Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De spitsstrook

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • De spitsstrook

    Als wegenbouwer heb je in Nederland voldoende werk voor de komende jaren. Ook al heb je wellicht de boel jarenlang voor miljoenen getild, uit de Europese aanbesteding komen toch altijd de bekende Nederlandse namen - waarvan het overgrote deel overigens moderne en goed uitgeruste bedrijven zijn.

    Als je dan als een snelweg aanlegt, zorg je ervoor dat zowel links als rechts van de rijbaan voldoende ruimte is. Rechts voor de vluchtstrook, links - nou ja, dat wat smallere stukje zit dus gewoon bij de prijs inbegrepen, dus niet zeuren. We plaatsen wat portalen die eigenlijk veel te breed zijn (waar nog makkelijk twee rijstroken onderdoor kunnen..).
    En jaren later verzinnen we de spitsstrook. Het restantje afvalt aan de linkerkant. Een soort recycling van prutswerk, want dat strookje is eigenlijk toch iets te smal. Fekeerde calculasie of so. Dus als we dan de spitsstrook met veel vertoon openen, melden we er gelijk bij dat deze luxe echt alleen maar in de spits gebruikt kan worden, omdat de strook smaller is en de snelheid (dus op de meeste linker rijstrook...) dan wel omlaag moet. Dat doen we dus bij voorkeur zodra er files staan. En we verzinnen dat de spitsstrook niet eerder open mag dan een bepaald tijdstip, keurig volgens Europese regels (er zijn blijkbaar Europese regels voor spitsstroken...). Briljant!

    Als wegenbouwer lach je je rot, want je kunt wederom factureren voor het herstellen van je vorige prutswerk. En je schuift de plannen voor volcontinue wegenbouw (waarbij er -voor zover de weersomstandigheden en het materiaal het toelaten- 24 uur per dag aan de weg wordt gewerkt in plaats van de schamele 8 uur per dag) bulderend van het lachen in je bureaula. We leggen liever een spitsstrook aan! Kassa!

    En het artikel over ons polderlandschap lees je aandachtig door. Met droge ogen beweer je dat wegen verzakken door het vele gebruik en te zwaar beladen (Oost-Europese) vrachtwagens. Iedere tien jaar komt er immers weer een klus voor renovatie... Kassa!

    Waarom zit ik eigenlijk niet in de wegenbouw ?
    The American economy is getting so bad that Americans have started emailing Nigerians asking for help with wiring money.

  • #2
    Man. Hou op schei uit. Als je ziet hoeveel wegen er in Nederland op verbreding zijn voorbereid, maar niet direct breed zijn aangelegd... om van te janken. Daar moet dus inderdaad twee keer geld bij: voor de bouw én voor de latere verbreding. Kost letterlijk honderden miljoenen, want natúúrlijk moeten er ook ikweetniethoeveel milieurapporten over geschreven worden.

    Neem de A28 tussen Utrecht en Amersfoort. Wel eens naar de viaducten en bruggen gekeken? Die hele snelweg is al sinds de aanleg in de jaren tachtig voorbereid op twee keer drie rijstroken. Maar er ligt maar twee keer twee. Vanwege de milieuprotesten. Tegenwoordig staat die weg continu muurvast. Dus moet ie verbreed. En dat kost dus weer gigantisch veel geld om die twee extra strookjes aan te leggen. Terwijl ze het destijds tegen marginale extra kosten in één keer hadden kunnen doen.

    De A4 Midden-Delfland. Het tracé ligt er al veertig jaar. Nu moet het weer afgegraven worden, want die weg (als ie er ooit komt) moet tóch verdiept worden aangelegd.

    En ga zo maar door.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Roger Bekijk bericht
      Als wegenbouwer heb je in Nederland voldoende werk voor de komende jaren. Ook al heb je wellicht de boel jarenlang voor miljoenen getild, uit de Europese aanbesteding komen toch altijd de bekende Nederlandse namen - waarvan het overgrote deel overigens moderne en goed uitgeruste bedrijven zijn.

      Als je dan als een snelweg aanlegt, zorg je ervoor dat zowel links als rechts van de rijbaan voldoende ruimte is. Rechts voor de vluchtstrook, links - nou ja, dat wat smallere stukje zit dus gewoon bij de prijs inbegrepen, dus niet zeuren. We plaatsen wat portalen die eigenlijk veel te breed zijn (waar nog makkelijk twee rijstroken onderdoor kunnen..).
      En jaren later verzinnen we de spitsstrook. Het restantje afvalt aan de linkerkant. Een soort recycling van prutswerk, want dat strookje is eigenlijk toch iets te smal. Fekeerde calculasie of so. Dus als we dan de spitsstrook met veel vertoon openen, melden we er gelijk bij dat deze luxe echt alleen maar in de spits gebruikt kan worden, omdat de strook smaller is en de snelheid (dus op de meeste linker rijstrook...) dan wel omlaag moet. Dat doen we dus bij voorkeur zodra er files staan. En we verzinnen dat de spitsstrook niet eerder open mag dan een bepaald tijdstip, keurig volgens Europese regels (er zijn blijkbaar Europese regels voor spitsstroken...). Briljant!

      Als wegenbouwer lach je je rot, want je kunt wederom factureren voor het herstellen van je vorige prutswerk. En je schuift de plannen voor volcontinue wegenbouw (waarbij er -voor zover de weersomstandigheden en het materiaal het toelaten- 24 uur per dag aan de weg wordt gewerkt in plaats van de schamele 8 uur per dag) bulderend van het lachen in je bureaula. We leggen liever een spitsstrook aan! Kassa!

      En het artikel over ons polderlandschap lees je aandachtig door. Met droge ogen beweer je dat wegen verzakken door het vele gebruik en te zwaar beladen (Oost-Europese) vrachtwagens. Iedere tien jaar komt er immers weer een klus voor renovatie... Kassa!

      Waarom zit ik eigenlijk niet in de wegenbouw ?
      Zeldzaam onzinnig verhaal. Dus het spitsstroken-verhaal, het verzakken van wegen, de manier waarop wegen in de jaren 50/60 zijn ontworpen: dat is allemaal de schuld van de wegenbouwers? Geen enkele ambtenaar op verkeer en waterstaat die schuld heeft? Geen enkel ontwerpbureau die schuld heeft? Alleen de wegenbouwers zijn hier debet aan? Tsk, nooit geweten. Dan denk ik dat ik maar max-snelheid plus 40 langs wegwerkzaamheden ga rijden. En de rotzooi in mijn auto is mooie munitie voor de kop van de asfalteerder. Zal ze leren, die klojo's. Beetje de boel ophouden en dan ook nog de verkeerde dingen aanleggen.
      When men were men

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
        Man. Hou op schei uit. Als je ziet hoeveel wegen er in Nederland op verbreding zijn voorbereid, maar niet direct breed zijn aangelegd... om van te janken. Daar moet dus inderdaad twee keer geld bij: voor de bouw én voor de latere verbreding. Kost letterlijk honderden miljoenen, want natúúrlijk moeten er ook ikweetniethoeveel milieurapporten over geschreven worden.

        Neem de A28 tussen Utrecht en Amersfoort. Wel eens naar de viaducten en bruggen gekeken? Die hele snelweg is al sinds de aanleg in de jaren tachtig voorbereid op twee keer drie rijstroken. Maar er ligt maar twee keer twee. Vanwege de milieuprotesten. Tegenwoordig staat die weg continu muurvast. Dus moet ie verbreed. En dat kost dus weer gigantisch veel geld om die twee extra strookjes aan te leggen. Terwijl ze het destijds tegen marginale extra kosten in één keer hadden kunnen doen.

        De A4 Midden-Delfland. Het tracé ligt er al veertig jaar. Nu moet het weer afgegraven worden, want die weg (als ie er ooit komt) moet tóch verdiept worden aangelegd.

        En ga zo maar door.
        Andere tijden, brun. Met wat we nu weten, hadden we het toen meteen moeten doen. Maar met wat we toen wisten, en wat er door externe factoren werd afgedwongen (we leefden in de jaren 80 nog niet in een staats-dictatuur, zoals nu langzaam wordt ingevoerd), was het logisch om het bij 2maal2 te houden. Bovendien: kom maar met de rapporten dat het in in de jaren 80 al duidelijk was, dat de A28 meteen al 2 maal 3 rijbanen moest worden. Er is rekening gehouden met, en dat is al mooier dan bij een heleboel andere wegen.

        Over die staatsdictatuur: het is ook een beetje krom, dat enerzijds protesterende burgers opzij geschoven MOETEN worden, zodra het over wegen gaat. Maar als het om bijvoorbeeld privacy of it-projecten gaat, dan zijn diezelfde protesterende burgers opeens de helden. Een frauduleuze chipkaart is ook goed voor de economie. Lastig voor de burger, maar prima voor de ecnomie. En dat zelfde geldt voor een stinkende snelweg. Maar blijkbaar is het zo dat het ene protest minder gelijkwaardig is dan het andere. Een soort george orwell in het polderlandschap.
        Zou je de manier, waarop nu juridische middelen van burgers worden afgepakt bij infrastructuur projecten (of ruimteljke ordening) toepassen op zaken als privacy, dan heb je alle poppen aan het dansen. Terwijl allebei de zaken het directe leefgenot van groepen mensen betreffen. Kom niet aan met de opmerking dat privacy zaken alle mensen treft: dat is maar ten dele waar. Veel mensen vinden het wel best als ze wat meer bekend zijn bij politie en justitie. Maar 100% van de mensen protesteert als er een snelweg door de achtertuin wordt aangelegd.
        When men were men

        Comment


        • #5
          Echt een verhaal waarvan het standaard Nederlandse "ik schreeuw wel, maar heb er eigenlijk de ballen verstand van" mentaliteit vanaf druipt.

          Allereerst zijn de snelwegen waar een spitsstrook aangebreid wordt/is, al enkele decennia geleden ontworpen en aangelegd - op basis van de toenmalig geldende ontwerp- en realisatienormen. Het fenomeen "spitsstrook" was toen nog niet bekend en dus kon men er toen ook nog geen rekening mee houden.

          Portalen voor de matrixborden zijn - op een enkele uitzondering na - pas veel later aangebracht, waarbij alvast rekening is gehouden met een (mogelijke) uitbreiding/renovatie van het betreffende wegvak. Geen geld weggooien dus, maar alvast inspelen op zaken die nog gaan komen.

          Spitsstroken zijn niets meer dan lapmiddelen om een oplossing op korte termijn te kunnen bieden voor de sterk stijgende verkeersaanbod. Het zou inderdaad ideaal zijn om direct een snelweg grootschalig aan te pakken, maar door allerlei omstandigheden (financiering, MER-procedures en overige wet- en regelgeving, etc.) is dat jammer genoeg niet mogelijk. Dan is een halve oplossing beter dan geen oplossing.

          Aanleg van spitsstroken heeft dus niets te maken met in het verleden uitgevoerd prutswerk, maar alles met het inspelen op veranderende situaties.

          En voor wat betreft het verzakken van snelwegen: Een wegdek gaat nu eenmaal niet veel langer mee dan een jaar of 10, want dan is het gewoon aan het einde van zijn levensduur. En doordat het vrachtverkeer de afgelopen jaren aanzienlijk is toegenomen (veel meer dan waar men in het verleden rekening mee heeft gehouden), moeten bepaalde wegen ook sneller dan gepland opnieuw op de schop. Ook blijken bepaalde innovaties binnen de transportsector een negatieve invloed op de kwaliteit van het asfalt te hebben (met name de zg. super-singles op pleggers), maar ook de wijze waarop ze beladen zijn (waardoor de asdruk onbedoeld hoger wordt dan is toegestaan). Niet voor niets is er met name in de laatste jaren veel geinvesteerd in materieel waarbij die maximale asdruk naar beneden gaat.

          Comment


          • #6
            Wegenbouwers zijn slechts verantwoordelijk voor de uitvoering, klopt. Maar het feit dat aan de linkerzijde van rijstroken een smalle(re) redresseerstrook wordt aangelegd die -door veranderde omstandigheden, gegroeid verkeersaanbod etcetera- blijft naar mijn mening prutswerk. Leg dan een redresseerstrook aan die even breed is als een rijstrook, dan kan deze later alsnog ingezet worden als spitsstrook. Zie de brede strook asfalt op de A12 tussen Gouda en Woerden - weliswaar (nog) geen spitsstrook, maar wel breed genoeg. Al jaren, overigens...
            Feit blijft dat we met een infrastructuur zitten uit de jaren zestig, waarbij onvoldoende geanticipeerd is op de toekomst. Nu moeten we door allerlei lapmiddelen het huidige wegennet gaan aanpassen.
            En ook het wegennet heeft onderhoud nodig. Men heeft zich onvoldoende gerealiseerd dat met name het westen van ons land behoorlijk verzakt, waardoor regelmatig de weg weer aangepakt moet worden om de uithollingen overdwars (A12-A20, Gouwe aquaduct richting Rotterdam anyone?) te egaliseren.
            Kortom, dan lach je je als wegenbouwer toch de scheuren in je broek ? Door de weinig vooruitziende blik van de overheid blijf je voldoende werk houden.
            En dat er prutswerk door wegenbouwers wordt geleverd, blijkt maar weer uit de werkzaamheden aan de Moerdijkbrug. Doe het goed, of doet het niet. Als het afsfalt blijkbaar niet houdt op de ondergrond heb je je huiswerk niet goed gedaan, maar krijg je (voor zover ik weet) gewoon een vervolgopdracht om het alsnog te repareren. De overheid betaalt (overigens wel uit onze zakken..).
            The American economy is getting so bad that Americans have started emailing Nigerians asking for help with wiring money.

            Comment


            • #7
              Ik geloof dat je maar eens een aanbestedingstraject bij de overheid moet doorlopen. Als opdrachtnemer. Dan snap je iets meer van de problemen die er bij een groot project aan de orde komen. Nu praat je inderdaad als iemand die er niets van heeft begrepen.
              When men were men

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Roger Bekijk bericht
                Wegenbouwers zijn slechts verantwoordelijk voor de uitvoering, klopt. Maar het feit dat aan de linkerzijde van rijstroken een smalle(re) redresseerstrook wordt aangelegd die -door veranderde omstandigheden, gegroeid verkeersaanbod etcetera- blijft naar mijn mening prutswerk. Leg dan een redresseerstrook aan die even breed is als een rijstrook, dan kan deze later alsnog ingezet worden als spitsstrook. Zie de brede strook asfalt op de A12 tussen Gouda en Woerden - weliswaar (nog) geen spitsstrook, maar wel breed genoeg. Al jaren, overigens...
                De breedte van de redresseerstrook wordt mede bepaald op welke wijze de snelweg wordt gebruikt bij wegwerkzaamheden, waarbij 1 rijbaan volledig wordt afgesloten. En het is erg gemakkelijk om achteraf te roepen dat iets prutswerk is. Maar het is goed om te horen dat jij blijkbaar wel de beschikking hebt over een goedwerkende glazen bol. Zullen ze je ongetwijfeld bij de overheid met open armen ontvangen en naar behoren belonen....

                Feit blijft dat we met een infrastructuur zitten uit de jaren zestig, waarbij onvoldoende geanticipeerd is op de toekomst. Nu moeten we door allerlei lapmiddelen het huidige wegennet gaan aanpassen.
                Achteraf gezien heb je gelijk, maar beter nu enkele lapmiddelen, dan helemaal niets doen.

                En ook het wegennet heeft onderhoud nodig. Men heeft zich onvoldoende gerealiseerd dat met name het westen van ons land behoorlijk verzakt, waardoor regelmatig de weg weer aangepakt moet worden om de uithollingen overdwars (A12-A20, Gouwe aquaduct richting Rotterdam anyone?) te egaliseren.
                Is feitelijk gezien niet juist. Inderdaad zie in het westen van het land verzakkingen. Dat heeft echter niets te maken met een slecht ontwerp, maar alles met een kostenafweging. Het is namelijk erg duur om in het laagveengebied in het westen van het land een volledig niet-verzakkende snelweg aan te leggen. Feitelijk komt het er dan op neer dat je dan een snelweg - analoog aan de HSL - volledig moet funderen op heipalen met daarop een betonnen plaat. Die extra aanlegkosten wegen gewoonweg niet op ten opzichte van de extra onderhoudskosten die je nu kwijt bent. Overigens ontstaan de door jou genoemde dwarsverzakkingen juist doordat het aquaduct (en de daaronder liggend wegdeel) wel onderheid is, en de aansluitende delen van de snelweg niet. Dit soort verzakkingen zou je dus ook krijgen op plaatsen waar een onderheide snelweg aansluit op niet onderheide wegen (op- en afritten). Per saldo heb je in die situatie dus nog veel meer van dit soort onderhoudsgevoelige locaties.

                Kortom, dan lach je je als wegenbouwer toch de scheuren in je broek ? Door de weinig vooruitziende blik van de overheid blijf je voldoende werk houden.
                Typisch een opmerking van "de mondige burger". Maakt wel een hoop lawaai en heeft overal een mening over, maar heeft er feitelijk gewoon 0,0 verstand van. Want wanneer die overheid wel die "vooruitziende blik" zou hebben gehad, dan zou er jarenlang een snelwegnet hebben gelegen dat veel te groot was voor het aanbod. Ook dat is kapitaalvernietiging en had diezelfde "mondige burger" lopen te mauwen omdat "zijn" centen waren uitgegeven aan zaken die op dat moment overbodig zouden zijn. Ik weet niet of je enig benul hebt wat een kilometer snelweg in aanleg en onderhoud kost (gezien je opmerkingen zeer waarschijnlijk niet), maar dat loopt aardig in de papieren....

                En dat er prutswerk door wegenbouwers wordt geleverd, blijkt maar weer uit de werkzaamheden aan de Moerdijkbrug. Doe het goed, of doet het niet. Als het afsfalt blijkbaar niet houdt op de ondergrond heb je je huiswerk niet goed gedaan, maar krijg je (voor zover ik weet) gewoon een vervolgopdracht om het alsnog te repareren. De overheid betaalt (overigens wel uit onze zakken..).
                Ook dit is weer onzin. Aannemer voert uit wat gevraagd is in het contract en tijdens uitvoering blijken er bepaalde zaken niet te gaan zoals verwacht. Je gaat gemakshalve even voorbij aan het feit dat de toepassing van hogesterktebeton op bruggen zoals de Moerdijkbrug een hele specialistische tak van sport is die nog relatief weinig is toegepast. Dat je dit zonder meer vergelijkt met regulier onderhoudswerk aan snelwegen laat wel zien dat je inhoudelijk nog een behoorlijke weg te gaan hebt....

                Comment

                Working...
                X