Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherp artikel over km-heffing in 'De Actueel'

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Scherp artikel over km-heffing in 'De Actueel'

Zie de Actueel van deze week (desnoods bij de kapper of de afhaalchinees) :
    Column: http://auto.aktueel.nu/tijd_voor_een_staatsgreep.html

Het hele artikel: (pdf-alert, flash-alert, Pamela Anderson-alert, 8,8 MB)

Tijd voor een staatsgreep?

Gisteren heb ik een interview gehad met architect Gijs Kaper uit Eindhoven die ooit in zijn uppie een petitie begon tegen wat toen nog "kilometerheffing" heette. Na afloop van dat gesprek was ik zo kwaad dat ik spontaan plannen begon te smeden voor een staatsgreep. Want het rekeningrijden (dat onlangs op een vrijdagmiddag nog even snel door de Tweede Kamer werd gejast) dreigt een nog veel groter debacle te worden dan de Betuwelijn.

Vraag aan de gemiddelde man op straat wat het doel is van "rekeningrijden" en het antwoord luidt: de files terugdringen. Dat is het juiste antwoord. Alleen: dat gaat helemaal niet gebeuren. Beloofde minister Eurlings eerst nog een afname van het aantal files met 20%, inmiddels is dat sterk afgezwakt (of misschien moet ik zeggen: inmiddels heeft hij dat leugentje weer ingeslikt). Als rekeningrijden in 2011 wordt ingevoerd, zal de groei van het aantal files volgens hem slechts met 20% vertraagd worden.

Dat klinkt als een sigaar uit eigen doos en dat is het ook. Moeten we werkelijk 5,4 miljard uitgeven aan een systeem dat de automobilist nog verder op kosten jaagt, zonder dat het verder enig tastbaar resultaat heeft? Wat mij betreft had het kabinet net zo goed voor kunnen stellen om het fileprobleem op te lossen door automobilisten voortaan met de Betuwelijn naar hun werk te laten gaan in plaats van met hun eigen auto. Ook dat werkt natuurlijk niet, maar dat kost verder ook niets.

Kaper had een ontnuchterend rekensommetje paraat. Het afgelopen jaar is het aantal files gestegen met 8% terwijl in dezelfde tijd de benzineprijs is gestegen met 20% (in het geval van diesel zelfs met meer dan 40%). Dus: autorijden wordt fors duurder, maar toch wordt het drukker op de weg. Een beter bewijs voor de stelling dat rekeningrijden geen nut heeft (in ieder geval niet als het gaat om het terugdringen van files) kan ik ook niet verzinnen. Maar blijkbaar hebben de meeste Tweede Kamerleden rekenles gehad van onderwijzers die door alle onderwijsvernieuwingen van diezelfde Tweede Kamer niet eens meer fatsoenlijk kunnen rekenen.

Rekeningrijden zorgt straks voor een administratieve nachtmerrie, maakt autorijden voor de meeste weggebruikers fors duurder, lost files in het geheel niet op, vormt een forse inbreuk op de privacy en zal ongetwijfeld meer gaan kosten dan de geraamde 5,4 miljard (de Betuweroute kostte uiteindelijk ook ruim 4 miljard in plaats van 1 miljard). Dat is niet alleen om razend van te worden, dat is ook genoeg om het vertrouwen in de overheid voorgoed te verliezen.

Daarom juich ik alle middelen toe om rekeningrijden tegen te houden, te traineren of te saboteren. Een staatsgreep is misschien wat erg radicaal, maar verder is wat mij betreft alles geoorloofd. Nu maar hopen dat het kabinet snel valt (maakt niet uit waarover) of dat De Telegraaf en de ANWB de handen ineen slaan en massaal in verzet komen tegen deze onzalige plannen. Het is precies zoals Gijs Kaper zei: als zelfs "autohaters" als de SP en Groen Links tegen de kabinetsplannen stemmen, dan is er echt iets goed mis.

auteur: Gerhard Hormann

Iedere automobilist een brief laten sturen naar 3 van de belangrijkste ministers (mag je zelf kiezen) en protesteren tegen de km-heffing. Dat zijn, wat, 5 a 6 miljoen brieven? Daar kunnen ze niet omheen zou ik denken.

Brun stelt wel effe een standaardbrief op die duidelijk maakt waarom de km-heffing een slecht idee is.
    JasperB regelt effe alle postadressen van de ministers (stuk of drie is voldoende; de belangrijkste i.i.g)
    Iedere Gummert stuurt die brief per email naar iedereen in z'n mailbox met het verzoek die email door te sturen en in ieder geval om iedereen aan te sporen die brief op te sturen!!
    Doe het voor jezelf, voor je kinderen, voor een beter milieu en zodat je niet tot je 70ste hoeft te werken om die onzin te kunnen bekostigen.

Zoiets!

Wij nederlanders staan erom bekend dat we alles slikken....het wordt tijd dat bij de politiek duidelijk wordt gemaakt dat er grenzen zijn die met de km-heffing worden overschreden. Enne, Brun, als je da toch een brief opstelt, verwerk er dan gelijk een eis in dat de brandstof-accijns wordt verlaagd naar een realistisch niveau (werkt inflatie-verlagend en is beter voor de economie blabla).

TIJD VOOR AKTIE!!!!

* zo, ....en nu een sigaar*
    All you need to remember is the number '70' .

Comment

lol gijs kaper
      Die heb ik op autoweek moeten vertellen hoe de begroting in elkaar steekt. Hij had geen weet van gemeente of provincie fondsen en hield bij hoog en bij laag vol dat maar 1/7e van de opbrengsten van autobelastingen terug naar de automobilist ging....

Maar ach hij neemt er wel de tijd voor, net als voor zijn vierjarige studie overigens. (11 jaar!!)

Maar ja als het in de actueel staat moet het wel waar zijn natuurlijk.

Overbodig te zeggen dat het me beter lijkt de aan elkaar geplakte pagina's van de actueel zo te laten.
      $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Jij wilt me toch niet vertellen dat je vóór km-heffing bent, hè geelhoed?

Comment

Geelhoed denkt dat ie door de km heffing geodkoper uit zal zijn.

Comment

Natuurlijk ben ik voor kilometerheffing, no brainer toch?

Comment

Ha, die Gummers;

Zowaar eens ééns met Geelhoed, want ik ben ook voor een kilometerheffing. En dan natuurlijk gewoon op de manier zoals we dat al jaren doen,
              via een heffing op de brandstof gecombineerd met een forse afbouw van de BPM en de houderschapsbelasting. Niet mee te frauderen en het
              geeft de auomobilist volledige zelfbeschikking over wanneer, met wie, waar, hoe snel en met wat voor auto hij zijn kilometers maakt. Scheelt
              bovendien een heleboel politiek getouwtrek over welke corrupte leverancier hiervoor in de arm genomen wordt, want we houden het gewoon
              lekker bij de oude vertrouwde corrupte leveranciers.

Ik krijg toch in ene het gevoel dat dit niet conform de leer van Geelhoed is....
              Scherven brengen gelul.

Comment

Afbouw van de huidige belastingen en dat in de accijns stoppen maakt een liter benzine 90 cent duurder. Ik ga dan direkt een tanktoeristenbedrijfje beginnen.
                Tevens geeft dat geen mogelijkheid drukke punten tijdens de spits te ontzien door het aanbod te verminderen middels een spitstarief.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                  Afbouw van de huidige belastingen en dat in de accijns stoppen maakt een liter benzine 90 cent duurder. Ik ga dan direkt een tanktoeristenbedrijfje beginnen.
                  Tevens geeft dat geen mogelijkheid drukke punten tijdens de spits te ontzien door het aanbod te verminderen middels een spitstarief.
                  Aha...dus jij bent er vóór om iemand nog eens extra te straffen omdat-ie in een file zit? Beetje vreemde redenatie die ik liever omgekeerd zou zien: een soort prestatie-contract van automobilisten met de overheid...; als de overheid er niet in slaagt om automoblisten zónder file naar hun werk te laten gaan, dan aftrek van , zeg, de wegenbelasting ;-)

De overheid heeft jarenlang geld dat direkt afkomstig is van hun favoriete melkkoe niet in verbetering van de infra-structuur gestopt. Let wel: daarmee bedoel ik niet perse de aanleg van extra stroken maar het beter stroo.mlijnen van knooppunten waar de doorstroming van het verkeer niet optimaal is.

Heb ik het niet eens over het gebrek aan een deugdelijk alternatief (of je moet het leuk vinden om de meest vreselijke lichaamsgeuren van je, als sardientjes verpakte medereizigers, te inhaleren.....)

Neee.....iedereen zit voor de lol in de file en dat lossen we op door ze daar veel geld voor te laten betalen....het moet niet gekker worden!

Maar goed: het aktiepunt blijft...worden het éé'n brief minder :-)

Comment

Je gaat er bij voorbaat van uit dat het Rijk nergens op kan bezuinigen. Dat lijkt me niet vol te houden, als je zo goed op de hoogte bent van de Rijksbegroting. Hoeveel van de 14 miljard aan autobelastingen/heffingen en accijnsen ging er ook al weer naar weginfra? 7 miljard ofzo? Dan moet die andere 7 miljard bezuinigd worden op 'algemene zaken' en komt er geen extra accijns op brandstof. En zo niet, dan blijft alles toch gewoon zoals het nu is? Of alleen de BPM wordt afgeschaft, omdat dat straks wellicht moet van de EU. Dan hoeft er slechts 3 miljard op algemene zaken bezuinigd te worden. Makkie.

Dat scheelt meer dan 5,4 miljard Euro aan syteem- en invoeringskosten van km-heffing tussen 2011 en 2020. Zoveel kost km-heffing, welke slechts 20% van de filegroei vertraagd, zo is de (onzekere) verwachting. Als er nu km-heffing was, dan waren er waarschijnlijk 1,6% (20% van 8% filegroei in 2007) minder files geweest. Zul je net zien dat jij in die andere 98,4% van de files staat. Dat is dan mooi pech hebben.

Deze 'mogelijkheid' heeft nauwelijks (1,6% minder files) effect en kost veel te veel overhead (5%systeemkosten+2,2 miljard invoeringskosten+afschrijving binnen 5 jaar).

Nog meer argumenten voor km-heffing, behalve enkel dat het eerlijker is? 5,4 miljard uitgeven aan straatarme kindjes in een ver land is nog veel eerlijker, dus doe dat dan maar.
                    Last edited by tipo; 19-07-08, 22:39.

Comment

Ha, die Heelgoed;

Ik heb het dan ook niet over een volledige afbouw. Tanktoerisme blijft ook dan absoluut een punt maar daar staat dan weer tegenover dat transitoverkeer ook veel meer gaat bijdragen. Bovendien is dat verschijnsel niets nieuws; toen de verschillen in literprijs nog echt groot waren kon er ook al bijna geen pomp in de grensstreek overleven.
                      En over dat andere; dat is een van de weinige heldere punten in dat Actueel-stukje: de recente stijging van de brandstofprijs ging parallel met een toename van de filedruk. Dat toont toch wel aan dat men ongeacht de prijs blijft rijden. Volgens mij heeft dat te maken met het hebben van weinig keuze in waar en wanneer men rijdt. Of geloof jij dat al die mensen voor de pret elke dag weer in de file zouden gaan staan als ze anders konden? Dat valt met prijsprikkels niet voldoende te sturen, zoals de minister eigenlijk zelf ook inmiddels al aangeeft, dus is het een heilloze weg om daarvoor zo'n duur, omstreden en misschien wel fraudegevoelig instrumentarium in het leven te roepen.
                      Scherven brengen gelul.

Comment

Hmmmmm....geen reaktie meer van yellowhat?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                          Ha, die Heelgoed;

Ik heb het dan ook niet over een volledige afbouw. Tanktoerisme blijft ook dan absoluut een punt maar daar staat dan weer tegenover dat transitoverkeer ook veel meer gaat bijdragen. Bovendien is dat verschijnsel niets nieuws; toen de verschillen in literprijs nog echt groot waren kon er ook al bijna geen pomp in de grensstreek overleven.
                          En over dat andere; dat is een van de weinige heldere punten in dat Actueel-stukje: de recente stijging van de brandstofprijs ging parallel met een toename van de filedruk. Dat toont toch wel aan dat men ongeacht de prijs blijft rijden. Volgens mij heeft dat te maken met het hebben van weinig keuze in waar en wanneer men rijdt. Of geloof jij dat al die mensen voor de pret elke dag weer in de file zouden gaan staan als ze anders konden? Dat valt met prijsprikkels niet voldoende te sturen, zoals de minister eigenlijk zelf ook inmiddels al aangeeft, dus is het een heilloze weg om daarvoor zo'n duur, omstreden en misschien wel fraudegevoelig instrumentarium in het leven te roepen.
                          Iets met prijselasticiteit van autogebruik en dat die elasticiteit erg laag is.

Groet
                          GJ

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tipo Bekijk bericht
                            Hoeveel van de 14 miljard aan autobelastingen/heffingen en accijnsen ging er ook al weer naar weginfra? 7 miljard ofzo? Dan moet die andere 7 miljard bezuinigd worden op 'algemene zaken' en komt er geen extra accijns op brandstof. En zo niet, dan blijft alles toch gewoon zoals het nu is? Of alleen de BPM wordt afgeschaft, omdat dat straks wellicht moet van de EU. Dan hoeft er slechts 3 miljard op algemene zaken bezuinigd te worden. Makkie.
                            ROFLOL, hij wil even 7 miljard terug. Dromen mag, maar ik blijf liever realistisch.

Trouwens, van alle belastingen die er zijn, vind ik die op de auto nog wel de minst erge. 7 miljard terug, nou verdeel maar over ozb, IB, overdrachtsbelasting etc, vergeleken daarmee zal de brandstofaccijns me een rotzorg zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GJ Bekijk bericht
                              Iets met prijselasticiteit van autogebruik en dat die elasticiteit erg laag is.

Groet
                              GJ
                              Ha, die GJ;

Precies, dus waarom zou een kilometerheffing dan wel effect sorteren?
                              Scherven brengen gelul.

Comment

Hoe kom je aan 14 miljard?

Laat me raden je neemt de bovag cijfers over en rekent accijns en BTW ook mee?
                                Accijns hoeft niet naar de automobilist terug, waarom zou je een ontmodigingsheffing aanwenden om het gedrag dat je wilt ontmoedigen te stimuleren?
                                BTW zit over alles en gaat ook gewoon naar de algemene kas.

BPM en HSB samen zijn ongeveer 6,5 miljard.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                  Ha, die GJ;

Precies, dus waarom zou een kilometerheffing dan wel effect sorteren?

Er zijn 3 doelstellingen voor KMP.
                                  -Eerlijker betalen
                                  -Meer bereikbaarheid (minder files)
                                  -Beter milieu

Uiteraard moet nog bewezen worden dat met KMP deze doelstellingen allemaal gehaald gaan worden (naast KMP worden meer instrumenten ingezet om deze doelstellingen te halen by the way).

Toch denk ik dat betalen per kilometer bij de gemiddelde burger directer in de beurs te voelen zal zijn dan prijsstijgingen van brandstof en daarmee de bereikbaarheid zal verbeteren
                                  Je gaat het pas zien als je het door hebt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Starred Bekijk bericht
                                    Er zijn 3 doelstellingen voor KMP.
                                    -Eerlijker betalen
                                    -Meer bereikbaarheid (minder files)
                                    -Beter milieu

Uiteraard moet nog bewezen worden dat met KMP deze doelstellingen allemaal gehaald gaan worden (naast KMP worden meer instrumenten ingezet om deze doelstellingen te halen by the way).

Toch denk ik dat betalen per kilometer bij de gemiddelde burger directer in de beurs te voelen zal zijn dan prijsstijgingen van brandstof en daarmee de bereikbaarheid zal verbeteren

Hoho...hoe zit dat met 'eerlijker betalen'? Hoe je 't ook wendt of keert, er is geen eerlijkere methode om dat te bereiken dan via de brandstof! Bovendien is toegezezegd dat de autofilist per saldo net zo duur uit is als met de huidige WB en BPM (die zou komen te vervallen; daar krabbelt men al van terug).
                                    Minder files dan? Hoezo? Waardoor? Zoals al eerder aangehaald moet men toch naar het werk toe (liefst ook weer terug). Er wordt altijd maar gedacht dat men voor de lol in de file staat maar zonder alternatieven heeft men geen keuze. Verhuizen is te duur.Thuiswerken voor de meeste functies niet mogelijk.Ploegendienst is bij de meeste produktiebedrijven al ingevoerd omdat dat zowieso kosten-efficienter is. Openbaar vervoer dan? Man, de sporen in NL zitten al tot de nok toe vol; daar kan geen trein meer bij. Het (dubbele) spoor in Helmond gaat verdomme om de paar minuten dicht; het normale verkeer wordt 'gegijzeld' door die klote-treinen.

Nee....

Waar het om gaat is het verder leegknijpen van de automobilist. Laat je niks wijsmaken over ingrepen voor milieu of andere verzinsels.

Oh, als bonus heeft straks heel rijdend nederland een locator in hun voertuig zitten. Da's goddomme de natte droom van mensen als Donner!

Bovendien kun je d'r gif op in nemen dat die locator in je auto straks ook genruikt gaat worden voor een directe verbinding naar een acceptgirodrukmachine (...) zodra je ergens 5 km te hard rijdt.

Maar nee: denken jullie maar dat de overheid het beste met jullie voor heeft.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CWATR Bekijk bericht
                                      Hoe je 't ook wendt of keert, er is geen eerlijkere methode om dat te bereiken dan via de brandstof!
                                      Oh? Dan betaal je toch niet voor het gebruik van de weg?

Als je met je Aygo 1000 liter opstookt maake je veel meer gebruik van de weg dan wanneer je dat met een Phantom doet. Via brandstof is wegenbelasting niet eerlijk te heffen. Zoals het nu is (vast bedrag per jaar) is natuurlijk ook niets, want de ene auto van 1500kg maakt minder gebruik van de weg dan de andere.

Oorspronkelijk geplaatst door Starred,12174
                                      Dat is het punt. Ik heb deze discussie vaker gevoerd, en het letterlijk mogen optekenen uit de mond van een minderbedeelde, die er door zijn jaarkilometrage veel op vooruit zou gaan:

"Ik wil niet bij elke rit moeten nadenken wat die rit me gaat kosten"

Hij betaalt liever één keer per jaar een groter bedrag dan elke rit een beetje. Alleen maar om niet te hoeven nadenken. Tja, dan ben ik uitgeluld...

Comment

Hoho...hoe zit dat met 'eerlijker betalen'? Hoe je 't ook wendt of keert, er is geen eerlijkere methode om dat te bereiken dan via de brandstof!
                                        Inderdaad. Maar dat geldt alleen als de brandstofprijzen in Europa gelijk zouden zijn.

Bovendien is toegezezegd dat de autofilist per saldo net zo duur uit is als met de huidige WB en BPM)
                                        ja, dat geldt voor het geheel. Maar met KMP zal degene die niet gaat rijden in de toekomst veel minder kwaad zijn dan de veelrijder (is de doelstelling).

Minder files dan? Hoezo? Waardoor? Zoals al eerder aangehaald moet men toch naar het werk toe (liefst ook weer terug). Er wordt altijd maar gedacht dat men voor de lol in de file staat maar zonder alternatieven heeft men geen keuze. Verhuizen is te duur.Thuiswerken voor de meeste functies niet mogelijk.Ploegendienst is bij de meeste produktiebedrijven al ingevoerd omdat dat zowieso kosten-efficienter is. Openbaar vervoer dan? Man, de sporen in NL zitten al tot de nok toe vol; daar kan geen trein meer bij. Het (dubbele) spoor in Helmond gaat verdomme om de paar minuten dicht; het normale verkeer wordt 'gegijzeld' door die klote-treinen
                                        Dat is een lastige. Maar als het ook maar 5% mensen scheelt dan nemen de files zeer significant af. Als je een betere suggestie hebt dan betalen per KM moet je direct contact opnemen met Camiel :-)

Waar het om gaat is het verder leegknijpen van de automobilist. Laat je niks wijsmaken over ingrepen voor milieu of andere verzinsels.
                                        Dat is een redelijk algemene opvatting over de NL politiek

Oh, als bonus heeft straks heel rijdend nederland een locator in hun voertuig zitten. Da's goddomme de natte droom van mensen als Donner!
                                        Bovendien kun je d'r gif op in nemen dat die locator in je auto straks ook genruikt gaat worden voor een directe verbinding naar een acceptgirodrukmachine (...) zodra je ergens 5 km te hard rijdt.
                                        Privacy wordt goed geborgd. Snelheid wordt niet doorgegeven, en waar je hebt gereden ook niet.

Maar nee: denken jullie maar dat de overheid het beste met jullie voor heeft.
                                        Dat valt te bezien. Ze doen gewoon hun best om hun eigen doelstelling te halen.

Comment

Als je met je Aygo 1000 liter opstookt maake je veel meer gebruik van de weg dan wanneer je dat met een Phantom doet. Via brandstof is wegenbelasting niet eerlijk te heffen. Zoals het nu is (vast bedrag per jaar) is natuurlijk ook niets, want de ene auto van 1500kg maakt minder gebruik van de weg dan de andere.
                                          Een Phantom is bijna drie keer zo zwaar als de Aygo, dus de belasting van het asfalt is met RR per kilometer veel hoger.
                                          2006 Volvo V70 2.4 (170pk)

Comment

Waarom betalen vrachtwagens zwaarder dan 40 ton dan evenveel als een 1.9 golf TDI?

Comment

Minder files dan? Hoezo? Waardoor? Zoals al eerder aangehaald moet men toch naar het werk toe (liefst ook weer terug). Er wordt altijd maar gedacht dat men voor de lol in de file staat maar zonder alternatieven heeft men geen keuze. Verhuizen is te duur.Thuiswerken voor de meeste functies niet mogelijk.Ploegendienst is bij de meeste produktiebedrijven al ingevoerd omdat dat zowieso kosten-efficienter is.
                                              Onderzoek wijst uit dat de spits echt niet alleen maar uit woonwerkverkeer bestaat, er zitten nog genoeg mensen tussen die echt anders kunnen plannen.

Brandstof is niet naar tijdstip duurder te maken.

Comment

Waarom betalen vrachtwagens zwaarder dan 40 ton dan evenveel als een 1.9 golf TDI?
                                                Geen idee. Dat ga jij me vast vertellen.

Comment

In de KMP zal niet voor iedere auto gelijk zijn. Er wordt gedifferentieerd obv milieu kenmerken. Brandstofeffecten e.d. zitten hier ook in: hoe meer je verstookt, hoe meer je betaalt per gereden KM.
                                                  Een auto met hoog verbruik ga je dus dubbel zo hard voelen: aan de brandstof pomp en bij de afrekening per gereden kilometer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Starred Bekijk bericht
                                                    Privacy wordt goed geborgd. Snelheid wordt niet doorgegeven, en waar je hebt gereden ook niet.

En jij geloofd dat werkelijk? Wat een naiviteit. Ze zullen alles in het werk stellen om het aantal verkeersdoden terug te brengen, dat moet immers van Brussel. En iedere km harder dan de geldende limiet resulteerd in 3% meer kans op een ongeval. (Dit zijn cijfers die ze zelf hanteren) Eerst zal controle per GPS worden ingevoerd in 30km zone's want heh, daar is wel een groot draagvlak voor te vinden onder de bevolking, vervolgens word dit uitgebreid naar de hele bebouwde kom en voor je het weet gaan ze het overal gebruiken. Overheden zijn zeer onbetrouwbaar, zekers als het op geld aankomt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door floris_s Bekijk bericht
                                                      Een Phantom is bijna drie keer zo zwaar als de Aygo, dus de belasting van het asfalt is met RR per kilometer veel hoger.
                                                      Per kilometer wel ja. Maar het is toch onzinnig om iemand te laten betalen voor 25000km aan Phantom-level asfalt'schade' terwijl er maar 5000km gereden wordt?
                                                      Every second of your life is a part of your song

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MN-Power Bekijk bericht
                                                        Per kilometer wel ja. Maar het is toch onzinnig om iemand te laten betalen voor 25000km aan Phantom-level asfalt'schade' terwijl er maar 5000km gereden wordt?
                                                        Tuurlijk, maar in hoeverre is het zinnig per kilometer af te rekenen? Anders gesteld, hoe ga je een reële kilometerprijs bepalen als je nu differentieert op basis van factoren als gewicht, verbruik en gereden kilometers? Blijft in jouw ogen die differentiatie bestaan?

Comment

Hoe kom je aan 14 miljard?

Laat me raden je neemt de bovag cijfers over en rekent accijns en BTW ook mee?
                                                          Accijns hoeft niet naar de automobilist terug, waarom zou je een ontmodigingsheffing aanwenden om het gedrag dat je wilt ontmoedigen te stimuleren?
                                                          BTW zit over alles en gaat ook gewoon naar de algemene kas.

BPM en HSB samen zijn ongeveer 6,5 miljard.
                                                          BDU (jaja, bedankt voor de tip) wordt toch betaald uit algemene zaken van het Rijk? Dan tellen bijdragen van de automobilist aan algemene zaken natuurlijk ook gewoon mee, want daar worden ook provinciale en gemeentelijke wegen van aangelegd en onderhouden.

14 miljard = BPM+HSB+provinciale opcenten+accijns+btw
                                                          7 miljard = Wegendeel van Infrastructuurfonds+BDU

Anders gezegd: of de BPM en HSB moeten worden afgeschaft, Of de benzineaccijns+btw+heffingen. Dan zijn de inkomsten en uitgaven aan weginfra (ongeveer) gelijk. Eerlijk betalen voor de burger moet ook eerlijk uitgeven voor het Rijk betekenen.

Dat dit nooit gaat gebeuren weet ik ook wel.

Comment

Ja, daar blijft een behoorlijke relatie bestaan en er komt heel veel geld vrij doordat een gigantische inefficiente (want overheid) overhead aan administratiekosten overbodig wordt. Dat is het praktische gedeelte.

Het principiele gedeelte is dat de overheid geen database krijgt, over wie waar wanneer gereden heeft. Wacht maar tot de eerste de beste bankoverval waar het kenteken bekend is, dan zal blijken dat de ontsnappingsroute toch 'uit het systeem te achterhalen' was. 5 jaar later worden de bonnen voor snelheidsovertredingen al geprint voordat je thuis bent.
                                                            You know that reality is immaterial

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MN-Power Bekijk bericht
                                                              Dat is dan ook het manko aan de huidige situatie, starks betaal je eerlijk naar wat je gereden hebt, beter kan toch niet?

Comment

Dat is dan ook het manko aan de huidige situatie, starks betaal je eerlijk naar wat je gereden hebt, beter kan toch niet?
                                                                Klopt, alleen is het wel weer jammer dat de BPM ook opgaat in de nieuwe heffing. Daar zit ik dan weer niet op te wachten. :-( En daarnaast zint het Big-Brother-effect me ook niet zo. Dat is het ergste. Maar op zich heeft het systeem wel goede kanten.

Voor ik me echt uit kan spreken wil ik eigenlijk wel eens richtbedragen zien. Wat moet een kilometer in een modale auto nou eigenlijk kosten?
                                                                Every second of your life is a part of your song

Comment

Working...
                                                                X