belangrijker, kunnen jullie Valenciennes - Aachen eens opnieuw asfalteren? In beide rijrichtingen graag.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                Shit, ben ik de eerste die op de poll heeft gereageerd?
                Yep!
                Maar de poll is wel een beetje tendentieus. Ik had liever een 'Nee' gezien in de vorm van 'Nee, het is voor België, Nederland en Frankrijk beter als België wordt opgeheven'
                Het land heeft geen bestaansrecht en kan onmogelijk concurreren met z'n buurlanden. Samenwerken is dus de way to go en dat gaat beter zonder 2 administraties.

Comment

Ben d'r inderdaad jaloers op. Als ik dan dat gezapige grevozooitje in Den Haag bekijk, die zich telkens weer overal tegenaan willen betuttelen, qua bemoeienis op het niveau van inmenging zeg maar, ja, dan kijk ik met jaloezie naar den Vlaming, die schuimbekkend met z'n Franstalige landgenoot over straat rolt in het politieke gevecht om de toekomst van hun land.

Man.

Kan dat hier niet óók?
                  Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                    Ben d'r inderdaad jaloers op. Als ik dan dat gezapige grevozooitje in Den Haag bekijk, die zich telkens weer overal tegenaan willen betuttelen, qua bemoeienis op het niveau van inmenging zeg maar, ja, dan kijk ik met jaloezie naar den Vlaming, die schuimbekkend met z'n Franstalige landgenoot over straat rolt in het politieke gevecht om de toekomst van hun land.

Man.

Kan dat hier niet óók?
                    Dat is dat ook meteen het enige voordeel. Iedereen is hier zowat betrokken bij de politiek tegenwoordig. Maar ik wil niet weten hoeveel geld en tijd er verloren gaat door die hele crisis, als je die resources had kunnen aanwenden om het land, zijn economie en zijn bewoners beter te maken. Als al die energie gefocust was op belangrijke socio-economische problemen, ipv op je eigen achtertuinpolitiek en principes uit een ver duister verleden. daar gaat het mij om, niet om de emotie "België", maar om wat er mogelijk zou kunnen zijn en de gemiste kansen.
                    Rock on. RS.

Comment

Uh... dan had België als Nederland kunnen zijn? Had je dat nu echt gewild?

Comment

Nee, dat gaat niet gebeuren. Dat afgrijselijke calvinisme van de hollanders gedijt niet in Belgie. Althans, dat hoop ik heel oprecht voor de Belgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
                          Nee, dat gaat niet gebeuren. Dat afgrijselijke calvinisme van de hollanders gedijt niet in Belgie. Althans, dat hoop ik heel oprecht voor de Belgen.
                          Ik zie het als een kans voor Nederland dat de Belgen, die nu een tijdje van de zijlijn hebben kunnen zien hoe de Nederlanders er een puinzooi van maken, hier zouden mogen stemmen. Lijkt me een verademing.

Comment

Zowel Lijst Dedecker als Vlaams Belang wil dat de Vlaamse partijen zich samen bezinnen over een toekomst van Vlaanderen. Jurgen Verstrepen (LDD) verwacht dat het Vlaams parlement uit vakantie wordt bijeengeroepen. "De Vlamingen moeten het échte scenario gaan bekijken: de stekker uit België trekken", aldus Gerolf Annemans (Vlaams Belang).
                            Bron.
                            Volstrect voorspelbaar en zo, maar ze staan al op de barricaden, opvallend dat Lijst De Decker erbij staat, die heeft veel momentum gewonnen sinds de VLD (liberalen) zo opgeschoven zijn naar een brede volkspartij (vertaling: sociaal centrum aka plooien om toch je kiezers te houden). LDD kan wel eens voor een kentering zorgen.
                            Rock on. RS.

Comment

<knuppel in hoenderhok>
                              Europa van de regio's lijkt me veel interessanter dan Europa van de landstaten.
                              Europa opdelen in regio's die een gezamelijke historie en cultuur hebben, niet te groot graag en in balans. Met een Senaat erboven waar elke regio weetiket 2 man kan afvaardigen, en een Congres dat direct gekozen wordt.
                              Landstaten afschaffen, is nu totaal niet in evenwicht. Landstaten zijn historisch gezien toch uitzonderingen en onnatuurlijk.
                              </knuppel>
                              All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Als we Filip Dewinter een Nederlands paspoort geven blijft er niet veel van Belgie over :-)
                                Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cobraman Bekijk bericht
                                  Als we Filip Dewinter een Nederlands paspoort geven blijft er niet veel van Belgie over :-)
                                  Hm, dit is een cryptische. Bedoel je dat Filip voor België staat? Lijkt me niet als Vlaams Nationalist. Is hij heimelijk een Hollander-Lover? Lijkt me niet, aangezien hij een Vlaams Nationalist is. Het is een opportunistje eersteklasse en zeker een beter politieker dan de door jou zo ge-adoreerde Blonde Wilders, maar De Winter houdt teveel van Vlaanderen om zich te begraven in Nederlandse kneuterigheid.
                                  Rock on. RS.

Comment

Medelijden met de Vlamingen als ze bij Holland zouden komen. Durf te wedden dat ze die transfers er graag voor over hebben om maar niet onder het juk van calvinistisch Holland te moeten zuchten.

De beste oplossing is waarschijnlijk om de hele centrale overheid voor 90% af te schaffen, districten in te richten en naar een democratie op Zwitsers model over te stappen.
                                    Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

Comment

I don`t care...

Echt, het interesseert me helemaal niets wat er in Belgie gebeurt. Ik ben er veel, ik heb voor een Belgisch bedrijf gewerkt, maar het doet me echt helemaal niets.

Zolang Vlaanderen maar niet bij NL komt !

Verder... I don`t care....

Comment

Ha, die Kiwi;

"democratie op Zwitsers model"

Dus die Schweiz is het praktijkvoorbeeld van de geslaagde libertarische heilstaat?

Ik kan me zo voorstellen dat al die decentrale overheidjes nogal wat volksvertegenwoordigers en ambtenaren in dienst hebben. Dat ze op veel terreinen (waaronder onderwijs en religie, waardoor kerk & staat in de meeste kantons niet gescheiden zijn!) hun eigen regeltjes mogen bepalen lijkt me de zaak (inter-)nationaal niet overzichtelijker maken.
                                        Dat Zwitserland een unieke vorm van bestuur heeft is duidelijk, maar ik denk dat dat alles te maken met de eveneens unieke positie die het land in de internationale diplomatie en het bankwezen heeft; iets wat ik Vlaanderen nog niet zo snel zie nadoen.
                                        Scherven brengen gelul.

Comment

Ha die Hans,

Ik zeg niet dat het een schoolvoorbeeld is van de Libertarische heilstaat (wat een contradictie is natuurlijk, Libertariërs geloven niet in het verschijnsel staat), maar het is wel een perfect voorbeeld van hoe het beter kan.

Uit jouw Wiki-link (omtrent het parlement): "Bijna alle leden van beide kamers hebben een normaal beroep. Er wordt dan ook niet voltijds vergaderd. De vergadering gebeuren in sessies."

En zoals je weet is Zwitserland ook meertalig, net als België, dus is het een goed voorbeeld hoe het kan werken. Vooral ook omdat de macht in principe juist bij de gemeentes ligt, en niet bij een centrale overheid. Dat zorgt er juist voor dat er weinig belasting en weinig overhead is. Van de totale door in Zwitserland wonende personen betaalde belasting gaat meer dan 40% direct naar de gemeente. De inwoners van de gemeente beslissen zelf over de besteding van dit geld.

Voeg daarbij vrije wapenwetten (en bijbehorende lage misdaadcijfers), en je ziet dat het Zwitsers model zo slecht nog niet is.

Comment

drie...

twee...

een...

Kom d'r maar in!

En Filip, wat is hier over jouw mening...?

Metro brengt het nieuws van de dag, maar dan nét even anders. Mensgericht en verrassend. We inspireren, informeren en prikkelen miljoenen lezers.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kiwi Bekijk bericht
                                              Ha die Hans,

Voeg daarbij vrije wapenwetten (en bijbehorende lage misdaadcijfers), en je ziet dat het Zwitsers model zo slecht nog niet is.
                                              Haha. Over dat "bijbehorende lage misdaadcijfer" kunnen we een hele boom opzetten, maar laten we dat maar niet doen. Het is wel waar dat de Zwitserse wapenwet tot de liberaalste ter wereld hoort.

Verschil tussen Zwitserland en Belgie is dat de afzonderlijke Kantons uitstekend hun eigen broek kunnen ophouden, terwijl de Walen alleen geleerd hebben om hun hand op te houden. Vandaar dat ze mordicus tegen elke wijziging van de status quo zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
                                                Haha. Over dat "bijbehorende lage misdaadcijfer" kunnen we een hele boom opzetten, maar laten we dat maar niet doen. Het is wel waar dat de Zwitserse wapenwet tot de liberaalste ter wereld hoort.

Verschil tussen Zwitserland en Belgie is dat de afzonderlijke Kantons uitstekend hun eigen broek kunnen ophouden, terwijl de Walen alleen geleerd hebben om hun hand op te houden. Vandaar dat ze mordicus tegen elke wijziging van de status quo zijn.
                                                Laten we die boom maar niet opzetten inderdaad.
                                                Maar uit het Waalse gedrag blijkt eens te meer de destructieve werking van subsidies en uitkeringen. De reden dat die Kantons in Zwitserland hun broek kunnen ophouden is simpelweg gelegen in het feit dat men de eigen broek moet ophouden. Er is geen EU-stimuleringsfonds, geen 'pluk-de-ander-kaal'-wetgeving, dus dan komt alles goed. Zo werkt het ook met uitkeringen.
                                                Tokkies zijn niet van oorsprong lui, ze worden lui gemaakt door subsidie-stromen. Allemaal afschaffen die handel dus.

Comment

Ik ben - deze keer, Kiwi, dont get any thoughts - met Kiwi.
                                                  Rock on. RS.

Comment

LOL. RS alweer een tijdje niet meer gezien hier! :)

Comment

Working...
                                                    X
                                                    😀
                                                    🥰
                                                    🤢
                                                    😎
                                                    😡
                                                    👍
                                                    👎