Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het dollar en economie draadje.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Het dollar en economie draadje.

Goed geschreven stukje:

Alles wat jij moet weten over economie, ondernemen en technologie.

We hebben het er op Gummen al vaker over gehad: de US-dollar, de Federale Bank etc. Nu lijkt het erop dat de eerste domino-steen staat te wankelen (lees: Fannie Mae en Freddie Mac)....als die valt, dan gaat de rest vanzelf.

Ik denk dat de CEB er alles op alles moet zetten om een stijging van de inflatie in de eurozone te voorkomen.Wat denken jullie?
    All you need to remember is the number '70' .

Ik denk dat elk systeem gebaseerd op fiat-geld gedoemd is te mislukken.

En het is altijd vervelend om gelijk te krijgen met dit soort dingen, want ik roep al jaren dat we terug moeten naar een goudstandaard, en dat een overheid zich niet met zoiets belangrijks als geld moet bemoeien.
    Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

Comment

De eerste dominosteen gaat vallen?
      Man, ze kunnen al bijna een SBS-programma eraan wijden. Er zijn al genoeg stenen omgevallen. Dat het hier nog steeds gedownplayed wordt is een ander verhaal.

Fractional banking en het formeel loslaten van de M3-standaard (nu betekent dit: ongebreideld geld bijdrukken zonder dat iemand nog bijhoudt hoeveel papier erbij komt) ruim een jaar terug waren de tekenen aan de wand. Nu is het recessietijd.

Op Zapruder en Zaplog schrijven wel ruim twee jaar hierover en nu wordt het allemaal bewaarheid.
      Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Oh, dat het vroeg of laat mis zou gaan met die USD was iedereen al langere tijd duidelijk (en niet alleen bij zapruder en co). De fed doet er alles aan om het zo lang mogelijk uit te stellen maar het lijkt mij een kwestie van tijd.
        Met de eerste dominosteen bedoel ik dat Fannie Mae en Freddie Mac zoveel meer geld vertegenwoordigen dat de vorig gevallen banken daar maar bleekjes tegen af steken.

Hetgeen mij zorgen baart is het effect op (vooral) onze economie als dat gebeurt.Zijn m'n spaarcenten (op 't moment geen beleggingen meer) wel veilig bij de ABN (en we weten allemaal hoe 't momenteel met Fortis is gesteld...).

Maar ik vrees een sneeuwbal-effect in de financiele wererld; ook in NL want onze geldstructuur verschilt niet zoveel van die van de US.

Comment

Wat zou het voor (financieel) effect hebben als de USA vandaag stopt met politie-agentje spelen in Irak en Afghanistan?

Die oorlog is ook niet gratis...
          You know that reality is immaterial

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
            Wat zou het voor (financieel) effect hebben als de USA vandaag stopt met politie-agentje spelen in Irak en Afghanistan?

Die oorlog is ook niet gratis...
            Ik denk dat het weinig uitmaakt.
            Er wordt namelijk grof geld verdiend aan de oorlogshandelingen. De veelal Amerikaanse bedrijven lopen gierend binnen met alle no-bid contracten die ze van de Amerikaanse overheid toegespeeld krijgen. De grap is dat het in wezen het belastinggeld van de Amerikaanse burger is dat in de zakken van de corporaties verdwijnt.

Je zou enigszins gechargeerd kunnen stellen dat de facto het geld de VS niet verlaat, het komt alleen in andere zakken terecht. De verkeerde ;-)

Probleem is wel dat dit geld niet meer geïnvesteerd kan worden in de VS zelf, dus zaken als infrastructuur, onderwijs en gezondsheidszorg hollen gigantisch achteruit. En dat heeft zeker zijn weerslag op productiviteit en economie. Dus ja, oorlog nie goed.
            Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Tsja, de kosten zitten in dezelfde grootte-orde als de tekorten....

Nu ben ik geen econoom, maar ik denk dat het wel degelijk effect heeft...

Comment

Dat tekort wat door de oorlog is ontstaan, komt dus per saldo bij Haliburton c.s. terecht. Feitelijk was de Amerikaanse overheid dus al 5 jaar bedrijven aan het "redden". :)
                Mini Cooper Clubman
                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                "Jasper val dood." - RH

Comment

Een deel van het geld dat bij de corporations terecht komt, komt natuurlijk weer terug via de belastingheffing. Plus dat de oorlogsindustrie ook weer voor werkgelegenheid zorgt binnen de VS. Wat vanzelfsprekend wel weer goed is voor de economie. En ook weer belastinginkomsten oplevert. Die dan hoogstwaarschijnlijk weer even hard in de oorlogsvoering verdwijnen, btw... Ben het er dus wel mee eens dat er te weinig geld naar echt belangrijke zaken als het onderwijs en de verzorgingsstaat zullen gaan.

Maar de overheidsuitgaven binnen de VS aan de oorlog zullen dus best nog wel als een aanjager van de Amerikaanse economie kunnen fungeren.
                  Auto's: veel...

Comment

Ik weet het niet, het is rondpompen met grote strijkstokken... Was het niet zo dat destijds ook de hele wereldeconomie heeft meebetaald aan Vietnam doordat ook toen de Amerikaanse economie heel zwak was geworden?

Comment

Die rentebetalingen zijn natuurlijk wel funust en zullen idd nog tot in lengte van dagen van grote invloed zijn op de Amerikaanse economie. Waar komt eigenlijk het meeste aan de VS geleende geld vandaan? Saoedi Arabie of zo..?

Comment

Ja, en China heeft een heleboel schulden overgenomen.
                        Voorts heb je nog Europa wat massaal investeert in de VS.

Reken maar dat de Halliburtons, Carlyle's en Bechtels weinig belasting betalen door allerlei loopholes en off-shore constructies.

Comment

Snap dat er vanuit de hele wereld geinvesteerd wordt in de VS, maar dat waarschijnlijk een aantal olieboeren in het Midden Oosten een aardige zeggenschap krijgt in de VS, juist door de oorlog met Irak, is wel, laat ik zeggen, interessant te noemen.

Comment

Saudi-Arabië ligt al jaren in bed met de Amerikanen en met de Bushes in het bijzonder.

Zij hebben de stilzwijgende deal dat ze olie in dollars blijven afrekenen, dat de VS voornamelijk van hen olie afneemt en dat de Saudi's dit dan weer in de economie van Amerika investeren. Aan de achterkant zijn de Saudi's de numero uno investeerder in internationaal terrorisme (meeste geldstromen gaan via Zwitserland, waar een zekere O. Bin Laden de distributie van de gelden voor zijn rekening nam), wat voor een groot deel Amerikaans geld is.

En dit terrorisme voedt weer de veelvretende oorlogsmachine van de VS en de smerige politieke spelletjes waarbij overal in de wereld lokale rebellenlegers worden gesponsord door de VS, wat weer internationale brandhaarden creeërt waar de VS en Geallieerden weer kunnen bombarderen, euh opbouwen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CWATR Bekijk bericht
                              Hetgeen mij zorgen baart is het effect op (vooral) onze economie als dat gebeurt.Zijn m'n spaarcenten (op 't moment geen beleggingen meer) wel veilig bij de ABN (en we weten allemaal hoe 't momenteel met Fortis is gesteld...).
                              Tot 20k volledig veilig dankzij de nederlandse bank. TUssen de 20 en 40k krijg je 90% terug. Vandaar het zinnetje dat je nooit meer dan 38k terugkrijgt. Maar 38k is dan niet gegarandeerd. En de regeling geldt volgens mij per bank, per persoon, ongeacht het aantal rekeningen bij diezelfde bank. Wil je meer dan 40k kwijt, dan moet je dat spreiden over verschillende banken. Of je partner wat schenken.
                              Kosten worden gedragen door de andere banken. Dus een omvallende Fortis levert mij als rabobanker even goed ellende op.
                              Overigens is de kans klein dat fortis omvalt. Wel kan het aandeel van de chinezen/russen/arabieren nog wel vergoot worden, zodat het een chinese (russische, arabische) bank wordt.
                              When men were men

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ingmar Bekijk bericht
                                Tot 20k volledig veilig dankzij de nederlandse bank. TUssen de 20 en 40k krijg je 90% terug. Vandaar het zinnetje dat je nooit meer dan 38k terugkrijgt. Maar 38k is dan niet gegarandeerd. En de regeling geldt volgens mij per bank, per persoon, ongeacht het aantal rekeningen bij diezelfde bank. Wil je meer dan 40k kwijt, dan moet je dat spreiden over verschillende banken. Of je partner wat schenken.
                                Kosten worden gedragen door de andere banken. Dus een omvallende Fortis levert mij als rabobanker even goed ellende op.
                                Overigens is de kans klein dat fortis omvalt. Wel kan het aandeel van de chinezen/russen/arabieren nog wel vergoot worden, zodat het een chinese (russische, arabische) bank wordt.
                                Da's leuk voor die 38k maar de rest had ik ook graag zekergesteld;-) Dan moet ik dus spreiden over verschillende banken begrijp ik.

Comment

Die moet je heel snel inruilen voor écht geld: goud dus.

Comment

En dan te bedenken dat ik net een rekening bij Icesave geopend heb...

* pakt de telefoon *

Comment

Mooi artikel:

Comment

ha, de reacties op het stuk ook gelezen? Zitten best wel opmerkelijke stukjes tussen! Uiteraard kunnen er ook een paar amerikanen het niet laten om hun superieuriteit aan te halen....

Comment

Jammer dat ik het oude aandelen draadje er even niet bij kan halen maar die klompjes goud kopen blijft gewoon een prima investering hoor ;-)

Comment

Deze week komt weer een film/docu uit: I.O.U.S.A.
                                            Facebook Twitter Youtube Envelope Home About Us Shipping Get A Quote Blog Contact Us Privacy Policy Air Freight Companies Sydney An Introduction to Air Freight for Beginners Air freight refers to items delivered on a charter or commercial air carrier. These items are often imported by a freight forwarder or logistics business. Freight forwarding businesses ... Read more

Ook een leuk programma wat over dit onderwerp gaat (uit het oude forum):

Helaas, de gezochte pagina bestaat niet (meer).

Misschien is de pagina verhuisd, verwijderd of zit er een fout in de verwijzing. 

Probeer de zoekfunctie of een van de programmaoverzichten hieronder om te vinden waar je voor komt.

Fiat Grande Punto 1.9 MultiJet 130 sport 2006
                                            Lancia Thema 8.32 1988
                                            Bimota SB6 1995
                                            Suzuki GSX-R750 1985
                                            Suzuki GSX-R750 1985
                                            Suzuki GSX-R50 1987

Comment

Ondertussen is de Dollar weer een stuk sterker geworden:
                                              Dollarkoers.nl helpt jou de actuele koers te berekenen voor euro's, dollar's & andere valuta. Daarnaast kun je ook real time crypto koersen berekenen.

En vandaag lees ik dan dit:
                                              http://www.nu.nl/news/1719762/30/%27...dollar%27.html

Da's dus balen omdat ik in september naar de USA ga. Overigens zeggen ze dat dat plan niet is uitgevoerd maar het VooDoo-wezen van de economie zal het dan wel gedaan hebben...
                                              Het is er wel en je ziet het nu ook iets beter

Comment

NU zal het iedereen wel duidelijk worden:

PLUTO IN STEENBOK
                                                Wat gebeurde er de vorige keer?
                                                1762-1778
                                                Er zijn natuurlijk een aantal punten die iedereen wel weet.
                                                Zoals dat de laatste keer dat Pluto in Steenbok stond de Franse revolutie voorbereid werd. Dat door de vele oorlogen, het volk uitgehongerd, ziek en uitgeput was. Dat Louis XVI wel iets wilde doen aan de slechte economie: hij probeerde hervormingen door te voeren, maar de adel werkte dat tegen. En uiteindelijk heeft het Louis XVI in ieder geval letterlijk de kop gekost.
                                                Dan de Verenigde staten: ze hadden hun onafhankelijkheidsoorlogen en in hun horoscoop staat Pluto in Steenbok, overigens in het 2de huis (volgens de horoscoopversie van Dane Rudhyar); dus de VS gaan in hun horoscoop hun Pluto-terugkeer meemaken, maar pas als Pluto op 27 graden Steenbok komt.
                                                Er valt veel meer te zeggen over deze periode en veel is ook hier over geschreven of gezegd. Het gaat me hier eerder om de punten die minder in het zicht vallen, maar net zo belangrijk zijn geweest en mogelijke overeenkomsten hebben met de huidige situatie.
                                                Zo ontdekte ik dat er een internationale beurscrash (augustus 1763) was geweest, en dat er als gevolg daarvan meer dan 100 bedrijven failliet zijn gegaan in Europa. Toch frappant, want in 1763 stond Saturnus in Stier (geld) driehoek Pluto en met Uranus ook in Ram evenals straks in 2010. Een citaat:
                                                “De overspannen financiële markt aan het einde van de Zevenjarige oorlog is de Amsterdamse financiële wereld noodlottig geworden. De grote behoefte aan geld, nodig voor de aanschaf van oorlogsmateriaal, had tot gevolg dat getrokken wissels op de vervaldag weer geprolongeerd moesten worden. Hierdoor is een uitgebreide wisselruiterij ontstaan, waarvan Amsterdam en Hamburg de middelpunten vormden. Over dit verschijnsel merkt Sautijn Kluit op:
                                                “Men nam dan zijne toevlugt tot het CREDIET dat men bij anderen bezat; deze insgelijks niet bij magte te voldoen namen eveneens hunne toevlugt tot het crediet dat zij bij anderen hadden, welke laatste wederom genoodzaakt waren eenen gelijken weg in te slaan. Zoo ging “de rit gedurig verder” en ontstond er langzamerhand eene wisselruiterij.”
                                                Daar de oorspronkelijke debiteuren niet tot betalen in staat waren was het crediet een kunstmatig opgetrokken kaartenhuis dat bij de eerste de beste windvlaag in elkaar moest storten. Toen in Juli 1763 een belangrijke Amsterdamse bankier failliet ging, stortte het kaartenhuis ineen en raakte zelfs zeer solide bankiershuizen in moeilijkheden. Door de internationale verstrengeling sloeg de crisis snel over naar Hamburg, Berlijn en Leipzig. Alleen in Hamburg gingen in korte tijd meer dan 95 kooplieden en bankiers failliet.”
                                                De VS en Europa lijken op herhaling maar de kredieten die men in deze periode heeft, gelden grond en gebouwen: de hoge hypotheken, niet zo zeer van kooplieden of van de adel, maar van werknemers met Saturnus nu nog in Maagd tenminste. *
                                                Een overeenkomst met de huidige situatie is dat aan het einde van de laatste Pluto in Boogschutter phase (net als nu), er op wereld schaal sprake was van een (eerste) wereld oorlog: de 7-jarige oorlog (1756-1763). Deze 7-jarige oorlog wordt wel eens de eerste wereld oorlog genoemd, maar dat is de vraag want het waren alleen de Europeese landen die overal ter wereld elkaar bevochten. Uiteindelijk - en dát is interessant - leidde het tot een herverdeling (Pluto in Steenbok) van bijna alle grondgebieden (lees koloniën).Ook dit droeg bij aan de humanitaire en economische crisis: de oude structuren waren totaal verwoest.
                                                Beatrice Boucher, DFAstrological Studies © ‘07
                                                publicatie voor AstroTime
                                                Pluto stond aan het begin van de zevenjarige oorlog (1756) op ongeveer 18 graden in boogschutter, bij het begin van de oorlog in Irak stond Pluto ook op ongeveer 18 graden in boogschutter.
                                                Na het eindigen van de zevenjarige oorlog stond pluto in steenbok op ongeveer 2 graden in steenbok. Volgend jaar, na ongeveer 247 jaar, zal Pluto hier ook weer staan.

Comment

Kijk, da's nog eens een goed onderbouwde theorie.

Hmm, bedenk me nu opeens dat ik nog ergens dollars heb liggen die ik in 2000 mee had genomen uit de VS. Als ik die in september weer in de roulatie breng zal je zien dat de dollar weer onderuit gaat.
                                                  Het is er wel en je ziet het nu ook iets beter

Comment

Feit blijft dat de basis voor de USD nogal ongezond is.
                                                    Onderschat niet het effect van speculeren; heb je onlangs wel aan de olieprijs kunnen zien!

Comment

De Dollar gaat weer lekker vandaag!!!
                                                      Vanochtend nog onder de 1,45 en nu al op 1,48!
                                                      Fiat Grande Punto 1.9 MultiJet 130 sport 2006
                                                      Lancia Thema 8.32 1988
                                                      Bimota SB6 1995
                                                      Suzuki GSX-R750 1985
                                                      Suzuki GSX-R750 1985
                                                      Suzuki GSX-R50 1987

Comment

Vind je het gek? Het zouwat zijn als je ongestraft 700 miljard dollar kunt bijdrukken zonder dat dat gevolgen heeft voor de waarde van die dollar.
                                                        Iedereen heeft recht op mijn mening!

Comment

In a blistering speech before the United Nations General Assembly, Iranian President Mahmoud Ahmadinejad blamed "a few bullying powers" for creating the world's problems and said the "American empire in the world is reaching the end of its road."
                                                          Iedereen heeft recht op mijn mening!

Comment

Wat vinden we van het ' bailout-plan' van Paulson?

Is 700 miljard wel voldoende? Moet dit uberhaupt wel gebeuren (want dit geeft misschien de verkeerde signalen aan het bankwezen nl. dat de belastingdrager wel opdraait voor het geval het (weer) verkeerd gaat?

Paulson zou op z'n minst iedere CEO van een steun krijgende bank/verzekerings-instelling de bonussen af moeten pakken en de salarissen van de top eens goed bekijken.

Ik las vandaag nog ergens dat de Lehman-top nog een leuke bonus voor zichzelf geregeld heft voordat de hele zaak ten onder ging.Onacceptabel zoiets.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CWATR Bekijk bericht
                                                              Paulson zou op z'n minst iedere CEO van een steun krijgende bank/verzekerings-instelling de bonussen af moeten pakken en de salarissen van de top eens goed bekijken.
                                                              Zo is het sentiment onder de Amerikaanse bevolking inmiddels ook. Obama spint er garen bij.

Niet alleen de CEO's trouwens, maar ook de riskmanagers. En vergeet de dubieuze rol van (commerciële) kredietbeoordelaars niet zoals Moody's en Standard & Poor's. Ook die hebben zeer slecht werk geleverd.

Beetje wildwestsymboliek zou ook wel leuk zijn: met pek en veren de stad uit jagen.

*gaat verder met Lucky Luke lezen*
                                                              Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

McCain duikelt in de peilingen en nu wil hij even een time-out, sure.

Comment

Working...
                                                                X